Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2016-08-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, kanske skall testa utan lök nån gång. Men jag får för mig att potatisen+karamelliserade eller lätt stekta löken svarar bra mot sältan i ansjovisen.

EDIT: Om den skär sig med lök så beror det inte på löken i sig utan på vattnet i löken tror jag. Vatten och fett är inte lätt att blanda.

Tycker inte ansjovis är så salt faktiskt.. lagen är ju rätt söt dessutom...

Nja, det är väl syran i löken som kan göra att det skär sig.. av någon anledning verkar syran mjukas upp när man fräser på den.. så har fattat det som iaf.

Tycker absolut du kan testa utan lök.. men vanans makt är stor förstås.

Mvh
Citera
2016-08-22, 23:14
Avstängd
scips avatar
Man kan även röra ut lite kaviar i grädden man spär med för dom som gillar fisksmak extra mycket. Men A och O är att bryna löken lite grann innan man fördelar den i den väl smörsmorda formen och gärna hyvla lite smör på toppen av skorpmjölet skadar inte heller.
Citera
2016-08-22, 23:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det är ju en stor skillnad på hur man hanterar löken åxå, karamelliserad (lärde jag mig igår tror jag, kan ha varit i förrgår men i alla fall stekt i förväg) så den är söt och inte skarp så är den helt annorlunda än ifall man bara skivar ner den rå i gratängen (som jansson faktiskt är).

Sen val av lök spelar ju åxå in om man nu vill vara inne på detaljer. Jag gillar ju vanlig gul lök till det mesta men schalottenlök passar utmärkt till vissa rätter pga storlek och smak. Blir man ännu lökkänsligare så fungerar ju purjo och skall man gå till överdrift av försiktighet gräslök.

Beroende på bland annat årstid så är vanlig lök olika skarp. Ibland får man tag i gul lök som får ögonen att tåras innan man ens har börjat skala den...

I så fall kan man steka löken tills den får lite färg och blir lite mjukare.
Citera
2016-08-22, 23:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Beroende på bland annat årstid så är vanlig lök olika skarp. Ibland får man tag i gul lök som får ögonen att tåras innan man ens har börjat skala den...

I så fall kan man steka löken tills den får lite färg och blir lite mjukare.
Är så tokig så jag smakar på grönsaker/rotfrukter och sånt före men kött har jag inte tänkt smaka på före tillagning även om jag vet att flera gör det.

Så jag har ett hum om vad jag har att göra med. Riktigt roligt att göra det i Thailand med chili som ibland är lite vek i smaken och ibland får jag sätta mig ner en stund och fundera på att skriva testamentet. Lök har åxå lite olika karaktär så det är vettigt att ta en liten smakbit.

Sen kanske jag är lite galen, men jag tycker det är roligare att laga mat med avsmakning än att följa ett recept. Visst kan man ha receptet som grund men sen är det ju upp till mig hur jag vill att det skall smaka i slutändan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in