Citat:
Ursprungligen postat av
Exxus
Kommer de anfalla ifrån inutoi staden eller är det en offensiv ifrån ytterområdena?
https://imgur.com/a/CpHxG
Är inte långt ifrån deras korridor in i staden just nu vilket borde innebära att SAA har en massa soldater där för tillfället samt en aktiv ryss som kollar truppförflyttningar etc. Borde innebära stora risker för bombningar ifall de rör sig över öppna ytor
Jag tror både och. Jag tror målet är att göra som i Idlib, alltså inte belägra staden utan lämna ett litet område ut ur staden där soldaterna kan fly så att det inte blir blodiga gatustrider när fienden är instängd. I detta fallet är området Al Mallah som är en liten åker precis norr om Aleppo och är enda området regimen kan fly.
Man har ju väldigt strategiska positioner inne i Aleppo. I Salahuddin distriktet till exempel kan man attackera Nya Aleppo, i Bustan al Qasr kan man attackera norr mot Sad Allah Jabiri torget och från gamla Aleppo kan man attackera dem armeniska områdena (Jdayde, Midan).
Utanför Aleppo kan man attackera västerifrån mot Nya Aleppo.
Jag tror attacken kommer ske från både inifrån och utifrån Aleppo.
Problemet här för Assad är att tappar man Nya Aleppo och Militärakademin så kommer man inte ha något ställe att kunna försvara sig i Västra Aleppo. Slaget om Aleppo kommer vara över om man tappar detta området.
Jag förutspådde tidigare att man skulle anfalla just detta område, speciellt Militärakademin men nu har man dessutom fått det bekräftat av Ahrar al Shams officiella talesman som gick ut i media idag och annonserade detta. Det är till och med möjligt att slaget kommer börja imorgon.
Dessa uppgifter är väldigt officiella och seriösa, och därför nämner jag det, hade det bara varit rykten hade jag inte nämnt det då man hör sådana saker ofta.
Vad som är intressant är att tidigare har ju rebellerna i Aleppo alltid varit handikappade av IS, varje gång dem anföll Assad eller Assad anföll dem, så attackerade IS dem med allt dem hade. Ett tag för 2-3 månader sedan var IS på väg att ta Marea och krossa dem norr om Aleppo. IS har verkligen under 2,5 år gått in med allt dem har för att krossa rebellerna i Aleppo. Dem har alltid varit ett hinder och ett stort irritationsobjekt för rebellerna.
Men nu för första gången sen kriget började så har IS situation i Aleppo förändrats helt. Dem är helt neutraliserade nu och är på väg mot en kollaps. Efter Manbij så finns seriösa rapporter om att FSA kommer ta Jarablus. Då har IS endast Al-Bab kvar i Aleppo. Dem är ju inte ett hot mot rebellerna längre överhuvudtaget.
Finns inget som kan stoppa en massiv rebelloffensiv nu. IS är borta ur spelet. Shia miliserna söder om Aleppo är helt värdelösa och neutraliserade. Alla andra frontlinjer, såsom Hama och Lattakia är nu stabila där inga avancemang från Assads sida kan ske. Ryska helikoptrar är neutraliserade nu då Ahrar al Sham har MANPADS och för 2 veckor sedan sköt dem ner en rysk helikopter i Aleppo. Ryssarna kan alltså inte flyga lågt med sina flygplan och helikoptrar och alla som vet Rysslands militära teknologi vet att dem är värdelösa utan sina lågt flygande helikoptrar/stridsflygplan.
Finns egentligen inget som kan stoppa dem nu, annat än grov militär inkompetens.