2016-08-26, 03:48
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Beroende på vad man tror i skuldfrågan så uppfattar man ju den situationen på ett visst sätt. Jag själv ser att båda varianterna kan vara sanna men känner inget större behov att konfirmera någon allmän uppfattning. Jag känner naturligt nog att det är viktigare att granska ur ett motsatt perspektiv.
Det är faktiskt förbannat långsökt att tro att Nerijus var vid Martorp av annan anledning än att desperat försöka få bort söket från byssjan där han gömt kroppen.
Varför verkade han bara vilja spana in de som sökte efter Lisa när han åkt ända dit för att "leta mask"? Varför följde inte den met-sugne Nerijus med på fisketuren sen, kan man undra? Ville han veta om det nappade först så han kunde joina sen? Mycket besvär i så fall - för ingenting.
Tror man att Nerijus var vid Martorp med gott uppsåt - att leta mask - och solidarisk och hjälpsam som han är så ville han bara - "hjälpa" sökpersonalen - så de inte skulle jobba i onödan, då "granskar man inte ur ett motsatt perspektiv" - då ser man händelsen ur en dåres perspektiv.
Mördaren pekade ju i princip ut var han gömt kroppen med sitt desperata idiotbeteende.

Förresten, åt vem utför du din "granskning"?
2016-08-26, 05:17
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
För mig är sannolikheten i åklagarens framställan så trolig att den återspeglar sanningen så mycket det går utan att att själv varit på plats under pågående brott eller att GM själv berättar hur det gick till.
Bevisningen är så stark att den räcker för fällande dom utan erkännande. Dvs NBs ord har ingen betydelse för domens utgång.

Det som fattas i sanningen är detaljer, som i sig inte har någon avgörande betydelse vad gäller skuldfrågan.

Så ja, jag anser att åklagarens version är sanningen.

Sådana här GM har ofta ett "bagage". Sen beror det väl på hur bra de döljer det.

Han opererar i en för honom trygg miljö. Han finns alldeles i närheten av utredningen redan från start. Dessutom mer eller mindre avslöjar han sig själv genom sitt beteende på Martorp. Det beteendet han uppvisar där gör bara en som har något att dölja. Om jag inte minns fel nu så skrevs det om just NB i tråden redan någon dag efter mordet. Någon måste ha uppfattat honom som så pass suspekt att han för denne verkade misstänkt.
Instämmer.
Åklagarens version är så nära sanningen man kan komma utan att ha fått en detaljerad beskrivning från mördaren Nerijus. Men, behövs ej mera detaljer än det som finns när bevisningen är så solid.
Mördaren kan vara tyst för resten av sitt liv, det påverkar inget.
Han är enhälligt dömd till livstid, hur svårt det än kan vara för vissa att förstå att fallet är avgjort, det är över, det blir inget mer.
Självklart har han ett "bagage", precis som så många andra sexualsadistiska mördare innan honom.
Han är inte unik på något sätt, varför skulle han vara det?
Intressant det du skrev om att någon skrivit om NB i tråden någon dag efter mordet, någon som redan då uppfattat honom som suspekt i sitt beteende. Kan du möjligen hitta det inlägget? Men, är väl som att leta efter en nål i en höstack i denna maratontråd.
2016-08-26, 09:57
Medlem
Det är inte bara alternativiker som tycker att
Citat:
Rättssamhället har fullständigt havererat.

Brottsutredaren lämnar sitt jobb
http://www.expressen.se/debatt/nu-lamnar-jag-en-myndighet-i-forfall

Citat:
Det är katastrof. Rättssamhället har fullständigt havererat. Den som har störst våldskapital är den som styr lokalsamhället. Människoliv går till spillo och våldsverkarna förblir till stor del ostraffade. Inte på grund av ogynnsamt utredningsläge, utan på grund av att vi inte hinner göra de moment som krävs för att en gärningsman ska kunna få en opartisk dom. Det finns naturligtvis saker som fungerar. Min rättsuppfattning tillåter dock inte att det är slumpen som får avgöra om ett brott ska klaras ut eller inte.
2016-08-26, 11:41
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nej vi ska inte diskutera överhuvudtaget. Det tenderar att bli spaltmetrar som i alla fall raderas av naturliga skäl då du drar till offtopic å det grövsta.

