2016-08-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Tack, vill inte hålla på med Fonder/Aktier där man hela tiden måste vara aktiv. Däremot har jag sneglat på fysiska metaller men fortfarande osäker om det är värt risken att hålla på jämfört med att bara betala av och glömma.
Men tänk om det blir inflation, jag får mer för metallen och kan då betala av summan "lättare"?

Rent spontant så är en placering i "fysiska metaller" ren spekulation och inte en investering. Dels så kommer du att få betala fruktansvärda transaktionskostnader för att köpa sånt av något fiflar-firma (för du kan inte ringa Boliden och köpa en tacka för 500k till spot-pris) En placering i metaller bör automatiskt med sig negativ carry, positionen kostar alltså pengar då du ska betala för förvaring etc.

Men om du gillar Guld kan du köpa en ETF som äger guldaktier, iShares Gold Producers ETF är en bra sådan.

En korg aktier med hälsosam balansräkning som betalar rimliga utdelningar eller varför inte sätta åtminstone en den av placeringen i så kallad Peer-to-peer ledning, typ Lendify. Det sistnämnda bör kunna ge 5-6% om året och aktierna kanske 4-5% i direktavkastning.
2016-08-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
SBAB och Swedbank körde länge med amorteringsfritt och i vissa fall 100% belåning och i mer eller mindre normala fall bara 5% kontantinsats.

En bekant jobbade under ett par år på Swedbank, han skakade bara på huvudet när vi pratade om hur noga man var med vilka som fick låna....

SBAB är jag medveten om att ha varit för frikostiga. Men att Swedbank har tillåtit amortingsfritt trots 85% eller högre belåningsgrad, nja nu snurrar du.
2016-08-24, 20:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
SBAB är jag medveten om att ha varit för frikostiga. Men att Swedbank har tillåtit amortingsfritt trots 85% eller högre belåningsgrad, nja nu snurrar du.
Med tanke på vilket bedrövligt företag det är (ur konsumentsynpunkt) ogillar jag att skriva vettiga saker om Swedbank, men här har du alldeles rätt.

Det som hänt med SBAB i Sverige är en modern klassisk katastrof, men vi det kommer inte skrivas om det förrns efter det gått åt helvete.
2016-08-24, 20:45
Medlem
brutalares avatar
En sak med SBAB är att jag känner till två stycken som fått ett relativt högt lån (jämfört med andra banken) utan fast jobb. Dom kollar ingenting förutom tidigare års deklarerad inkomst.
2016-08-24, 20:54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
En sak med SBAB är att jag känner till två stycken som fått ett relativt högt lån (jämfört med andra banken) utan fast jobb. Dom kollar ingenting förutom tidigare års deklarerad inkomst.
Alltså, det finns bakgrunder till SBABs beteende. Bland annat möjliggjort av ändrade regler post finanskrisen (helt bisarra, med katastrofala naturliga konvergenser). SBAB kommer möjligen pekas ut som ett avgörande svart får i framtiden, men egentligen är deras beteende som aktör en förväntad naturlig konsekvens av ett större misslyckande. Att de sitter i statens knä spelar in i varför deras beteende påverkades (ännu) mer än tex Swedbank.

Som sagt, det kommer skrivas mängder om detta i backspegeln av folk som gräver djupare än jag gjort, så den otålige får väl hoppas det brakar snart.
Senast redigerad av Trillske 2016-08-24 kl. 20:58.
2016-08-24, 20:57
Medlem
Enfinfluas avatar
Artikel på norska VG idag:
http://e24.no/privat/bolig/prisgalloppen-fikk-banken-til-aa-ta-grep-dessverre-tror-folk-boligen-er-verdt-det-de-kjoeper-den-for /23774569

Handlar om Sparebank 1 som vägrar låna ut mer en 10% över marknadsvärde, Speciellt i Oslo där många lägenheter går många procent mer en det i budgivningar.

"Dessverre tror folk boligen er verdt det de kjöper den för"

Kan det blir någonting andra banker tar efter? Ja jag vet det är Norge och inte Sverige men Oslos boligmarknad ska visst vara lika sjuk som Stockholms
2016-08-24, 21:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfinflua
Oslos boligmarknad ska visst vara lika sjuk som Stockholms
Nej. Och de betalar motsvarigheten av 45k-50k/månad till nyexade dussiningenjörer. Ca 60-70% över Sveriges disponibla löner.

