2016-08-23, 16:59
Medlem
Har gjort ett gäng olika av dom här http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/
och engelska läsförståelse är alltid prof milgram's experiment? 2013, 2014 och 2015..
Varför? Har dom stoppat in fel test eller hade dom samma frågor flera år i rad, och kan jag räkna med att den kommer upp 2016 HT?
Citera
2016-08-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Frågorna är väl randomiserade? Läser jag bara gamla prov lär jag mig bara lösa dem uppgifterna, kommer det någon annan uppgift så kan jag helt plötsligt inte lösa den? Eller kommer samma frågor men andra siffror och situationer bara?

Du lär dig att multiplicera bråktal, räkna ut areor, medeltal osv. Så nej, du kommer inte få exakt samma frågor men du kommer veta hur du ska göra (förhoppningsvis).
Citera
2016-08-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Har gjort ett gäng olika av dom här http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/
och engelska läsförståelse är alltid prof milgram's experiment? 2013, 2014 och 2015..
Varför? Har dom stoppat in fel test eller hade dom samma frågor flera år i rad, och kan jag räkna med att den kommer upp 2016 HT?

Engelskan är typ rättighetsskyddad eller nåt, därför kan man inte göra den från gamla prov tyvärr.
Citera
2016-08-23, 17:21
Medlem
@chfno

Så du menar om du räknar högskoleproven lär du dig bara facit, medan om du räknar matteboken lär du dig inte facit? Du räknar proven (finns ju många), stannar upp och undrar vilka uppgifter du har fel på eller löser långsamt => Tittar video hur man gör.

Angående 1b osv är det för att olika inriktningar kräver olika djup i matte. Naturvetenskap vill gå djupare än estetisk i matte 1, 2 osv.
Citera
2016-08-23, 19:33
Medlem
chfnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne_Jaha
@chfno

Angående 1b osv är det för att olika inriktningar kräver olika djup i matte. Naturvetenskap vill gå djupare än estetisk i matte 1, 2 osv.
Aha, jag förstår. Jag har C-boken tror jag men det skadar väl inte att läsa den istället för B.
Citera
2016-08-24, 00:57
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Aha, jag förstår. Jag har C-boken tror jag men det skadar väl inte att läsa den istället för B.
Läs den om du vill fast strunta i följande saker:

Trigonometri
Binära tal
Citera
2016-08-24, 10:43
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Lider med er som sitter och skriver proven nu med denna rövålsnormering. Motsvarande lidande fick vi i 96or i B1ex gruppen utstå när vi delades upp i två betygskvoter och då de med gamla systemet stal platser från oss. Det är dock helt legitimt, om man nu inte bortsett från att de med högst betyg redan sökt sina utbildningar i B1-systemet, kvar blev alltså den stora gråa massan med mediokra betyg. Tyvärr så mätte man endast storleken på kvoterna när man fördelade antalet platser och därmed blev resultatet som så att det i vissa fall krävdes lägre betyg i B1 gruppen, där det var enklare att få höga betyg. Ha så kul när ni konkurrerar med folk som skrev hp för fyra år sedan och som därför hade mycket större chans till ett bra resultat än er, fyfan.

För att inte riskera att gå alltför ot i mina paralleller till betygssystemet så undviker jag att nämna den nya idiotiska idéen om att det ska bli lättare att få B/D i det nya systemet nu än det varit tidigare, idiotiskt.

Nu är det här ett gammalt inlägg och jag har precis börjat läsa flashbacks reaktion till ökade normeringspoäng. Jag uppfattar ditt inlägg som att du tror att de som gick ut med GY11 inte konkurrerade samtidigt i BI. BIex var väldigt rättvist mot er 95r, 96r och 97r. De som gick ut gymnasiet innan 2017(GY11) konkurrerade I båda kvotgrupperna, BIex kvotgruppens fanns för att man tog hänsyn till just det du pratar om, att det var lättare att få högre betyg innan GY11. Det kan inte bara bli mer rättvist för er som hamnade i BIex, det blev bara mer surt för de som endast kunde konkurrera i BI då antalet platser minskade för dom.
Citera
2016-08-26, 17:10
Medlem
Hur mycket tid spenderar den genomsnittlige svensken på högskoleprovet varje halvår? Vad tror ni? Den genomsnittlige svensken har 0.9 på hp.
Citera
2016-08-26, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Hur mycket tid spenderar den genomsnittlige svensken på högskoleprovet varje halvår? Vad tror ni? Den genomsnittlige svensken har 0.9 på hp.
1-2 timmar som är avsatt specifikt för HP. Om ens det.
Citera
2016-08-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
1-2 timmar som är avsatt specifikt för HP. Om ens det.
Om man spenderar 5h/dag i 3 år går man från 0.0 till 1.7? Jag vet inte hur man ska tänka för att klara hp frågorna, men först då jag lär mig tror jag att jag kan klara mig bra. Jag anser att jag är ungefär lika smart som genomsnittlige svensken, kanske lite smartare vem vet.

Hp är ungefär som ett spel, den som spenderar mest tid blir oftast den som har högst resultat.
Citera
2016-08-26, 18:13
Avslutad
Citat:
Om man spenderar 5h/dag i 3 år går man från 0.0 till 1.7? Jag vet inte hur man ska tänka för att klara hp frågorna, men först då jag lär mig tror jag att jag kan klara mig bra. Jag anser att jag är ungefär lika smart som genomsnittlige svensken, kanske lite smartare vem vet.
Skriver man 0.0 är man förmodligen dum i huvudet och utsikterna för ett resultat på 1.7 lär inte vara särskilt goda.
Citat:
Hp är ungefär som ett spel, den som spenderar mest tid blir oftast den som har högst resultat.
Kvantitet =/= kvalitet.
Citera
2016-08-26, 18:14
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Om det är specifika frågor du undrar över så kan du ju alltid posta dem här i tråden så kan du troligtvis få förklaringar på hur man ska tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in