2016-08-25, 21:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det är självfallet mycket tragiskt i varje fall när en ung människa dör, oavsett hur denne dör. Jag kan inte riktigt förstå den relativistiska hållningen till döden. Oavsett om en ung person dör i en olycka, av sjukdom, mördas eller vilken annan anledning som helst så är det oerhört tragiskt. Speciellt för anhöriga men även för samhället.
Ruggedo. Stanna till en minut.
Han har kvävt henne.
Jag frågar inte om det är tragiskt. Jag frågar om Lisas lidande. Frågan är ärligt ställd, utan nån dold agenda, eftersom jag inte upplever att du nyanserar det hon har utsatts för och då blir det givetvis svårt att diskutera.
Om nån drar in dig i ett rum med våld, du inser att du är på väg att avrättas, så förstår du väl att du vore skräckslagen? Om nån drar en snara runt halsen och kväver dig, så förstår du väl att det handlar om panik?
2016-08-25, 22:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du hade något inlägg häromdagen som satte fokus på de mest hemska, ondskefulla morden och
förövarna med någon amerikansk studie som ingick.
Och det är väl ingen tvekan om att ett mord som det på LH med allt gräsligt lidande som
hon måste ha utsatts för tillhör de allra värsta man kan tänka sig, att denna gärningsman
vid sitt illdåd uppvisar en grymhet bortom all beskrivning. Man kan inte gärna bli så
mycket mera ondskefull än vad han varit, Nerijus, då han valde att överfalla en ung flicka
efter arbetsdagens slut, utsätta henne för allt det som följde med tejpande, blottläggande
och hängning och avsluta det med att ta hennes liv ifrån henne.
Ja, det är en undersökning för att kvalitetssäkra (standardisera riktlinjer) gällande de mer ondskefulla gärningarna för påföljdsfrågan via att titta på förövarens handling.
Worst-of-the worst elements..
Det är 25 punkter i Depravity Standard och Welners arbete är även beskrivet i Crime Classification Manual.
Om inte detta mord faller inom denna ram då kan man hoppa över allt vad moral heter.
Hela hans gärning är genomvidrig.
2016-08-25, 22:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Du gav inga uttryck för sannolikheter eller möjligheter i det initiala uttalandet jag adresserade. Jag ser nu att du tagit ett steg tillbaka och talar sannolikheter och inte sanning. Du finner det mest sannolikt att NB är GM och att han genomfört mordet på det sätt ÅK föreslog. Det är något helt annat än att du vet att det är sant, vilket var min poäng med min kommentar.

Är det min kommentar om att mördare av detta slag, dvs de som begår sexualsadistiska brott och blir påkommna /gripna i relativt hög ålder, alltid har "bagage" med sig där man kan hitta spår av deras avvikande läggning i deras historia du svarar på? I så fall så vore det intressant om du kan hänvisa till ett enda fall i världshistorien där man kunnat konstatera att inga sådana finns.

Vilket beteende syftar du på specifikt? Du har visst tappat bort mig i deckarsnåret för ett ögonblick.

Ja efter den shit storm de blåste upp så måste man ju tona ner det hela. De har ju fått önskad effekt nu.

För mig är sannolikheten i åklagarens framställan så trolig att den återspeglar sanningen så mycket det går utan att att själv varit på plats under pågående brott eller att GM själv berättar hur det gick till.
Bevisningen är så stark att den räcker för fällande dom utan erkännande. Dvs NBs ord har ingen betydelse för domens utgång.

Det som fattas i sanningen är detaljer, som i sig inte har någon avgörande betydelse vad gäller skuldfrågan.

Så ja, jag anser att åklagarens version är sanningen.

Sådana här GM har ofta ett "bagage". Sen beror det väl på hur bra de döljer det.

Han opererar i en för honom trygg miljö. Han finns alldeles i närheten av utredningen redan från start. Dessutom mer eller mindre avslöjar han sig själv genom sitt beteende på Martorp. Det beteendet han uppvisar där gör bara en som har något att dölja. Om jag inte minns fel nu så skrevs det om just NB i tråden redan någon dag efter mordet. Någon måste ha uppfattat honom som så pass suspekt att han för denne verkade misstänkt.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-08-25 kl. 22:16.
2016-08-25, 22:24
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
För mig är sannolikheten i åklagarens framställan så trolig att den återspeglar sanningen så mycket det går utan att att själv varit på plats under pågående brott eller att GM själv berättar hur det gick till.
Bevisningen är så stark att den räcker för fällande dom utan erkännande. Dvs NBs ord har ingen betydelse för domens utgång.

