Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Du gör som du brukar. Selektivt körsbärsplockande för att passa din egenkomponerade fantasipaj.
Sannolikheten, rimligheten och troligheten gäller självfallet allt. Alla ingredienser i pajen.
Vi har varit inne på det tidigare. Läsförståelsen och oförmågan att omsätta det du läser till en vettig tanke som har bäring i det verkliga livet, inte endast i skriven form på ett internetforum.
Jag har förtydligat mer än en gång att osannolikt inte är synonymt med omöjligt.
Det är svårt att argumentera med en tegelsten, därav brukar jag inte gå i pollemik med dig. Du förstår ju inte vad som skrivs och hur man omsätter det till något vettigt.
Men kära nån. Så mycket bokstäver, så lite innehåll.
Jag skrev om
sannolikhetsbedömningar i samband med
Irinas DNA som helt saknas.
Central koherens är att kognitivt kunna foga samman information till en helhetsbild. Helhet (koherent) är i ett förlopp, ett kontinuum - vilket motsvarar en gärningsbeskrivning utifrån befintlig bevisning, fakta, förhör när mördaren tiger.
Vid oförmåga att inte se på tingen (t.ex. IBs DNA) i ett kontext - så lär aldrig principen för juridisk sannolikhetsbedömning begripas:
En detalj (vid svag koherens) får överfokus och de viktigaste frågorna (Är det rimligt? Är det logiskt? Är det sannolikt?) hamnar helt i skymundan.
Vederbörande kommer även att stå och glo på konturerna till en enskild pusselbit och missa bilden som redan framträtt:
Att pusslet är klart för länge sen.
Citat:
Jag kan delvis hålla med dig här. Det skulle i så fall betyda att det är mest sannolikt med en alternativ GM. Inget i NBs historia tyder på att han fantiserat om detta eller försökt sig på något som ens i närheten tidigare. Skulle tom kunna vara samma man Adriana träffade men att det är NB verkar inte sannolikt i det fallet. Det verkar helt enkelt väldigt osannolikt att det var NB som Adriana träffade, trots det osannolika faktumet att NB faktisk befann sig i närheten.
Identiskt samma argument som A1HORNYLAD och Moretex:
----> När ska det gå in att ingenting i en förövares historia behöver återspeglas utåt, att flertal har förmåga att leva dubbelliv?
----> Självklart syns inte hans inre svarta sjuka fantasier.
Som jag skrivit redan och vi tar det väldigt basic:
Är det ofta nån går omkring och återberättar om sina runkmotiv?
Det finns ingenting i det jag skriver som indikerar en annan förövare utifrån följande och ska heller inte diskuteras i denna tråd mig veterligt:
# Nerijus DNA finns på Lisas kläder, inget alibi, iakttagen av vittnen och dömd till livstid.
# Adriana har gjort ett igenkännande (AJs anställda, öststatsutseende, knagglig engelska), pekat ut NB som mest likt i fotokonfrontation och ser att det är han i TR.
Citat:
Och ändå så sitter du i spaltmeter efter spaltmeter och ojar och förfasar dig över hur våldsam och impulsiv NB är (enlig din gullepojk AB och även din favorit IB). Motsägelsefull och dumt men föga förvånande när det uppenbart är väldigt svårt att lägga ihop ett och ett och få två.
Jag skriver följande:
Citat:
Det finns inte minsta tecken på impuls eller reaktivt våld och som HovR skriver har han agerat med förslagenhet.
Det betyder att han då snarare har agerat med
instrumentellt våld i samband med mordet.
Citat:
Att du inte ens själv hör hur stört detta låter säger ju det mesta. Tror du verkligen på det? Att en kall mördare skulle planera att knyckla in sitt offer i ett skåp i en bod som ligger 100 meter fån sin egen arbetsplats?
Är man fixerad och enbart ser ordet "arbetsplats" så förstår jag att det skiter sig helt.
Problemet nr 1 är att boden inte är " hans arbetsplats":
Det är en avsides, icke använd
barack på en gård som bemannas vissa tider.
Han kan stå därnere och pyssla hur länge som helst även om någon anländer utanför arbetstid -
den syns inte överhuvudtaget:
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorps-G%C3%A5rd-Byggbarack-BPA-bod-4.fw_.png
Problem nr 2 är att du inte begriper funktionen av tillfällig dumpningsplats.
Det sammanfaller exceptionellt väl med organiserad förövare som utövar instrumentellt våld.
Jag tror inte att nåt i denna händelse är slumpartat:
Han är snabb och snarare målmedveten, troligen aggressiv och forcerad (sönderrivet mobilfodral).
Förmågan att planera (pre) har ingenting med hur slarvigt han sen bär sig per (under mordet) eller post (efteråt).
Sexualbrottslingars fantasier handlar inte om en enda kort sekvens. Det är ett helt manus från det han a) angriper offret till b) vad han tänker göra inne i mjölkrummet med röret till c) hur efterförloppet ser ut.
Det är snarare tre-stegs som vid organiserad förövares Modus (överfall, mord och efterförlopp).
Det inre sjuka kommer till uttryck i det yttre och den farligaste predatorn är den med sexuella störningar och psykopatisk personlighetsstörning.
Vad NB är vet vi inte men OAVSETT med tanke på det vidriga mordet bådar det inte gott.
Du "missade" en fråga:
Citat:
Oavsett så har han utfört ett vidrigt mord med vedervärdigt lidande. ELLER HUR?
Citat:
Är det NB som planerat detta så var det ju uppenbart från dag ett att han skulle åka fast. Sämre planerat mord får man nog leta efter. Hans IQ måste vara bland de lägre. Kanske därför du och utvalda skribenter tror att ni förstår och vet hur han tänkt och agerat?
Du resonerar väldigt omoget ur flera aspekter...
Hur många som planerar brott lyckas utan att åka fast?
Vi diskuterar inte det perfekta mordet.
Citat:
Oftast så tänker jag att du tillhör alla tre kategorierna.
Om vi ni diskuterar NB, jag nämner detta som referens till indelning Kluster A (mad), kluster B (bad) och kluster C (sad) - varav A inbegriper allvarlig störning i juridisk mening:
...så lyckas du inte komma med nåt annat än ett personangrepp.
Moget.