2016-08-25, 22:03
Medlem
Jag är en tjej 30+. De senaste åren har mitt privatliv allt mer börjat avveckla sig. Jag har alltid haft svårt med kärleksrelationer med killar.

De senaste åren har även relationer med kompisar blivit en allt mer påtaglig bristvara i mitt liv också. Främst upplever jag att det här beror på att alla mina vänner skaffar sambos och deras intresse för vår vänskap då dör.

Jag har ett jobb som är rätt socialt och genom jobbet träffar jag många människor i min vardag. Jag upplever också att jag är uppskattad på jobbet eftersom jag är rätt ambitiös och jag tycker att mitt jobb är rätt kul. Så jobblivet känns som det fungerar. Dock har jag enbart professionella relationer på jobbet, det finns ingen som jag känner att jag klickat med på ett privat plan. Till viss del tror jag att det beror på att alla har så fullt upp med sitt eget liv.

Men när jag kommer hem på kvällarna så kan ensamheten bli fruktansvärt påträngande, ibland. Likaså har ledigheter och semestrar blivit något jag fasar inför, för jag har inget socialliv alls.

Ok, jag ska inte säga att jag inte har en endaste relation i hela världen. Jag har t.ex. några familjemedlemmar som bor relativt nära. Familj fyller dock inte samma funktion som annat socialt umgänge. Dessutom har jag ett fåtal vänner. Någon gammal kompis från högstadiet, vi kan ses nån gång i månaden, nån annan kompis här och där som jag kan träffa eller ringa ibland. Men jag har ingen som jag känner att jag spontant kan ringa och hitta på något med ofta. Det känns inte som att någon har den tiden för mig som jag vill ha för någon annan.

Paradoxalt nog kan jag samtidigt fundera på om jag ens vill ha vänner. Det jag upplever de senaste åren är att mina vänner har visat väldigt tråkiga sidor genom att dumpa vår vänskap då de blivit sambos. Det här får mig att tänka att det finns ingen riktig vänskap.

Dessutom tar jobbet så mycket energi från mig, att jag har ytterst lite energi till att hitta på aktiviteter efter jobbet. Vanligtvis ägnar jag den energin till att träna. Och då blir det inte så mycket tid för socialliv. Jag tror att det här kan vara en del av förklaringen till att jag inte har något privat socialliv, jag orkar inte med att ha många vänner. Jag har ett väldigt stort behov av egentid också för att må bra och för att kunna samla energi till att orka med vardagen.

Så lustigt nog vill jag å ena sidan ha vänner, men samtidigt känner jag att jag inte vet om jag orkar med det. Om jag ska ha någon vän så vill jag väl ha en riktigt nära vän. Det här med att ha 10 ytliga vänner är inte min grej. Jag vill ha ett fåtal, kanske bara en, nära vän.

Det jag tror jag egentligen vill ha är en kärlekspartner jag klickar starkt med. Samtidigt känns det här helt omöjligt att hitta. Jag har försökt med nätdejting men jag upplever att man inte kan fatta tycke för någon genom att bara ta en kaffe. Det känns som att man sitter och pratar med en främling.

I slutändan känner jag mig väldigt ofta alienerad i samhället på grund av min avsaknad av relaioner. Jag skäms också över att jag inte har vänner många gånger. Jämt när det är någon högtid så vet jag inte vad jag ska hitta på. Så högtider har också blivit ett plågomoment. Dels för att ensamheten blir så påtaglig inför dessa högtider och dels för att det socialt är så jobbigt att behöva säga att man inte har något att göra till sina kollegor etc.

Det känns som att jag är en fritt svävande individ som inte är en del av något sammanhang. Visst, i jobbet är jag det och det uppskattar jag. Men jobbet gillar mig för vad jag presterar, inte för den individ jag är. Jag tycker om många av mina nuvarande arbetskamrater på ett professionellt sätt. Men ingen av dem känner mig bakom min professionella fasad. Och jag känner inte dem heller bakom deras professionella fasad.

Det känns inte sunt att sakna ett socialliv och att bli sittandes själv i sin bostad när ledighet dyker upp. Mitt privatliv känns som att det ekar av tomhet.

Jag försöker vara tacksam över allt jag har. Bra jobb, några familjemedlemmar jag tycker bra om, några gamla vänner som jag i alla fall träffar någon gång ibland och så vidare. Samtidigt känns denna relationsbrist till andra människor väldigt jobbigt. Många verkar mena att det som gör oss lyckliga är relationer till andra människor. Om jag då inte har några relationer, hur ska jag kunna må bra?

Det här blev lite rörigt skrivet, men det är för att jag inte själv är på det klara exakt med var det brister, jag känner mest att mitt liv är ur balans. Finns det någon som har tips på hur jag kan komma till rätta med mitt liv så jag just nu väldigt ofta känner mig väldigt olycklig över det jag beskriver ovan?
Citera
2016-08-25, 22:08
Medlem
Har du tidigare haft en relation som du inte kan släppa?
Citera
2016-08-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Har du tidigare haft en relation som du inte kan släppa?
Kärleksrelation alltså? Jag har fått mitt hjärta krossat rejält en gång men det var extremt länge sedan nu, så jag känner inte att jag är fast i det spåret längre. Det tog många år, men det känns som att det är lagt på hyllan.
Citera
2016-08-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frk-Villbegripa
Kärleksrelation alltså? Jag har fått mitt hjärta krossat rejält en gång men det var extremt länge sedan nu, så jag känner inte att jag är fast i det spåret längre. Det tog många år, men det känns som att det är lagt på hyllan.

