Citat:
Ursprungligen postat av
Tobbesvensson
Jag är övertygad om att den kvantitativa delen var lättare än någonsin. Men jag tvivlar på att den verbala delen var lättare än normalt. Titta exempelvis på dessa siffror:
Antal provdeltagare på den verbala delen med 75-80 rätt
VT15: 596
VT16: 481
Notera att det totala antalet provdeltagare var nästan samma. Om provet gjorts enklare och provdeltagarna trots det presterar 20% sämre så är skillnaden (om man vid normeringen som påstått enbart beaktar provdeltagarnas begåvningsnivå) inte bara abnorm, utan skrämmande.
Huruvida det är skrämmande eller inte är väl subjektivt, men det kan väl tyckas. Sen vet vi ju inte den exakta orsaken, ett större än vanligt antal som kan tänkas skriva bra kanske redan fixat sitt resultat vid HT2015, färre kanske vågade fuska efter uppståndelsen senast etc. Eller så var det helt enkelt en ovanligt korkad årskull.
Jag säger inte att det absolut måste vara så, men jag litar utan tvekan mycket mer på UHR's bedömning av svårigheten (baserad på mängder av data genom åren) än (antagligen missnöjda) forummedlemmars bedömning utifrån väldigt begränsad statistik.
Det jag mest anmärkte på var dock alla fantasisiffror som florerar i tråden och som verkar bli till nån typ av sanning. 11(!) ggr fler skrev 1.6+ för 5 sedan!!! Jag höjde mig med massa poäng men fick inte ett högre resultat!!! Nej och nej (om man inte har en väldigt märklig definition av "massa").
Alltså; om nu normeringen är lite för hård, så är den i alla fall inte ens i närheten av att vara så hård som vissa här vill få det till.