2016-08-26, 10:24
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomFighter-
Malmö har skickat in en motion om att förbjuda konstgräs.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/malmoff/article23409251.ab

Även om förslaget kommer från Malmö så tycker jag det är bra att en klubb tar tag i detta och lyfter frågan, har varit alldeles för slappt från förbundets sida och dags att det sker en förändring, svenska klubbar kommer inte ha en chans i Europa om utvecklingen fortsätter på detta sättet.

Super, hoppas AIK ställer sig bakom detta helhjärtat.
Citera
2016-08-26, 10:24
Medlem
junkbords avatar
Mycket bra initiativ malmö.
För fotbollen mot plasten.
Citera
2016-08-26, 10:29
Avslutad
Citat:
Malmö har skickat in en motion om att förbjuda konstgräs.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/malmoff/article23409251.ab

Även om förslaget kommer från Malmö så tycker jag det är bra att en klubb tar tag i detta och lyfter frågan, har varit alldeles för slappt från förbundets sida och dags att det sker en förändring, svenska klubbar kommer inte ha en chans i Europa om utvecklingen fortsätter på detta sättet.

Innan man förbjuder konstgräs så borde man förbjuda "dåliga" gräsplaner. Då ligger 50% av alla klubbar illa till.

Fokusera på rätt saker tack...
Citera
2016-08-26, 10:31
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Innan man förbjuder konstgräs så borde man förbjuda "dåliga" gräsplaner. Då ligger 50% av alla klubbar illa till.

Fast jag tar hellre en dålig gräsplan än konstgräs alla dagar i veckan. Sen att ni som klubb blir totalt våldtagna av er stad/kommun skiter jag fullständigt i.
Citera
2016-08-26, 10:35
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Fast jag tar hellre en dålig gräsplan än konstgräs alla dagar i veckan. Sen att ni som klubb blir totalt våldtagna av er stad/kommun skiter jag fullständigt i.
Varför? Vore intressant att se ett svar på denna fråga som inte innehåller orden "fotboll ska spelas på gräs".
Citera
2016-08-26, 10:37
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Citera
2016-08-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Han som kastade på Sana i våras är WM. Är det bevis nog?

Nej, han kanske bara är med där för att slåss. Kan mycket väl vara en undercover GAISare. Päronkastaren då? Hade mycket väl kunnat vara en Mjällbysupporter. Mycket skit kan man ge disciplinnämnden men de agerar iaf konsekvent. Hade blivit galen om matchen slutat 1-1.
Senast redigerad av Adde1234 2016-08-26 kl. 10:42.
Citera
2016-08-26, 10:43
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Varför? Vore intressant att se ett svar på denna fråga som inte innehåller orden "fotboll ska spelas på gräs".

Konstgräs är ett av de största hoten mot svensk fotboll, vilket vi har sett i.o.m. de senaste årens Europaspel. Hur många lag med konstgräs har egentligen lyckats ute i Europa? Vi har Elfsborg, men hur långt har de kommit? Senaste laget i slutspel i en av cuperna var Helsingborg säsongen 07/08. Det säger väl ändå en hel del om statusen på de svenska lagen?
Senast redigerad av FreedomFighter- 2016-08-26 kl. 10:47.
Citera
2016-08-26, 10:46
Medlem
Hur ser det ut i superettan? Är majoriteten plast eller gräs i Superettan? Jag är rädd att förslaget kommer några år för sent nu när söderklubbarna bytt sida och deras supportrar blint följt efter. Plasgänget hade varit lättare att hantera när Elfsborg var deras beskyddare. Om man inte lyckas förbjuda skiten så borde man kräva en standardiserad plastmatta. Sjukt att alla ska spela med samma boll men man kan ha vilket underlag som helst, sila mygg och svälja elefanter.

Plastmattor är kanon för bredd och ungdomsfotboll som slipper de förbannade grusplanerna men i elitfotboll har det inget att göra.
Citera
2016-08-26, 10:51
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Konstgräs är ett av dom största hoten mot svensk fotboll, vilket vi har sett i.o.m. de senaste årens Europaspel. Hur många lag med konstgräs har egentligen lyckats ute i Europa? Vi har Elfsborg, men hur långt har de kommit? Senaste laget i slutspel i en av cuperna var Helsingborg säsongen 07/08. Det säger väl ändå en hel del om statusen på de svenska lagen?
Vad finns det för bevis att detta har med konstgräs att göra? En mer trolig anledning lär vara att de svenska lag inte kan mäta sig rent ekonomiskt mot övriga lag i Europa. Vidare spelar naturgräslagen trots allt 21 matcher av sina seriematcher på naturgräs, dvs. 70% av alla matcher. Det förefaller för mig inte sannolikt att icke-framgången i Europa kan förklaras genom att de får spela på konstgräs då och då.
Citera
2016-08-26, 10:51
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

En plan får ju inte vara hur dålig som helst heller.

Plasten skall bort och likaså skall klubbar med fotbollsplan tvingas lägga pengar på det istället för nån medioker femte mittback...

Plastaskiten kan finnas som på Heden där det spelas 06-23 vardagar ungefär men inte i elitfotbollen.
Citera
2016-08-26, 11:01
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Vad finns det för bevis att detta har med konstgräs att göra? En mer trolig anledning lär vara att de svenska lag inte kan mäta sig rent ekonomiskt mot övriga lag i Europa. Vidare spelar naturgräslagen trots allt 21 matcher av sina seriematcher på naturgräs, dvs. 70% av alla matcher. Det förefaller för mig inte sannolikt att icke-framgången i Europa kan förklaras genom att de får spela på konstgräs då och då.

Absolut spelar ju de ekonomiska förutsättningar in, men det är inte den enda anledningen till att svensk fotboll har tappat status i Europa, en av anledningarna skrivs konstgräs. Sen kan du försöka att argumentera för att konstgräs är bra för svensk fotboll, men bevisligen så är det ju inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in