2016-08-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är helt klart inte bra att göra vinst på bostäder...

Men jag tror att de som passar på att låna också är personer med stora vinster. Säg att du har 2 millar i värdeökning och belånar lgh för att köpa en bil för 200 k. Vad är problemet då?

Är det smartare att ta ett blacolån?

Nej det är såklart mycket bättre att bo i andra hand och vara fri..

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-24/23-hyresgaster-lurade-att-hyra-samma-lagenhet

Problemet är att underhålla lånet när räntan normaliseras igen. 200.000 vid 8% ränta är 1.300 i månaden i ren räntekostnad. Sen är 200.000 är ingenting idag, folk lånar 7-800.000 till konsumtion med bostad som säkerhet.

Du begår ett vanligt fel i alla dina analyser, du äger förmodligen en privat bostad som du har sett öka i värde. Det gör att din bias inte är neutral.
Det är svårt att vara neutral när man har merparten av sina tillgångar i en investering.

Att ens se sin bostad som en tillgång är säker väg att dö fattig på, det är den största skillnaden mellan fattiga och rika.
Det första en ekonomiskt oberoende person lär sina barn är att en privatbostad är en utgift inte en tillgång.

Om du vill bli mindfuckad, för jag ser hur hårt du tror på den svenska privata fastigheter, ta en penna och ett papper, låtsas att du har 5 miljoner cash att investera, skulle du våga köpa en BRF i Sthlm för dessa?
Jag antar att ditt svar efter ett par snabba kalkyleringar blir nej.

Så om du själv inte skulle våga investera pengar i svenska privatfastigheter varför fördummar du andra som kanske tvingas belåna sig med 15-20 årslöner för att köpa en 50 år gammal lägenhet, det är ju rent vidrigt beteende att sitta och raljera i en sådan situation.
Det är ingen lek att ge sig in på bostadsmarknaden på dessa nivåer, är du förstagångsköpare och räntan normaliseras så kommer dina skulder med stor sannolikhet att överstiga dina tillgångar så länge du lever. Jag kan lova dig att många unga med rejäl ångest sitter och läser i den här tråden.

Investerar man sitt egna kapital kan man förlora, lånar man kapital från banken är det en helt annan femma i Sverige där man står som personligt ansvarig.
Så dilemmat med fem miljoner är egentligen inte rättvis eftersom det faktiskt är dina fem miljoner du riskerar.
2016-08-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuuse
Problemet är att underhålla lånet när räntan normaliseras igen. 200.000 vid 8% ränta är 1.300 i månaden i ren räntekostnad. Sen är 200.000 är ingenting idag, folk lånar 7-800.000 till konsumtion med bostad som säkerhet.
Vad är det som enligt ditt förmenande skall driva upp bolåneräntan till 8%?

Du skulle kunna få berätta det.

Som ingångsdata till din redogörelser har vi att räntan på bostadsobligationer nu ligger på -0.17% för 2 åriga obligationer.

Det indikerar risken som obligationsköparna ser för bankerna och för risken för prisfall för bostäderna som utgör pant.
2016-08-25, 20:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empa85
Haha, den var bra!
Problemet är bara att skuldsättningen ökar och ökar och den disponibla inkomsten inte hänger med, ingen i tråden har ännu lyckas förklara hur det ger uthållighet.
Bara massa svammel om att bankerna har koll och att när Svenne lånade 2008 så skulle han klara den och den räntehöjningen. Att kolla balansräkningen enbart kommer inte ge någon säkerhet i längden då du inte vet hur låntagarna beter sig på sikt.
2016-08-25, 20:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Som ingångsdata till din redogörelser har vi att räntan på bostadsobligationer nu ligger på -0.17% för 2 åriga obligationer.

Det indikerar risken som obligationsköparna ser för bankerna och för risken för prisfall för bostäderna som utgör pant.
Det räcker om bolåneräntan går upp till 2-3 % så kommer hela pyramiden rasa.
2016-08-25, 20:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det räcker om bolåneräntan går upp till 2-3 % så kommer hela pyramiden rasa.

Men jösses tror du verkligen på det?
Vad grundar du detta på?
2016-08-25, 20:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad grundar du detta på?
När amorteringskraven kom så sket marknaden ihop sig direkt, tror du dagens bubbelmarknad kommer klara ökande kostnader, inte en chans.
2016-08-25, 20:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När amorteringskraven kom så sket marknaden ihop sig direkt, tror du dagens bubbelmarknad kommer klara ökande kostnader, inte en chans.

Ok det var mer än jag visste?! Då får du berätta var rean är så kommer jag på studs och shoppar loss!
2016-08-25, 20:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

1. Hört talas om att man kan sälja och köpa en mindre bostad eller byta område så kan man pressa ner lånet?

2. Det är inte seriöst att räkna på några 8% i ränta, när 10-åringen ligger runt 3% oprutat. Vad är det som ska få ekonomin i vår omvärld att börja gå som tåget?

3. Möligt att folk lånar en del, men de har också täckning för det. Annars skulle de inte få utöka sina lån för banken. Och idag gäller även nya amorteringsregler som sätter käppar i hjulen.

Citat:
Du begår ett vanligt fel i alla dina analyser, du äger förmodligen en privat bostad som du har sett öka i värde. Det gör att din bias inte är neutral.
Det är svårt att vara neutral när man har merparten av sina tillgångar i en investering.

Det är korrekt att jag gör det. Men det har inget med saken att göra för min ståndpunkt. Snarare handlar det om att jag är realist till skillnad mot vissa andra. Jag placerar inte bara i bostäder, utan även en del på börsen.

