2016-08-24, 22:14
Medlem
Nu är jag inte för ett förbud. Men alla ni som tycker det är fel att tycka det bör betänka att det är dödsstraff på att vara ateist i saudi.
Citera
2016-08-24, 22:16
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tycker att sjal burka eller va fan den nu heter som enbart döljer håret kan vara acceptabelt. Men täcka ansiktet eller ser ut som ett vandrande tält tycker jag ej är ok

Och halsduk på vintern ska förbjudas också då? Medical masks i vården? Att sätta handen för ansiktet när man nyser det ska det vara fängelse för antar jag?
Citera
2016-08-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Grunden i förbudet är inte i grunden anti-islamskt utan en säkerhetsföreskrift. Heltäckande kläder på en strand kan gömma vapen eller bomber.

Personligen tror jag att denna typ av regler kommer att spä på motsättningar mellan muslimer och resten av befolkningen. Men det är faktiskt oundvikligt.
(---)

Den som tänker ett steg extra inser att det främsta hotet mot vårt samhälle inte är burkaförbud, utan en ökad extremism. Förr eller senare kommer det att bli konflikter, oavsett hur vi gör. Historiskt sett fungerar inte total tolerans.

Precis. Förbudet är inte i sig grundat på anti-muslimska känslor eller något sådant, det handlar dels om säkerhet på ett direkt sätt (risken för gömda bomber osv), dels om en djupt rotad kulturell norm i de flesta västerländska samhällen att vi visar våra ansikten i den "analoga" offentligheten och vardagen (pseudonymkulturen på ett ställe som FB är en helt annan sak). På samma sätt, om en lag stiftas så ska den vara undertecknad av enskilda personer, inte bara prydd med en symbolisk stämpel som anses placera den bortom kritik. I många länder i Orienten är det här inte lika historiskt självklart, det individuella ansvaret är lågt och behöver sällan prövas, man underordnar sig klaner och anonyma normer som helst inte får ifrågasättas. Men i Västerlandet är det öppet visade ansiktet norm, både ute på gatan, på jobbet och i olika slags verksamheter.

Och ett land som inte orkar stå upp för sina egna normer och centrala värden, samtidigt som man har hög invandring från avlägsna kulturer, får i längden grava problem.
Citera
2016-08-24, 22:21
Medlem
Jag har varit utomlands och sett skyltar som förbjuder bikini/badbyxor på restauranger och även gator. Jag protester inte mot det. Jag gnäller över annat. Så till alla som reser utomlands vill jag säga. Ställ dig frågan. Vill jag resa dit?
Citera
2016-08-24, 22:22
Medlem
BenHornes avatar
Enligt Le Figaro anser 64 % att burkinin inte bör tillåtas på franska stränder. 30 % bryr sig inte, och enbart 6 % går emot rådande förbud. http://www.lefigaro.fr/politique/2016/08/24/01002-20160824ARTFIG00276-une-majorite-de-francais-opposee-au-port-du-burkini-sur-les-plages.php

Då borde väl saken vara avgjord?

Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Om det sker några terrorattacker av islamister här, med många dödade svenskar, så kommer liknande scener att utspelas här.

Även media i Frankrike har nu slutat urskulda islamisterna.
Jag tror inte fransk media någonsin har varit lika islamvänlig som svensk, för att vara ärlig.
Citera
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Slöjan uppstod för att muslimska män inte kunde se skillnad på slavar och muslimer när de våldtog dom. Så förtrycket är lite missvisande, det är inte ett förtryck mot de som bär slöjan, det är ett ställningstagande att man visar att man anser att alla utan slöja är slavar.

Ligger något i detta, de kvinnor med slöja som jag har träffat har alla varit väldigt stolta över slöjan och ansett sig förmer.
Citera
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag tycker att franska polisens agerande är helt åt helvete. Men jag blir också oerhört illa berörd när jag ser barn som kanske är högst sex år bära slöja. Varför då? Anser man att kvinnor är ett sexuellt hot och orena även som barn? Hela syftet med slöja är ju att man anser att kvinnor som inte bär slöja kan attrahera män och därmed att männen inte kan hantera sina känslor. Det är ju förtryck mot kvinnor.

.....

Eftersom profesen Muhammed gifte sig med en 6-åring så är det rimligt att börja täcka sig från den åldern. Iofs väntade Muhammed tills aisha var 9 år innan han våldtog henne, så kanske kan man vänta med hucklet tills dess?

Det är i alla fall motiveringen direkt ur islams egna skrifter, sunnan (al-Bukhari)
Citera
2016-08-24, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Jag har varit utomlands och sett skyltar som förbjuder bikini/badbyxor på restauranger och även gator. Jag protester inte mot det. Jag gnäller över annat. Så till alla som reser utomlands vill jag säga. Ställ dig frågan. Vill jag resa dit?

Dom kastar b.la bögar och transvestiter från byggnader smack ner i asfalten så står det barn och familjer där och hejar på

Fast man är ju rasist när man nämner det!
Citera
2016-08-24, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Och halsduk på vintern ska förbjudas också då? Medical masks i vården? Att sätta handen för ansiktet när man nyser det ska det vara fängelse för antar jag?

Du har inte halsduk pga religösa skäl utan för att inte frysa. Att gå runt som ett tält ( spec på sommaren) bara det är ju idiotiskt. Sen också inom yrken är det en fråga om hygien. Även vid offentliga badplatser är det en fråga om hygien.

Sen stödjer jag inte religion som påtvingar folk att bli förtryckta
Citera
2016-08-24, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Är inte det fullständigt jefla ointressant då muzzlor har dödat muzzlor i alla tider sedan muhammed startade skiten? Antingen pga den ena eller den andra "feltolkningen".

Nice har rätt att stifta sina egna franska lagar, och muzzlor i Frankrike SKA följa dem - annars packa och åk till pedofetens hemland Saudiarabien. Är de inte välkomna där? Åh, så trist. Den muslimska "umman" är visst lite si och så....

Kristna har dödat kristna i alla tider, så vad är skillnaden?
Citera
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Ligger något i detta, de kvinnor med slöja som jag har träffat har alla varit väldigt stolta över slöjan och ansett sig förmer.

Tror de anser sig renare och mer nära Gud än andra. De täcker sig för att visa vördnad mot gud och för att inte dra vanära över sin familj genom att locka män med sitt hår och sina kroppsformer.
Citera
Medlem
Den internationella vänstern och inte minst Allah (Afton) Bladet o sossarna tror ju att muslimer o framför allt araber skulle vara välvilliga mot o kompatibla med kristna (vi) o judar... Istället är dom emot precis allt vi står för, ofta bara för å jävlas

Heder åt franska våghalsar till nationalistiska politiker o borgmästare som kör hijab o burkiniförbud!!!

Sätter säkert Frankrike på helspänn nu o inte minst bilbränder o stenkastande kamelryttare o sandniggers

Till råga på allt går kamelhanarna runt i kjol o sandaler...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in