Minns du hur livet var innan det hände och hur det var efter?
Citera
2016-08-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Minns du hur livet var innan det hände och hur det var efter?
Jag minns både innan och efter. Tycker inte livet var problemfritt varken innan eller efter. Dock var det ju såklart en rätt jobbig period efter och det kan ju ha färgat mig till viss del.
Citera
2016-08-25, 22:31
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Finns det någon som har tips på hur jag kan komma till rätta med mitt liv så jag just nu väldigt ofta känner mig väldigt olycklig över det jag beskriver ovan?
Om du inte trivs med nätdejting och samtidigt vill träffa lite nya vänner så ska du börja från andra hållet istället.

Vad tycker du om att göra? Vad är du nyfiken på?

Se till att komma iväg på saker och hamna i sammanhang där det rör sig folk som kan vara intressanta på olika sätt. Är du på något föredrag så fråga någon skärpt eller snygg människa om ni inte ska ta en öl och fortsätta diskussionen om Jean Cocteaus bästa verk på puben nästgårds… Vips så är ni vänner eller älskande som lever lyckliga i resten av era dagar…
Citera
2016-08-25, 22:33
Medlem
Citat:
Jag minns både innan och efter. Tycker inte livet var problemfritt varken innan eller efter. Dock var det ju såklart en rätt jobbig period efter och det kan ju ha färgat mig till viss del.

I övrigt skulle du nog bli en perfekt partner till mig. Har precis samma syn på vänskap och behov av egentid. Och jag har ett jobb jag supertrivs med.

Men de flesta skulle nog anse mig vara skadat gods på köttmarknaden.

Men det är inget jag själv lider av. Det är väl kanske den enda skillnaden mellan oss.
Citera
2016-08-25, 22:45
Medlem
Namecopys avatar
Har det precis som du sen några år tillbaka och känslan är tom på något sätt.
Vänner som dunstat bort och inte orkar vara den sociala typen förutom ibland.
De bildas par hit och dit tills man tappar bort dem och att hitta något själv är det svåra. Och tror att när ditt hjärta krossades så blir det svårt att fylla det på något sätt. Enda som hänt mig själv är väl några inslag av nätdejt man fått crush på men som man aldrig klickar i slutändan.

Några tips då...
Underhåll dig med någon fritidsintressen. Man har säkert minst 2-4 st hobbys man vill testa på som man missat genom åren som går tiden att gå fortare och kan säkert hitta någon ny om det finns likasinnade omkring eller så.

Gräv ner det krossade hjärtat om det är det som kanske sätter käppar i hjulet. Att vara singel har sina fördelar tills hen dyker upp en vacker dag. Då börjar nästa fördelar igen.

Vänner kommer och går. Oavsett om du har få nu så kan det vända. Nytt jobb, en resa. Råka få fel hamburgare på MAX. (Funkat på mig). Du kan träffa en vän när tusan som helst.

Lycka till.
Citera
2016-08-25, 22:51
Medlem
Grovedarks avatar
Citat:
Jag är en tjej 30+. De senaste åren har mitt privatliv allt mer börjat avveckla sig. Jag har alltid haft svårt med kärleksrelationer med killar.

Intressant. Utveckla gärna. Varför har du svårt med kärleksrelationer till killar?

Annars kan jag väl flika in med att jag känner igen mig periodvis och att jag kan relatera starkt till trådstarten. Är själv man 30+ som saknar relation med det motsatta könet men har enkelt för att skaffa ligg, det är dock väldigt meningslöst och inget jag jagar frekvent längre. Visst har jag vänner men alla har eget liv med partner, barn, jobb och sitt eget lilla familjevänskapskrets clique som inte är så roliga att umgås med som singel. Speciellt då det blir väldigt tradigt att höra "när ska du skaffa flickvän" för den tjugofemtiohundratusendegången.
Citera
2016-08-25, 22:59
Bannlyst
det är en hobby ni alla här behöver i första hand , livet blir bättre då direkt när man har nått man gillar att pyssla med på sin fritid
Citera
2016-08-25, 23:48
Medlem
Dirtun07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
det är en hobby ni alla här behöver i första hand , livet blir bättre då direkt när man har nått man gillar att pyssla med på sin fritid

TS Skrev att hon tränade (hobby). Det krävs dock mer för att tillfredsställa en människa i det långa loppet.

Jag tycker att du aktivt ska söka efter nya umgängen ts. Det kan du göra via jobbet, gymmet eller någon annan plats. Har du försökt att umgås med dina arbetskamrater utöver jobbet?

Känns som ett väldigt vanligt problem. Inte för att förminska att det är ett problem i sig då utan mest för att påminna dig om att många sitter i liknande sits.
Citera
2016-08-25, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtun07
TS Skrev att hon tränade (hobby). Det krävs dock mer för att tillfredsställa en människa i det långa loppet.

Jag tycker att du aktivt ska söka efter nya umgängen ts. Det kan du göra via jobbet, gymmet eller någon annan plats. Har du försökt att umgås med dina arbetskamrater utöver jobbet?

Känns som ett väldigt vanligt problem. Inte för att förminska att det är ett problem i sig då utan mest för att påminna dig om att många sitter i liknande sits.
jo läste det , men man kan ha flera olika hobbysar , har du haft en hobby en längre tid så blir det lätt en del av ditt liv liksom , skaffar du dej en ny hobby till så aktiverar du dej med nå nytt ock kul och finns fler chanser att hitta nya vänner eller kärlek där i bland , nya vyer helt enkelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in