Citat:
Att ens se sin bostad som en tillgång är säker väg att dö fattig på, det är den största skillnaden mellan fattiga och rika.
Det är precis tvärtom. Om man inser att en bostad är en tillgång och ser till att äga sitt boende behöver man inte dö fattig.

Det min vän är den största skillnaden mellan fattiga och rika. Rika ser till att äga sitt boende medan fattiga hyr och får dyrt betala för det.

Citat:
Det första en ekonomiskt oberoende person lär sina barn är att en privatbostad är en utgift inte en tillgång.

Det var bland det dummaste jag hört. Det är klart som fan att det finns tillgångar i en bostad. Och ekonomiskt oberoende personer lär absolut förespråka eget ägande före att hyra sin bostad.

Citat:
Om du vill bli mindfuckad, för jag ser hur hårt du tror på den svenska privata fastigheter, ta en penna och ett papper, låtsas att du har 5 miljoner cash att investera, skulle du våga köpa en BRF i Sthlm för dessa?

I vissa områden skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga sådana pengar, men inte i alla.

Här två totalt felprissatta projekt jag inte skulle hosta upp fem millar i.

http://www.peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Brf-Bergkristallen/

http://oakhouse.se/

Citat:
Jag antar att ditt svar efter ett par snabba kalkyleringar blir nej.
Jag tror absolut man kan göra bra affärer om man tittar på rätt objekt i rätt områden. Så nej jag skulle inte tveka i mina favoritområden.

Citat:
Så om du själv inte skulle våga investera pengar i svenska privatfastigheter varför fördummar du andra som kanske tvingas belåna sig med 15-20 årslöner för att köpa en 50 år gammal lägenhet, det är ju rent vidrigt beteende att sitta och raljera i en sådan situation.

Det är klart att jag vågar i rätt områden, men alla som köper är inte förstagångsköpare heller. Det är bara en liten del av den totala marknaden.

Citat:
Det är ingen lek att ge sig in på bostadsmarknaden på dessa nivåer, är du förstagångsköpare och räntan normaliseras så kommer dina skulder med stor sannolikhet att överstiga dina tillgångar så länge du lever. Jag kan lova dig att många unga med rejäl ångest sitter och läser i den här tråden.
Det är heller ingen lek för de bostadslösa som ska in på hyresmarknaden och kommer få betala betydligt mer än de som äger sin bostad.

Citat:
Investerar man sitt egna kapital kan man förlora, lånar man kapital från banken är det en helt annan femma i Sverige där man står som personligt ansvarig.
Så dilemmat med fem miljoner är egentligen inte rättvis eftersom det faktiskt är dina fem miljoner du riskerar.
Ja det är klart att det förenat med risk att köpa en bostad, men å andra sidan är det ju just risken som gör att man kan bo billigare och därmed ha en chans att amortera ner sina lån på längre sikt.

Den som hyr kommer bara att betala och betala och med största sannolikhet vara fattigast när det är dags för pensionering.
2016-08-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

En valutakris var det sist, nu ser det ut att bli en skuldkris.

Det finns även omvärldsfaktorer som spelar in idag, när EMU länderna höjer så måste Sverige höja. Jag gissar att det är den vägen vi kommer gå till att börja med, förhoppningsvis innan inflation blir allt för brutal.
Men samtidigt räcker det med att en liten del av låntagarna inte kan betala för att hela skiten ska kollapsa.
2016-08-25, 21:09
Medlem
Citat:
Vad grundar du detta på?

Vi har en skuldsättning på över 300% av BNP, över 12.000 miljarder SEK.

Om du höjer räntan med 1% får du ökade utgifter på 120 miljarder, eller 3 hela försvarsbudgetar.
2% och vi pratar om 6 nya försvarsmakter
3% 9 nya försvarsbudgetar

osv.

Cashen ska in, både våra privata räntekostnader, våra kommunala och våra arbetsgivares.

Svensk skuldsättning är idag så massiv att det aldrig skådats någonsin på jorden, så att spekulera i vad som kommer hända vid olika procentsatser är bara löjligt.
Vi får helt enkelt se vad Världens ekonomihistoriker säger om den svenska kreditexpansionen i framtiden.
2016-08-25, 21:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vi har en skuldsättning på över 300% av BNP, över 12.000 miljarder SEK.

Om du höjer räntan med 1% får du ökade utgifter på 120 miljarder, eller 3 hela försvarsbudgetar.
2% och vi pratar om 6 nya försvarsmakter
3% 9 nya försvarsbudgetar

osv.

Cashen ska in, både våra privata räntekostnader, våra kommunala och våra arbetsgivares.

Svensk skuldsättning är idag så massiv att det aldrig skådats någonsin på jorden, så att spekulera i vad som kommer hända vid olika procentsatser är bara löjligt.
Vi får helt enkelt se vad Världens ekonomihistoriker säger om den svenska kreditexpansionen i framtiden.

Nej jag får inga stora utgiftsökningar om räntan höjs med 1 procentenhet och det gäller inte bara mig. Svenskar spar dessutom som aldrig förr, trots de låga räntorna har folk rekordmycket pengar på banken.
2016-08-25, 21:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej jag får inga stora utgiftsökningar om räntan höjs med 1 procentenhet och det gäller inte bara mig. Svenskar spar dessutom som aldrig förr, trots de låga räntorna har folk rekordmycket pengar på banken.

Snarare är väl frågan hur man ska försöka undvika skuldsättning och det blir inte lätt om man inte vill bo i spenaten så att säga.

Bor man i hyresrätt kommer man vara indragen i soppan oavsett vad man tycker om det. Skillnaden blir att man kommer att få betala för någon annans lån istället för sina egna.

Och kloka personer vet nog vad som är det bästa alternativet över tid...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in