2016-08-27, 09:28
Medlem
Fladdermasks avatar
42timmar efter OP, första DUSCH....

Aj, aj, aj.. Duschade precis och tog bort gasbindan ect som varit limdad runt penisen. Det var doppas svullet så endel av bindan låg emellan ollonhuvudet och början av psnisen fastklämd... Gjorde ont och jag har aldrig varit så skakig i händerna när jag tog bort detta... Tacka fan för att jag hade kvar Oxynorm 5mg(morfintabletter) från ett år tillbaka sen en halsmandel operation.

Tog en oxy innan detta, och två Panodil och en ipren. Lät de verka och sen hoppade jag in i duschen. När väl gasbindan var borttagen så började de blöda lite, menhade slutat droppa blod efter 5 min. Lät allt lufttorka, sen dränkte jag penis och ollonet i först imitimolja och sen vitt vaselin, tog sen två kompressorer och lindade in. Tog på M g kallinarna efter de, och mina tre sista Oxynorm tabletter så 20mg totalt, och ligger nu i sängen hög som ett hus med en varm känsla i kroppen och små flinar och känner mig allmänt nöjd!
Citera
2016-08-27, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nhimhist
Den här tråden vänder sig dock till dem, enligt dig, få fallen där operation krävs. (Ser gärna källa på hur ovanligt det är). Min uppfattning av det är att de flesta som lider av ordentligt trång förhud har små möjligheter att töja ut, trots användande av diverse krämer och dyl.

Visst, du kanske ogillar omskärelse själv men jag stör mig väldigt mycket på dem som hela tiden ska dra ut på processen för andra och påvisa en metod som troligtvis inte hjälper.

För mig har problemet med förhuden funnits sedan jag var 14-15 och förutom att det bara gick att knappt dra bak förhuden förutom med mycket barnolja (oftast fick jag sprickor i huden då) så bildade huden en ring som typ ströp blodflödet vilket gjorde att hålla ståndet mer än 5 minuter var en omöjlighet, testat dels töjningsmetoder och förtunnande salvor men inget hjälpte därför blev det operation i tisdags.
Citera
2016-08-27, 11:40
Medlem
Fladdermasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirrorzmask
För mig har problemet med förhuden funnits sedan jag var 14-15 och förutom att det bara gick att knappt dra bak förhuden förutom med mycket barnolja (oftast fick jag sprickor i huden då) så bildade huden en ring som typ ströp blodflödet vilket gjorde att hålla ståndet mer än 5 minuter var en omöjlighet, testat dels töjningsmetoder och förtunnande salvor men inget hjälpte därför blev det operation i tisdags.
Var typ samma samma för mig. Hur går de för dig med din läkning? Har du ont och liknande nu eller har de börjat gå över? Blöder du fortfarande så du får ha binda ect?
Citera
2016-08-27, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InsertHome
Gjorde mitt i morse. Det jobbigaste är den mentala biten, hur kommer det att se ut när man väl göra sitt första toabesök och duscha för första gången. Jag har inte vågat gått och kissa än och se vad som har hänt. Hur gjorde du med toabesöken? Tog av kompressorn för att kissa och sedan satt på en ny?
Till mig sa dom att det var okej att duscha dagen efter och lägga på ny kompressor och vitt vaselin. Men du skulle vänta två dagar innan dusch?

Opererade min i tisdags och kan säga så här:

Det kommer förmodligen att blöda en del de första gångerna typ 2 första dagarna mest sedan blir det mindre och mindre, nu lördag den 27 så 5 dagar efter operation kommer det max några droppar blod varannan var tredje toabesök.

Duscha fick jag instruktioner om att göra dagen efter operationen, det skulle få gå minst 24 timmar innan och jag fick med en salva xylocain 2% som skulle smörjas in runt såret så man får försiktigt dra bak förhuden då, var med på att det kan blöda. xylocain: är en bedövande salva hjälpte mig

jag tyckte personligen att stå och kissa nej tack då jag inte har kontroll på strålen än och sen torka upp både det och blodet som eventuellt hamnar på golvet/byxor då sitter jag hellre ner, bytte min kompress dag 2 sen ny var dag till dag 5 så 4 gånger totalt nu ligger rackarn stilla i byxorna
Citera
2016-08-27, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdermask
Var typ samma samma för mig. Hur går de för dig med din läkning? Har du ont och liknande nu eller har de börjat gå över? Blöder du fortfarande så du får ha binda ect?

