2016-08-21, 20:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Rekommenderade tidigare EHSANI2@EHSANI22, ursprungligen från Aleppo.

Sammanställning här av hans viktigaste tweets senaste veckan:

https://twitter.com/MoonofA/status/767239657260212224

Förklarar bland annat hur Assad sökt skydda civilbefolkningen, samt tar upp myten om hur Syrien/Ryssland bombar sjukhus ( se slutet för länk ).

Tilläggas att EHSANI2 inte är uttalat pro-Assad, och skriver sedan många år på Joshua Landis blogg "Syria Comment".
Jag kan istället rekommendera prominenta människorättsorganisationer som anställer kompetenta och kvalificerade personer som utreder skadorna på civila och civila byggnader av båda parter utifrån på förhand fastställd metodologi, nämligen Amnesty International, Human Rights Watch och FN. Dessa har publicerat rapporter om både regimens och oppositionens och andra militanta gruppers krigsförbrytelser.
Citera
2016-08-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu är ju "Moon of Alabama" en konspirationsteoretiker av rang med tydliga kopplingar till Ryssland:

http://russia-insider.com/en/moon_alabama_1

Jag skulle vara ytterst tveksam till vad som publiceras där.

Suck.
Det är endast en sammanställning av @EHSANI22:s tweets via Storify som Moon of Alabama satt ihop. De har inget med innehållet att göra i övrigt.

Joshua Landis länkar t o m till Storify som gjorts av Moon of Alabama.
Citat:
Joshua Landis ‏@joshua_landis 14 aug.
Propaganda War over Aleppo Hospitals and Doctors Criticized by @EHSANI22 https://storify.com/MoonofA/how-the-aleppo-hospitals …
https://twitter.com/joshua_landis/status/764934966744461312

Flera journalister som finner @EHSANI22:s tweets intressanta.

Läs istället vad som står, istället för att okritiskt fylla huvudet med oseriös propaganda som går ut på att Assad är en barnmördare. Kan vara bra att få en mer balanserad bild.
Citera
2016-08-21, 22:43
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu är ju "Moon of Alabama" en konspirationsteoretiker av rang med tydliga kopplingar till Ryssland:

http://russia-insider.com/en/moon_alabama_1

Jag skulle vara ytterst tveksam till vad som publiceras där.

Jag är tveksam till nästan allt som publiceras ang. Syrien. Alla har sin agenda.
MoA är en bra Syrien-bloggare, jag finner mig själv komma tillbaka till hans blogg dag efter dag. Allt med en nypa salt läst så klart.
Moon är definitivt åt det pro-ryska hållet, men ofta med goda motiveringar.
Kommentarerna på sidan är av blandad kvalitet men mycket är intressant.

Här är hans summering av den Kurdiska situationen just nu, nog kan man hålla med om misstanken att Kurderna kommer snuvas på konfekten till syvende och sist:

Citat:
In my view the Kurds are overplaying their cards.

They have been seduced by U.S. and EU promises of support. This will, in the end, not come through. Historically the Kurds, in all their divergent ethnic, sectarian, linguistic and political flavors, have been unable to unite long enough to form a common entity. There never was, and likely never will be, a common Kurdish position that held for more than a few month. The clashes in Hasakah bring a completely unnecessary complication for their plans of a national Kurdish entity. They predictably unite Syria, Russia, Iran and Turkey against them. These are strong states that can and will block the illusory Kurdish dreams.
Promises of U.S. and EU support will not be followed up with anything but some token words. Those countries have bigger interests than supporting the illusory plans of some unruly tribal people in the east-Anatolia mountain ranges. Even the large hydrocarbon deposits in Kurdish majority areas will not be enough to influence their positions. The Kurdish areas are landlocked. Without long-term secured access routes through those countries the Kurds are now fighting all those riches are just worthless dirt in the ground.
www.moonofalabama.org/2016/08/how-the-hasakah-clashes-end-the-kurdish-nation-dreams.html
Citera
2016-08-21, 23:01
Medlem
Mycket misinformation om Hasaka. Varken YPG eller SAA är iblandade. Det är NDF-miliser och Ayayish, som är Rojavas poliskår. Dom deltar till exempel inte i offensiver. Inga av dessa två har gjort några framsteg. Alla rapporter om att "YPG har omringat bla bla bla" är skitsnack.
Citera
2016-08-21, 23:28
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Suck.
Läs istället vad som står, istället för att okritiskt fylla huvudet med oseriös propaganda som går ut på att Assad är en barnmördare. Kan vara bra att få en mer balanserad bild.

