2016-08-24, 11:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Inte många rätt där min vän och helt absurda logiska slutsatser... Tror du ska läsa på lite och sluta anklaga mig för att hitta på.
Då borde det vara lätt för dig att komma med någon form av konkret kritik istället för vaga generaliseringar.
2016-08-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Då borde det vara lätt för dig att komma med någon form av konkret kritik istället för vaga generaliseringar.

Du är så vilse att det är enklare säga vad som var rätt, jag avstår från att hålla grundkurser åt dig Du får läsa på själv. Fast man kunde ju tycka att lite grundläggande ekonomikunskaper vore på sin plats innan man gör miljonaffärer och sedan försöker försöker lära ut åt andra på ett internetforum.
2016-08-24, 12:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du är så vilse att det är enklare säga vad som var rätt, jag avstår från att hålla grundkurser åt dig Du får läsa på själv. Fast man kunde ju tycka att lite grundläggande ekonomikunskaper vore på sin plats innan man gör miljonaffärer och sedan försöker försöker lära ut åt andra på ett internetforum.
Det är snarare du som är vilse i dina fantasier om hur du önskar att saker fungerar. Varenda påstående eller logik du presenterat har konsekvent blivit sågat vid fotknölarna. En rationell person borde fundera på varför resultatet aldrig blir som du tror. Svaret på det är givetvis att du har fundamentalt fel. Men du är för envis för att erkänna detta och lära dig något.
2016-08-24, 13:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Kallar du en svag tillbakagång på 5,78% (Index 242 till 228) för ett ras???

Du får hänga med lite och se att diskussionen startades av slemhögen som pratade om en krasch för både finans och bostadsmarknaden. Jag du synpunkter på den benämningen få du ta det med honom.

Men generellt gäller väl att söka bubbelbabblare tycker att minsta lilla nedgång är en krasch.
2016-08-24, 13:24
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Boendekostnaden blir kontinuerligt billigare och svenskarna får större plånböcker. Börjar mer tro att vi inte får se någon mer dipp resterande kvartal. Kanske lite oro vid amerikanska presidentvalet.

Ni som tycker vi med bolån är dumma i huvudet. Delar ni min uppfattning att det i princip bara är höjda räntor eller större arbetslöshet som kan ge oss ett prisfall just nu?

Jag tycker inte folk med bolån är dumma i huvudet. Men jag delar inte heller din uppfattning om vad som kan orsaka ett prisfall. Det enda som behövs för ett prisfall är att tillräckligt många tappar förtroendet för marknaden. Det kan i sin tur orsakas av i princip vad som helst. T.ex. att högt prissatta objekt i Stockholms län börjar falla på grund av amorteringskravet. Bankerna har inte ställt amorteringskrav på höginkomsttagare förut. Man har gjort många undantag, speciellt i huvudstaden. Det höga prisläget har gjort att de med sämst omdöme har vunnit budgivningarna. Nu blir de mindre köpstarka. Bara ett exempel av många på vad som kan rubba förtroendet för marknaden.
2016-08-24, 13:51
Medlem
De objekten jag kollar på i innerstan i Stockholm blir bara dyrare och dyrare..

http://www.brspec.se/objekt/beskrivning/4I0CUUG2C1IRGM84/
2016-08-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Till och börja med så styrs bankens möjlighet till utlåning i Sverige av det egna kapitalet inte det insatta kapitalet som med fractional reserve. RB kan låna ut obegränsat med kronor till bankerna och täcka alla uttag.

Blir det en bank run så ska folk vara bra korkade om de flyr till kronor. Givetvis försöker de växla in sina pengar till någon annan valuta eller en hård tillgång. Det är då bankerna får problem på riktigt.

Vad som händer med räntan spelar inte så stor roll eftersom valutan kommer att falla fritt samtidigt. Jag får helt enkelt lösa lånet genom att ge banken 10 euro och en påse tuggummi. Eftersom jag sitter på den hårda tillgången (bostaden) så blir jag vinnaren över de som sitter på en värdelös fiat valuta (fodring).

Så vad är bäst idag om man har 0,5miljoner i lån för ett boende som anskaffades för 3miljoner för 5 år sedan? Ska man betala av lånet då det redan ligger 0,5miljoner på kontot och blir fri eller ska man omvandla denna "fodring" till ngt annat och därmed inte ha dessa på banken?
Vad är fördelen respektive nackdelen, vilken strategi är bäst?
2016-08-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag tycker inte folk med bolån är dumma i huvudet. Men jag delar inte heller din uppfattning om vad som kan orsaka ett prisfall. Det enda som behövs för ett prisfall är att tillräckligt många tappar förtroendet för marknaden. Det kan i sin tur orsakas av i princip vad som helst. T.ex. att högt prissatta objekt i Stockholms län börjar falla på grund av amorteringskravet. Bankerna har inte ställt amorteringskrav på höginkomsttagare förut. Man har gjort många undantag, speciellt i huvudstaden. Det höga prisläget har gjort att de med sämst omdöme har vunnit budgivningarna. Nu blir de mindre köpstarka. Bara ett exempel av många på vad som kan rubba förtroendet för marknaden.

Jag har varit höginkomsttagaren vid mina tidigare två bostadsaffärer och min bank har alltid krävt amortering eftersom jag nästan alltid haft över 70% belåningsgrad.

Vilka banker godkände amorteringsfritt innan amorteringskravet om du låg över 70% belåningsgrad?

Ingen av de seriösa bankerna iallafall..
2016-08-24, 16:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Så vad är bäst idag om man har 0,5miljoner i lån för ett boende som anskaffades för 3miljoner för 5 år sedan? Ska man betala av lånet då det redan ligger 0,5miljoner på kontot och blir fri eller ska man omvandla denna "fodring" till ngt annat och därmed inte ha dessa på banken?
Till viss del beror det på vad du har för ränta. Tror du att du kan investera pengarna på något vis som ger bättre avkastning? "Avkastningen" vid en amortering är dock garanterad.

Generellt ger en lågrisk portfölj betydligt bättre avkastning än räntan på ett bolån. Därför hade jag personligen spekulerat snarare än amorterat.

Visserligen är 500k inte så jättemycket pengar. Största fördelen jag ser med att amortera av det är att man kan spara en del tid och meck med att jaga räntor och villkor genom att betala av lånet.
2016-08-24, 16:44
Medlem
Tack, vill inte hålla på med Fonder/Aktier där man hela tiden måste vara aktiv. Däremot har jag sneglat på fysiska metaller men fortfarande osäker om det är värt risken att hålla på jämfört med att bara betala av och glömma.
Men tänk om det blir inflation, jag får mer för metallen och kan då betala av summan "lättare"?
2016-08-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Jag har varit höginkomsttagaren vid mina tidigare två bostadsaffärer och min bank har alltid krävt amortering eftersom jag nästan alltid haft över 70% belåningsgrad.

Vilka banker godkände amorteringsfritt innan amorteringskravet om du låg över 70% belåningsgrad?

Ingen av de seriösa bankerna iallafall..

SBAB och Swedbank körde länge med amorteringsfritt och i vissa fall 100% belåning och i mer eller mindre normala fall bara 5% kontantinsats.

En bekant jobbade under ett par år på Swedbank, han skakade bara på huvudet när vi pratade om hur noga man var med vilka som fick låna....
2016-08-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa

om du har en bostad som köptes för 3 miljoner för 5 år sedan och bara har 500k kvar i lån på den skulle jag placera pengarna i något som slår den ränta du betalar för lånet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in