2016-08-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Tack.
Alltså ca 18 år sedan, mellan barn 2 och 3.
Var det en fullvärdig gymnasial utbildning eller bara någon kortare kurs?
Vuxenutbildning?

vuxenutbildning. 1 år bara matlagning.
Citera
2016-08-28, 22:02
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Frågan är väl om hon ens hunnit med någon gymnasial utbildning?
Hon fick barn när hon var 17,21, 24 och 28. Har hon tagit hand om barnen själv så kan det inte ha varit helt lätt att läsa in gymnasieutbildningen på 3 år under den tiden i så fall troligast mellan 18 och 21.
Hon kan ju förstås ha pluggat (både gymnasie- och socionomutbildningen) mellan 13-åringen och tvillingarna.

Någon som läser här måste väl ha pluggat ihop med henne eller veta om hon hoppat av skolan.
Det har du rätt i. Hon måste ha fått sitt första barn när hon gick andra året på gymnasiet. På den tiden kunde man gå tvååriga linjer. Det är väl dock tveksamt om hon kunde slutföra även en tvåårig linje, det tar ju en hel del tid och kraft att bli mamma. Hennes föräldrar kan ju i och för sig ha ställt upp och tagit en del av ansvaret så hon kunde gå klart gymnasiet.

Att hon blev morsa så tidigt tyder väl på att hon brister i konsekvensanalys och impulskontroll. Det gör väl i och för sig alla i den åldern på sätt och vis men det säger väl ändå lite om personen. Dom som skaffade barn i den ålder vad jag minns från min gymnasietid, det var brudar från de praktiska programmen. Dom var mer vuxna av sig och rökte oftast. Det var också väldigt ovanligt att det skedde, det pratades om och sågs ned på de flickorna.

Om JM har försökt komplettera sin gymnasiebehörighet via komvux i ett senare skede så måste hon ju haft dagisplats åt sin unge/ungar. Dagisplats får man väl inte med mindre än att man har ett lönearbete? Åtminstone förr i tiden fick man dessutom stå i kö. Vet ej hur det är nu mer.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-08-28 kl. 22:07.
Citera
2016-08-28, 22:13
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudfunk
Nej, hon mötte polisen i hallen. Jag har bara skrivit vad som tidigare kommit fram i tråden och det avhandlas bl a här: (FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

Jag har själv ställt frågan om huruvida de sov i samma säng eller rum och det är väl inte 100% säkerställt men det tyder på samma rum enligt inlägget jag länkat till.

Tycker att det är en tolkningsfråga. Hon kan ju lika gärna ha legat på soffan för att Göran snarkat, med sovrummet menas väl sovrummet han hittats i och inget annat, typ master bedroom, that sovrum, deras sovrum. Var Anki sov framgår inte, bara att hon sov.
Citera
2016-08-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesse2001
vuxenutbildning. 1 år bara matlagning.
Det känns väl inte som hon skulle haft studentexamen vid den tidpunkten eller?
Citera
2016-08-28, 23:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Tycker att det är en tolkningsfråga. Hon kan ju lika gärna ha legat på soffan för att Göran snarkat, med sovrummet menas väl sovrummet han hittats i och inget annat, typ master bedroom, that sovrum, deras sovrum. Var Anki sov framgår inte, bara att hon sov.

Visst finns det tolkningsutrymme, men jag tolkar det som kommit ut
så här, även om inte allt beskrivits i detalj:

Gärningsmannen/männen (GM, en, möjligen två) gick in med nyckel.
GM visste var sovrummet fanns, smög uppför trappan och dödade
Göran först. Något gick snett, och GM skadade sig själv, antingen
vid mordet på Göran eller vid försöket att mörda Anki. GM flyr
nerför trappan och ut till en bil.
Anki ringer 112, antingen från övervåningen eller från nedervåningen.
När polisen anländer är dörren öppen och i hallen möter dom
Anki som blöder kraftigt.

Alla detaljer har inte beskrivits så här, men vissa delar finns här:
http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4181550-kvinnans-larmsamtal-jag-har-hal-i-kroppen-

Här skrivs om hur fönstret till sovrummet där Göran knivmördades
täckts över av polisen:
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4184354-utredarna-arbetar-under-stor-press

Mer detaljer tror jag inte vi kommer att få veta innan Anki
kommer att avge sitt vittnesmål i domstol. Jag hoppas
för jul…

Citera
2016-08-28, 23:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Lite tomgång i tråden... Har ni några teorier om JM:s betyg i hemkunskap och slöjd? Gick hon med i Luciatåget?

