Citat:
Ursprungligen postat av
cheesycake77
Lider med er som sitter och skriver proven nu med denna rövålsnormering. Motsvarande lidande fick vi i 96or i B1ex gruppen utstå när vi delades upp i två betygskvoter och då de med gamla systemet stal platser från oss. Det är dock helt legitimt, om man nu inte bortsett från att de med högst betyg redan sökt sina utbildningar i B1-systemet, kvar blev alltså den stora gråa massan med mediokra betyg. Tyvärr så mätte man endast storleken på kvoterna när man fördelade antalet platser och därmed blev resultatet som så att det i vissa fall krävdes lägre betyg i B1 gruppen, där det var enklare att få höga betyg. Ha så kul när ni konkurrerar med folk som skrev hp för fyra år sedan och som därför hade mycket större chans till ett bra resultat än er, fyfan.
För att inte riskera att gå alltför ot i mina paralleller till betygssystemet så undviker jag att nämna den nya idiotiska idéen om att det ska bli lättare att få B/D i det nya systemet nu än det varit tidigare, idiotiskt.
Nu är det här ett gammalt inlägg och jag har precis börjat läsa flashbacks reaktion till ökade normeringspoäng. Jag uppfattar ditt inlägg som att du tror att de som gick ut med GY11 inte konkurrerade samtidigt i BI. BIex var väldigt rättvist mot er 95

r, 96

r och 97

r. De som gick ut gymnasiet innan 2017(GY11) konkurrerade I båda kvotgrupperna, BIex kvotgruppens fanns för att man tog hänsyn till just det du pratar om, att det var lättare att få högre betyg innan GY11. Det kan inte bara bli mer rättvist för er som hamnade i BIex, det blev bara mer surt för de som endast kunde konkurrera i BI då antalet platser minskade för dom.