Det som fattas i sanningen är detaljer, som i sig inte har någon avgörande betydelse vad gäller skuldfrågan.

Så ja, jag anser att åklagarens version är sanningen.

Jag ser att du nu också är ödmjuk nog att lägga till att det är din åsikt. Bra. Alla har rätt att ha åsikter. En åsikt är aldrig en sanning.

Citat:
Sådana här GM har ofta ett "bagage". Sen beror det väl på hur bra de döljer det.

Känns lite vagt det där. Menar du att man kan anta att det finns bagage trots att man inte har några bevis för att något sådant finns? Bör man inte ha något konkret innan man börjar betrakta det som en sanning? Det räcker med antaganden?

Citat:
Han opererar i en för honom trygg miljö. Han finns alldeles i närheten av utredningen redan från start. Dessutom mer eller mindre avslöjar han sig själv genom sitt beteende på Martorp. Det beteendet han uppvisar där gör bara en som har något att dölja.

Mötet på Martorp är ju en tolkningsfråga och delvis en efterkonstruktion. Det finns olika utsagor om vad som hände där och olika tolkningar av vad det som hände hade för betydelse.
2016-08-25, 22:35
Medlem
katws avatar
Citat:

Mötet på Martorp är ju en tolkningsfråga och delvis en efterkonstruktion. Det finns olika utsagor om vad som hände där och olika tolkningar av vad det som hände hade för betydelse.

De olika tolkningarna och efterhandskonstruktionen står väl polis- och militärhataren på detta forum och NB själv för. NB:s viftande och "waste-of-time" hade avgörande betydelse om man inte vill få in en militärkonspiratorisk ådra i sammanhanget.

Men för sannolikhetsmästaren själv är det väl mest sannolika att ett möte ens ägt rum, får man anta.
2016-08-25, 22:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Att de har ett bagage råder ingen tvekan. sistnämnda mening är enda skillnaden. På tal om worst of the worst framstod Bundy som rena svärmorsdrömmen utåt sett. Det finns ingen som vittnar om nån sexualsadistisk läggning och han var enbart småkriminell utanför registret. När han själv väl öppnade munnen så framkom hela bilden om hans sjuka sexualitet.
2016-08-25, 22:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att de har ett bagage råder ingen tvekan. sistnämnda mening är enda skillnaden. På tal om worst of the worst framstod Bundy som rena svärmorsdrömmen utåt sett. Det finns ingen som vittnar om nån sexualsadistisk läggning och han var enbart småkriminell utanför registret. När han själv väl öppnade munnen så framkom hela bilden om hans sjuka sexualitet.

Det finns även de olösta mord som bedöms begångna av serimördare, där man då kan anta att dennes bisarra sidor inte har uppmärksammats av någon.
Zodiac, Jack The Ripper inte minst. Och säkerligen ett stort mörkertal som aldrig syns.

Sedan kan säkert vissa personers sjuka sidor ses av andra men de kan inte kopplas till något brott.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-08-25 kl. 22:49.
2016-08-25, 22:59
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
De olika tolkningarna och efterhandskonstruktionen står väl polis- och militärhataren på detta forum och NB själv för. NB:s viftande och "waste-of-time" hade avgörande betydelse om man inte vill få in en militärkonspiratorisk ådra i sammanhanget.

Men för sannolikhetsmästaren själv är det väl mest sannolika att ett möte ens ägt rum, får man anta.

Jag tror inte vi ska ha den här diskussionen igen. Du kanske drar dig i åminnande den diskurs vi hade angående vittnen och hur missuppfattningar kan leda till att personen i fråga kan tro att det den upplevt är just som den uppfattat det men uppfattningen bygger på ett misförstånd och felaktiga antaganden och därför är felaktigt. Älgen som var en uggla. Kanske blir lite för mycket att ta in?

Beroende på vad man tror i skuldfrågan så uppfattar man ju den situationen på ett visst sätt. Jag själv ser att båda varianterna kan vara sanna men känner inget större behov att konfirmera någon allmän uppfattning. Jag känner naturligt nog att det är viktigare att granska ur ett motsatt perspektiv.
2016-08-25, 23:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag ser att du nu också är ödmjuk nog att lägga till att det är din åsikt. Bra. Alla har rätt att ha åsikter. En åsikt är aldrig en sanning.

Känns lite vagt det där. Menar du att man kan anta att det finns bagage trots att man inte har några bevis för att något sådant finns? Bör man inte ha något konkret innan man börjar betrakta det som en sanning? Det räcker med antaganden?