Ja men det är ju självklarheter det som står, blandat med den vanliga antiamerikanska smörjan?

Assad dödar naturligtvis inte barn för sitt högsta nöjes skull, problemet är naturligtvis att han anser det vara viktigare att han sitter kvar som diktator i Syrien än att barnen lever. Ytterligare ett problem är att Assad är antivästlig, och om jag ska vara ärlig är det min största motivation till varför han bör störtas.
Senast redigerad av bernad_law 2016-08-21 kl. 23:30.
Citera
2016-08-22, 01:44
Medlem
Hizirs avatar
Vapenvilan som inleddes avbröts nästan omedelbart. Väldigt hårda strider mellan regimen och kurderna.

https://twitter.com/mutludc/status/767504969926926336

Handen på hjärtat nu, oavsett om ni är på ryssarnas eller amerikanernas sida, har USA rätt att uttala sig såhär: https://twitter.com/TheArabSource/status/767479689610952704?

Near US position? Vilket land är det nära Amerikanska positioner han syftar på?
Citera
2016-08-22, 01:50
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Vapenvilan som inleddes avbröts nästan omedelbart. Väldigt hårda strider mellan regimen och kurderna.

https://twitter.com/mutludc/status/767504969926926336

Handen på hjärtat nu, oavsett om ni är på ryssarnas eller amerikanernas sida, har USA rätt att uttala sig såhär: https://twitter.com/TheArabSource/status/767479689610952704?

Near US position? Vilket land är det nära Amerikanska positioner han syftar på?
Han syftar på de områden där amerikanerna har grupperat sina specialstyrkor för att träna kurderna. Att bomba amerikansk trupp är givetvis en krigshandling oavsett om USA har rätt att vara där eller inte. Det kan man tycka vad man vill om, men att angripa amerikanska soldater är ingen bra idé om man vill undvika en eskalation av konflikten.
Citera
2016-08-22, 01:55
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Han syftar på de områden där amerikanerna har grupperat sina specialstyrkor för att träna kurderna. Att bomba amerikansk trupp är givetvis en krigshandling oavsett om USA har rätt att vara där eller inte. Det kan man tycka vad man vill om, men att angripa amerikanska soldater är ingen bra idé om man vill undvika en eskalation av konflikten.

Vilka är "de" områden? Vems mark syftar han på? "Att bomba amerikansk trupp är en krigshandling". Du måste vara en av dem som är den mest imbecilla debattören i den här tråden. Har USA fått tillstånd att befinna sig på syrisk mark först coh främst? Vem gav dem det tillståndet?

Sen så har Assad inte mycket till att förlora, vet du att Ryssland finns på plats? Tom är välkommen av Assad, kan man säga samma sak om USA? Är dem välkomna?

Sluta göra bort dig är du snäll. Här pratar vi inte om vad man tycker utan vad som är rätt och vad som är fel.
Citera
2016-08-22, 02:04
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Kommer de anfalla ifrån inutoi staden eller är det en offensiv ifrån ytterområdena?

https://imgur.com/a/CpHxG

Är inte långt ifrån deras korridor in i staden just nu vilket borde innebära att SAA har en massa soldater där för tillfället samt en aktiv ryss som kollar truppförflyttningar etc. Borde innebära stora risker för bombningar ifall de rör sig över öppna ytor

Jag tror både och. Jag tror målet är att göra som i Idlib, alltså inte belägra staden utan lämna ett litet område ut ur staden där soldaterna kan fly så att det inte blir blodiga gatustrider när fienden är instängd. I detta fallet är området Al Mallah som är en liten åker precis norr om Aleppo och är enda området regimen kan fly.

Man har ju väldigt strategiska positioner inne i Aleppo. I Salahuddin distriktet till exempel kan man attackera Nya Aleppo, i Bustan al Qasr kan man attackera norr mot Sad Allah Jabiri torget och från gamla Aleppo kan man attackera dem armeniska områdena (Jdayde, Midan).

Utanför Aleppo kan man attackera västerifrån mot Nya Aleppo.

Jag tror attacken kommer ske från både inifrån och utifrån Aleppo.

Problemet här för Assad är att tappar man Nya Aleppo och Militärakademin så kommer man inte ha något ställe att kunna försvara sig i Västra Aleppo. Slaget om Aleppo kommer vara över om man tappar detta området.

