2015-08-02, 23:33
Medlem
goran744s avatar
Fråga ett Nej, eftersom alla delar bytts ut är det förmodligen ej samma båt.
Fråga två Nej egentligen inte utan mer en variant mycket lik den första.
Fråga tre Både ja och nej om jag får ta det? De tillhör samma kropp men hjärnan har förändrats i takt med åren så den lilla flickan har blivit en ny person så att säga men ändå delar de samma kropp .
Fråga fyra ja! Hjärnan är kvar så kroppen är endast ett redskap åt hjärnan.
Citera
2015-08-04, 10:03
Medlem
Intressant frågeställning.
Skulle vilja tillägga att man inte riktigt kan fastslå vad personlighet är eftersom alla våra beteenden styrs av signalsubstanser och elektriska impulser, dessa ändras konstant.

Är jag samma person som jag var för 1ms sedan?

Om ja och motiveringen att det är erfarenhet som styr vem jag är så varför är jag inte min identiska tvillingbror oxå?

Har självklart ett svar på dessa frågor som tillfredställer min uppfattning. Det kan vi ta senare
Citera
2015-08-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Svara Ja eller Nej på frågorna 1-4 ! (du får såklart även motivera ditt svar om du så vill)

1: Ja
2: Nej
3: Ja
4: Nej

Intuitiv motivering:

1 & 3 är egentligen samma fråga. Den första applicerad på en ickelevande pryl, den andra applicerad på en varelse. Det gemensamma är att de båda bibehåller sin struktur (samma sak som identitet) över tiden utan avbrott. För om du tar några steg bakåt, och förlorar möjligheten att fokusera på en enskild planka eller cell, så finns hela tiden den övergripande strukturen där.

2 & 4 är också samma fråga. I det här fallet har bägge förlorat sin materiella representation och endast existerat som information. Med andra ord är de båda kopior.

Det finns problem med bägge, 1 & 3 samt 2 & 4, som trasslar till det. Jag är säker att alla som läst tråden antingen har berört dem i sina svar eller tänkt dem privat.

Jag är villig att fortsätta diskussionen men det ligger bortom din fråga. Du vill bara ha min intuitiva reaktion. Så jag gav reaktionen (enligt dina instruktioner) med kortfattade post-it notiser om mitt resonerande. Om du eller andra är villiga att fortsätta tråden antar jag att jag är det också.

I vilket fall, tack för ett intressant tankeexperiment.
Citera
2015-08-20, 20:09
Medlem
Om jag får lov att ta ett omtag här.

Ingen del sägs utgöra helheten, men att plocka en del från en identitet för att rekonstruera en helhet anses vara illegalt. Dvs att bygga om t.ex båten från delar anses oärligt.

Det här är inte logiskt. Antingen accepterar man helheter och delar som en del av helheten, eller inget alls. Det finns antingen identiteter, eller inga identiteter.

Om man inte accepterar identitetens delar, finns ingen grund för helheten, eller identiteten.

Det är oärligt (och ologiskt) att plocka som man vill mellan delar och helheter.

Edit: atom(och kvantlära) accepterar utbytbaret mellan olika energier. Men en båt eller människa antas vara unikt. Det här kan inte stämms i modern filosofi. Naturligtvis är vi utbytbara.
Senast redigerad av Sius 2015-08-20 kl. 20:16.
Citera
2015-08-21, 00:41
Medlem
derivats avatar
Mitt svar: Är ett rep långt eller kort, du måste svara ja eller nej.
Citera
2016-08-15, 23:00
Medlem
Jag återbesöker det här ämnet.

Xuno är förvånad att ingen har samma intuitiva känsla som han/hon och jag är lika förvånad att ingen har samma intuition som jag har. Xuno och jag tycker inte samma för övrigt.

Jag är speciellt intresserad av hur följande forummedlemmar ser på frågan:

starke_adolf
LucNN
gulgul

Läs tråden från starten, den är i sin helhet ganska intressant, och ett exempel på en "proper" filosofisk fråga.

