2016-08-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Man bör väl vara försiktig med alla vittnesmål och inte dra för stora växlar på det som sägs.
Så många faktorer som spelar in.

Av det du skriver så kan det ju vara så enkelt som att mot bakgrund av att utstämplingstiden korrigerats då stämpelklockan gått 1 min för sakta, så blir ju den riktiga tiden 23:20...
Och det är detta som SE egentligen svarar på för det är ju det man är överens om efter tidkontrollen.
Men visst det står 23:19 fortfarande på kortet..men att han mer svarar på frågan om utstämplingstiden (bekräftar den).

Du har rätt. Fann ett protokoll med säkerhetschefen nu där det framgår att 23.20 stått på kortet men att deras klocka på skandia gick fel så att han på telefon dagen efter mordet sade 23.19 till Engström som en timma senare meddelar denna tid på polisförhör. Verkar i sin ordning då.
Citera
2016-08-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I Sverige finns många latenta galningar som Breivik och gjorde säkert så redan i mitten av 80-talet. Men om det var en konspiration där mäktiga intressen var inblandade så är jag säker på att de inte valde någon mordlysten galning vilken som helst. Ett misslyckande var säkert helt oacceptabelt.
Alla högerextrema, sossehatande patrioter med militär jägarutbildning är naturligtvis
inte galningar på det sätt du anser Breivik vara men fullt kapabla att släcka OP och
dessutom motiverade om de ingick i de nätverk som planerat att han måste bort före
resan till Moskva.
Citera
2016-08-21, 22:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Alla högerextrema, sossehatande patrioter med militär jägarutbildning är naturligtvis
inte galningar på det sätt du anser Breivik vara men fullt kapabla att släcka OP och
dessutom motiverade om de ingick i de nätverk som planerat att han måste bort före
resan till Moskva.
Ja, allt beror på vilka som var huvudmän. Om det var de som jag tror, så valde de inte en svenska amatör, utan den mest erfarne och vitsordade som fanns att tillgå.
Citera
2016-08-22, 00:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
När det gäller SE har jag anfört ungefär en 10 olika punkter i inlägget som man skulle kunna diskutera öppenhjärtigt.

Iesho påtalar att stämpelklockan gick fel, ja det är SE's egna uppgifter, och han ändrar alltså för säkerhets skull ytterligare en gång i tingsrätten till Almblads förvåning. Skandias loggbok säger 23:19 enligt "Nationens fiende", sid 288.

Andersson påtalar humoristiskt, och jag får själv en släng, att uppmärksamhetsbehovet utgör grund för ett felaktigt vittnesmål. Det finns två sidor av detta mynt, en galen GM har uppmärksamhetsbehov. Några har sagt att om det var en ensam galning, skulle han ha blivit gripen på plats. SE blir avförd av polisen när han ska "inte erkänna mordet", utan lämna vittnesutsaga och påtala falskt signalement. Varför har han sagt "inte erkänna mordet", lustigt, eller hur?

LeifD2 undrar när han lämnar uppgift om LJ. Det är i förhör dagen efter. LJ figurerar mig veterligt senare i massmedia.

Öppna sinnena, jag vill, ja vill, att det ska vara en komplott, militär eller polisiär, men vi måste kunna avfärda SE! Gör det oväntade, läs "Nationens fiende" och såga den, med rimliga argument! Jag vill ha en ingående diskussion med exakta vittnesmål, och räkna minuter angående SE. Varför inte?

Jag skulle gärna bidra till analysen av SE - om jag kunde. Den enda fundering jag tror jag kan lägga in i detta är följande:

Om SE lämnade Skandia och började gå söderut på den östra trottoaren ca kl 23.20 eller tidigare så bör han ju vara gärningsmannen. Han var då framme vid Dekorima före paret Palme.

Jag säger det därför att mordplatsvittnena är överens om att det endast fanns tre personer på mordplatsen då skotten avlossades - paret Palme och GM.

Några noterade även AB vid butiksentrén och bad honom stanna kvar och lämna sitt vittnesmål till polisen. Ingen tycks komma ihåg SE från mordplatsen. Inte Anna och Stefan som försökte rädda livet på Palme, inte Lisbeth, inte IM, inte polisen och ingen annan heller.

AB såg väl inte heller SE? Och inte Fauzzi?

Istället för att nöja sig med att kalla SE "gåtfull" eller nåt sånt - jag håller med dig om det - så bör man slutligt försöka hitta ett gemensamt antagande om vad SE sannolikt gjorde i samband med mordet.

