Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-24, 13:27
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag tycker att det är mycket bra, lite synd att detta kom så sent bara.
Citera
2016-08-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Aftonbladet är bekymrad över att burkinin påminner om en UV-dräkt, som bl a bärs av barn... och tycker att kvinnor inte ska kommenderas att "klä av sig". De fattar inte att det INTE handlar om baddräkt i sig, utan om religiöst förtryckande symboler - detta från en våldsam invasiv religiös-politisk ideologi som slaktade 85 pers på självaste franska nationaldagen.

Klart fransoserna blir provocerade. Heder åt polisen, inga djäfla hen-dialogare som "gillar olika".

ja, det är en signal som är helt rätt. mer sånt.
Citera
2016-08-24, 13:35
Medlem
Chics avatar
Citat:
Aftonbladet är bekymrad över att burkinin påminner om en UV-dräkt, som bl a bärs av barn... och tycker att kvinnor inte ska kommenderas att "klä av sig". De fattar inte att det INTE handlar om baddräkt i sig, utan om religiöst förtryckande symboler - detta från en våldsam invasiv religiös-politisk ideologi som slaktade 85 pers på självaste franska nationaldagen.

Klart fransoserna blir provocerade. Heder åt polisen, inga djäfla hen-dialogare som "gillar olika".

Det är klart de förstår, men de spelar dumma för massorna istället!
Citera
2016-08-24, 13:37
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Detta är helt klart en rasistisk åtgärd. Om lagen påbjuder detta är det en rasistisk lag. Det ska inte vara tillåtet att dölja sitt ansikte, vilket även bör gälla fotbollshuliganer mm, men i övrigt ska man ha rätt att klä sig som man vill.

Angående argumentet att man kan gömma bomber under dessa kläder så går det lika bra under vilken kappa eller rock, eller i vilken ryggsäck som helst.

Varför är det rasism att förbjuda ett klädesplagg. Bara svenskar är sådär efterblivet PK.
Citera
2016-08-24, 13:40
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Islam är inte en ras, dah!

Nej. Men man brukar tala om rasism i sådana här sammanhang. Det är bara rasisterna som inte godtar det.
Citera
2016-08-24, 13:41
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Varför är det rasism att förbjuda ett klädesplagg. Bara svenskar är sådär efterblivet PK.

Därför att det är ett plagg som en viss folkgrupp bär. Var det för svårt?
Citera
2016-08-24, 13:42
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Detta är helt klart en rasistisk åtgärd. Om lagen påbjuder detta är det en rasistisk lag. Det ska inte vara tillåtet att dölja sitt ansikte, vilket även bör gälla fotbollshuliganer mm, men i övrigt ska man ha rätt att klä sig som man vill.

Angående argumentet att man kan gömma bomber under dessa kläder så går det lika bra under vilken kappa eller rock, eller i vilken ryggsäck som helst.

Du får skilja på ras, etnicitet och religion.
Om en fransyska konverterar till islam och börjar använda niqab och blir bötfälld för det - är det rasism då?
Citera
2016-08-24, 13:43
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Idag blommade hucklekärringarna ut runt Medborgarplatsen.
Det spelades lite medryckande reggae nånstans ifrån och nåra par började spontant dansa i mittfyrkanten av torget. Det var både yngre och medelålders par.
En hucklekärring gick bananas, hon skrattade hysteriskt och slog sej på knäna.
Sen började hon filma det otroliga - KVINNOR som dansade med MÄN och de HÖLL dessutom i varandra!
Det måste ha varit rena porrfilmen för henne?
Hur ska de nånsin kunna smälta in här?
Tog upp det här med hucklen med min tobakshandlare som är född här men har MENA-rötter.
Han trodde att de här med huckleanvändning ökar när de kommer hit så de ska slippa jobba.
Det var hans lilla analys.

En analys som jag delar efter att i många år ha bott och arbetat bland orcher. Visst har jag träffat förtryckta orchkvinnor också, men sanningen är att i de allra flesta fall är hucklena självvalda. Varifrån kommer denna naiva svenska tro att det är alla människors högsta önskan att arbeta och slita? Många kvinnor och säkert även män föredrar att få slippa arbeta om möjlighet finns.

På ett sätt tycker jag att hucklen är bra, det bidrar till att upprätthålla segregationen. Dessutom mår jag alltid gott när jag ser en hucklekärring och det är varmt ute. Jäklar vad orchkärringen måste svettas och plågas, tänker jag då med ett stort leende inombords.
Citera
2016-08-24, 13:45
Medlem
Citat:
Nej. Men man brukar tala om rasism i sådana här sammanhang. Det är bara rasisterna som inte godtar det.
Fast kan det vara rasism om det tillämpas på hela befolkningen och alla religioner?
Citera
2016-08-24, 13:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Du får skilja på ras, etnicitet och religion.
Om en fransyska konverterar till islam och börjar använda niqab och blir bötfälld för det - är det rasism då?

Det här är bara trams. Alla vet att lagen, om det nu är en lag, vänder sig mot kvinnor från MENA-länder.
Citera
2016-08-24, 13:48
Medlem
Citat:

Poliserna ingrep inte med stöd av just burkalagen vad jag förstår, det tanten hade på sig var varken burka eller burkini även om det låg relativt nära bådadera. De uppmanade henne att lämna stranden därför att hon var ett störande element där genom sin klädsel, och då spelade det säkert in att det för bara en månad sedan hade begåtts ett blodigt och uttalat islamistiskt attentat några hundra meter bort på samma strandsträcka.

Hade hon rest sig och gått, och lämnat stranden, så hade poliserna förmodligen låtit henne vara. Jag har mycket svårt att bli upprörd med tanke på bakgrunden, sedan kan man vara hur mycket juridisk formalist som helst. Poliser måste ibland ingripa "live" i en konkret situation utan att först resonera i en timma om exakt vilket lagrum det är de stödjer sig på.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-08-24 kl. 13:51.
Citera
2016-08-24, 13:48
Medlem
Helt rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här