Citat:
Ursprungligen postat av
susanlynette
Hur i helvete kan du anse att hon var ett störande moment? Menar du att alla muslimer inte ska få vistas på öppen plats i Frankrike för att vissa idioter utfört ett terrordåd? Alla terrorister är inte ens fullblodade muslimer. Varför ska hon lämna stranden? Det är knappast kvinnor som genomfört de flesta terrordåd, snarare unga muslimska män.
Vad gjorde kvinnan för fel? Menar du att hon är religiös extremist? På vad baserar du det?
Hon befann sig bara några hundra meter från den strandpromenad där en militant islamistisk man i förra månaden kallblodigt mördade 85 personer. Det är klart att det ses som jävligt provocerande att det sedan dyker upp en kvinna klädd i tältkläder som är foträtt efter muslimskt fundamentalistiska regler. Det är ungefär som om en man klädd i KKK-uniform (helvita kläde och vit toppig hätta) skulle dyka upp den 4 juli vid Lincolnmomumentet i Washington. Jag tror inte att KKK-kläder är formellt förbjudna i USA, men en sådan klädsel i det sammanhanget hade varit långt över gränsen till det motbjudande.
Kvinnan klädde sig precis som hardcore fundamentalistiska muslimer och islamister brukar göra, mitt på badstranden. Ja, det är off limits - pavsett vad hon hade för politiska uppfattningar.
Förresten har det klarlagts senare i tråden (du citerar ett inlägg av mig som är mycket tidigt) att Nice har en lokal lag som förbjuder även hijab och den typ av outfit kvinnan hade på sig, i varje fall just på stränderna. Det var ju ingen burka, men polisen hade alltså lagen på sin sida. Om kvinnan lugnt hade avlägsnat sig från just stranden hade det troligen inte hänt något.
Ta seden dit man kommer, brukar man säga.