Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-22, 14:44
  #157
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Men nu får du faktiskt ge dig, det finns inget mätbart resultat som ska uppnås. Sjukvården i Sverige fungerar inte på det viset. Poängen med att ha skattefinansierad vård är att minska arbetsbortfall. Oavsett om det rör sig om fetma, könskorrigeringar eller hjärnkirurgi. Problemet med exempelvis sjukvården i USA är att folk inte går till läkare när de blir sjuka. Till slut blir de så sjuka att de inte kan gå till jobbet alls och blir istället långtidssjukskrivna och börjar kosta pengar. Vilket man hade kunnat undvika genom att skriva ut antibiotika för ett halvår sedan.

Könskorrigeringar fungerar precis på samma sätt. Istället för att patienten är långtidssjukskriven för depressioner så finns det goda möjligheter att personen blir arbetsför istället. Det finns det naturligtvis ingen garanti för. Men det gör det inte för diskbråcksoperationer eller knäkirurgi heller. Du påstår att en könskorrigering kostar en halv miljon. En diskbråcksoperation kostar ca 1,2 MSEK inkluderat diagnostik med magnetkamera och eftervård. Det är alltså mycket billigare med könskorrigeringar och det räcker med att patienten är arbetsför i fem år för att operationen ska löna sig. För att en korrigering av diskbråck ska löna sig måste patienten vara arbetsför i tio år för att det ska löna sig skattemässigt.

Det här är gambling med skattepengar men som visat sig vara lönsam i ett långtidsperspektiv. Oavsett om en och annan person med diskbråck fortfarande inte kan arbeta efter ingreppet. Så visst lönar sig könskorrigering rent skattemässigt.

Du har nu låg förståelse för vad personers kön har med yrke att göra, och därmed tycker du inte att man bör syssla med könskorrigering. Det är lika relevant som att ifrågasätta vad en prostata har med yrke att göra. Enligt ditt resonemang bör man alltså bara syssla med prostatakirurgi på dyktränare. Du menar att det är fullkomligt meningslöst att utföra prostatkirurgi på poliser och rörmokare. För att inte tala om pensionärer, oavsett vad de tidigare jobbat med.

Du har alltså inte satt dig in i vad det kostar samhället och skattebetalarna att ha en polis som inte kan jobba eftersom han ständigt måste befinna sig två meter från en toalett. Han måste också tidvis söka vård för att tömma blåsan med kateter. Bara efter två år har totalkostnaden överstigit priset för ett kirurgist ingrepp. Även en pensionär kostar massa pengar när han ska åka till sjukan för att tömma blåsan i tid och otid.

Nu tar jag för givet att du i själva verket inte har någonting emot prostatakirurgi eller korrigering av diskbråck. Du förstår mycket väl varför de ingreppen sparar skattepengar i ett större perspektiv. Varför har du hakat upp dig på just könskorrigeringar? De sparar ju också skattepengar och är enligt dina beräkningar faktiskt en investering jämfört med diskbråckskirurgi. Varför vill du utkräva större garantier på just det ingreppet? Har det bara att göra med att du känner att man moraliskt ger vika för patientens upplevda sjukdomstillstånd?
Nej, som jag redan sagt utförs prostataoperationer för att motverka men. Diskbråck behandlas även det för att motverka men (dvs. diskbråcket). Att ha "fel" kön är inte ett men, varken fysiskt eller psykiskt. Att tro att man har "fel" kön är däremot ett men, alltså borde man behandla den uppfattningen, precis som man behandlar diverse andra mentalsjuka människors missuppfattningar.