Får vi ha önskningar om vad som ska dyka upp härnäst?

I så fall hoppas jag att det kommer ett DNA-bevis som binder JM
vid mordet. Polisen begär att Thailändsk polis griper henne för
mordet på Göran.
Sedan är ju allt klart, så då är det väl ingen brådska med utlämningen…

Allt naturligtvis under förutsättning att JM är skyldig. Jag bedömer
andra alternativ som så osannolika att jag bortser från dom.

Citera
2016-08-29, 07:09
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Lite tomgång i tråden... Har ni några teorier om JM:s betyg i hemkunskap och slöjd? Gick hon med i Luciatåget?

Hennes utbildning och därmed hennes försörjningsförmåga kan väl vara av intresse med tanke på motiv.
Hade hon börjat bränna broarna runt om i landet för att fortsätta arbeta som "socionom" (om det nu var så att hon egentligen inte var utbildad) så är ju pengarna ett ännu större motiv.

I och för sig spekulationer men herregud vad är det vi pysslar med här.
Citera
2016-08-29, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu vill iaf jag kanske inte fokusera på hanteringen av personskydd, men visst är det skillnad på sjukhus och sjukhus, och i detta fallet har det inledningsvis funnits läckor och tisseltassel under det egna taket - inte fair när man ska ge personskydd.
Därför glädjande att se hur tyst det varit från polisen nu det närmsta.
Span på Johanna sa att hennes bil i vart fall återkommande passerat ett sjukhus i nära anslutning till dåd. I min värld hade jag då kanske bakat in två-tre vårdinrättningar (ej glesbygd) i olika kommuner och mönsterlöst växlat runt tills "svansen identifierats & kan kapas loss".
I dagsläget är det nog iaf väldigt begränsat med vetskap om var mamman ligger - Bra så.

Är för dåligt inbegripen med detta fall, och har ej hängt med i vare sig tråd eller övrigt, men det är en märklig skara människor, där en drar till Thailand i detta, en annan presenterar fram Massi som advokat vilket verkar ses som ett stort nummer av den "sidan".
En utredningsgrupp som börjar blanda ingredienserna i ett durkslag, och ett försäkringsbolag som inleder med att kasta sand i detta durkslag.

Först nu verkar man tagit ut kompassriktning, och jag tror att det kan hända grejer inom 7 dagar nu.
NFC-svar borde rimligtvis så smått droppat in mot denna helg, och om nästa vecka läggs på pedagogik och kanske lite kaffe-bjudning, så kanske någon får avbryta sin Thailands-semester?

Kan inte svara på sådär svåra frågor, för övrigt

Visst verkar du kunna tänka till. Mamman kan möjligt vara utskriven, Carlstedt talade ju om att
en utskrivning var nära när han ännu fick vara med som åklagarbiträde. Men spelar väl mindre roll
säkert hålls hon i det fria också på "okänd plats" ett tag till i alla fall.

Insatt, här är ingen insatt utan mordet bygger endast på skvaller som media matat oss med
sedan dag ett. Har väl lugnat ner sig lite nu förstås men summa summarum vet ingen något
för egentligen läcker varken polis eller åklagare. Det var väl en poliskälla det i början som
hade info om att en viss person skulle bli anhållen inom kort vilket hon även blev men släppt
lika snabbt och nu sitter i Thailand med Expressens frilansare som håller koll på vad hon handlar.

Ja vi får se vad NFC,s svar ger det är nog ingen som vet det inte ens polisen för hade polis själv
trott på analyssvaren hade man rimligtvis fått till en utredningshäktning. Istället grep man på
en höft i hetsen och just det förfarandet får mig lite tvivlande på om dom verkligen har nåt
av dignitet men förhoppningsvis har jag fel och du rätt om att fallet kan kan ta en "ny vändning"
om en si så där sju dar . . .
Citera
2016-08-29, 08:46
Medlem
Big-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det har du rätt i. Hon måste ha fått sitt första barn när hon gick andra året på gymnasiet. På den tiden kunde man gå tvååriga linjer. Det är väl dock tveksamt om hon kunde slutföra även en tvåårig linje, det tar ju en hel del tid och kraft att bli mamma. Hennes föräldrar kan ju i och för sig ha ställt upp och tagit en del av ansvaret så hon kunde gå klart gymnasiet.

