2016-08-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Lösningen är att ta bort hyresregleringen. Då finns HR att hyra. Ungdomar som då har arbetsinkomst han då hyra sig lägenheter.

Att ha kvar hyresregleringen ser inte ut att ha någon lösning. De som vill ha kvar hyresregleringen skall då öppna sina plånböcker och bygga hyreshus. Men ser någon att dom gör det?
Nej. De verkar vara människor av värsta sorten. Dom ser till att det är mångåriga köer och ser till att inte bygga det minska lilla.
Illvilliga får man kalla dom. Eller hur?

Jag är inte så mycket för att man ska höja hyrorna till smärtgränsen för att kapa bostadsköerna, det faller på sin egen orimlighet då vi ändå måste bo någonstans.

Men däremot så kan man nog minska köerna med att höja kö-avgiften. Att det ska kosta kanske 1000-5000 kr / år att stå i bostadskö. Sen får man kombinera det med att faktiskt bygga lite också.

Men ärligt talat. Vi kommer att ha katastrofala situationer med bostäderna i all framtid med den politik som förs nu av sjuklövern. Att importera tiotusentals fler människor än det byggs bostäder är idioti. De bostäder som byggs täcker ju knappt vårt eget behov när ungdomar behöver flytta hemifrån eller att husbeståndet åldras och gamla hus byts mot nya hus.

Man tog bort reglerna för andrahandsmarknaden att begränsa hur mycket man kan ta i betalt för en 2:a handslägenhet och vi ser hur det gick. Priserna gick upp och är i flera fall uppe i över 50% mer än tidigare. Priserna stiger såklart tills smärtgränsen är uppnådd och folk inte kan betala mer utan att offra allt annat.
Senast redigerad av endumbonde 2016-08-26 kl. 23:50.
Citera
2016-08-27, 00:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag är inte så mycket för att man ska höja hyrorna till smärtgränsen för att kapa bostadsköerna, det faller på sin egen orimlighet då vi ändå måste bo någonstans.
ja men man måste inte bo mitt i Sthlm city för att få sitt bostadsbehov tillfredställt. Med marknadshyror bor man som man har råd helt enkelt. Och vill man inte betala vad det kostar att bo där alla andra helst vill bo så får man byta ner sig i storlek eller byta område.

Citat:
Men däremot så kan man nog minska köerna med att höja kö-avgiften. Att det ska kosta kanske 1000-5000 kr / år att stå i bostadskö. Sen får man kombinera det med att faktiskt bygga lite också.
det här är typiska vänsteråsikter där man förespråkar köer.

Hade hyresmarknaden varit mer fri så hade inga köer ens behövts från början.

I det här landet verkar vi inte veta bättre fortfarande, trots att den kommunistiska historien återupprepas gång på gång.

Citat:
Men ärligt talat. Vi kommer att ha katastrofala situationer med bostäderna i all framtid med den politik som förs nu av sjuklövern. Att importera tiotusentals fler människor än det byggs bostäder är idioti. De bostäder som byggs täcker ju knappt vårt eget behov när ungdomar behöver flytta hemifrån eller att husbeståndet åldras och gamla hus byts mot nya hus.
här har du också ett sjukt planekonomiskt tänk. Det är inte så att bostäder nödvändigtvis måste ägas av skattebetalarna och finnas i en mängd bestämd av politiker.

Citat:
Man tog bort reglerna för andrahandsmarknaden att begränsa hur mycket man kan ta i betalt för en 2:a handslägenhet och vi ser hur det gick. Priserna gick upp och är i flera fall uppe i över 50% mer än tidigare.

När hyrorna släpps fria kommer det inte bli möjligt att kunna plocka ut sådana hyror.

Att det blivit som det blivit beror enbart på att hyresregleringen aldrig tas bort.
Citat:
Priserna stiger såklart tills smärtgränsen är uppnådd och folk inte kan betala mer utan att offra allt annat.

Priserna stiger för att hyresmarknaden är satt ur spel frän politiskt håll.

Det gäller både på den ägda marknaden och givetvis på andrahandsmarknaden.