Om du vill påstå att patientens arbetsförmåga påverkas av "könskorrigering" - får du lov att visa en undersökning som visar att så är fallet. Jag har redan visat en undersökning som visar att de som vill ha en könskorrigering tar livet av sig i en utsträckning som inte påverkas av om de får behandlingen eller ej.
Citera
2016-08-22, 15:11
  #158
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, som jag redan sagt utförs prostataoperationer för att motverka men. Diskbråck behandlas även det för att motverka men (dvs. diskbråcket). Att ha "fel" kön är inte ett men, varken fysiskt eller psykiskt.
Kan du visa vart svensk sjukvård har påstått att prostataoperationer utförs för att motverka men?
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Att tro att man har "fel" kön är däremot ett men, alltså borde man behandla den uppfattningen, precis som man behandlar diverse andra mentalsjuka människors missuppfattningar.
Vilket är exakt det man gör med könskorrigeringar.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Om du vill påstå att patientens arbetsförmåga påverkas av "könskorrigering" - får du lov att visa en undersökning som visar att så är fallet. Jag har redan visat en undersökning som visar att de som vill ha en könskorrigering tar livet av sig i en utsträckning som inte påverkas av om de får behandlingen eller ej.
Absolut. Skicka din adress i PM så kan jag skicka massor med forskningsmaterial på prognoser och effekter av könskorrigering.
Citera
2016-08-23, 14:02
  #159
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Kan du visa vart svensk sjukvård har påstått att prostataoperationer utförs för att motverka men?

Vilket är exakt det man gör med könskorrigeringar.

Absolut. Skicka din adress i PM så kan jag skicka massor med forskningsmaterial på prognoser och effekter av könskorrigering.
Du sa ju själv att majoriteten av prostatakirurgi utförs för att behandla benign förstoring - vilket är ett men.

Nä, med "könskorrigering" behandlar du inte uppfattningen om du är en man som uppfattar sig som kvinna kommer du att uppfatta sig som kvinna oavsett om din penis och testiklar amputeras eller ej. Det som bör behandlas är istället din vanföreställning om att du är något annat än just en man.

Eller så kan du länka en enda här, precis som jag gjorde. Det är on topic så en länk skulle gå alldeles utmärkt.
Men jag tror inte att du hittar något som stöder det du säger.
Citera
2016-08-23, 14:13
  #160
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du sa ju själv att majoriteten av prostatakirurgi utförs för att behandla benign förstoring - vilket är ett men.
Okej så du har inget stöd alls för att svensk sjukvårdspolicy är att "behandla men" till fördel för kostnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nä, med "könskorrigering" behandlar du inte uppfattningen om du är en man som uppfattar sig som kvinna kommer du att uppfatta sig som kvinna oavsett om din penis och testiklar amputeras eller ej. Det som bör behandlas är istället din vanföreställning om att du är något annat än just en man.
Absolut. Men eftersom det i dagsläget inte är möjligt så är könskorrigering en effektiv åtgärd.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Eller så kan du länka en enda här, precis som jag gjorde. Det är on topic så en länk skulle gå alldeles utmärkt.
Men jag tror inte att du hittar något som stöder det du säger.
Jag är inte jättesugen på att scanna tretusen sidor av litteratur och forskningsrapporter. Men jag kan kopiera och skicka materialet till dig om du bara skickar din adress.
Citera
2016-08-23, 19:26
  #161
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Okej så du har inget stöd alls för att svensk sjukvårdspolicy är att "behandla men" till fördel för kostnaden.

Absolut. Men eftersom det i dagsläget inte är möjligt så är könskorrigering en effektiv åtgärd.

Jag är inte jättesugen på att scanna tretusen sidor av litteratur och forskningsrapporter. Men jag kan kopiera och skicka materialet till dig om du bara skickar din adress.
Jo, du kan själv slå upp på relevanta officiella websidor att det är så.

Fast det är ju möjligt. Det finns gott om transsexuella som inte vill ha någon "korrigering" och det är ju en bit på vägen. Nästa steg är att acceptera sig själv som man är och även det finns det transsexuella som gjort. De hörs naturligtvis inte lika mycket; en nöjd, glad och mentalt välbalanserad person är ju mer intresserad av att leva istället för att bråka och föra liv.