Proprioception
Citera
2016-08-16, 13:17
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Mina svar:

1. Nej.

2. Ja.

3. Kanske...

4. Ja.

För livlösa ting som skepp menar jag att identiteten sitter i deras fysiska material. För levande varelser, enkannerligen människor, sitter den väsentligen i den information som hjärnan bevarar.

Du pratar om materielle objekt. Det finns olika persistence conditions för olika kategoriseringar. T.ex. är klassen av anställda, chefer, lokaler och inventar INTE identisk med en given verksamhet, men antagligen med ett materielt objekt som till något tidspunkt coincides med den. Detta materielle objekt kan inte överleva destruktionen av en anställd. Personen är en del av saken, fast delen av verksamheten som motsvarer personen är endast REALISERAD i den anställda - verksamheten överlever att gubben dør, det gör inte det materielle objektet. Verksamheter och skepp osv. är fysiskt realiserede, men inte materielle objekt 😉
Citera
2016-08-16, 13:19
Medlem
LucNNs avatar
Ska svara på trådstarten när jag har tid. Jobbar pt med ett framework för just snack om sånt.
Citera
2016-08-16, 19:22
Medlem
gulguls avatar
Mitt svar på de två första frågorna.

1.
Vad är det som utgör Theseus identitet? S1 förändras gradvis till S2, det finns bara ett ting (ett skepp) i tidsintervallet [S1 till S2] som benämns som 'Theseus'. S1 är dessutom inte ett fysiskt ting vid tidpunkt T2 utan är enbart en mental konstruktion. S1 existerar endast i tanken, som en minnesbild. Så namnet 'Theseus' gäller inte för S1 vid T2S1 inte är ett skepp vid tidpunkt T2. 'Theseus' är ett namn och har således ett begreppsinnehåll, vilket rimligtvis bör vara: egenskapen att vara ett skepp som (alltid) kallas 'Theseus'. Detta gäller bara för S2S2 är Theseus.

2.
Om S2 är Theseus från (1) så kan inte S3 vara Theseus. Jag anser följande:

S2 är skeppet som alltid kallats Theseus medan S3 är ett skeppet som kallades Theseus.
Citera
2016-08-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Mitt svar på de två första frågorna.

1.
Vad är det som utgör Theseus identitet? S1 förändras gradvis till S2, det finns bara ett ting (ett skepp) i tidsintervallet [S1 till S2] som benämns som 'Theseus'. S1 är dessutom inte ett fysiskt ting vid tidpunkt T2 utan är enbart en mental konstruktion. S1 existerar endast i tanken, som en minnesbild. Så namnet 'Theseus' gäller inte för S1 vid T2S1 inte är ett skepp vid tidpunkt T2. 'Theseus' är ett namn och har således ett begreppsinnehåll, vilket rimligtvis bör vara: egenskapen att vara ett skepp som (alltid) kallas 'Theseus'. Detta gäller bara för S2S2 är Theseus.

2.
Om S2 är Theseus från (1) så kan inte S3 vara Theseus. Jag anser följande:

S2 är skeppet som alltid kallats Theseus medan S3 är ett skeppet som kallades Theseus.

Elegant formulerat, jag håller med. Varför inte använda samma resonemang på fråga 3 och 4?

Citera
2016-08-26, 21:05
Medlem
Hoppas fler vågar ta ställning i denna mycket intressanta fråga.

Pro.
Citera
2016-08-27, 06:26
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Svara Ja eller Nej på frågorna 1-4 ! (du får såklart även motivera ditt svar om du så vill)

"För länge sedan fanns det ett skepp som kallades "Theseus", efter dess berömda förra ägare. Allt eftersom tiden gick började Theseus bli svag och knarrig. Gamla brädor avlägsnades, flyttades till en lagerlokal och ersattes med nya. Senare blev även masterna odugliga och var även de tvungna att bytas ut. Efter femtio år av liknande förändringar har nu skeppets alla delar bytts ut och det har återvänt till sin gamla hamn. Frågan uppstår då: 1. Är skeppet som nu ligger i hamnen, som vi kan kalla S2, samma skepp som var i hamnen för femtio år sedan, som vi kan kalla S1? Med andra ord, är S2 verkligen "Theseus"?