Om han började gå från Skandia senare än 23.21 så finns möjligheten att han kom fram endast sekunder efter mordet och helt enkelt stannade till en bit från mordplatsen och betraktade förödelsen, blev bestört och stapplade tillbaka in på Skandia.

Men han kom väl, enligt vakten, inte tillbaka förrän ca 23.40 och då var han uppskakad? Vad gjorde han i så fall under dessa 20 minuter? Lång tid.

Han säger också att han pekade ut mördarens flyktväg för polisen och att han själv sprang efter poliserna för att ge dem rätt signalement (som han påstod sig ha fått av LP). Men det har ingen sett.

HH menade att SE försökte spela en större roll än han egentligen kunde utifrån sina iakttagelser.

SE fick ju också dra sin historia i tingsrätten vilket också är märkligt med tanke på att inga andra vittnen sett honom på mordplatsen. Han betraktades i det läget tydligen inte som en mytoman. Jag har sett att han kan ha använts som karaktärsvittne, dvs ett slags bevis för att LP var lugn och saklig. Så kan det vara. Men det borde ju försvaret enkelt kunnat ha förstört genom att hävda att SE inte alls gjorde allt det där han sa att han gjorde eftersom ingen såg honom.

Jag håller med om att undersökningen av SE:s tjänsterum borde ha genomförts. Varför stoppades den?

För egen del har jag också svårt att bli riktigt klok på denne man. En sak som jag funderat över är om han kunde ha smitit ut bakvägen (den larmande dörren) före mordet och stått och spanat efter paret Palme vid Grand strax efter 23. Beskrivningen från Anneli och Margareta talar för att det var en medelålders ordinärt byggd man med stora stålbågade glasögon klädd i keps och rock. Så såg ju SE ut.

SE skulle då ha varit en övervakare men inte GM.

Vakten berättade att SE varit ute och ätit tidigare på kvällen, men där stämmer inte riktigt tiderna. Hade han inte kommit tillbaka till Skandia före 21? I så fall kan han ju inte ha stått och spanat vid Grand. Däremot kan han givetvis ha träffat någon som gav honom i uppdrag att övervaka Grand vid 23-tiden.

Har Anneli och Margareta fått se hur SE såg ut?

Med tanke på att SE ingick i det högerextrema nätverket (EAP?) och anlitades för att rita nidteckningar av Palme så är det inte otroligt att han tilldelades en övervakningsroll.

Ja, lite funderingar. Få svar. Jag vet. Men ni andra har kanske mer kunskaper som kan vara till nytta i detta? SE behöver få en sannolik plats på scenen de kritiska minuterna före och efter mordet.
Citera
2016-08-22, 02:18
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag skulle gärna bidra till analysen av SE - om jag kunde. Den enda fundering jag tror jag kan lägga in i detta är följande:

Om SE lämnade Skandia och började gå söderut på den östra trottoaren ca kl 23.20 eller tidigare så bör han ju vara gärningsmannen. Han var då framme vid Dekorima före paret Palme.

Jag säger det därför att mordplatsvittnena är överens om att det endast fanns tre personer på mordplatsen då skotten avlossades - paret Palme och GM.

Några noterade även AB vid butiksentrén och bad honom stanna kvar och lämna sitt vittnesmål till polisen. Ingen tycks komma ihåg SE från mordplatsen. Inte Anna och Stefan som försökte rädda livet på Palme, inte Lisbeth, inte IM, inte polisen och ingen annan heller.

Istället för att nöja sig med att kalla SE "gåtfull" eller nåt sånt - jag håller med dig om det - så bör man slutligt försöka hitta ett gemensamt antagande om vad SE sannolikt gjorde i samband med mordet.

Om han började gå från Skandia senare än 23.21 så finns möjligheten att han kom fram endast sekunder efter mordet och helt enkelt stannade till en bit från mordplatsen och betraktade förödelsen, blev bestört och stapplade tillbaka in på Skandia.

Men han kom väl, enligt vakten, inte tillbaka förrän ca 23.40 och då var han uppskakad? Vad gjorde han i så fall under dessa 20 minuter? Lång tid.

Han säger också att han pekade ut mördarens flyktväg för polisen och att han själv sprang efter poliserna för att ge dem rätt signalement (som han påstod sig ha fått av LP). Men det har ingen sett.

HH menade att SE försökte spela en större roll än han egentligen kunde utifrån sina iakttagelser.

