2016-08-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag tycker inte folk med bolån är dumma i huvudet. Men jag delar inte heller din uppfattning om vad som kan orsaka ett prisfall. Det enda som behövs för ett prisfall är att tillräckligt många tappar förtroendet för marknaden. Det kan i sin tur orsakas av i princip vad som helst. T.ex. att högt prissatta objekt i Stockholms län börjar falla på grund av amorteringskravet. Bankerna har inte ställt amorteringskrav på höginkomsttagare förut. Man har gjort många undantag, speciellt i huvudstaden. Det höga prisläget har gjort att de med sämst omdöme har vunnit budgivningarna. Nu blir de mindre köpstarka. Bara ett exempel av många på vad som kan rubba förtroendet för marknaden.
Sedan kan det vara så att de som köpt de dyra objekten och fått ett amorteringsfritt lån gått in med en kontantinsats på över 50%. Och då är det i sin ordning med amorteringsfritt.

Även hushåll med bra inkomster har svårt att få låna 85% av dyrare bostäder.
2016-08-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Sedan kan det vara så att de som köpt de dyra objekten och fått ett amorteringsfritt lån gått in med en kontantinsats på över 50%. Och då är det i sin ordning med amorteringsfritt.

Även hushåll med bra inkomster har svårt att få låna 85% av dyrare bostäder.

Generellt har väl de flesta bankerna max 5ggr bruttoinkomst. Om man klarar detta får man väl låna hur mycket man vill. Eller finns det maxtak?
2016-08-24, 22:38
Medlem
Citat:
Här på Flashback brukar det sägas att blir det över 5% invandrare så börjar svenskarna fly. Senast i tråden tror jag någon prutat ned det till 2%.

På gatan där jag bor gissar jag att det snarare är närmare 10% invandrare (beroende på hur man räknar). Och jag ser varken det minsta problem eller att någon skulle fly. Senast var det en ensamstående pensionär som sålde 200+ kvm villan och köpare var en helsvensk familj. (Pensionären flyttade till lägenhet, men har kvar fritidshuset. Han tyckte det räckte med det).

Som så ofta annars gör du egna antaganden, enligt forskningsstudier ser det ut som nedan:

""Infödda svenskar flyttar ifrån områden med många utomeuropeiska invandrare. Detta är en av de starkaste krafterna bakom den växande etniska segregeringen, enligt en studie av flyttmönstren i landets tolv största kommuner under åren 1990–2007.

– Ja, vi hittade en så kallad tipping point på 3–4 procent. När andelen utomeuropeiska invandrare är så stor i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna flytta därifrån, säger Emma Neuman, nationalekonomisk forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö."

http://bobubbla.blogspot.se/2016/08/tipping-point-pa-34-nar-andelen.html
2016-08-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Generellt har väl de flesta bankerna max 5ggr bruttoinkomst. Om man klarar detta får man väl låna hur mycket man vill. Eller finns det maxtak?
Det är inte så många hushåll som har svindlande inkomster.
Medianinkomsten för hushåll i Sverige är ca 37 KSEK brutto. Har dom inga barn eller så kan dom få låna ca 2.2 KSEK. Det räcker för att köpa en bostad för 2.6 MSEK. Ska dom köpa något dyrare är det bara att hala upp större kontantinsats. Och köper dom något över 4.4 MSEK så är belåningsgraden under 50%.
2016-08-24, 23:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
5. Nu måste det fullkomligt ha slagit slint för dig.
Som jag tydligen behöver upprepa varje gång du skriver något: när din hjärna får för sig att andra skriver konstigheter, förutsätt att det är du som inte begriper. Det är nämligen fallet en överväldigande majoritet av gångerna.

Gör du sedan ett aktivt försök att förstå men misslyckas ändå så kan man utveckla och förklara, men när du inte ens försöker utan i blindo förutsätter att det är andra som tänker fel så är det inte värt tiden.
2016-08-24, 23:29
Medlem
Hur många varv har ni gått nu? Tröttnar ni aldrig?
2016-08-24, 23:37
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfinflua
Tack för svar.
Det stämmer det du säger, speciellt med ingenjörer som är, eller har varit tills nyligen i alla fall extremt eftertraktat.
Men annars tjänar folk inte så väldigt mycket mer, kanske 20% men mycket kostar nästan 100% mer än i Sverige, typ mat, alkohol, nikotin, högre skatter och moms samt importavgift från hela EU och resten av världen. Jag säger inte att "så här är det" men känner många som flyttat till Oslo och sen tillbaka till Sverige och alla säger det är bättre liv i Sverige med samma jobb med sämre lön, vi pratar alltså inte ingenjörer utan "vanliga jobb"
För okvalificerade jobb kan jag tänka mig att det stämmer. Det är ungefär samma faktor mellan svenska och norska priser för basvaror som det är mellan svenska löner och norska löner. Det innebär att högre upp i lönenivåerna (låt oss säga >40k/månad) så har du större ekonomisk kraft i Norge, medan det inte ger samma typ av utslag på lägre löner. (jämför att tjäna 2 miljoner/månad men behöva spendera 1.8 miljoner på mat - du skulle fortfarande ha 200 000:- kvar)