Prismässigt är det nog ingen skillnad mot innan 2013, men nu sker det mer öppet så att säga.
Citera
2016-08-27, 00:07
Medlem
Frixys avatar
Bostadsbrist? Cornucopia begås to differ:

http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/bostadbristen-over-35-497-bostader.html

Jag tycker dock personligen att det är ont om bostäder, men resonemanget i ovanstående länk är ändå relevant för diskussionen. Jag bor ju i Göteborg och skulle inte riktigt känna att jag hade en bostad om jag hyrde i tredje hand 10 mil bort. Husrum, javisst, men inte en egen bostad.
Citera
2016-08-27, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ja men man måste inte bo mitt i Sthlm city för att få sitt bostadsbehov tillfredställt. Med marknadshyror bor man som man har råd helt enkelt. Och vill man inte betala vad det kostar att bo där alla andra helst vill bo så får man byta ner sig i storlek eller byta område.

Förvisso har läget betydelse för hur mycket en bostad ska kosta, men glöm inte bort att ett bostadshus ofta är en investering. Man bygger ett hus, hyran sätts. Detta givetvis gör att hyran är förhållandevis hög i början när kostnaderna är stora. Nybyggda hus har mycket högre hyror än äldre hyreshus.

Sen har byggnaden sin livslängd. Det går ett antal år. Kostnaderna kring huset har minskat i takt med att man betalat av lånen och sen efter några år så har man att hantera driftkostnaderna i stort sett och så givetvis renoveringsbehov. Huset ska bära sina kostnader och de boende ska betala därefter.

Det som är dumt är att huset är ett spekulationsobjekt. Oavsett om husets kostnader är X så vill man alltså pressa ut hyror som är vida högre än vad som behövs? Det är ju sjukt egentligen och kommer leda till att man inte överhuvudtaget vill skaffa sig hyreslägenhet om den ska blir sjukt dyr även när alla kostnader är betalda.

Huset är nu gammalt och ska ändå kosta lika mycket som ett helt nybyggt hus?

Nej, jag är inte kommunist för att jag anser att det är sjukt att se en bostad som ett spekulationsobjekt och att man ska höja hyrorna långt över vad det kostar att drifta huset.

Det finns nämligen ingen övre gräns sålänge bostadsbristen är akut. Du kan alltså höja hyran i en marknadshyra tills folk inte har några pengar kvar. Då först kommer hyrorna att stabilisera sig. Men frånsett att folk nu betalar höga hyror och inte får så mycket över till annat så har vi även åstadkommit att några hundratusen äldre människor vackert får flytta på sig.

Trots att de redan har betalt för huset och bostaden de bor i.

(Att ständigt betala tvåsiffrigt mer i procent varje år för bostäderna (bostadsrätter/villor leder bara till att ungdomarna får ett helvete medan de äldre lever som kungar).

Men jag ska inte klaga på det. Är bara bekymrad för ungdomarnas skull, själv lever jag som en kung tack vare att priserna på bostäder gått upp så mycket och jag har "råkat" hamna helt rätt i bostadssvängen och kunnat investera och tjäna grova pengar enbart på att äga bostäder.
Senast redigerad av endumbonde 2016-08-27 kl. 00:22.
Citera
2016-08-27, 20:43
Medlem
Citat:
Det stämmer... Lite logementsboende ala lumpen skulle nog pressa kostnaderna rejält. Och det är väl inget fel på att bo så egentligen?

Jag vet inte, du kan ju berätta för oss andra när du flyttat in i ett sådant hem och hur det går?
Citera
2016-08-28, 01:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag vet inte, du kan ju berätta för oss andra när du flyttat in i ett sådant hem och hur det går?

Det har jag redan gjort i Lumpen i 12 månader och det gick alldeles utmärkt.

Kan man spara pengar på det så why not?
Citera
2016-08-28, 02:25
Medlem
Citat:
Det har jag redan gjort i Lumpen i 12 månader och det gick alldeles utmärkt.

Kan man spara pengar på det så why not?

