2016-08-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Att RB sänker räntan är ett sätt. Köpa bostadsobligationer är ett annat.

Staten kan öka ränteavdraget, plocka bort amorteringskravet, sänka vinstskatt på bostäder, sänka bankernas risk vikt etc.

Hur mycket tror du rb kan sänka räntan utan att vi får en bank run?

Kommunister som dig vilka inte är beredd att stå för sina egna misstag borde för övrigt bo i hyresrätt ägd av allmännyttan.
2016-08-24, 01:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, tittar vi i valueguard Hox Sverige så toppar den på 140.09 2007-08.
Sedan bottnar det 16 månader senare 2008-12 på 122.33. En dip på 12.7%.
Ja tro fan att ni har tid att fylla den här tråden med inlägg... hur två personer misslyckas såhär kapitalt vet bara ni. Ni fungerar som en algoritm från 80-talet.

Tilläggas ska dock att jag felaktigt trodde ni (alla tre) faktiskt menade kraschen när ni skrev kraschen, inte dippen 2008 som motades med statens hela arsenal av stimulans. Men det gör marginell skillnad - färre hamnade i skiten 2008, men gör ni er läxa ser ni att det är riktigt gott om dem också. De gjorde inte en bra investering, och ingen som sätter sig i deras asymmetriska position har gjort en bra investering - det spelar ingen som helst roll om det slutar bra eller dåligt. Både Keno och Lotto kan sluta bra och dåligt. Vad gäller EMV är inte lotto bättre, det är bara lättare för gemene man att begripa att Lotto inte är bra eftersom vi har en lättbegriplig utfallsfunktion.
Senast redigerad av Trillske 2016-08-24 kl. 01:55.
2016-08-24, 02:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja tro fan att ni har tid att fylla den här tråden med inlägg... hur två personer misslyckas såhär kapitalt vet bara ni. Ni fungerar som en algoritm från 80-talet.

Tilläggas ska dock att jag felaktigt trodde ni (alla tre) faktiskt menade kraschen när ni skrev kraschen, inte dippen 2008 som motades med statens hela arsenal av stimulans. Men det gör marginell skillnad - färre hamnade i skiten 2008, men gör ni er läxa ser ni att det är riktigt gott om dem också. De gjorde inte en bra investering, och ingen som sätter sig i deras asymmetriska position har gjort en bra investering - det spelar ingen som helst roll om det slutar bra eller dåligt. Både Keno och Lotto kan sluta bra och dåligt. Vad gäller EMV är inte lotto bättre, det är bara lättare för gemene man att begripa att Lotto inte är bra eftersom vi har en lättbegriplig utfallsfunktion.

Oklart vilken krasch du syftar på men den kraschen som diskuteras är den som slemhögen tog upp i sitt inlägg här nedan, du får väl hålla koll på vad du kommenterar. Ta nu din medicin och somna om.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Såg filmen "big short" för ett tag sen där endast ett par knäppgökar och en minoritet lyckades förutse finans och bostadskraschen 2007-2008. Ingen hade väntat sig en krasch eller räknade på bolånens sammansättning.
Christian bales karaktär satte sig in i bostadsobligationerna och såg allt var junk och ett pyramidspel .

Alla skrattade åt när dom ville kreditswapa bolånen och kallade dom idioter. Alla flockföljande nollor sitter och hånar dom riktigt smarta och enligt dom "pessimisterna". The "partyboopers".
Alla huvudkaraktärer blev sen stenrika på kraschen.

Så är det alltid, ingen kan förutse vad som kommer hända och när förutom dom utstötta, dom icke-trendmänniskorna som inte följer flocken och som bara får skit av andra.
Det är alltid så att dom visa, som besitter riktigt förnuft och tar upp obekväma sanningar i denna värld är hatade.
Apmänniskan homo sapiens vill ha kul, spelar oftast ingen roll om allt är ett luftslott, bedrägeri eller kriminellt som skapar det roliga.

Du kan inte förutse något för du är inte den typen utan en flockföljande idiot. Dina och nyliberalernas ord att "inga räntehöjningar ligger i sikte/ingen krasch i sikte" är det sista man ska lyssna på.

Det var en riktigt bra sanningsenlig film om hur människans sanna natur funkar på riktigt och om hur finanskraschen gick till.
För dom som inte sett den, se den.
2016-08-24, 08:37
Medlem
Swedbanks Boindex, som speglar hushållens köpkraft inom bostäder, steg till 121,8 under det andra kvartalet, från 121,6 föregående kvartal.

https://twitter.com/SIXNyheter/status/768336228076949504
2016-08-24, 09:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hur mycket tror du rb kan sänka räntan utan att vi får en bank run?

Kommunister som dig vilka inte är beredd att stå för sina egna misstag borde för övrigt bo i hyresrätt ägd av allmännyttan.
Ingen aning. Jag är förvånad att folk fortsätter att fylla sina konton. Man kan tycka att polletten borde trilla ner någon gång.

Får vi en bank run så blir valutan snabbt värdelös och problemet med stora skulder försvinner.

Du verkar aningen förvirrad. Detta är inte min åsikt om hur jag tycker det borde fungera. Det är så det funkar oavsett vad jag tycker om det. Jag vet inte hur du utläser min politiska tillhörighet. Det är inte mitt fel att saker inte fungerar som du vill eller fantiserat ihop.