Du behöver inte scanna något alls, detta är 2016 och all relevant data - undersökningar, doktorsavhandlingar, osv. - finns på nätet.
Men som sagt stöder de inte det du säger. Så jag förstår att du vill förhala.
Citera
2016-08-23, 20:25
  #162
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jo, du kan själv slå upp på relevanta officiella websidor att det är så.
Aha, vad bra. Länka gärna dit.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Fast det är ju möjligt. Det finns gott om transsexuella som inte vill ha någon "korrigering" och det är ju en bit på vägen.
De utför man heller ingen korrigering på, så det är ingen fara.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nästa steg är att acceptera sig själv som man är och även det finns det transsexuella som gjort.
De utför man heller ingen korrigering på.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
De hörs naturligtvis inte lika mycket; en nöjd, glad och mentalt välbalanserad person är ju mer intresserad av att leva istället för att bråka och föra liv.
Exakt, och det är därför man utför korrigering. Eftersom det är den mest effektiva behandlingsformen hos patienter som vill ha den utförd. Det vet man eftersom man redan provat att som du föreslår, be patienten att skärpa till sig. Du tycker man ska prova ännu lite mer, och det har man också gjort. Och då tycker du att man ska säga till på skarpen, vilket man provat. Man har provat allt från elchocker till medicin till terapi.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du behöver inte scanna något alls, detta är 2016 och all relevant data - undersökningar, doktorsavhandlingar, osv. - finns på nätet.
Det gör det verkligen inte. Men det är inte lätt för dig att veta. Du kanske exempelvis har hört talas om termen kursliteratur? Det är alltså böcker avsedda för undervisning som i allmänhet är dyra, och förlagen tjänar fortfarande pengar på kursliteratur år 2016. De kan ta dyra pengar för literaturen för att innehållet just inte existerar på nätet. Fenomenet är inte begränsat till kursliteratur utan även till forskningsdokument, uppföljningar och i viss mån skönliteratur.

Att du fått för dig att all relevant vetenskaplig information existerar på nätet är visserligen intressant i sig och kan delvis förklara din okunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men som sagt stöder de inte det du säger. Så jag förstår att du vill förhala.
Du har klargjort att du inte vet någonting om varken psykologi, medicin och biologi. Du påstår att du bara förstår dig på statistik för det är det enda du kan se. Du verkar inte direkt vara någon hejare på statistik heller, men du har åtminstone låg förståelse för varför man ska blanda in vetenskap i diskussionen. Och det är okej att inte kunna något. Men okunskap är ingen ursäkt i det här fallet. Du påstår på förhand att medicinsk forskning inte stöder det jag säger. Att du inte förstår vad du läser betyder inte att det inte finns.

Bara det faktum att du kräver bevis för att patienter har mått bättre efter en könskorrigering visar på att du inte har ens grundläggande förståelse för diskussionen. Jag tror att du bara larvar dig, men jag är faktiskt villig att sammanställa materialet åt dig ändå. Jag tror inte du är så pass pantad som du vill framstå. Jag har dock förståelse för om du inte vill outa din adress, men ge mig en någon annan adress. Till ditt kontor, din granne eller din bostadsrättsförening. Det kan inte vara komplett omöjligt för dig att ta emot ett par pärmar via post. Vilken stad bor du i? Jag kan säkert ordna med att någon lämnar materialet på ett café där du kan hämta upp det.
Citera
2016-08-23, 22:16
  #163
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Aha, vad bra. Länka gärna dit.

De utför man heller ingen korrigering på, så det är ingen fara.

De utför man heller ingen korrigering på.

Exakt, och det är därför man utför korrigering. Eftersom det är den mest effektiva behandlingsformen hos patienter som vill ha den utförd. Det vet man eftersom man redan provat att som du föreslår, be patienten att skärpa till sig. Du tycker man ska prova ännu lite mer, och det har man också gjort. Och då tycker du att man ska säga till på skarpen, vilket man provat. Man har provat allt från elchocker till medicin till terapi.

Det gör det verkligen inte. Men det är inte lätt för dig att veta. Du kanske exempelvis har hört talas om termen kursliteratur? Det är alltså böcker avsedda för undervisning som i allmänhet är dyra, och förlagen tjänar fortfarande pengar på kursliteratur år 2016. De kan ta dyra pengar för literaturen för att innehållet just inte existerar på nätet. Fenomenet är inte begränsat till kursliteratur utan även till forskningsdokument, uppföljningar och i viss mån skönliteratur.