Men eftersom det är bostadsmarknaderna som diskuteras; att Norge är dyrare bör även gälla bostäder, men det är det inte.
2016-08-25, 09:56
Medlem
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/08/25/utlaningen-okade-mer-an-vantat.html

Konstigt att det lånas mer och mer pengar om nu svensken blir rikare och rikare på bankkonton.....
2016-08-25, 10:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/08/25/utlaningen-okade-mer-an-vantat.html

Konstigt att det lånas mer och mer pengar om nu svensken blir rikare och rikare på bankkonton.....

Det är troligt att vissa hushåll använder bostaden som en bankomat.

Men de har ju å andra sidan stora vinster och goda marginaler så varför ta dyra blancolån när man inte ens behöver?

Ja många har blivit rika på sina bostäder och nu skördas det kan man säga...
2016-08-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är troligt att vissa hushåll använder bostaden som en bankomat.

Men de har ju å andra sidan stora vinster och goda marginaler så varför ta dyra blancolån när man inte ens behöver?

Ja många har blivit rika på sina bostäder och nu skördas det kan man säga...

om man har väldigt låg belåning ( under 50% ) kanske det kan vara smart att låna till bilen eller dylikt med utrymme i bostaden, problemet är ju att man skördar till konsumtion med en tillgång som säkerhet där värdet inte ännu är fastställt då tillgången ej är såld.

Har svårt att tro att det är dom smarta, lågbelånade, högpresterande och höginkomsttagare som belånar bostaden till konsumtion, det är nog tyvärr dom som inte har råd att casha New York resan eller veckan i fjällen med familjen som belånar sig, med allt högre belåningsgrad som följd och mantrat "det går ändå alltid upp" i huvudet när dom undermedvetet försöker rättfärdiga det dom gör som normalt och ofarligt.

Men men, det är spännande att följa på bekvämt avstånd, den som lever får se
2016-08-25, 10:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
om man har väldigt låg belåning ( under 50% ) kanske det kan vara smart att låna till bilen eller dylikt med utrymme i bostaden, problemet är ju att man skördar till konsumtion med en tillgång som säkerhet där värdet inte ännu är fastställt då tillgången ej är såld.

Har svårt att tro att det är dom smarta, lågbelånade, högpresterande och höginkomsttagare som belånar bostaden till konsumtion, det är nog tyvärr dom som inte har råd att casha New York resan eller veckan i fjällen med familjen som belånar sig, med allt högre belåningsgrad som följd och mantrat "det går ändå alltid upp" i huvudet när dom undermedvetet försöker rättfärdiga det dom gör som normalt och ofarligt.

Men men, det är spännande att följa på bekvämt avstånd, den som lever får se

Ja det är helt klart inte bra att göra vinst på bostäder...

Men jag tror att de som passar på att låna också är personer med stora vinster. Säg att du har 2 millar i värdeökning och belånar lgh för att köpa en bil för 200 k. Vad är problemet då?

Är det smartare att ta ett blacolån?

Nej det är såklart mycket bättre att bo i andra hand och vara fri..

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-24/23-hyresgaster-lurade-att-hyra-samma-lagenhet
2016-08-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är helt klart inte bra att göra vinst på bostäder...

Men jag tror att de som passar på att låna också är personer med stora vinster. Säg att du har 2 millar i värdeökning och belånar lgh för att köpa en bil för 200 k. Vad är problemet då?

Är det smartare att ta ett blacolån?

Nej det är såklart mycket bättre att bo i andra hand och vara fri..

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-24/23-hyresgaster-lurade-att-hyra-samma-lagenhet

Det är klart att det är bra att göra vinster på bostäder, för den enskilde som gör vinsten, det kan dock diskuteras hur pass bra det är för en ekonomi där ett tillgångsslag garanterar enorma vinster, det är liksom inte så en fungerande ekonomi fungerar.

Var skrev jag att det var ett problem för dom med låg belåningsgrad?

Var skrev jag att ett blancolån var smartare? Självfallet skall en semesterresa betalas kontant, utan att något skall belånas.

Var sa jag att det var bättre att bo i andra hand?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in