kommer skriva lite långt nu då jag har fört dagbok om det hela:

23 Augusti besök hos Urologen kl 8:00

Kort introduktion:

Är en kille på 22 år som haft för trång/för mycket förhud sedan tonåren vilket har resulterat i minskad självkänsla samt obehag vid samlag och när runkar då jag behövt använda barnängen babyolja för att kunna dra förhuden bakom ollonet sedan tar det total stopp, har 17-18 cm vid stånd och 5 cm i diameter och problemet för mig med förhuden var den att ofta så satte sig förhuden och bildade en ring bakom ollonet och därav ströp blodtillförseln till penis vilket gjorde att erektion var svår att bibehålla mer än ett par minuter, sedan hade jag även problemet att ha kondom på när man fått bak förhuden gick inte då förhuden alltid gick tillbaka och gjorde at kondomen hängde som en fladdrande påse  därför bestämde jag mig för att boka tid till Vårdcentralen som sedan gav mig remiss till Urolog.

UROLOGMOTTAGNINGEN:
Fick följa med sköterska in på ett stort ljust rum och sätta mig på en stol medan urologen förberedde lite, satt en 10 minuter innan urologen en man i 35-40 års ålder kom in hälsade och satte sig ner på andra stolen, han frågade mig lite kort om mina besvär och sedan efter ett par minuter bad han mig ta av byxorna och kalsongerna och att jag skulle lägga mig på operationsbordet, (samma bord som finns hos alla läkare typ, Urologen förklarade klart och tydligt vad han skulle göra och tittade snabbt på min penis för att säkerställa en diagnos och bedömde att jag hade för trång förhud samt höll med mig om att jag även hade för mycket förhud vilket har lett till att min förhud vid stånd kunde dras bak en bit (med Barnängens barnolja kunde jag dra tillbaka över ollonet) sedan lade sig förhuden som en tjock ring som kväver blodtillförseln till penis.

Beslut blev operation, den kunde göras direkt på plats med lokalbedövning eller med nersövning, den senare metoden skulle innebära att jag behövde bli ombokad för operationstid (man ska inte äta eller dricka några timmar innan) så gick på lokalbedövning.
Urologen rekommenderade en halv omskärelse (hade utfört tusentals omskärelser och detta var vad mest var nöjda med) detta innebär att de skär bort toppen för mig blev det ca 2-2½ cm förhud som försvann vilket gör att jag fortfarande har ollonet skyddat vid slak penis men kan dra förhuden fram och tillbaka vid stånd eller när man runkar.
FÖRBEREDELSEN:
När jag låg på bordet så fick jag först 2 sprutor i sidan om penis kändes lite som getingstick, sedan fick jag ytterligare ett par stick totalt 6-7 stycken kände bara de första 2, nu fick jag vänta ca en 15 minuter på att bedövningen skulle verka.
Efter 10 minuter knackade Sköterskan som skulle assistera vid ingreppet på dörren och kom in, hon tvättade händerna och spritade innan hon satte på en platta insmord med kall gel på låret, detta för att när de bränner blodkärlen sedan så måste jag vara samma spänning som maskinen som bränner så jag inte får stötar och upplever obehag.
Ungefär 5 minuter senare efter att jag hade fått bedövning så kom Urologen in han berätta lite snabbt vad de skulle göra i vilka steg och sedan började de.

INGREPPET:
Först kände Urologen med ett verktyg liknande en tång på olika ställen på penis för att säkerställa att bedövningen hade börjat verka så jag inte skulle känna obehag av ingreppet, sedan tog sköterskan och urologen fram 4 tänger för att hålla upp förhuden så långt upp som det bara gick så han visste hur mycket han skulle ta, sen tog han en tång över förhuden och med en skalpell skar han bort rakt under tången när han fortfarande höll upp förhuden, efter torkade sköterskan lite runt om då det blödde en del, nu skulle han bränna, sköterskan var förberedd med papper för att torka rent, urologen hade något liknande en pincett som han nuddade på området där blodkärlen satt som han skulle bränna sen tog han något som liknade en skalpell som var kopplad till en maskin och nuddade på pincetten detta brände blodkärlen så blödningen stannade, nu till den sista delen, han tog en tång/sax höll fast delen han skulle sy fast med tång/saxen sen tog han en annan tång där den böjda nålen satt fast i en tråd och började sy, efter han hade sytt den första inre huden med den yttre så gjorde han någon trippel lås på stygnen så de satt fast noga.
Efter ingreppet kontrollerade de att allt var som det skulle sen tog sköterskan och lindade om min penis med förband och kompress, jag fick även ta på mig något som liknar kalsongen fast nät rakt igenom troligen för luftningens skull, Urologen tackade för sig och Jag tackade Urologen för ingreppet och för pratstunden under ingreppet (pratade med dem och kollade på under hela ingreppet då jag ville veta vad som hände steg för steg) sköterskan tog av plattan från benet och Urologen gick.
Efter att Urologen hade lämnat rummet så var jag tvungen att ligga kvar en stund blev ca 20 minuter innan sköterskan kom in och sa att jag fick klä på mig och sedan följa med henne, blev att gå in till ett vilorum där kaffe och macka var framdukat, fick även ta några tabletter pencilin och panodil samt något mer, sen gick hon igenom vad jag skulle tänka på och fick även med mig kompress samt förband, salva xylocain 2% som jag skulle smörja med 20 minuter innan dusch då den bedövar, och fick rekommendation att ta det lugnt de närmaste 2 dagarna.

SLUTSATS AV BESÖKET/OPERATIONEN:
Operationen kändes bra gick snabbt och blev bra känner inget större obehag förutom lite yrsel men det får man tåla, både sköterskan och urologen var trevliga de tog sig tid och besvarade mina frågor och förklarade för mig under ingreppet exakt vad de skulle göra och varför samt vilka instrument de använde, fick även höra lite humor så tummen upp på besöket och operationen i sig återstår att se slutresultatet.

EFTERÅT:

DAG 1
Kort efteråt gick jag in på fik i staden jag gjort ingreppet i och efter att jag hade varit på toa (ca 2 timmar efter operationen) så blev jag svimfärdig när jag skulle lämna toaletten, lyckades precis sätta mig på en stol och luta mig tillbaka innan allt blev vitt och suddigt under 1-2 minuter, var medveten då jag kände så motoriken i händer och fötter fungerade och sa åt min mor att hon kunde sätta sig ner medan det gick över, min mor som körde sa att jag inte verkade närvarande under 30 sekunder av mitt svimanfall.
Pratade med sjuksköterska på 1177 kort efteråt som var övertygad om att mitt svimanfall var en kombination av att jag varken hade ätit eller druckit innan operationen, att operationen i sig tog på krafterna då kroppen sätter in mängder av resurser för att läka, att jag ansträngde mig genom att gå på fik (skulle åkt hem och vilat) sen att jag har lågt blodtryck.
Senare hemma på eftermiddagen yr hela dagen från och till mer precis efter toa besök kommer blod när jag kissar mest de första gångerna nu mindre och mindre.
DAG 2
Har fortfarande penis i upprätt läge insvept i kompress och skyddande binda, inte försökt duscha än men ska ge mig på det senare vet inte hur det ska gå att tvätta sig då jag skulle tvätta ända inpå trådarna. Gick på toa skulle kissa denna, gången så drog jag försiktigt bak förhuden och det gick! Kunde se trådarna de hade sytt dit, nu känner jag att det ska gå att duscha så smorde snabbt in lite xylocain 2 % och sedan satte jag mig vid datorn och väntade på att salvan skulle verka. Hoppade in i duschen och drog försiktig bak förhuden det tar ca 20 minuter för salvan att nå full effekt men kände inget när jag drog bak förhuden halleluja! spolade försiktigt med ljummet vatten "ända in på trådarna" som de hade sagt skönt att det gick

DAG 3
Har fortfarande kompress samt bindan på även nätbyxan ska jobba imorgon så får se om jag behåller den på eller tar av den, Har även bildats lite gul sörja runt om såret tvättade bort det försiktigt med ljummet vatten förut, har inte penis i högläge längre utan låter den ligga åt sidan känns bättre, har inte känt av någon smärta än när jag kissat eller när jag försiktigt drog bak penis för att smörja in den bedövande salvan xylocain 2 %.