Att du fått för dig att all relevant vetenskaplig information existerar på nätet är visserligen intressant i sig och kan delvis förklara din okunskap.

Du har klargjort att du inte vet någonting om varken psykologi, medicin och biologi. Du påstår att du bara förstår dig på statistik för det är det enda du kan se. Du verkar inte direkt vara någon hejare på statistik heller, men du har åtminstone låg förståelse för varför man ska blanda in vetenskap i diskussionen. Och det är okej att inte kunna något. Men okunskap är ingen ursäkt i det här fallet. Du påstår på förhand att medicinsk forskning inte stöder det jag säger. Att du inte förstår vad du läser betyder inte att det inte finns.

Bara det faktum att du kräver bevis för att patienter har mått bättre efter en könskorrigering visar på att du inte har ens grundläggande förståelse för diskussionen. Jag tror att du bara larvar dig, men jag är faktiskt villig att sammanställa materialet åt dig ändå. Jag tror inte du är så pass pantad som du vill framstå. Jag har dock förståelse för om du inte vill outa din adress, men ge mig en någon annan adress. Till ditt kontor, din granne eller din bostadsrättsförening. Det kan inte vara komplett omöjligt för dig att ta emot ett par pärmar via post. Vilken stad bor du i? Jag kan säkert ordna med att någon lämnar materialet på ett café där du kan hämta upp det.
Nej, "könskorrigering" är långtifrån den mest effektiva behandlingsformen. "Effektiv" är ett mått på hur mycket man får ut baserat på hur mycket man för in - och "könskorrigering" har ju visat sig inte ha någon effekt alls. De som genomgått denna behandling tar livet av sig i samma utsträckning som de som vill men inte får. Det är rimligt att anta att de gör det för att de, även efter ingreppet, är lika olyckliga. Det är även rimligt att anta att den grundläggande orsaken till det inte är huruvida de fick behandlingen eller ej. Alltså är behandlingen 0% effektiv.
Nu är det inte något jag föreslår, men lobotomi vore troligtvis mer effektivt, eftersom det troligen skulle minska självmordsbenägenheten.
Det jag föreslår är inte att man ska "säga till på skarpen" utan att man ska göra klart för patienten att det här är något som man kan klara av själv, och att man även bör försöka med det, eftersom man inte kommer att få mer hjälp än så (det säger sig nog självt att jag även anser att man inte bör ge mer hjälp än så heller - ingen kirurgi, inga hormonbehandlingar, ingenting).

Nu verkar du påstå att kurslitteratur motsvarar publicerade undersökningar. Om du hade presenterat en psykologibok och påstått att den är bevis för det du säger hade jag naturligtvis skrattat åt dig. Om det är som du säger borde det verkligen inte vara svårt för dig att hitta något på nätet som stöder dina påståenden. Jag hittade ju något som stöder mina påståenden (som du fortfarande inte vill hålla med om).

