Citat:
Ursprungligen postat av
HerrWarum
Det är olika kategorier. Vad är ett skepp? Det är något som flyter på havet, något som man färdas på till en plats till en annan för att exempelvis upptäcka nya kontinenter, så att man kan kolonisera och bedriva handel, så att man blir rik, etc. Du ser hur ett skepp bestämmes av ett sammanhang. Hade den inte haft detta sammanhanget hade det bara varit en struktur av molekyler ordnade på ett visst sätt. Den hade inte varit ett skepp. Vi förstår och använder det som skepp i det verktygssammanhang det ingår i. Därför är det inte en substans i meningen att det är självständigt, tillräckligt i sig själv. Vi kan inte ens tala om skepp i meningen som substans. Det blir bara nonsens. Det finns inget sätt att ringa in vad det är att vara ett skepp inom definitioner i en substansförståelse. Att vara ett skepp är att ingå i ett verktygssammanhang. Alltså är det inte självständigt, och ingen substans.
Likaså är människan inte en substans. Vi är inte en tänkande substans som Descartes menade. Vi är det som har en relation till vara. Alltså att vi förhåller oss på något sätt till vara. Vi är någon för att vi gör på något sätt i ett verktygssammanhang. Vad spelar det då för roll om vi byter ut alla molekyler i kroppen? De har ingenting att göra med vår identitet.
Så vi har tre olika ontologiska kategorier. Substans, verktyg och tillvaro. Dessa analytiska filosofer förstår inte detta och har därför problem med denna fråga.
Nu vet jag inte vilket synsätt inom ontologin som du hänger dig åt och anser ge rätt svar på allt, men du får som sagt gärna svara på de fyra frågorna!
Och som jag skrev i trådstarten:
"Jag är alltså INTE intresserad av att i första hand försöka lösa "problemen" med svar som exempelvis att "det är en olöslig fråga eftersom frågan och det som frågan appliceras på inte går ihop. För att överblicka de tre relevanta kunskapsområdena det verkliga ontologiska universumet som existerar och händer av sig självt; vår verklighet eller hur vi upplever universum och vår vetenskapliga analys av verkligheten" bla bla bla...
eller "I fallet med den rekonstruerade piloten kan det följaktligen vara så att vårt begrepp om att "vara samma person" helt enkelt inte är tillräckligt klart för att avgöra om denne är samma person som den ursprungliga piloten eller inte" Att jiddra om att det inte skulle vara tillräckligt klart vad "att vara samma person" innebär hör alltså inte heller riktigt till frågan!"
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrWarum
Du ser hur ett skepp bestämmes av ett sammanhang. Hade den inte haft detta sammanhanget hade det bara varit en struktur av molekyler ordnade på ett visst sätt. Den hade inte varit ett skepp. Vi förstår och använder det som skepp i det verktygssammanhang det ingår i.
Ja, det är om mycket som man skulle kunna säga att det bara är en massa atomer och molekyler...hur som helst så är ditt inlägg ett mycket bra exempel på ett "svar" som jag inte är ute efter, utan jag är som jag skrev längst ner med fet stil i trådstarten
Utan jag är alltså intresserad av vad Din "känsla", intuition säger Dig att svaren på frågorna är!"
Har du ingen intuition utan "bara" rätt svar så är det också helt ok! Men ta då svaren i ordning 1-4 så det blir lätt att följa.