Vilka båda varianter? NB:s, AB:s, BS eller militärhatarens tolkningsvariant?

Det finns alltid två sidor av ett mynt. En del kanske tom vill ha det till tre.

Jag syftar på NBs förklaring/uppfattning och militären/MP-personens uppfattning av händelsen.

Citat:
För vem tycker du det är viktigt att granska? För dig själv eller är det för den berömda motvikten i tråden? Målet är avgjort sedan länge. Eller förbereder du en resningsansökan? Skriver du en bok, dokumentär om fallet?

Framför allt för rättsäkerheten men jag drivs av rent personligt egenintresse. Jag har förklarat att jag inte finner det intressant att kofirmera och stryka medhårs. Har det begåtts felaktigheter så ska det upp till ytan. Har inga felaktigheter begåtts så bör det rimligtvis inte vara känsligt att granska.

Om jag skriver en bok om fallet lär du i så fall få reda på det vad det lider men det är fortfarande inte tillåtet att forska om användares identitet här.

Citat:
Du som inte hade tid att hänga här mer än var tredje vecka har plötsligt hur mycket tid som helst. Men men, allt för motvikten och balansen uppenbarligen.

Jag gissar att ditt liv är statiskt där dina dagar ser exakt likadana ut. Själv varierar både vardag och semester.
2016-08-26, 11:51
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att de har ett bagage är givet - det sjuka sexuella uppstår inte över en natt. Att det finns män som har förmåga att dölja läggningen är ett faktum.
Att du är okunnig är uppenbart sen en längre tid, men att du vidfasthåller detta - trots otaliga exempel - visar att du är rent dum:

Försöker du påvisa att jag är motsägelsefull med dessa två citat? Tror snarare att du inte förstår logiken i dem.

Jag begär bara att du plockar fram NBs bagage.

Jag hävdar att ALLA fall du suttit och (ja vad du gör när du går igenom sexualsadistiska mordihistorier är ju din ensak, låt oss stanna vid) läst så har man plockat fram mördarens bagage då man gripit dem. Finns det något exempel i världshistorien där ett sexualsadistiskt mord likt det du hävdar NB genomfört av en GM i ungefär samma ålder (+/- 2 år) som inte haft ett bagage av avvikande beteende, inklusive andra mord?
2016-08-26, 17:35
Medlem
Han är inte känd för att ha begått liknande brott tidigare trots en ganska hög ålder. Oftast finns det mer i den brottsliga bakgrunden hos någon som begår denna typ av brott och som är i hans ålder, men det finns även undantag, antingen genom att brotten inte blir kända eller genom sen debut av olika anledningar.
Senast redigerad av llllllllllllllll 2016-08-26 kl. 17:48.
2016-08-26, 17:38
Medlem
Han avslöjade sig genom sitt misstänkta beteende på Martorp.
2016-08-26, 19:23
Medlem
Citat:
Jag ser att du nu också är ödmjuk nog att lägga till att det är din åsikt. Bra. Alla har rätt att ha åsikter. En åsikt är aldrig en sanning.

Känns lite vagt det där. Menar du att man kan anta att det finns bagage trots att man inte har några bevis för att något sådant finns? Bör man inte ha något konkret innan man börjar betrakta det som en sanning? Det räcker med antaganden?

Mötet på Martorp är ju en tolkningsfråga och delvis en efterkonstruktion. Det finns olika utsagor om vad som hände där och olika tolkningar av vad det som hände hade för betydelse.

