2016-08-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror inte en människa som sätter på en häst har potential att skada hästen genom påsättandet enbart. Ite ens om det är en liten hästart som shetlandsponby eller liknande. Obegripligt och avtändandew men knappast skadepotential såvitt det inte är fråga om sexuellt överförbara sjukdomar.

Som veterinären var inne på vet man ju inte hur psykiskt skada hästen blivit. Vet väldigt lite om hästar, men djur kan ju bli stressade av trauman och även om de är stilla så kan det bero på att de "fryser till" av skräck och det kan givetvis ge men för livet.
Citera
2016-08-25, 13:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Som veterinären var inne på vet man ju inte hur psykiskt skada hästen blivit. Vet väldigt lite om hästar, men djur kan ju bli stressade av trauman och även om de är stilla så kan det bero på att de "fryser till" av skräck och det kan givetvis ge men för livet.
Det är ägaren - inte veterinären - som tror att hästen kan ha tagit "psykisk skada" ..

En veterinär skulle knappast hålla med om det givet att de gräver med hela armen upp i hästar och kors underliv -- och knappast att de anser att djuret behöver terapi eller blir sexuellt kränkt av det.

Nej, en häst har inte sexuell integritet som en människa ...
Citera
2016-08-25, 13:11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr är denna verksamhet med hästar, kor och getter något som alltid har pågått i Sverige samt världen. Dock var ju straffet för tidelag lite tuffare för några 100 år sedan...

Det var dödsstraff för tidelag tom 1864. Å andra sidan var det inte alls olagligt mellan 1944 och 2014, så gubben har ju lite otur. Han kan straffas med böter, eller fängelse upp till två år.
Citera
2016-08-25, 13:13
Medlem
Citat:
Dock var ju straffet för tidelag lite tuffare för några 100 år sedan...
Källa?
Citera
2016-08-25, 13:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Källa?

I Sverige kvarstod dödsstraffet för tidelag till 1864, men gärningen legaliserades 1944.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidelag

Tillägg
Brottet sågs så allvarligt att domen före 1644 stundtals var att dömas till att levande brännas på bål tillsammans med djuret. Per Jönsson i Matarinki by, död 21 januari 1609, dömdes att brännas levande på bål för tidelag med kyrkoherden Hindriks ko "efter vår nådige konungs brev och befallning".
Citera
2016-08-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I Sverige kvarstod dödsstraffet för tidelag till 1864, men gärningen legaliserades 1944.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidelag

Tillägg
Brottet sågs så allvarligt att domen före 1644 stundtals var att dömas till att levande brännas på bål tillsammans med djuret. Per Jönsson i Matarinki by, död 21 januari 1609, dömdes att brännas levande på bål för tidelag med kyrkoherden Hindriks ko "efter vår nådige konungs brev och befallning".

Egentligen var det väl så, som jag har förstått det, att han gavs möjlighet att välja mellan att bli levande nedgrävd eller bränd på bål.
Citera
2016-08-25, 13:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Egentligen var det väl så, som jag har förstått det, att han gavs möjlighet att välja mellan att bli levande nedgrävd eller bränd på bål.
Ja fast det framgår också att det är enda dokumentet där båda dessa alternativ anges.

Detta är det enda bevarade dokument från Norrbotten där dessa avrättningsmetoder åberopas i samma handling

Annars var det endera - eller.
Citera
2016-08-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja fast det framgår också att det är enda dokumentet där båda dessa alternativ anges.

Detta är det enda bevarade dokument från Norrbotten där dessa avrättningsmetoder åberopas i samma handling

Annars var det endera - eller.

Han är den ende i min släkttavla som har blivit avrättad om det nu är någon merit. T.o.m prästens ko vilket minst av allt var en förmildrande omständighet. Kon brändes också på samma bål om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2016-08-25, 13:42
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Kom ihåg att det var straffbart med homosexuella handlingar fram till 1944 som "otukt mot naturen". Efter 1944 ansågs homosexuella vara psykiskt sjuka och den stämpeln satt kvar till någon gång mot slutet av 1970-talet.

Jag antar att människor med intresse av zoofili har en sexuell dragning till djur som de inte kan styra över. Vi skulle idag som man gjorde med homosexuella efter 1944, kalla dem för psykiskt sjuka.

Och med samma utveckling kommer det att vara helt okej att knulla hästar om en sådär 50 år...
Citera
2016-08-25, 14:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Han är den ende i min släkttavla som har blivit avrättad om det nu är någon merit. T.o.m prästens ko vilket minst av allt var en förmildrande omständighet. Kon brändes också på samma bål om jag kommer ihåg rätt.
Hoppsan. Jag hade inte en tanke på att någon på Flashback skulle vara relaterad till fallet.

Nej, det är givetvis ingen merit - dock, med hänsyn till rättssäkerheten på den tiden inte heller något som säger att han gjort något med kon alls. Så här en hel del generationer senare är det väl mest att betrakta som kuriosa.

Ja, djuren brändes också levande - och det visar väl med rätt stor tydlighet att det inte var "djurskydd" eller omtanke om djuren som lagen tog sikte på - utan just moralen.
Citera
2016-08-25, 14:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Källa?

Alla borde känna till att tidelag, samlag med djur, ansågs bryta mot allt vad kristendom avsåg!
Citera
2016-08-25, 14:38
Medlem
.Kurgan.s avatar
Stört. Måste vara en Flashback'are.

Har de inte typ Harrys Sportsbar, boule, veteranbilsmöten eller något annat vettigare som de äldre herrarna kan göra i Ljungby?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in