SE fick ju också dra sin historia i tingsrätten vilket också är märkligt med tanke på att inga andra vittnen sett honom på mordplatsen. Han betraktades i det läget tydligen inte som en mytoman. Jag har sett att han kan ha använts som karaktärsvittne, dvs ett slags bevis för att LP var lugn och saklig. Så kan det vara. Men det borde ju försvaret enkelt kunnat ha förstört genom att hävda att SE inte alls gjorde allt det där han sa att han gjorde eftersom ingen såg honom.

Jag håller med om att undersökningen av SE:s tjänsterum borde ha genomförts. Varför stoppades den?

För egen del har jag också svårt att bli riktigt klok på denne man. En sak som jag funderat över är om han kunde ha smitit ut bakvägen (den larmande dörren) före mordet och stått och spanat efter paret Palme vid Grand strax efter 23. Beskrivningen från Anneli och Margareta talar för att det var en medelålders ordinärt byggd man med stora stålbågade glasögon klädd i keps och rock. Så såg ju SE ut.

Vakten berättade att SE varit ute och ätit tidigare på kvällen, men där stämmer inte riktigt tiderna. Hade han inte kommit tillbaka till Skandia före 21? I så fall kan han ju inte ha stått och spanat vid Grand. Däremot kan han givetvis ha träffat någon som gav honom i uppdrag att övervaka Grand vid 23-tiden.

Med tanke på att SE ingick i det högerextrema nätverket (EAP?) och anlitades för att rita nidteckningar av Palme så är det inte otroligt att han tilldelades en övervakningsroll.

Ja, lite funderingar. Få svar. Jag vet. Men ni andra har kanske mer kunskaper som kan vara till nytta i detta? SE behöver få en sannolik plats på scenen de kritiska minuterna före och efter mordet.

Hur passar han i övrigt in i tidsschemat? Du har tidigare i dina uträkningar avfört att YN kan ha sett GM på DBG, stämmer det? Signalementet hon uppger är väl en av dom tyngre uppgifterna, speciellt handlovsväskan:

I förhör med polisen avfotograferas den: "brun ordinär handlovsväska, 15 x 22 cm, med ett handband i ena gaveln" Ref: "Nationens fiende", sid 236 (foto på väskan på ett skrivbord), sid 228 (foto på SE i helfigur, väskan i vänster hand).

YN säger: "Medan mannen sprang försökte han stoppa ned eller ta ut något ur en väska han bar i vänster hand. Mannen gjorde rörelser, som om han med den högra armen exempelvis sökte dra upp ett blixtlås. Väskan var i storlek ca 20 x 15 cm. YN såg inte till någon rem eller liknande som fladdrade. Väskan var mörk till färgen. YN undrade för sig själv varför mannen inte stannade till och ordnade med väskan." Länk: http://www.itdemokrati.nu/page36an.html
Citera
2016-08-22, 02:41
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Bra att han klämde fram det så tidigt. Är SE gärningsman måste han ha haft en medhjälpare som försett honom med denna infromation. I alla fall om slemsugen. LJ kan ju gärningsmannen ha sett när han ångade förbi längs tunnelgatan.

Du tänker precis som jag gjorde, när Moplp och jag diskuterade SE i våras. Jag utgick från att GM sprang och försvann definitivt, proffsigt.

Men en tanke som Lars Larsson framför går ungefär i stil med:
"Oj, ett vittne bakom baracken, inte bra.. oj, två vittnen på DBG, illa.. en kommissariebil med blåljus, nä jag går tillbaka nu.." Dvs, klantigt, som ex.vis John Lennons mördare.
Senast redigerad av SGDF 2016-08-22 kl. 02:43.
Citera
2016-08-22, 06:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Jovisst har jag sett Björks förvåning, du behöver inte klappa mig på huvudet med den. Sedan har nog vår diskussion nått sin botten, vad menar du att jag inte redovisat? Läser du mest dina egna inlägg där HH, där IC, där SBAG osv osv? Var istället lite glad att du har mig, mina inlägg fungerar katalyserande på dig, du kommer tillfälligt ur ditt mantra. Vad det gäller uppmärksamhetsbehovet så har SE det, jag har det. Du själv saknar det?

Hade jag haft uppmärksamhetsbehov hade jag inte skrivit under pseudonym.

Lika lite som att SE lämnade sitt vittnesmål anonymt och skydde pressen. Jämför med alla andra andra vittnen som undvek att ta kontakt med media. Man blev i stället jagade som ofrivilliga villebråd.

