Citat:
Ursprungligen postat av
SGDF
När det gäller SE har jag anfört ungefär en 10 olika punkter i inlägget som man skulle kunna diskutera öppenhjärtigt.
Iesho påtalar att stämpelklockan gick fel, ja det är SE's egna uppgifter, och han ändrar alltså för säkerhets skull ytterligare en gång i tingsrätten till Almblads förvåning. Skandias loggbok säger 23:19 enligt "Nationens fiende", sid 288.
Andersson påtalar humoristiskt, och jag får själv en släng, att uppmärksamhetsbehovet utgör grund för ett felaktigt vittnesmål. Det finns två sidor av detta mynt, en galen GM har uppmärksamhetsbehov. Några har sagt att om det var en ensam galning, skulle han ha blivit gripen på plats. SE blir avförd av polisen när han ska "inte erkänna mordet", utan lämna vittnesutsaga och påtala falskt signalement. Varför har han sagt "inte erkänna mordet", lustigt, eller hur?
LeifD2 undrar när han lämnar uppgift om LJ. Det är i förhör dagen efter. LJ figurerar mig veterligt senare i massmedia.
Öppna sinnena, jag vill, ja vill, att det ska vara en komplott, militär eller polisiär, men vi måste kunna avfärda SE! Gör det oväntade, läs "Nationens fiende" och såga den, med rimliga argument! Jag vill ha en ingående diskussion med exakta vittnesmål, och räkna minuter angående SE. Varför inte?
Jag skulle gärna bidra till analysen av SE - om jag kunde. Den enda fundering jag tror jag kan lägga in i detta är följande:
Om SE lämnade Skandia och började gå söderut på den östra trottoaren ca kl 23.20 eller tidigare så bör han ju vara gärningsmannen. Han var då framme vid Dekorima före paret Palme.
Jag säger det därför att mordplatsvittnena är överens om att det endast fanns tre personer på mordplatsen då skotten avlossades - paret Palme och GM.
Några noterade även AB vid butiksentrén och bad honom stanna kvar och lämna sitt vittnesmål till polisen. Ingen tycks komma ihåg SE från mordplatsen. Inte Anna och Stefan som försökte rädda livet på Palme, inte Lisbeth, inte IM, inte polisen och ingen annan heller.
AB såg väl inte heller SE? Och inte Fauzzi?
Istället för att nöja sig med att kalla SE "gåtfull" eller nåt sånt - jag håller med dig om det - så bör man slutligt försöka hitta ett gemensamt antagande om vad SE sannolikt gjorde i samband med mordet.
Om han började gå från Skandia senare än 23.21 så finns möjligheten att han kom fram endast sekunder efter mordet och helt enkelt stannade till en bit från mordplatsen och betraktade förödelsen, blev bestört och stapplade tillbaka in på Skandia.
Men han kom väl, enligt vakten, inte tillbaka förrän ca 23.40 och då var han uppskakad? Vad gjorde han i så fall under dessa 20 minuter? Lång tid.
Han säger också att han pekade ut mördarens flyktväg för polisen och att han själv sprang efter poliserna för att ge dem rätt signalement (som han påstod sig ha fått av LP). Men det har ingen sett.
HH menade att SE försökte spela en större roll än han egentligen kunde utifrån sina iakttagelser.
SE fick ju också dra sin historia i tingsrätten vilket också är märkligt med tanke på att inga andra vittnen sett honom på mordplatsen. Han betraktades i det läget tydligen inte som en mytoman. Jag har sett att han kan ha använts som karaktärsvittne, dvs ett slags bevis för att LP var lugn och saklig. Så kan det vara. Men det borde ju försvaret enkelt kunnat ha förstört genom att hävda att SE inte alls gjorde allt det där han sa att han gjorde eftersom ingen såg honom.
Jag håller med om att undersökningen av SE:s tjänsterum borde ha genomförts. Varför stoppades den?
För egen del har jag också svårt att bli riktigt klok på denne man. En sak som jag funderat över är om han kunde ha smitit ut bakvägen (den larmande dörren) före mordet och stått och spanat efter paret Palme vid Grand strax efter 23. Beskrivningen från Anneli och Margareta talar för att det var en medelålders ordinärt byggd man med stora stålbågade glasögon klädd i keps och rock. Så såg ju SE ut.
SE skulle då ha varit en övervakare men inte GM.
Vakten berättade att SE varit ute och ätit tidigare på kvällen, men där stämmer inte riktigt tiderna. Hade han inte kommit tillbaka till Skandia före 21? I så fall kan han ju inte ha stått och spanat vid Grand. Däremot kan han givetvis ha träffat någon som gav honom i uppdrag att övervaka Grand vid 23-tiden.
Har Anneli och Margareta fått se hur SE såg ut?
Med tanke på att SE ingick i det högerextrema nätverket (EAP?) och anlitades för att rita nidteckningar av Palme så är det inte otroligt att han tilldelades en övervakningsroll.
Ja, lite funderingar. Få svar. Jag vet. Men ni andra har kanske mer kunskaper som kan vara till nytta i detta? SE behöver få en sannolik plats på scenen de kritiska minuterna före och efter mordet.