DAG 4
Jobbat dygn idag men inte haft ont mer känts en aning obekvämt med kompressen så tog av den lät penis ligga åt sidan innanför kalsongerna det gick bra mestadels kändes konstigt då toppen av ollonet fortfarande är utsatt, på kvällen tvättade jag rent fick smörja på salvan en halvtimme innan, när jag drog bak förhuden för att komma åt och tvätta så kände man trådarna lite de skaver lite mot ollonet. Efteråt gick det bra inte känt någonting kissa är inga problem sitter fortfarande då kontrollen inte är 100 % än.

DAG 5
Sova utan kompress gick bra för det mesta men vaknade klockan 7:00 med världens stånd satan vad ont det gjorde :’(, svullnaden har gått ner för det mesta nästan helt borta lite lila/blå fläckar kvar men läkningen är bara inne på 5e dagen, känner ej någon smärta och den verkar läka bra 
Senast redigerad av mirrorzmask 2016-08-27 kl. 11:52.
Citera
2016-08-28, 21:39
Medlem
Fladdermasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirrorzmask
kommer skriva lite långt nu då jag har fört dagbok om det hela:

23 Augusti besök hos Urologen kl 8:00

Kort introduktion:
Tack för de långa svaret!!

Dag 3: Lite bättre nu sen bandagen är borta. Har inte riktigt ont längre, blöder inte alls lika mycket längre så kör med tunnare bindor nu. Gör mest ont när jag skall resa mig eller sätta mig, kan göra riktigt ont då i nån sekund men går över snabbt. Gr också ont om han ligger snett, men överlag på bättringsvägen.

Överdriver som fan med vitt vaselin.

Förresten, är de någon som har bilder på hur en läkning skall se ut? Och vad som räknas som en normal läkning? Så man inte går hemma när man egentligen skulle ha sökt ut vård, eller är de något man skall vara extra uppmärksam på som man skall söka vård för vid eventuella problem?
Senast redigerad av Fladdermask 2016-08-28 kl. 21:44.
Citera
2016-08-28, 23:35
Bannlyst
Efter min egen operation var mitt enda prio att allt skulle vara så enkelt, bekvämt och smärtfritt som möjligt. Gjorde då en del saker som jag normalt inte skulle göra. Kan tipsa om en del grejer som faktiskt underlättar situationen en hel del (om man klarar av det och fortfarande kan stå ut med sig själv, alltså).

Grejer som kanske inte är ok för alla.
* Kissade undantagslöst i handfatet de första dagarna. För mig var det helt enkelt det allra enklaste och bästa sättet.
* Spenderade merparten av sjukskrivningen (1v) naken i min lya och bara kollade film och sportsändningar, eller spela dataspel.

Andra bra saker.
* Dränka in bandage i vatten innan avlägsnande. Lossnar lättare från stygn och koagulerat blod på det sättet.
* Hålla kuken upprätt. Mindre svullnad då.
* Sova mycket. Sömn hjälper kroppen att läka. Dock inte alltid så roligt att gå och lägga sig tidigt, ju...
* Mycket vitt vaselin. Hjälper ärret att läka på ett bra sätt.

Jag upptäckte även att tajt bandage på natten gjorde att erektionssmärtorna blev hanterbara, eftersom ståndet pga motståndet hade svårare/kunde ej att uppnå sin fulla prakt. Faktiskt, mitt mest smärtsamma stånd fick jag en natt när bandaget hade glidit av. Det sved och ömmade så inni. Utan bandage i några timmar hade ju kuken svullnat upp rejält, dessutom. Tror detta var kanske tre dygn efter op. Minns inte exakt.
Citera
2016-08-29, 06:00
Medlem
Fladdermasks avatar
Just de, hur länge fick ni vara sjukskrivna? För som det är nu (påbörjan av dag4) så är jag forfarande väödugt känslig i penisen och kan knappt gå.. För gör om vid minsta beröring så gör de ont eller om han ligger snett.

Jobbar på en låst psykiatriavdeling som skötare med patienter vi måste bälta, dvs brotta ner, ge tvångsinjektioner ect.

Känns som att de kan lätt hända att man blir tillstött på penisen då.. Skall annars jobba på fredag, har sjukskrivning fram till torsdag, känns så meckigt, om man skall ta med vitt vaselin å bindor till jobbet vid varje toalettbesök och man inte kan tvätta sig ordentligt.
Citera
2016-08-29, 07:45
Medlem
Fladdermasks avatar
Har eller hade ni också en kliande känsla där stygnen sitter, vid gränsen mellan huden och där ollonet börjar? Känns mer eller mindre som när man innan hade typ flensost under förhuden..
Citera
2016-08-29, 13:01
Medlem
Jag är inne på min tredje dag, jag verkar ligga någon dag efter er andra som skriver här just nu. Fortfarande väääldigt svullet, det skulle lägga sig efter tre veckor sa han. Hur är det på den fronter för er?