Det fetade: Det finns inte olika utsagor. Det finns bara två berättelser. Vittnets, han som for med osanning under rättegången, och den tilltalades.
Senast redigerad av nopomil 2016-08-26 kl. 19:26.
2016-08-26, 20:55
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilka människor har man frågat, bortsett från de anhöriga? Personer som uttalat sig endast om sin ytliga kännedom om Nerijus i sin arbetsroll. Inga andra. Nerijus har endast varit i Blomberg i ca 2 år.

Är inte detta en brist i utredningen? Borde inte det gjorts?

En sedvanlig personutredning gjordes och i den kom man fram till följande:

"inte funnit någon känd historia av antisocialt beteende, inga tidigare samhällsingripanden. Nerijus ger ett lugn och samlat intryck. Under utredningens gång har inga riskhöjande faktorer för kriminalitet eller övervakningsbehov kunnat identifieras."

Borde man inte ha plockat fram hans historia som påvisade motsatsen mot vad detta utlåtande antyder?

Citat:
Vad han gjort under de resterande åren i sitt liv vet vi föga om, idag vill säga.

Men det antas friskt. Jag hävdar att man borde ha på fötterna innan man börjar betrakta det som sanning.

Citat:
Därför är det intressant att se hur personer, med likartat modus operandi, själva berättat om sina sätt att fungera och därmed få en liten aning om hur dessa personer tänker/fungerar.

Som möjligtvis ger en fingervisning om svaret på frågan Varför?

Det är inte liktydigt med att Nerijus tänkt/drivits av exakt samma sak.

Det kan ju också, om man besitter lite objektivitet och öppenhet, visa på att NB kanske inte alls är av den typen eftersom han inte stämmer in och inget bagage hittats.

Då kanske man borde börja fundera på andra motiv och tillvägagångssätt om man är säker på att NB är GM i detta fall.

Det är ganska uppenbart att skyttegravar grävts och att något annat tankesätt inte finns hos merparten av de mest aktiva skribenter som fortfarande hänger här.
2016-08-26, 21:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Intressant det du skrev om att någon skrivit om NB i tråden någon dag efter mordet, någon som redan då uppfattat honom som suspekt i sitt beteende. Kan du möjligen hitta det inlägget? Men, är väl som att leta efter en nål i en höstack i denna maratontråd.

Det kommer ta lite tid att hitta det. Det skrevs ju en ofantlig mängd inlägg de där dagarna. Men jag vill minnas att någon skrev typ att polis borde kolla de tre utländska gästarbetare som bor i flygeln vid säteriet. Att de betett sig underligt. Detta var tidigt i den där veckan.

Den 9 juni skrev någon att om ledtrådar hittas utmed med "den grusväg som finns ca 500 meter söder om kaféet och går förbi herrgården så måste det vara en person som känner till området". Detta är skrivet innan fynden utmed "fyndvägen" var kända. Det finns fler inlägg som tar upp vissa saker som senare visade sig stämma, vilket visar att om en typ av GM misstänks så finns en hel del av deras beteende i folks medvetande.
2016-08-26, 21:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Men det antas friskt. Jag hävdar att man borde ha på fötterna innan man börjar betrakta det som sanning.

Det kan ju också, om man besitter lite objektivitet och öppenhet, visa på att NB kanske inte alls är av den typen eftersom han inte stämmer in och inget bagage hittats.
.

En gissning från mig är att NB är en voyeurist. Han gillar att titta och flera tjejer vid kaféet har också känt sig uttittade.

Han största poäng med MLH är också att betrakta, titta på sitt offer, mer än övergrepp av typ våldtäkt.
2016-08-26, 23:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
...Det skrevs ju en ofantlig mängd inlägg de där dagarna. Men jag vill minnas att någon skrev typ att polis borde kolla de tre utländska gästarbetare (...)

Det var en hejare här (som sen blev avstängd) vilken redan under sökveckan upplyste om att "baltiska gästarbetare, öststatare" bodde i närheten, om det är vad du tänker på. Mycket mer än så hade hen dock inte att komma med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in