(Notera: mycket har dock hänt där efter problemet med oljan vad gäller arbetstillfällen för nyexade - men det är en viktig parentes för eventuella lycksökande studenter; inte speciellt intressant för bostadsmarknaden 2015-2016)
Senast redigerad av Trillske 2016-08-24 kl. 21:05.
2016-08-24, 21:03
Medlem
Det finns inga bubblor.
Stockholm kommer aldrig sluta att växa.
2016-08-24, 21:36
Medlem
Enfinfluas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej. Och de betalar motsvarigheten av 45k-50k/månad till nyexade dussiningenjörer. Ca 60-70% över Sveriges disponibla löner.

(Notera: mycket har dock hänt där efter problemet med oljan vad gäller arbetstillfällen för nyexade - men det är en viktig parentes för eventuella lycksökande studenter; inte speciellt intressant för bostadsmarknaden 2015-2016)

Tack för svar.
Det stämmer det du säger, speciellt med ingenjörer som är, eller har varit tills nyligen i alla fall extremt eftertraktat.
Men annars tjänar folk inte så väldigt mycket mer, kanske 20% men mycket kostar nästan 100% mer än i Sverige, typ mat, alkohol, nikotin, högre skatter och moms samt importavgift från hela EU och resten av världen. Jag säger inte att "så här är det" men känner många som flyttat till Oslo och sen tillbaka till Sverige och alla säger det är bättre liv i Sverige med samma jobb med sämre lön, vi pratar alltså inte ingenjörer utan "vanliga jobb"
2016-08-24, 21:37
Medlem
Eh, för alla som pratar om bubblan spricker. Idag sålde ett radhus där jag bor för rekordpris, visst den var till viss del renoverad, men den gick rekordpris.
Senast redigerad av lejonhead 2016-08-24 kl. 21:40.
2016-08-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ja tro fan att ni har tid att fylla den här tråden med inlägg... hur två personer misslyckas såhär kapitalt vet bara ni. Ni fungerar som en algoritm från 80-talet.
1. Vad menar du med har tid?
2. Vad menar du med misslyckats?

Citat:
Tilläggas ska dock att jag felaktigt trodde ni (alla tre) faktiskt menade kraschen när ni skrev kraschen, inte dippen 2008 som motades med statens hela arsenal av stimulans. Men det gör marginell skillnad - färre hamnade i skiten 2008, men gör ni er läxa ser ni att det är riktigt gott om dem också.
3. Nedgången på 90-talet var inte direkt djupare. Däremot tog det några fler månader innan återhämtningen var gjort.
(Nedgångar i bostadspriser som är relaterade till ökad arbetslöshet och/eller konjunkturförsvagning återhämtar sig när orsakerna är borta. Dvs när vi har det förloppet går det inte att tala om en bubbla anser jag).
4. Fö håller jag inte med om att staten motade med hela arsenalen. T ex gjorde man inget åt att facket skapade arbetslöshet. Där hade man kunnat göra något.

Citat:
De gjorde inte en bra investering, och ingen som sätter sig i deras asymmetriska position har gjort en bra investering - det spelar ingen som helst roll om det slutar bra eller dåligt. Både Keno och Lotto kan sluta bra och dåligt. Vad gäller EMV är inte lotto bättre, det är bara lättare för gemene man att begripa att Lotto inte är bra eftersom vi har en lättbegriplig utfallsfunktion.
5. Nu måste det fullkomligt ha slagit slint för dig.
För Lotto och liknande så förlorar spelarna ca 50% av insatsen varje vecka. Dvs efter 100 veckor har Lotto-spelarna kvar 0.5^100. Du kan ju räkna efter och se hur mycket det blir. Eller lite rättare sagt.
Satsar man 5 MSEK på Lotto har inget kvar. Köper man ett hus är man efter 100 veckor kvar på startvärdet. Det får ju sägas vara en extrem skillnad.
2016-08-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Vad som är märkligt är att när jag använder SBAB's "hur mycket kan jag låna" får jag avsevärt lägre än vad jag får både hos Swedbank, handelsbanken och SEB. Har de dragit åt rejält nu månntro?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in