2016-08-23, 09:54
Bannlyst
Hur går det med tron på att bubblan spricker?
Om ni bara går enligt rena fakta så stammer det ju inte i västra och södra sverige där priserna ökat under sommaren efter ha legat stilla under våren (GP v33 ekonomisidorna). Vet inte hur det är I Stockholm
2016-08-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Om ni bara går enligt rena fakta så stammer det ju inte i västra och södra sverige där priserna ökat under sommaren efter ha legat stilla under våren (GP v33 ekonomisidorna). Vet inte hur det är I Stockholm

Känns som det är samma i Östermalm/norrmalm/vasastan.
2016-08-23, 10:17
Medlem
Varför skulle det krascha nu? Folk har fortfarande jobb, räntan är låg så det är pedal to the metal som gäller.
2016-08-23, 10:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace

Det måste vara något konkret som får bubblan att spricka och amorteringskravet var det inte med facit på hand.

Bubbelbabblarklubben har inte kunnat redovisa något heller som skulle kunna spräcka bubblan. Utom chockhöjda räntor som inte alls ligger i pipen den närmaste framtiden förstås.
2016-08-23, 10:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Visa var jag blandar in inkomst!?

Värdet har betydelse eftersom värdet varierar över tid samt av den enkla anledningen att betalar du över det korrekta värdet så har du en kostnad. Brukar kallas avskrivning.
Kostnaden du talar om brukar kallas förlust. Det är ingen som gör avskrivning på sin bostad eftersom det inte är tillåtet.

Så du menar att du hävdar att någon köper mer än de har råd med utan att du tar hänsyn till varken kostnad eller inkomst?
2016-08-23, 10:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det måste vara något konkret som får bubblan att spricka och amorteringskravet var det inte med facit på hand.

Bubbelbabblarklubben har inte kunnat redovisa något heller som skulle kunna spräcka bubblan. Utom chockhöjda räntor som inte alls ligger i pipen den närmaste framtiden förstås.
Det verkar som vi fick en liten nedgång i samband med amorteringskravet. För min personliga ekonomi är det bra eftersom RB får utrymme att pressa ner räntorna ytterligare och sänka mina kostnader.
2016-08-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det verkar som vi fick en liten nedgång i samband med amorteringskravet. För min personliga ekonomi är det bra eftersom RB får utrymme att pressa ner räntorna ytterligare och sänka mina kostnader.

Ja, och den nedgången pressades upp i juli igen. Men blir spännande att se nästa 3-4 månader. Är väl för tidigt att dra några växlar ännu.
2016-08-23, 11:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Ja, och den nedgången pressades upp i juli igen. Men blir spännande att se nästa 3-4 månader. Är väl för tidigt att dra några växlar ännu.
Min gissning från i våras ligger fast. Jag trodde på en liten dip efter införandet. Detta skedde dock strax innan istället.

Från den nya punkten som kommer ökningen fortsätta i ungefär samma tempo som tidigare. Runt Jul eller i början på nästa år så kommer ökning av amorteringskravet och marknaden dämpas något igen.
2016-08-23, 11:20
Bannlyst
Citat:
Dessutom sjunker ju våra månadskostnader månad för månad nu när vi är tvungna att amortera av lite på lånen. :-)
2016-08-23, 13:03
Medlem
Citat:
Kostnaden du talar om brukar kallas förlust. Det är ingen som gör avskrivning på sin bostad eftersom det inte är tillåtet.

Så du menar att du hävdar att någon köper mer än de har råd med utan att du tar hänsyn till varken kostnad eller inkomst?

Hur många har råd med att en 2-5 miljoners bostad faller med 30-70%? Frågan var retorisk men jag tror inte du fattar den så svar ja, folk köper dyrare än vad de har råd att förlora ifall skiten träffar fläkten.
2016-08-23, 13:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hur många har råd med att en 2-5 miljoners bostad faller med 30-70%? Frågan var retorisk men jag tror inte du fattar den så svar ja, folk köper dyrare än vad de har råd att förlora ifall skiten träffar fläkten.
Förutsatt att kostnaderna och inkomsterna inte förändras så påverkas de flesta inte alls.

Givetvis kommer staten och RB agera vid ett så kraftigt fall så kostnaderna går då ner.
2016-08-23, 14:07
Medlem
Citat:
Förutsatt att kostnaderna och inkomsterna inte förändras så påverkas de flesta inte alls.

Givetvis kommer staten och RB agera vid ett så kraftigt fall så kostnaderna går då ner.

Jaså, vad tycker/tror du att stat och rb kan/ska göra? Sänka räntan som redan är negativ? Stödköpa bostadsrätter? Eller någon annan kommunistisk hittepå?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in