Har du inte tjatat färdigt om ditt jävla bagage snart ?
Hur tolkar du mötet på Martorp och vilken betydelse det hade i fallet ?
Vilket är mest sannolikt , att mördaren Nerijus verkligen letade mask eller
att svinet enbart var där för att hålla koll på vad som hände under sökarbetet ?
Kan det osannolika verkligen vara sannolikt ?
Eller är det sannolikt att det mest sannolika är det som är sannolikast ?
Vilket som är sannolikast får du väl använda en sannolikhets-hypotes att räkna ut .
2016-08-25, 23:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag tror inte vi ska ha den här diskussionen igen. Du kanske drar dig i åminnande den diskurs vi hade angående vittnen och hur missuppfattningar kan leda till att personen i fråga kan tro att det den upplevt är just som den uppfattat det men uppfattningen bygger på ett misförstånd och felaktiga antaganden och därför är felaktigt. Älgen som var en uggla. Kanske blir lite för mycket att ta in?

Beroende på vad man tror i skuldfrågan så uppfattar man ju den situationen på ett visst sätt. Jag själv ser att båda varianterna kan vara sanna men känner inget större behov att konfirmera någon allmän uppfattning. Jag känner naturligt nog att det är viktigare att granska ur ett motsatt perspektiv.

Nej vi ska inte diskutera överhuvudtaget. Det tenderar att bli spaltmetrar som i alla fall raderas av naturliga skäl då du drar till offtopic å det grövsta.

Vilka båda varianter? NB:s, AB:s, BS eller militärhatarens tolkningsvariant?
För vem tycker du det är viktigt att granska? För dig själv eller är det för den berömda motvikten i tråden? Målet är avgjort sedan länge. Eller förbereder du en resningsansökan? Skriver du en bok, dokumentär om fallet?
Du som inte hade tid att hänga här mer än var tredje vecka har plötsligt hur mycket tid som helst. Men men, allt för motvikten och balansen uppenbarligen.
Senast redigerad av katw 2016-08-25 kl. 23:11.
2016-08-25, 23:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns även de olösta mord som bedöms begångna av serimördare, där man då kan anta att dennes bisarra sidor inte har uppmärksammats av någon.
Zodiac, Jack The Ripper inte minst. Och säkerligen ett stort mörkertal som aldrig syns.

Sedan kan säkert vissa personers sjuka sidor ses av andra men de kan inte kopplas till något brott.
Gary Ridgway (Green river) med 48 mord, gift och frun hade aldrig sett nåt avvikande sexuellt:
Citat:
- he was handsome, polite, had a good job, and treated her like a lady.
'He made me smile everyday. I had the perfect husband, perfect life. I absolutely adored him.'

When he was first arrested, Judith said she believed her husband when he told her they had the wrong man. "

" Judith has not dated since her husband's arrest, believing she may never trust another man again but spends her time with friends and at her local church."
http://abcnews.go.com/GMA/story?id=3100159&page=1
Samma sak med Robert Yates - 13 mord, gift och inget avvikande sexuellt hemma i bingen och frun trodde enbart han var otrogen då han fick problem med erektionen. Inget kriminellt i registren:
Citat:
Yates was known as a quiet family man, a good pilot, and a good neighbour. Nobody had an idea of his dark side.
http://www.lifedeathprizes.com/real-life-crime/robert-lee-yates-jr-quiet-family-man-who-turned-into-a-serial-killer-22916
Sensmoralen är:
De finns, de är obehagliga via förmågan att leva dubbelliv och tigandet eller frånvaro av sexuella avvikelser är inte ett bevis på oskuld.
Senast redigerad av develi 2016-08-25 kl. 23:24.
2016-08-25, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Menar du att man kan anta att det finns bagage trots att man inte har några bevis för att något sådant finns? Bör man inte ha något konkret innan man börjar betrakta det som en sanning? Det räcker med antaganden?

Att de har ett bagage är givet - det sjuka sexuella uppstår inte över en natt. Att det finns män som har förmåga att dölja läggningen är ett faktum.
Att du är okunnig är uppenbart sen en längre tid, men att du vidfasthåller detta - trots otaliga exempel - visar att du är rent dum:
Citat:
mördare av detta slag, dvs de som begår sexualsadistiska brott och blir påkommna /gripna i relativt hög ålder, alltid har "bagage" med sig där man kan hitta spår av deras avvikande läggning i deras historia

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in