Det är du som verkar göra misstag. Därför bor du antagligen i något getto. Jag har spelat mina kort rätt. Därför bor jag i ett villaområde.
2016-08-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Swedbanks Boindex, som speglar hushållens köpkraft inom bostäder, steg till 121,8 under det andra kvartalet, från 121,6 föregående kvartal.

https://twitter.com/SIXNyheter/status/768336228076949504

Boendekostnaden blir kontinuerligt billigare och svenskarna får större plånböcker. Börjar mer tro att vi inte får se någon mer dipp resterande kvartal. Kanske lite oro vid amerikanska presidentvalet.

Ni som tycker vi med bolån är dumma i huvudet. Delar ni min uppfattning att det i princip bara är höjda räntor eller större arbetslöshet som kan ge oss ett prisfall just nu?
2016-08-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Boendekostnaden blir kontinuerligt billigare och svenskarna får större plånböcker. Börjar mer tro att vi inte får se någon mer dipp resterande kvartal. Kanske lite oro vid amerikanska presidentvalet.

Ni som tycker vi med bolån är dumma i huvudet. Delar ni min uppfattning att det i princip bara är höjda räntor eller större arbetslöshet som kan ge oss ett prisfall just nu?

Vem har sagt att man är dum i huvudet om man har bolån? Det verkar lite väl naivt att tro att människor kan köpa sitt boende utan att låna.
2016-08-24, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Mnja, då kunde man köpa en trea och endast betala för två rum, när nyproducerade lägenheter stod tomma strax efter tullarna i Sthlm. NCC med flera gav helt OK rabatter då. Så det är klart att de som redan hade flyttat in till ordinarie pris gjorde en dålig affär.
Tänkte precis samma som den du citerade, 2007-2008 var en dipp inte en krash. Det berodde på finanskrisen som drabbade världen. Priserna var dock gansk fort tillbaka på samma index som innan.
(http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/)
2016-08-24, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Generellt sett extremt dåligt, är du seriös?
Valueguard säger raka motsatesen, i princip alla har tjänat väldigt mycket även om de hade maximal otur. http://www.valueguard.se/index

Hur tänker du nu, om det skulle varit som du påstår att Sverige inte drabbades skulle då inte argumentet hålla, det är väl snarare tvärtom.

Vi fick också ett globalt ras som även drabbade Sverige men trots det har det gått väldigt bra på lite sikt. Det här visar just det jag har sagt flera gånger att på kort sikt finns det alltid risker men på lång sikt är riskerna betydligt lägre, och bor gör man på lång sikt.
Kallar du en svag tillbakagång på 5,78% (Index 242 till 228) för ett ras???
2016-08-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ingen aning. Jag är förvånad att folk fortsätter att fylla sina konton. Man kan tycka att polletten borde trilla ner någon gång.

Får vi en bank run så blir valutan snabbt värdelös och problemet med stora skulder försvinner.

Du verkar aningen förvirrad. Detta är inte min åsikt om hur jag tycker det borde fungera. Det är så det funkar oavsett vad jag tycker om det. Jag vet inte hur du utläser min politiska tillhörighet. Det är inte mitt fel att saker inte fungerar som du vill eller fantiserat ihop.

Det är du som verkar göra misstag. Därför bor du antagligen i något getto. Jag har spelat mina kort rätt. Därför bor jag i ett villaområde.

Du tror alltså inte att du kommer få problem med banken och dina lån om bankens övriga kunder står där i kö för att ta ut sina pengar. Vad tror du händer med dina räntor? Om du ens får förlänga dina lån.

Jag håller med om att du spelat dina kort, allihop... sen får du väl hoppas att det visar sig ha varit rätt den dagen korten synas.
Senast redigerad av L.D. 2016-08-24 kl. 10:12.
2016-08-24, 10:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du tror alltså inte att du kommer få problem med banken och dina lån om bankens övriga kunder står där i kö för att ta ut sina pengar. Vad tror du händer med dina räntor? Om du ens får förlänga dina lån.

Jag håller med om att du spelat dina kort, allihop... sen får du väl hoppas att det visar sig ha varit rätt den dagen korten synas.
Till och börja med så styrs bankens möjlighet till utlåning i Sverige av det egna kapitalet inte det insatta kapitalet som med fractional reserve. RB kan låna ut obegränsat med kronor till bankerna och täcka alla uttag.

Blir det en bank run så ska folk vara bra korkade om de flyr till kronor. Givetvis försöker de växla in sina pengar till någon annan valuta eller en hård tillgång. Det är då bankerna får problem på riktigt.

Vad som händer med räntan spelar inte så stor roll eftersom valutan kommer att falla fritt samtidigt. Jag får helt enkelt lösa lånet genom att ge banken 10 euro och en påse tuggummi. Eftersom jag sitter på den hårda tillgången (bostaden) så blir jag vinnaren över de som sitter på en värdelös fiat valuta (fodring).
2016-08-24, 11:37
Medlem
Citat:
Till och börja med så styrs bankens möjlighet till utlåning i Sverige av det egna kapitalet inte det insatta kapitalet som med fractional reserve. RB kan låna ut obegränsat med kronor till bankerna och täcka alla uttag.

Blir det en bank run så ska folk vara bra korkade om de flyr till kronor. Givetvis försöker de växla in sina pengar till någon annan valuta eller en hård tillgång. Det är då bankerna får problem på riktigt.

Vad som händer med räntan spelar inte så stor roll eftersom valutan kommer att falla fritt samtidigt. Jag får helt enkelt lösa lånet genom att ge banken 10 euro och en påse tuggummi. Eftersom jag sitter på den hårda tillgången (bostaden) så blir jag vinnaren över de som sitter på en värdelös fiat valuta (fodring).

Inte många rätt där min vän och helt absurda logiska slutsatser... Tror du ska läsa på lite och sluta anklaga mig för att hitta på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in