Vad händer när berättelsen utökas? Anta att någon köper alla brädor, master och allting som förvaras i lagerlokalen och med hjälp av endast detta material bygger ett skepp som i minsta detalj liknar Theseus och döper skeppet till just Theseus. Detta skeppet, som vi kan kalla S3, sjösätts vid sidan om S2. 2. Är nu S3 samma skepp som S1? Med andra ord, är detta nybyggda skepp samma skepp som det som ursprungligen kallades "Theseus" om man tar i åtanke att S3 byggdes av samma material och samma ritningar som S1?"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Theseusskeppet

Identitet över tid

"Problemet med personlig identitet är problemet med identitet över tid applicerat på personer. Molekylerna som utgör varje individ förändras nästan helt och hållet under en period på några år. Vanligtvis är det oproblematiskt att säga att en liten flicka från 1920 är densamma som en gammal kvinna från 1998, även om de delar en mycket liten andel molekyler. En och samma person beskrivs endast på två olika sätt, först som en liten flicka, och sedan som en gammal kvinna. Vi är så pass säkra på vår förmåga att återidentifiera människor över tid att vi tilldelas personnummer som är tänkta att vara aktuella från vår födelsedag till den dag vi dör. Frågan är varför vi kallar den gamla kvinnan år 1998 för samma person som den lilla flickan år 1920.
3. Är den gamla kvinnan från 1998 och den lilla flickan från 1920 en och samma person?

Men tankeexperiment kan avslöja problem med våra intuitioner rörande personlig identitet.
Aune ger ett typiskt argument av den sorten, ett argument som möjligen är lättare att uppfatta än de som involverar teleportation eller hjärntransplantationer. Aunes argument kan formuleras på följande vis: En person är ute och flyger och havererar med sitt flygplan. Läkarna tror att han är en väldigt viktig person. Utrustade med en ny toppmodern teknik rekonstruerar de honom. Det enda som återstår av den ursprungliga piloten är hans huvud. Rekonstruktionen blir en succé; originalpilotens huvud fortsätter att fungera med en helt ny kropp. Frågan är då: 4. Är denna nykonstruerade person samma person som den ursprungliga piloten?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Identitet_%C3%B6ver_tid

Jag är alltså INTE intresserad av att i första hand försöka lösa "problemen" med svar som exempelvis att "det är en olöslig fråga eftersom frågan och det som frågan appliceras på inte går ihop. För att överblicka de tre relevanta kunskapsområdena det verkliga ontologiska universumet som existerar och händer av sig självt; vår verklighet eller hur vi upplever universum och vår vetenskapliga analys av verkligheten" bla bla bla...
eller "I fallet med den rekonstruerade piloten kan det följaktligen vara så att vårt begrepp om att "vara samma person" helt enkelt inte är tillräckligt klart för att avgöra om denne är samma person som den ursprungliga piloten eller inte" Att jiddra om att det inte skulle vara tillräckligt klart vad "att vara samma person" innebär hör alltså inte heller riktigt till frågan!

Utan jag är alltså intresserad av vad Din "känsla", intuition säger Dig att svaren på frågorna är!
Du tänker ju fel när du menar att det är "personlig identitet" som är det centrala i frågan.

Dvs du skriver att ju mer kroppen förändras - byts ut - över tid, så måste det också beröra "personlig identitet".

Men, det är ju bara något du kan säga utan att samtidigt ta hänsyn till oss människor.
Dvs bara om du betraktar människor som något "utanför dig själv", som du inte kan få någon tvåvägskommunikation med ...

För svaret är lätt.
Vi människor identifierar oss med vår "jagupplevelse", inte med vår kropp.

Det är därför äldre människor "känner sig som 20" fast de är kanske 80 år.

Vår personliga identitet förändras i Andras Ögon, i samma takt som vår kropp förändras.
Men för oss själva, stannar vi kvar i samma personliga identitet som vi varit i allt sedan vi nått vuxen ålder

Dvs vi vet alltid att "vi är vi".
Själva "jagupplevelsen" förändras inte.

Trots att kroppen förfaller, förändras.
Ja, även om vi förlorar lemmar faktiskt.

Den personliga identiteten är fortfarande densamma trots att de blivit lemlästade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in