Ja, för lumpen och permanent bostad är samma sak. Hur mycket är du villig att betala för att bo på det sättet? Eller menar du att man ska bo gratis? är inte det kommunism?
Citera
2016-08-28, 10:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, för lumpen och permanent bostad är samma sak. Hur mycket är du villig att betala för att bo på det sättet? Eller menar du att man ska bo gratis? är inte det kommunism?

Jag är klar med det efter 12 månader i lumpen. Men andra som vill hålla boendekostnaderna på ett absolut minimum kanske är intresserade?

Till skillnad mot andra vill jag inte tvinga någon till någonting och är öppen för olika alternativ utöver de traditonella.

Att alla bostadslösa ska bo själva i nya hyresrätter är en total utopi...

Det är alldeles för dyrt...
Citera
2016-08-28, 10:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Bostadsbrist? Cornucopia begås to differ:

http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/bostadbristen-over-35-497-bostader.html

Jag tycker dock personligen att det är ont om bostäder, men resonemanget i ovanstående länk är ändå relevant för diskussionen. Jag bor ju i Göteborg och skulle inte riktigt känna att jag hade en bostad om jag hyrde i tredje hand 10 mil bort. Husrum, javisst, men inte en egen bostad.

Brukar inte hålla med denna bloggare i många frågor. Mest oense är vi nog om "bostadsbubblan".

Men just här har han 100% rätt.

Bostadsbristen är ett kraftigt överdrivet begrepp...
Citera
2016-08-28, 10:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Brukar inte hålla med denna bloggare i många frågor. Mest oense är vi nog om "bostadsbubblan".

Men just här har han 100% rätt.

Bostadsbristen är ett kraftigt överdrivet begrepp...

Ja vi har väl rätt stor boyta per person i Sverige och även i storstäder som Stockholm. Svårt att prata om en brist då, speciellt när vi inte behöver lägga någon speciellt hög andel av inkomsten på bostaden.
Citera
2016-08-28, 10:31
Medlem
Citat:
Studentkorridor är en lyxigare variant på det. Där man har ett eget krypin. Och del i kök. En del har tom eget badrum.
De brukar väl gå på ca 2500/månad när allmännyttan driftar dom. Och då brukar det ingå möbler, och städning av köket.
Dvs vi landar på 1500/år och kvm, för kanske 40-50 år gamla bostäder.

Lite intressant här är att boendekostnad på 1500/år och kvm lär man kunna hitta BR ettor i Stockholm för.

EDIT
Här har vi ett exempel.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-haga-norrkopings-kommun-smedstuguplan-7a-9686215

Här hamnar man på ca 1367/månad om man räknar alla kostnader. Inkl underhåll.
Och då är man nere på 965/år och kvm.
Senast redigerad av Alpha101 2016-08-28 kl. 10:40.
Citera
2016-08-28, 10:54
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Jag är klar med det efter 12 månader i lumpen. Men andra som vill hålla boendekostnaderna på ett absolut minimum kanske är intresserade?

Till skillnad mot andra vill jag inte tvinga någon till någonting och är öppen för olika alternativ utöver de traditonella.

Att alla bostadslösa ska bo själva i nya hyresrätter är en total utopi...

Det är alldeles för dyrt...

Kurt-Sune, och ni andra, tycker ni som jag att Boverkets nya regler är lovande? Att man möjliggör någon slags lite mer kollektivt boende? Jag skulle även som ensamstående vuxen kunna tänka mig ett sådant boende. Eller om jag sedan blir ensamstående pensionär. Fast då med andra i samma livssituation, jag vill inte bo med studenter eller asylsökande eller ungdomar. Man måste nog leva på ganska samma sätt för att det ska funka och man inte ska gnaga på varandra.

Nu har jag ju barn och så, men tidigare, när jag var ensam, skulle det vara ett helt acceptabelt alternativ för mig. Och tänk på alla gamla som skulle slippa vara helt och hållet isolerade. Vill man ha lite sällskap går man ju bara ut i de gemensamma utrymmena.

Kan säkert bli tjafs om städning och sådant, det blir det ju även om man bara är två...vi får se vart det här leder. Följer med intresse.

Boverkets nya regler möjliggör en ny typ av boende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in