Citat:
Ja det är helt klart inte bra att göra vinst på bostäder...
Men jag tror att de som passar på att låna också är personer med stora vinster. Säg att du har 2 millar i värdeökning och belånar lgh för att köpa en bil för 200 k. Vad är problemet då?
Är det smartare att ta ett blacolån?
Nej det är såklart mycket bättre att bo i andra hand och vara fri..
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-24/23-hyresgaster-lurade-att-hyra-samma-lagenhet
Men jag tror att de som passar på att låna också är personer med stora vinster. Säg att du har 2 millar i värdeökning och belånar lgh för att köpa en bil för 200 k. Vad är problemet då?
Är det smartare att ta ett blacolån?
Nej det är såklart mycket bättre att bo i andra hand och vara fri..
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-24/23-hyresgaster-lurade-att-hyra-samma-lagenhet
Problemet är att underhålla lånet när räntan normaliseras igen. 200.000 vid 8% ränta är 1.300 i månaden i ren räntekostnad. Sen är 200.000 är ingenting idag, folk lånar 7-800.000 till konsumtion med bostad som säkerhet.
Du begår ett vanligt fel i alla dina analyser, du äger förmodligen en privat bostad som du har sett öka i värde. Det gör att din bias inte är neutral.
Det är svårt att vara neutral när man har merparten av sina tillgångar i en investering.
Att ens se sin bostad som en tillgång är säker väg att dö fattig på, det är den största skillnaden mellan fattiga och rika.
Det första en ekonomiskt oberoende person lär sina barn är att en privatbostad är en utgift inte en tillgång.
Om du vill bli mindfuckad, för jag ser hur hårt du tror på den svenska privata fastigheter, ta en penna och ett papper, låtsas att du har 5 miljoner cash att investera, skulle du våga köpa en BRF i Sthlm för dessa?
Jag antar att ditt svar efter ett par snabba kalkyleringar blir nej.
Så om du själv inte skulle våga investera pengar i svenska privatfastigheter varför fördummar du andra som kanske tvingas belåna sig med 15-20 årslöner för att köpa en 50 år gammal lägenhet, det är ju rent vidrigt beteende att sitta och raljera i en sådan situation.
Det är ingen lek att ge sig in på bostadsmarknaden på dessa nivåer, är du förstagångsköpare och räntan normaliseras så kommer dina skulder med stor sannolikhet att överstiga dina tillgångar så länge du lever. Jag kan lova dig att många unga med rejäl ångest sitter och läser i den här tråden.
Investerar man sitt egna kapital kan man förlora, lånar man kapital från banken är det en helt annan femma i Sverige där man står som personligt ansvarig.
Så dilemmat med fem miljoner är egentligen inte rättvis eftersom det faktiskt är dina fem miljoner du riskerar.