2016-08-23, 21:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja kriser kommer och går men om vi nu antar att man hade maximal otur och köpte en BR i Sverige eller Stockholm dagen innan kraschen, har det då blivit en bra eller dålig affär?
Generellt, extremt dålig. Vi talar livsförstörande. Men som vanligt har du inte gjort någon form av efterforskning utan förutsätter att alla som snubblar på ett bananskal hamnar på samma plats som du gjorde.
2016-08-23, 21:28
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ja kriser kommer och går men om vi nu antar att man hade maximal otur och köpte en BR i Sverige eller Stockholm dagen innan kraschen, har det då blivit en bra eller dålig affär?

Nu drabbades ju inte Sverige av en bostadskrasch 07-08 så det argumentet fungerar ju inte riktigt.
2016-08-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Nu drabbades ju inte Sverige av en bostadskrasch 07-08 så det argumentet fungerar ju inte riktigt.

Mnja, då kunde man köpa en trea och endast betala för två rum, när nyproducerade lägenheter stod tomma strax efter tullarna i Sthlm. NCC med flera gav helt OK rabatter då. Så det är klart att de som redan hade flyttat in till ordinarie pris gjorde en dålig affär.
2016-08-23, 22:01
Medlem
Aj aj, vilket elände. Nu är det säljarnas marknad igen.
http://www.di.se/artiklar/2016/8/23/maklarna-nu-ar-det-saljarnas-marknad/
Nästan så det svänger lite fram och tillbaka.
2016-08-23, 22:05
Medlem
Citat:
Det är väl ungefär den nivån på de "krascher" vi haft ligger på. Sedan var det nog snarare 08-09 det handlade om. Det var följdverkningar av uppgången av arbetslöshet i USA, som sänket konjunkturen våran. Och det leder då till prisfall här.
2016-08-23, 22:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Generellt, extremt dålig. Vi talar livsförstörande. Men som vanligt har du inte gjort någon form av efterforskning utan förutsätter att alla som snubblar på ett bananskal hamnar på samma plats som du gjorde.

Generellt sett extremt dåligt, är du seriös?
Valueguard säger raka motsatesen, i princip alla har tjänat väldigt mycket även om de hade maximal otur. http://www.valueguard.se/index

Citat:

Hur tänker du nu, om det skulle varit som du påstår att Sverige inte drabbades skulle då inte argumentet hålla, det är väl snarare tvärtom.

Vi fick också ett globalt ras som även drabbade Sverige men trots det har det gått väldigt bra på lite sikt. Det här visar just det jag har sagt flera gånger att på kort sikt finns det alltid risker men på lång sikt är riskerna betydligt lägre, och bor gör man på lång sikt.
2016-08-23, 22:27
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Valueguard säger raka motsatesen, i princip alla har tjänat väldigt mycket även om de hade maximal otur. http://www.valueguard.se/index

Hur tänker du nu, om det skulle varit som du påstår att Sverige inte drabbades skulle då inte argumentet hålla, det är väl snarare tvärtom.

Vi fick också ett globalt ras som även drabbade Sverige men trots det har det gått väldigt bra på lite sikt. Det här visar just det jag har sagt flera gånger att på kort sikt finns det alltid risker men på lång sikt är riskerna betydligt lägre, och bor gör man på lång sikt.

Priserna gick ner, absolut. Det gjorde dom även runt 2011. Skilj på nedgång och krasch. Nu pratar jag alltså Sverige..

Det är såklart väldigt enkelt att snacka bort riskerna med en eventuell bostadsbubbla om man i efterhand tycker att Sveriges bostadsmarknad 08 var något slags worst case-scenario.
2016-08-23, 22:32
Medlem
Valueguardlänken visar ca 10år tillbaka, har ni en liknande för 50-100år?
Sen är det fel att säga att man "tjänar" de flesta köper ju för att bo och inte sälja vidare.
Senast redigerad av Taskigt 2016-08-23 kl. 22:35.
2016-08-23, 22:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Alltså du är så förjävla trögtänkt så jag orkar inte. Påminn mig om att jag är en masochistisk idiot om jag fortsätter besvara dig framöver. Du kan få kalla det ren idiot om det hjälper dig att hjälpa mig från din dumhet.

Men eftersom jag gjorde det den här gången, vi provar igen: testa att göra precis det jag kritiserade dig för att inte göra; kolla hur bra "investeringarna" generellt gick för dem som köpte precis före kraschen. Det vill säga de som var lika ekonomiskt infantila som dig men landade någon annanstans när de flög iväg från bananskalet.
2016-08-23, 22:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Priserna gick ner, absolut. Det gjorde dom även runt 2011. Skilj på nedgång och krasch. Nu pratar jag alltså Sverige..

Det är såklart väldigt enkelt att snacka bort riskerna med en eventuell bostadsbubbla om man i efterhand tycker att Sveriges bostadsmarknad 08 var något slags worst case-scenario.

När jag använde ordet krasch var det främst bankkraschen i USA jag syftade på och krasch är för övrigt ett väldigt subjektivt begrepp som jag brukar undvika i vanliga fall. Nu var det också ett bemötande av slemhögens inlägg där han skrev att vi både hade en finans och bostadskrasch, har du synpunkter på det får du ta det med honom.

Men nej jag snackar aldrig bort några risker. Jag påtalar ofta att det alltid finns risker på kort sikt, det finns aldrig något säkert läge att köpa. Däremot så är riskerna betydligt lägre på längre sikt och detta kan vi tydligt se då vi har haft åtskilliga ras, eller som många säger, krascher, och trots det har det gått väldigt bra på lite sikt. Detta gäller både bostads- och finansmarknaderna.
2016-08-23, 22:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Alltså du är så förjävla trögtänkt så jag orkar inte. Påminn mig om att jag är en masochistisk idiot om jag fortsätter besvara dig framöver. Du kan få kalla det ren idiot om det hjälper dig att hjälpa mig från din dumhet.

Men eftersom jag gjorde det den här gången, vi provar igen: testa att göra precis det jag kritiserade dig för att inte göra; kolla hur bra "investeringarna" generellt gick för dem som köpte precis före kraschen. Det vill säga de som var lika ekonomiskt infantila som dig men landade någon annanstans när de flög iväg från bananskalet.

Snälla lille trilske ta det lugnt, det är inte bra för ditt hjärta att hetsa upp dig så. Jag förstår att det är stressigt att stå utanför marknaden och se hur priserna bara stiger trots att du så länge har varit så övertygad om att det ska falla, men du måste försöka behärska dig. Du kan dö i förtid annars.

Och som sagt, även de som hade maximalt otur och köpte precis innan finanskraschen har gjort en lysande affär.
2016-08-23, 23:24
Medlem
Citat:

Hm, tittar vi i valueguard Hox Sverige så toppar den på 140.09 2007-08.
Sedan bottnar det 16 månader senare 2008-12 på 122.33. En dip på 12.7%.

9 månader därefter 2009-09 så är det över gamla toppnivån, nu på 143.23. För att aldrig krypa under 140.09 därefter. Så under 25 månader var marknaden under tidigare toppen. Jag ser inte riktigt bekymret. Måste vara extremt få som tvingas sälja inom två år.

Och skulle det nu vara det, så var pristappet troligen mindre än vad folk åker på ifall dom målat eller tapetserat om omodernt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in