Sedan verkar du inte läsa dina egna inlägg. Där du lovat att återkomma med argument i diskussioner med mig. Vilket du aldrig gjorde. Om du vill kan jag citera med hänvisningar till inläggsnummer. Vilket då blir en förklaring till din påstådda bottennivå.

Dessutom ska du vara en påstådd katalysator för mig. För att glömma vad det handlar om. Snacka om grandios självuppfattning. Det krävs mycket bättre skribenter för att få mig att ändra uppfattning om tillgänglig fakta.

Under de två första åren av PU så lämnade HH, EC, IC och SAP en snitslad bana efter sig via sina ageranden. Med kopplingar till sektion D, IB/IB03, kuppförsvar och militär. Där man inte drog sig för att bryta mot gällande lagar. Och att utnyttja kontakter med högerextrema element inom poliskåren.

Till dagens DF som, via sin oskyldiga Barbrogrupp, ger en direkt koppling till SB och AGAG. Plus Dahlgrens vittnesmål om Holmers verksamhet. När du sedan väljer att kalla detta ett mantra så är det enbart din åsikt. Min åsikt är att HH är den gordiska knuten. En person som i förlängningen leder vidare till den sitsen vi befinner oss idag.

Mordet kan inte lösas eftersom det redan är löst. Där det kvittade om det var PKK eller en missbrukare från Sollentuna. Där en mytoman på Skandia i sammanhanget är betydelselös. Både för HH och HÖ. Och även för mig.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-22 kl. 07:37.
Citera
2016-08-22, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Jo du.

SE var en vilande agent i konspirationen som jobbade över eftersom Palme kanske skulle komma denna vägen. En väg som aldrig kunde förutses. Desto mindre en promenad med ett sidbyte.

Då måste vi ställa oss frågan om hur många andra agenter det fanns på vägen. I andra byggnader. Om han nu skulle ha valt en annan väg. Eller rentav tagit en taxi. Hela City var alltså fyllt av kompetenta mördare som väntade på klarsignal. För att inte tala om alla de som väntade på att kunna lämna sin lögnaktiga version av mordet och dess efterspel. Och deras eget deltagande.

Det är väl någonstans här som teorin om SEs insats i mordet helt förlorar sin trovärdighet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-22 kl. 08:09.
Citera
2016-08-22, 08:27
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Hade jag haft uppmärksamhetsbehov hade jag inte skrivit under pseudonym.

Lika lite som att SE lämnade sitt vittnesmål anonymt och skydde pressen. Jämför med alla andra andra vittnen som undvek att ta kontakt med media. Man blev i stället jagade som ofrivilliga villebråd.

Sedan verkar du inte läsa dina egna inlägg. Där du lovat att återkomma med argument i diskussioner med mig. Vilket du aldrig gjorde. Om du vill kan jag citera med hänvisningar till inläggsnummer. Vilket då blir en förklaring till din påstådda bottennivå.

Dessutom ska du vara en påstådd katalysator för mig. För att glömma vad det handlar om. Snacka om grandios självuppfattning. Det krävs mycket bättre skribenter för att få mig att ändra uppfattning om tillgänglig fakta.

Under de två första åren av PU så lämnade HH, EC, IC och SAP en snitslad bana efter sig via sina ageranden. Med kopplingar till sektion D, IB/IB03, kuppförsvar och militär. Där man inte drog sig för att bryta mot gällande lagar. Och att utnyttja kontakter med högerextrema element inom poliskåren.

Till dagens DF som, via sin oskyldiga Barbrogrupp, ger en direkt koppling till SB och AGAG. Plus Dahlgrens vittnesmål om Holmers verksamhet. När du sedan väljer att kalla detta ett mantra så är det enbart din åsikt. Min åsikt är att HH är den gordiska knuten. En person som i förlängningen leder vidare till den sitsen vi befinner oss idag.

Mordet kan inte lösas eftersom det redan är löst. Där det kvittade om det var PKK eller en missbrukare från Sollentuna. Där en mytoman på Skandia i sammanhanget är betydelselös. Både för HH och HÖ. Och även för mig.

Vi provocerar varandra. Om du kort sammanfattar vad jag måste argumentera för, så ska jag svara kort och koncist, så jag tar mindre plats i forumet. Även jag hoppas att det inte ska handla om ett tillfälligt lustmord, men det föreligger så många tveksamheter kring SE, att dom inte låter sig bortförklaras riktigt så enkelt som du anser. Det är inte skrivet i sten att en hel apparat ligger bakom MOP, det är snarare en premiss för dina vidare slutsatser.