Att hon blev morsa så tidigt tyder väl på att hon brister i konsekvensanalys och impulskontroll. Det gör väl i och för sig alla i den åldern på sätt och vis men det säger väl ändå lite om personen. Dom som skaffade barn i den ålder vad jag minns från min gymnasietid, det var brudar från de praktiska programmen. Dom var mer vuxna av sig och rökte oftast. Det var också väldigt ovanligt att det skedde, det pratades om och sågs ned på de flickorna.

Om JM har försökt komplettera sin gymnasiebehörighet via komvux i ett senare skede så måste hon ju haft dagisplats åt sin unge/ungar. Dagisplats får man väl inte med mindre än att man har ett lönearbete? Åtminstone förr i tiden fick man dessutom stå i kö. Vet ej hur det är nu mer.

Inte svårare att plugga som förälder än att lönearbeta som förälder. Dessutom går mycket att läsa på distans. Jag har pluggat med bebis istället för att vara föräldraledig och haft de äldre ungarna på dagis. Dagisplats brukar de flesta få köa till oavsett sysselsättning. Dessutom är dagis gratis när man är student (åtminstone i kommunen jag bor).
Klart hon kan ha examen. Ex-arbetet var väl skrivet i början av 2000-talet har jag för mig. Så troligtvis pluggade hon till socionom i 30-årsåldern.
Citera
2016-08-29, 09:49
Medlem
imcereals avatar
Har följt tråden och inte sett att detta nämnts (sry om det har det), men kan detta mordförsök vid ett storbråk i Arboga i lördags ha någon slags koppling till JM och hennes entourage? Nu behöver självklart inte all kriminalitet i Arboga hänga ihop, men tänker att med maffiamamman på semester så kanske det kan uppstå kalabalik på hemmaplan...

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4215254-tva-gripna-for-mordforsok-efter-storbrak

Citat:
Tre män, 17, 20 och 27 år gamla, har anhållits misstänkta för försök till mord och vapenbrott efter ett storbråk i Arboga under eftermiddagen.
Bland annat misstänks de ha knivskurit en man och kört på en annan med en bil. Ett av offren visade sig dessutom ha en pistol på sig.

Ingen Arbogare som har mer kännedom om just denna händelse?
Citera
2016-08-29, 10:11
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visst finns det tolkningsutrymme, men jag tolkar det som kommit ut
så här, även om inte allt beskrivits i detalj:

Gärningsmannen/männen (GM, en, möjligen två) gick in med nyckel.
GM visste var sovrummet fanns, smög uppför trappan och dödade
Göran först. Något gick snett, och GM skadade sig själv, antingen
vid mordet på Göran eller vid försöket att mörda Anki. GM flyr
nerför trappan och ut till en bil.
Anki ringer 112, antingen från övervåningen eller från nedervåningen.
När polisen anländer är dörren öppen och i hallen möter dom
Anki som blöder kraftigt.

Alla detaljer har inte beskrivits så här, men vissa delar finns här:
http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4181550-kvinnans-larmsamtal-jag-har-hal-i-kroppen-

Här skrivs om hur fönstret till sovrummet där Göran knivmördades
täckts över av polisen:
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4184354-utredarna-arbetar-under-stor-press

Mer detaljer tror jag inte vi kommer att få veta innan Anki
kommer att avge sitt vittnesmål i domstol. Jag hoppas
för jul…

Bara att vänta och se! Vad tror du om två gm, varav den ena slarvar medan den andra är noga och avslutar sin uppgift?
Citera
2016-08-29, 10:15
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjinuski
Det känns väl inte som hon skulle haft studentexamen vid den tidpunkten eller?

Vissa yh utbildningar kräver inte studentexamen, ex konditor som erbjuds i en kommun här i Sthlm, den fick jag inte söka till då den enbart kunde sökas för dem med ofullständiga gymnasiestudier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in