2016-08-24, 03:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Ja med det jag skriver hänger ju ihop med tråden ämne. Så vad är problemet?

Då måste jag vara väldig trögskallig. Jag förstår inte hur detta har med ämnet att göra:

Vad tror du på då? politik?pengar? aftonbladet? Ja jag tror på jesus till 100%. jag har fått bevis från herren att han bryr som om alla som låter han leva i deras själar

Alltså, förklara för mig vad det har med ämnet "Ateism är INTE en tro" att göra.
Varsågod, jag är mycket nyfiken på hur du ska få till det ...
Citera
2016-08-24, 07:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Att jesus är enda vägen till himlavalvet. han är guds son for real!! sen att m¨ånga förnekar detta beror väl på att de känner sig bekväma i sina syndfulla liv.

Vad är det för trams?

Belägg, tack.
Citera
2016-08-24, 09:37
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, och varför då kalla sig svensk?

Och varför inte kalla sig aunicornist? Det borde du ha insett, men jag ska förklara: det är ett helt meningslöst ord därför att det inte finns några unicornister, så att poängtera att man själv INTE tror på enhörningar blir i det sammanhanget meningslöst.

Precis lika meningslöst kommer det sannolikt att bli om ett par hundra år att kalla sig ateist, i och med att det högst sannolikt inte längre kommer att finnas några troende om ett par hundra år ifall trenden fortsätter som den gjort under de senaste 100 åren.

Ja, aunicornist är ett meningslöst ord, för det finns det ju ingen som använder till att kalla sig själva för eller till att kalla andra för. Vilket ju är en ganska stor skillnad mot ateism, med böcker, kända debattörer, internationella möten, paneldebatter, föreningar, och t o m i sammansättningar som i nyateism och i Ateism+.

Hur gärna ni ordboksateister (= alla som aldrig verkar kunna tröttna på att upprepa att ateism BARA är AVSAKNAD av gudstro, yada, yada, yada, yada, yada) vill bestämma över språket så har ni helt enkelt inte en sån rätt. Ni kan inte bestämma över vad som är rätt och fel användning av några ord öht, men har naturligtvis samma rätt som alla andra att säga er mening.
Citera
2016-08-24, 10:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur gärna ni ordboksateister (= alla som aldrig verkar kunna tröttna på att upprepa att ateism BARA är AVSAKNAD av gudstro, yada, yada, yada, yada, yada) vill bestämma över språket så har ni helt enkelt inte en sån rätt.

Aaah ... ordboksfobi.
Citera
2016-08-24, 10:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ja, aunicornist är ett meningslöst ord, för det finns det ju ingen som använder till att kalla sig själva för eller till att kalla andra för. Vilket ju är en ganska stor skillnad mot ateism, med böcker, kända debattörer, internationella möten, paneldebatter, föreningar, och t o m i sammansättningar som i nyateism och i Ateism+.

Hur gärna ni ordboksateister (= alla som aldrig verkar kunna tröttna på att upprepa att ateism BARA är AVSAKNAD av gudstro, yada, yada, yada, yada, yada) vill bestämma över språket så har ni helt enkelt inte en sån rätt. Ni kan inte bestämma över vad som är rätt och fel användning av några ord öht, men har naturligtvis samma rätt som alla andra att säga er mening.
Ateism är BARA avsaknad av gudstro, det är inte svårare än så.

Vatten är BARA avsaknad av alkohol, hur gärna man än kan försöka definiera vatten att vara en "drink" , drink har sin definition, vatten har sin, alkohol har sin och teism har sin och ateism har sin, definition

I definitionens värld handlar det om millimeterprecision, det är för vissa inget viktigt, men för andra t.ex mig, är det mkt , mkt ... mkt viktigt.

Att een millimeter inte börjar jämföras med en centimeter, men go on smaarthead. sjung på!

haaaalle hallelullelulla du på, du tycks ha ett slags mkt diffust slags , förakt.... men det är nog bara min fantasi.

A, betyder inte B

4 betyder inte 12 och sand är inte av samma struktur som molntussarn i dina ögon.

inte ens betydelsen är samma, däremot är teistiska verktygslådans ord, starkt rotad i samhällen.. frågor på det?
Citera
2016-08-24, 10:42
Medlem
nerdnerds avatar
Vad är ordboksdefinitionen av Ateism+?

Fast det är kanske för svår fråga. Känner ni ens till A+?
Citera
2016-08-24, 10:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vad är ordboksdefinitionen av Ateism+?

Fast det är kanske för svår fråga. Känner ni ens till A+?

Men varför klaga på mörkret? Tänd ett ljus!

http://rationalwiki.org/wiki/Atheism_Plus
Citera
2016-08-24, 10:50
Medlem
Citat:
Men varför klaga på mörkret? Tänd ett ljus!

http://rationalwiki.org/wiki/Atheism_Plus
Du menar en idé som EN preson hade som aldrig lämnade idé fasen? Varför ska vi känna till den? Ska vi känna till allas misslyckade idéer?
Citera
2016-08-24, 10:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Du menar en idé som EN preson hade som aldrig lämnade idé fasen? Varför ska vi känna till den? Ska vi känna till allas misslyckade idéer?

Det var nog faktiskt ganska många som hakade på. T ex PZ Myers som driver bloggen Pharyngula. Fast den känner du kanske inte heller till? Suck.
Citera
2016-08-24, 11:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var nog faktiskt ganska många som hakade på. T ex PZ Myers som driver bloggen Pharyngula. Fast den känner du kanske inte heller till? Suck.

Ännu ett auktoritets-argument.
Citera
2016-08-24, 11:23
Medlem
Citat:

Varför måste vi känna till den?
Varför ska vi känna till alla ideer som inte slår igenom?

Tom den länken du postade skrev att den inte gick någonstans och att ingen använder ordet ens längre.

"The initiative largely went nowhere, and even proponents don't really use the term anymore (though the languishing A+ forum has not been entirely abandoned). The phrase remains current, deployed as a snarl word by Reddit anti-feminists, Gamergate, the Slymepit, fans of Thunderf00t and other assholes who are active in atheist circles."

Vissa skriver även att det var en feministisk rörelse som maskerade sig som en ateistisk.

http://phawrongula.wikia.com/wiki/Atheism%2B

Och atheism+ gick nog åt helvete för att många ateister kanske delar vissa värderingar, men har per definition bara gemensamt att de saknar tro på en gud.

Tror det hade varit lättare att starta en humanistisk rörelse där de faktiskt delar gemensamma värderingar.
Citera
2016-08-24, 11:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ännu ett auktoritets-argument.

Nej det var det inte. Det var ett exempel.

Lär dig skillnaden mellan auktoritetsargument och exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in