Jag förutspådde tidigare att man skulle anfalla just detta område, speciellt Militärakademin men nu har man dessutom fått det bekräftat av Ahrar al Shams officiella talesman som gick ut i media idag och annonserade detta. Det är till och med möjligt att slaget kommer börja imorgon.

Dessa uppgifter är väldigt officiella och seriösa, och därför nämner jag det, hade det bara varit rykten hade jag inte nämnt det då man hör sådana saker ofta.

Vad som är intressant är att tidigare har ju rebellerna i Aleppo alltid varit handikappade av IS, varje gång dem anföll Assad eller Assad anföll dem, så attackerade IS dem med allt dem hade. Ett tag för 2-3 månader sedan var IS på väg att ta Marea och krossa dem norr om Aleppo. IS har verkligen under 2,5 år gått in med allt dem har för att krossa rebellerna i Aleppo. Dem har alltid varit ett hinder och ett stort irritationsobjekt för rebellerna.

Men nu för första gången sen kriget började så har IS situation i Aleppo förändrats helt. Dem är helt neutraliserade nu och är på väg mot en kollaps. Efter Manbij så finns seriösa rapporter om att FSA kommer ta Jarablus. Då har IS endast Al-Bab kvar i Aleppo. Dem är ju inte ett hot mot rebellerna längre överhuvudtaget.

Finns inget som kan stoppa en massiv rebelloffensiv nu. IS är borta ur spelet. Shia miliserna söder om Aleppo är helt värdelösa och neutraliserade. Alla andra frontlinjer, såsom Hama och Lattakia är nu stabila där inga avancemang från Assads sida kan ske. Ryska helikoptrar är neutraliserade nu då Ahrar al Sham har MANPADS och för 2 veckor sedan sköt dem ner en rysk helikopter i Aleppo. Ryssarna kan alltså inte flyga lågt med sina flygplan och helikoptrar och alla som vet Rysslands militära teknologi vet att dem är värdelösa utan sina lågt flygande helikoptrar/stridsflygplan.

Finns egentligen inget som kan stoppa dem nu, annat än grov militär inkompetens.
Citera
2016-08-22, 02:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Vilka är "de" områden? Vems mark syftar han på? "Att bomba amerikansk trupp är en krigshandling". Du måste vara en av dem som är den mest imbecilla debattören i den här tråden. Har USA fått tillstånd att befinna sig på syrisk mark först coh främst? Vem gav dem det tillståndet?

Sen så har Assad inte mycket till att förlora, vet du att Ryssland finns på plats? Tom är välkommen av Assad, kan man säga samma sak om USA? Är dem välkomna?

Sluta göra bort dig är du snäll. Här pratar vi inte om vad man tycker utan vad som är rätt och vad som är fel.
Hört talas om den starkes rätt? Usa kommer aldrig att erkänna ett folkrättsbrott av den här typen, och kommer aldrig ens kunna ställas till svars för det.
Citera
2016-08-22, 02:10
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hört talas om den starkes rätt? Usa kommer aldrig att erkänna ett folkrättsbrott av den här typen, och kommer aldrig ens kunna ställas till svars för det.

Det förstår jag också men det är inte jag ville poängtera. Vem känner inte till USA:s krigsbrott i Irak och Afghanistan? Frågan är inte det utan Twitten jag länkade. Hur man har mage att säga så på någons mark.

Vi kanske inte kommer få se det men dem som kommer efter oss kommer veta och ställa dem till svars för sina handlingar. Det här är en disskusionsforum, den här tråden avhandlar allt som berör Syrien, det som är rätt eller fel och där kom min fråga in. Så vi behöver inte vandra runt och komma med olika svar.
Citera
2016-08-22, 02:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Det förstår jag också men det är inte jag ville poängtera. Vem känner inte till USA:s krigsbrott i Irak och Afghanistan? Frågan är inte det utan Twitten jag länkade. Hur man har mage att säga så på någons mark.

Vi kanske inte kommer få se det men dem som kommer efter oss kommer veta och ställa dem till svars för sina handlingar. Det här är en disskusionsforum, den här tråden avhandlar allt som berör Syrien, det som är rätt eller fel och där kom min fråga in. Så vi behöver inte vandra runt och komma med olika svar.
Sant, men samtidigt med att åren går så tätnar dimman rund vad orsakade amerikanernas närvaro och de framtida historikerna kommer sannolikt inte fram till ett entydigt svar, och de få som anklagande pekar finger åt obama och hillary kommer att drunkna i framtidens brus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in