Vill du möjligen vidareutveckla hur mytomanen bygger upp sin berättelse? Hur kan han känna till informationer före massmedia? Hur tycker du att signalementet passar?

SE hänger i luften som Furir skriver, det vore önskvärt att någon förklarar bort honom, med rimliga knivskarpa argument, inte korta svepande ordalag.
Citera
2016-08-22, 08:46
Medlem
Av Engströms förhörsprotokoll framgår att han svarar JA på förhörsledarens fråga om han vänt sig till tidningar och tv för att höja/stärka sig själv. Han berättar att hans fru inte tycker han skall kontakta polisen (massmedia?) mer för att han inte har något nytt att tillföra. Hon verkar också enligt min bedömning tveksam till hans uppgifter.

Som skrivits tidigare så kan ju Engström kommit ut från Skandias entré efter att både Palme och Fanucci passerat denna, men inte så sent att han är 15-20m bakom paret Palme utan istället registrerar det hela ifrån Skandias entré i trygghet för att sedan på 15-20m håll, följa det hela ifrån annonspelaren där han hör vad som ropas på platsen. Han uppger sig direkt vid framkomst till kroppen reagera som ett föredömligt skolexempel och likt mördaren överblicka situationen innan han enl. sig själv, börjar arbeta. Han säger sig då direkt vid framkomsten se en silluett till VÄNSTER om baracken som står blick stilla. Kan det inte vara troligt att han vågat sig fram dit först efter någon minut och istället ser det unga vittnet som inledningsvis gömt sig på barackens bortre HÖGRA sida när mördaren passerade och som därefter kliver över till barackens andra (vänstra eller norra)sida när han med ryggen mot mordplatsen, med blicken följer mördaren som han ser ta trappstegen i två kliv åt gången.

Vittnet måste stått där eftersom det annars inte var möjligt att se trapporna ifrån korsningen då nästa barack/byggskräpscontainer är placerad på tunnelgatans sita del mot trapporna. Kolla gärna polisens svartvita rekonstruktionsbilder så ser man att det stämmer.

Om Engström själv ser detta eller om han i trygghet bakom annonspelaren hör Lisbeth eller Chevamannen Ljungkvist ropa detta, är obelagt. Eftersom Holmér ej tror honom så kan ju inte poliserna vittnat om att det är Engström som visar dem vägen när piketpoliserna springer förbi.

Han uppger sig i protokollet vara snabb löpare och kanske sprang han verkligen efter poliserna med Lisbets vittnesmål (felaktiga) om blå täckjacka. Ville E framställa sig själv som viktig så borde ju Lisbeth som var kändis bra att ha på "sin" sida. Kanske "lånar" han hennes beskrivning och försöker springa ikapp poliserna och framställer därefter Lisbeth som behärskad?

I intervjuerna framstår E inte som en kylig mördare utan som en riktig skrivbordsmes.
Både signalementet om keps och täckjacka tror jag är fel och det tror jag spaningsledningen kommer fram till under veckan efter mordet när de detaljerade förhören börjar.

Noterbart är dock att E har fönster mot Luntmakargatan 14 5m ifrån korsningen där mördaren och det unga vittnet fanns efter skotten. Kan Engström helt enkelt varit kvar på rummet, hört smällarna och sett vittnet stå i korsningen under gatlampan efter att mördaren passerat? Därefter gått ut och samlat på sig sina iaktagelser? Stämmer inte med utstämplingstiden.

Tillägg:
Besvärande omständigheter är utstämplingstiden, kepsen och handväskan. Utesluter inte andra scenarion som att E var löparen på David Bagares gata mm. Han KAN ju sedan bion startade varit en av flera skyttar runt biografen som väntade på klarsignal att Palme närmade sig just hans position. Går då ut och ställer sig i hörnet. Löper DB-gata sedan mot Odenplan och nattbussen hem. Briefas om detaljer på mordplatsen och återger dessa i förhören efter lunch nästa dag då friserad historia tar form?
Senast redigerad av Achtung Panzer 2016-08-22 kl. 08:56.
Citera
2016-08-22, 09:01
Medlem
Citat:
Vi provocerar varandra. Om du kort sammanfattar vad jag måste argumentera för, så ska jag svara kort och koncist, så jag tar mindre plats i forumet. Även jag hoppas att det inte ska handla om ett tillfälligt lustmord, men det föreligger så många tveksamheter kring SE, att dom inte låter sig bortförklaras riktigt så enkelt som du anser. Det är inte skrivet i sten att en hel apparat ligger bakom MOP, det är snarare en premiss för dina vidare slutsatser.

Vill du möjligen vidareutveckla hur mytomanen bygger upp sin berättelse? Hur kan han känna till informationer före massmedia? Hur tycker du att signalementet passar?

SE hänger i luften som Furir skriver, det vore önskvärt att någon förklarar bort honom, med rimliga knivskarpa argument, inte korta svepande ordalag.

Konstaterar att du inte vill att jag publicerar dina tidigare utfästelser. Den som tiger samtycker.

Mytomanen byggde upp sin berättelse utifrån uttiden. Som han fick efter en förfrågan till sin arbetsgivare dagen efter via telefon. Eftersom han var jagad av norsk media enligt egen utsago. Trots att han bevisligen var helt okänd för alla vid den tidpunkten. Ett knivskarpt argument som du efterfrågar.

Eller menar du att en knivskarp person som SE missade den detaljen när han återvände till Skandia 20 minuter efter mordet. Eller att det var en ren slump att han inte tänkte på det i hastigheten. Och fick dagen efter återkomma med en uppenbar lögn som ursäkt. Med oklart motiv om han nu ingick i mordet på något sätt. Och inte nöjde sig med resultatet av en mördad Statsminister.

När han då väl vek ut sig i media var det ingen som angav att han befann sig på mordplatsen. Trots att han framträdde i all sin prakt via bilder. Är inte det märkligt. Trots att han enligt dig liknade mördaren. Varifrån du nu har fått den uppfattningen ifrån. En trind person, via sin klädsel, iförd glasögon och keps. Vem angav det som ett signalement om inte han själv.

Sanningen är att drygt 30 år efter mordet finns det ingen som kan placera honom på mordplatsen i någon form. Något som borde leda till eftertanke hos alla de som vill placera honom där. Men icke.

Han var lika säkert där som Christer enligt de CP-skadade. För att inte tala om Flygares Eugen de Kock. Eller en importerad förstaklassmördare enligt vissa. Där SE skulle vara deras fiktiva medhjälpare. Precis som alla WT-bärare. Även fast de aldrig existerat enligt Ölvebro. Men idag återuppstått enligt UD, DF och Dag.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-22 kl. 09:27.
Citera
2016-08-22, 10:23
Medlem
ieshos avatar
Hur gick det till när Stig Engström stämplade ut? Var satt stämpelklockan? Kan han ha stämplat ut medan han talade med väktarna så att det dröjde någon halvminut eller så innan han klev ut på gatan? Och att han i så fall kanske var uppemot 30 meter efter paret Palme? Mellan Engström och Palme fanns då AB, mannen i beige, eventuellt den man som Fauzzi hade sett och kanske även ABs arbetskamrater?
F: Har du någon minnesbild av något förhållande före skottet?
E: Ja jag såg en och annan människa på trottoaren. Det brukar ju röra på sig lite granna ungefär vid den tidpunkten i Stockholm, det var ingenting som jag la märke till i detalj.
(...)
F: Vad hände sedan? Berätta med egna ord.
E: Jo när jag kommer i höjd med lilla filialkontoret, Götabankens, som ligger i Skandiahuset i höjd med en hög trekantig reklampelare sa hör jag ett ljud som jag uppfatta som en smällare. Ganska typisk smällare. Väldigt vanligt mitt i centrala Stockholm är att man hör avgassmällar ifrån bilar och sådant. Lite oljud är man ju van vid i centrala Stockholm, därför så brydde jag mig inte om ljudet särskilt mycket i all den stund jag var också väldigt koncentrerad på min klocka. Det lät inte som ljudet från ett avgasrör, men det lät väldigt mycket likt ett ljud från en smällare. En liten snärtig historia. Ljudet kan jag, kommer jag väldigt väl ihåg för det var ljud ungefär som påminde om en smällare.
Men möjligheten att Palmehataren SE befann sig där av en slump bortser jag ifrån. Och jag tror på en gigantisk konspiration i samma anda som i "Truman story". Intresset för Palme och hans familj var intensivt, de hade sådana som Barbro och Åke Ek snokande kring sig dagar, veckor och år. Och var så säker på att alla uppgifter analyserades noggrant.

De som inte tror att man kan styra människors beteende ska absolut titta på det 6 minuter långa klippet https://www.youtube.com/watch?v=BjueOXCy3OM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in