Fick ni lokalbedövning vid operation eller blev ni nersövda?

Första dagen på kvällen när man inte kunde hålla sig längre utan var tvungen att uträtta sina behov så var man väldigt rädd för hur det skulle se ut när man tog bort bandaget. Var en mental barriär som man var tvungen att ta sig förbi, samma sak igen första gången man skulle duscha och ta på den för att spola rent med vatten och applicera vaselin. Men något droppande av blod hade jag inte vid mitt första toabesök, dock så var det såklart blod på bandaget och kan fortfarande vara lite av det vid byte av bandage. Gör ni rent vid varje toabesök eller bara morgon och kväll? Hur många dagar gick det tills det slutade att komma något blod helt och hållet?

Det finns tydligen olika varianter av omskärelse, var det något ni pratade om hur ni ville ha det eller fick det bli hur urologen valde att göra det? Fick ni titta i en bok av modeller vars olika snoppas syntes och peka och säga "så vill jag ha min"? Eller det kanske är en viss sorts som lärs ut i Sverige till läkarna eller så har varje person sitt sätt att alltid utföra den, som dom blev lärda en gång i tiden.
Citera
2016-08-29, 13:40
Medlem
gjorde min operation idag.
kom nu hem och kissade medans jag blunda, lite smårädd att titta ned
märkte nu att bandagen täckte över hela ollonet så det kom kiss på bandaget, måste jag nu byta bandaget?
infon man fick var att den skulle vara kvar till andra, tredje dagen tills man tog sin första dush
Citera
2016-08-29, 14:58
Medlem
Fladdermasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InsertHome
Jag är inne på min tredje dag, jag verkar ligga någon dag efter er andra som skriver här just nu. Fortfarande väääldigt svullet, det skulle lägga sig efter tre veckor sa han. Hur är det på den fronter för er?

Fick ni lokalbedövning vid operation eller blev ni nersövda?

Första dagen på kvällen när man inte kunde hålla sig längre utan var tvungen att uträtta sina behov så var man väldigt rädd för hur det skulle se ut när man tog bort bandaget. Var en mental barriär som man var tvungen att ta sig förbi, samma sak igen första gången man skulle duscha och ta på den för att spola rent med vatten och applicera vaselin. Men något droppande av blod hade jag inte vid mitt första toabesök, dock så var det såklart blod på bandaget och kan fortfarande vara lite av det vid byte av bandage. Gör ni rent vid varje toabesök eller bara morgon och kväll? Hur många dagar gick det tills det slutade att komma något blod helt och hållet?

Det finns tydligen olika varianter av omskärelse, var det något ni pratade om hur ni ville ha det eller fick det bli hur urologen valde att göra det? Fick ni titta i en bok av modeller vars olika snoppas syntes och peka och säga "så vill jag ha min"? Eller det kanske är en viss sorts som lärs ut i Sverige till läkarna eller så har varje person sitt sätt att alltid utföra den, som dom blev lärda en gång i tiden.

Jag tvättar med vatten gång, har en sån medicinplastspruta som jag fyller med vatten och sprutar försiktigt över ollonet och vid stygnen. Använder annars vitt vaselin, och tbötolja ca 2ggr om dagen och smörjer in vid stygnen och ollonet.

Är fjärde dagen för mig, är ganska så svullet, är väl 1.5ggr större än vanligt. Har haft penisen upprätt med hjälp av kompress och tejp första dagarna, vilket skulle hjälpa mot svullnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av 781012
gjorde min operation idag.
kom nu hem och kissade medans jag blunda, lite smårädd att titta ned
märkte nu att bandagen täckte över hela ollonet så det kom kiss på bandaget, måste jag nu byta bandaget?
infon man fick var att den skulle vara kvar till andra, tredje dagen tills man tog sin första dush

Så läkaren att de skulle sitta 2-3dar så kanske det är bäst att ringa å kolla med dom hur du skall göra, för lär ju blöda endel när du tar bort all bandage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in