Jag är rätt säker på att jag kan mer om biologi och psykologi än dig. Men eftersom du insisterar på att ge mig källa i fysisk pappersform: var bor du? Om det är i närheten av Stockholm/Uppsalatrakten kan vi ju ses så kan du visa mig hur rätt du har. Säg ett ställe och ta med dig dina böcker du. Jag är bortrest över helgen men nästa vecka kan vi köra.
Citera
2016-08-23, 23:54
  #164
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, "könskorrigering" är långtifrån den mest effektiva behandlingsformen.
Eftersom...?
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
"Effektiv" är ett mått på hur mycket man får ut baserat på hur mycket man för in - och "könskorrigering" har ju visat sig inte ha någon effekt alls.
Jaha, jag trodde du äntligen skulle förklara vilken metod som faktiskt var mest effektiv. Men icke.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
De som genomgått denna behandling tar livet av sig i samma utsträckning som de som vill men inte får.
Men man tar inte beslut om könskorrigering baserat på självmordsstatistik.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är rimligt att anta
Det vore som sagt klädsamt om du kunde sluta gissa och anta saker du inte har några belägg för.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
att de gör det för att de, även efter ingreppet, är lika olyckliga. Det är även rimligt att anta att den grundläggande orsaken till det inte är huruvida de fick behandlingen eller ej.
Okej, så du tycker trots allt att vi ska anta och gissa.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Alltså är behandlingen 0% effektiv.
Absolut, om vi gissar på orsakerna till att statistiken ser ut som den gör. Jag vill då gissa på att Polen är ett livsfarligt land. Sex miljoner judar dog där under andra världskriget. Det är skitfarligt i Polen.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nu är det inte något jag föreslår, men lobotomi vore troligtvis mer effektivt, eftersom det troligen skulle minska självmordsbenägenheten.
Jösses. Jag har förstått att du inte vet så mycket om psykologi, men jag har nog inte förstått att du verkligen inte vet vad du pratar om. Du har alltså inte en aning om att mängden med lobotomerade patienter som tog livet av sig är en av anledningarna till att metoden förbjöds.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det jag föreslår är inte att man ska "säga till på skarpen" utan att man ska göra klart för patienten att det här är något som man kan klara av själv, och att man även bör försöka med det, eftersom man inte kommer att få mer hjälp än så (det säger sig nog självt att jag även anser att man inte bör ge mer hjälp än så heller - ingen kirurgi, inga hormonbehandlingar, ingenting).
Hur går det med länken som förklarar att svensk sjukvårdspolicy är att motverka men?
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nu verkar du påstå att kurslitteratur motsvarar publicerade undersökningar. Om du hade presenterat en psykologibok och påstått att den är bevis för det du säger hade jag naturligtvis skrattat åt dig. Om det är som du säger borde det verkligen inte vara svårt för dig att hitta något på nätet som stöder dina påståenden. Jag hittade ju något som stöder mina påståenden (som du fortfarande inte vill hålla med om).
Vad du har hittat är statistik som visar att folk tar livet av sig i lika stor utsträckning före som efter en könskorrigering. Statistiken säger ingenting om ingreppet exempelvis förlängde livet efter ingreppet. Det går inte att se om könskorrigerade personer väntade tio år längre med att ta livet av sig. Det går inte att se de bakomliggande orsakerna till självmorden före och efter. Så statistiken stöder inte på något sätt dina påståenden om att metoden är helt ineffektiv.

Du påstår även att svensk sjukvårdspolicy säger att könskorrigering i huvudsak görs för att förebygga självmord. Du har inte lyckats belägga detta alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag är rätt säker på att jag kan mer om biologi och psykologi än dig.
Jag vågar påstå att du har gett intryck av att vara synnerligen okunnig i psykologi. Du har förvisso komiska men trots allt helt felaktiga och uppenbart hemsnickrade teorier om schizofreni. Bl a att man i huvudsak kan leva problemfritt med sjukdomen om man inte är sinnessvag. Du vill också jämföra transsexualitet med schizofreni. Vidare påstår du att lobotomi är effektivt för självmordsprevention. Dina kunskaper inom psykologi är inte nämnvärt större än en mellanstadieelev som sett Gökboet.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men eftersom du insisterar på att ge mig källa i fysisk pappersform: var bor du? Om det är i närheten av Stockholm/Uppsalatrakten kan vi ju ses så kan du visa mig hur rätt du har. Säg ett ställe och ta med dig dina böcker du. Jag är bortrest över helgen men nästa vecka kan vi köra.
Absolut, vi gör upp om en tid i PM. Får jag fråga av ren nyfikenhet vad din teori är om varför man utför könskorrigeringar i sjukvården? Du är övertygad om att ingen mår psykiskt bättre efter ingreppet och kräver bevis för det. Ingreppet är helt meningslöst etc, så det måste förefalla väldigt märkligt ur din synvinkel att man fortfarande sysslar med det. Har du någon teori om varför man envisas med det inom sjukvården?
Citera
2016-08-24, 15:24
  #165
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Eftersom...?

Jaha, jag trodde du äntligen skulle förklara vilken metod som faktiskt var mest effektiv. Men icke.

Men man tar inte beslut om könskorrigering baserat på självmordsstatistik.

Det vore som sagt klädsamt om du kunde sluta gissa och anta saker du inte har några belägg för.

Okej, så du tycker trots allt att vi ska anta och gissa.

Absolut, om vi gissar på orsakerna till att statistiken ser ut som den gör. Jag vill då gissa på att Polen är ett livsfarligt land. Sex miljoner judar dog där under andra världskriget. Det är skitfarligt i Polen.

Jösses. Jag har förstått att du inte vet så mycket om psykologi, men jag har nog inte förstått att du verkligen inte vet vad du pratar om. Du har alltså inte en aning om att mängden med lobotomerade patienter som tog livet av sig är en av anledningarna till att metoden förbjöds.

Hur går det med länken som förklarar att svensk sjukvårdspolicy är att motverka men?

Vad du har hittat är statistik som visar att folk tar livet av sig i lika stor utsträckning före som efter en könskorrigering. Statistiken säger ingenting om ingreppet exempelvis förlängde livet efter ingreppet. Det går inte att se om könskorrigerade personer väntade tio år längre med att ta livet av sig. Det går inte att se de bakomliggande orsakerna till självmorden före och efter. Så statistiken stöder inte på något sätt dina påståenden om att metoden är helt ineffektiv.

Du påstår även att svensk sjukvårdspolicy säger att könskorrigering i huvudsak görs för att förebygga självmord. Du har inte lyckats belägga detta alls.

Jag vågar påstå att du har gett intryck av att vara synnerligen okunnig i psykologi. Du har förvisso komiska men trots allt helt felaktiga och uppenbart hemsnickrade teorier om schizofreni. Bl a att man i huvudsak kan leva problemfritt med sjukdomen om man inte är sinnessvag. Du vill också jämföra transsexualitet med schizofreni. Vidare påstår du att lobotomi är effektivt för självmordsprevention. Dina kunskaper inom psykologi är inte nämnvärt större än en mellanstadieelev som sett Gökboet.

Absolut, vi gör upp om en tid i PM. Får jag fråga av ren nyfikenhet vad din teori är om varför man utför könskorrigeringar i sjukvården? Du är övertygad om att ingen mår psykiskt bättre efter ingreppet och kräver bevis för det. Ingreppet är helt meningslöst etc, så det måste förefalla väldigt märkligt ur din synvinkel att man fortfarande sysslar med det. Har du någon teori om varför man envisas med det inom sjukvården?
Varför delar du ens upp ditt svar på det där viset? Du frågar "eftersom...?" utan att ens läsa resten av stycket, där svaret på frågan "eftersom" faktiskt står. Du inser väl hur desperat det ser ut?

Jo då - anledningen till att "könskorrigering" har haft en så relativt omfattande teknisk utveckling är att det en gång i tiden faktiskt ansågs som en möjlig väg till lägre självmordsbenägenhet. Det är även därför statistik om självmord hela tiden presenteras i undersökningar om behandlingens effektivitet.

Förresten, andelen lobotomerade patienter som tog livet av sig är lägre än andelen "könskorrigerade" som tar livet av sig. Man slutade utföra behandlingen för att skaderisken var relativt stor samt att det fanns betydligt mer effektiva behandlingar - vissa psykofarmaka stänger i stort sett ned samma delar av hjärnan som man ämnade fysiskt förstöra med lobotomi, samtidigt som de inte påverkar de delar som man av misstag ofta skadade under ingreppet.
Nej, jag har inte påstått att lobotomi är bra för att förhindra självmord - bara att det är bättre på det än "könskorrigering" är, vilket också stämmer!
Inte heller har jag påstått att man kan leva helt problemfritt med schizofreni. Däremot att patienter med stark vilja och förståelse för sin egen sjukdom kan leva relativt normala liv utan medicinering eller annan behandling - vilket bevisas av just den person jag nämnt.

Du påstår återigen att liv har förlängts av "könskorrigering", utan att förstå statistik alls. Om liv har förlängts med samma självmordsbenägenhet så skulle alltså patienterna direkt efter ingreppet ha lägre självmordsbenägenhet, men efter några år ha betydligt högre sådan - ju längre deras liv förlängts, ju kraftigare blir viljan att plötsligt ta livet av sig (annars skulle siffrorna inte stämma). Även om det vore så, så spelar det ingen större roll - det totala antal år liv förlängts med skulle vara detsamma (och i detta fall alltså noll).

Jag tror att du missförstår statistik till rätt stor del, men du har ju faktiskt rätt i en sak. Det var rätt så farligt i Polen under andra världskriget, och faktiskt skitfarligt om man var jude. Duktigt att du lyckades inse det utifrån den statistik vi har!
Citera
2016-08-24, 15:34
  #166
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Varför delar du ens upp ditt svar på det där viset? Du frågar "eftersom...?" utan att ens läsa resten av stycket, där svaret på frågan "eftersom" faktiskt står. Du inser väl hur desperat det ser ut?

Jo då - anledningen till att "könskorrigering" har haft en så relativt omfattande teknisk utveckling är att det en gång i tiden faktiskt ansågs som en möjlig väg till lägre självmordsbenägenhet. Det är även därför statistik om självmord hela tiden presenteras i undersökningar om behandlingens effektivitet.

Förresten, andelen lobotomerade patienter som tog livet av sig är lägre än andelen "könskorrigerade" som tar livet av sig. Man slutade utföra behandlingen för att skaderisken var relativt stor samt att det fanns betydligt mer effektiva behandlingar - vissa psykofarmaka stänger i stort sett ned samma delar av hjärnan som man ämnade fysiskt förstöra med lobotomi, samtidigt som de inte påverkar de delar som man av misstag ofta skadade under ingreppet.
Nej, jag har inte påstått att lobotomi är bra för att förhindra självmord - bara att det är bättre på det än "könskorrigering" är, vilket också stämmer!
Inte heller har jag påstått att man kan leva helt problemfritt med schizofreni. Däremot att patienter med stark vilja och förståelse för sin egen sjukdom kan leva relativt normala liv utan medicinering eller annan behandling - vilket bevisas av just den person jag nämnt.

Du påstår återigen att liv har förlängts av "könskorrigering", utan att förstå statistik alls. Om liv har förlängts med samma självmordsbenägenhet så skulle alltså patienterna direkt efter ingreppet ha lägre självmordsbenägenhet, men efter några år ha betydligt högre sådan - ju längre deras liv förlängts, ju kraftigare blir viljan att plötsligt ta livet av sig (annars skulle siffrorna inte stämma). Även om det vore så, så spelar det ingen större roll - det totala antal år liv förlängts med skulle vara detsamma (och i detta fall alltså noll).

Jag tror att du missförstår statistik till rätt stor del, men du har ju faktiskt rätt i en sak. Det var rätt så farligt i Polen under andra världskriget, och faktiskt skitfarligt om man var jude. Duktigt att du lyckades inse det utifrån den statistik vi har!
Vet du vad, jag orkar inte med din efterblivna retorik längre. Jag måste erkänna mig slagen. Jag inser att du är långt mycket mer kunnig inom psykologi och medicin än vad jag är. Du har naturligtvis rätt i allt du säger, och du har genomgående haft rätt genom hela tråden.
Citera
2016-08-24, 16:55
  #167
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
du är långt mycket mer kunnig inom psykologi och medicin än vad jag är. Du har naturligtvis rätt i allt du säger, och du har genomgående haft rätt genom hela tråden.
Ja, så är det.
Citera
2016-08-24, 17:08
  #168
Medlem
Pansarveckets avatar
Jag har hört att det finns statistik på att självmordsbenägenheten är ganska exakt densamma före och efter en könskorrigerande operation.
Att någon mår dåligt ska därför inte tvinga vårdinstanser att erbjuda vård som inte har någon som helst verkan på syftet med den.
Om någon mår dåligt, så är det psykiatrin som ska ta hand om dem, inte kirurger. De behövs till barncancer och könsstympning av män.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback