2016-08-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Kan man, eller är det fastställt att han inte hade en stor summa pengar? På sig eller gömt i Bulgarien?

Konton i andra länder?

Om han på något underligt sätt vill visa upp en teori att han är död. Men i själva verket bara ville "byta"
Sitt liv, utan att någon visste vart?

En tanke iallafall. Hur såg ekonomin ut? Den frågan kan ge svar på en hel del. Åt båda hållen.

Killen hade bara yrkesskola. Han var mekaniker pa ett kolkraftverk. Att han skulle haft kapital placerat utomlands, verkar väldigt osannolikt. Men det har inte framkommit hur hans ekonomi sag ut, dock. Samtidigt tycker jag i sa fall, att hans "plan" för att försvinna sag lite väl omständlig ut. Att ringa modern flera ganger, och uppträda egendomligt vid flera tillfällen, nej, jag tror inte pa det. Dessutom verkar han ha haft ett gott och nära förhallande till föräldrarna.
Citera
2016-08-21, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vid två eller ett tillfälle?

Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Vad säger hans två kompisar? Jag har bara sett en väldigt kort dokumentär i ämnet där det enda som framkom var att han och hans (okänt antal) kompisar hade hamnat i bråk på stranden med några andra turister och att det var där hans skada uppstod som gav honom reseförbud.

Jag hade ingen aning om att de var två till antalet, eller att som står skriviet här i tråden, han sagt att han blivit misshandlad vid två tillfällen, varav i det ena fallet hävdad att folk fått betalt för att slå honom. Blev kompisarna också misshandlade vid två tillfällen?

Vi vet inte om det var vid två tillfällen eller ett?

Första gången skedde ju på stranden så detta antar jag att Lars båda reskamrater bevittnade. Vid det andra tillfället var de inte med.

Ingenstans har det framkommit att hans två kamrater skulle ha blivit misshandlade.
Citera
2016-08-21, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Killen hade bara yrkesskola. Han var mekaniker pa ett kolkraftverk. Att han skulle haft kapital placerat utomlands, verkar väldigt osannolikt. Men det har inte framkommit hur hans ekonomi sag ut, dock. Samtidigt tycker jag i sa fall, att hans "plan" för att försvinna sag lite väl omständlig ut. Att ringa modern flera ganger, och uppträda egendomligt vid flera tillfällen, nej, jag tror inte pa det. Dessutom verkar han ha haft ett gott och nära förhallande till föräldrarna.

Ok. Dock finns det mängder av människor som lever dubbel liv, utan att det märks utåt.
Skulle kunna röra sig om svarta pengar, som även en Lottovinst. Långt ifrån alla pratar om det.

Även att han varit skyldig stora summor pengar. Eller att han hittat/stulit pengar under sin resa?
Skulle kunna förklara att han känner sig jagad, blir paranoid.

Oavsett. Så ligger väldigt ofta ekonomi på ett eller annat sätt som grund för liknande saker.

Jag undrar lite om medicinen han fick. Gör den att man blir "snurrig" ? Annars borde droger förekommit.
Att han utlöst en psykos under resan, känns lite osanolikt på något sätt.
Citera
2016-08-21, 19:30
Medlem
portnoys avatar
Är själv inte särskilt insatt i detta fall, minns att jag sett och läst lite om det för ett år sedan.

En liten detalj jag reagerade över på övervakningsfilmen är att det ser ut som att han har kontakt med en kvinna precis innan han går ur bild (in till läkarstationen?).

Har man hört något från henne? Det verkar ju inte vara någon djupare konversation. Hon pekar åt hållet han försvinner sedan, så troligen frågar Lars henne om vägen. Förmodligen så sades inget av vikt men hon kanske kan vittna om hur han verkade.

https://youtu.be/GqCokFceWTw
Senast redigerad av portnoy 2016-08-21 kl. 19:33.
Citera
2016-08-21, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Händelsen utanför McDonalds.

Citat:
I den tyska Aktenzeichen-dokumentären, nämns att Lars väntade utanför McDonald's pa sina tva kamrater medan de handlade. När de sedan kom ut, kanske 10 mnuter senare, vars Lars försvunnen. De träffades dagen därefter, och da berättar Lars om de mystiska bulgariska kriminella, som ska ha misshandlat honom medan han väntat pa kompisarna - pa uppdrag av tyska fotbollssupportrar.
Lars historia är ju inte trovärdig alls! Hade han känt sig hotad, hade det bara varit att rusa in till kompisarna pa restaurangen!

Nej, Lars hade knarkproblem, som han gjorde sitt bästa för att dölja. Det är vad jag tror.
Crytal Meth, ecstacy, metamfetamin eller liknande, kan ge upphov till akut paranoia.

En annan konstig sak: Den bulgariske läkaren i dokumentären ska ha erbjudit Lars operation, som han avböjde! Detta, trots att orsaken till att Lars stannade enligt honom själv var, att han ville ha läkarvard....

Så var det. Även modern har pratat om händelsen utanför McDonalds.

Det var i detta sammanhang som Lars omnämnde att det var fyra bulgarer eller ryssar som hade misshandlat honom.

Låt oss säga att du har rätt i att Lars använde narkotika. Du tror inte att han genom detta "intresse" kan ha kommit i kontakt med kriminella?
Citera
2016-08-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi vet inte om det var vid två tillfällen eller ett?

Första gången skedde ju på stranden så detta antar jag att Lars båda reskamrater bevittnade. Vid det andra tillfället var de inte med.

Ingenstans har det framkommit att hans två kamrater skulle ha blivit misshandlade.

Nej, enligt saväl Spiegel-TV-dokun som ZDF-dokun, misshandlades Lars (och endast Lars) vid endast ett tillfälle. Och det är Lars uppgifter, för ingen bevittnade misshandeln. Dock hade han bevisligen en trumhinneskada, som knappast kan ha uppstatt pa annat sätt.

Jag utgar ifran att dessa tyska dokumentärsändingar inte är behäftade med faktafel.
Citera
2016-08-21, 19:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Övervakningsfilmen.

Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Är själv inte särskilt insatt i detta fall, minns att jag sett och läst lite om det för ett år sedan.

En liten detalj jag reagerade över på övervakningsfilmen är att det ser ut som att han har kontakt med en kvinna precis innan han går ur bild (in till läkarstationen?).

Har man hört något från henne? Det verkar ju inte vara någon djupare konversation, troligen ej av större vikt, men ändå.

Jag har också sett detta på övervakningsfilmen.

Det verkar som han frågar denna kvinna någonting. Antagligen var läkaren på flygplatsen höll till. Hon verkar sedan visa Lars var denne finns. Sedan går han vidare.

Om hon har blivit hörd vet jag inte men antar att så har blivit gjort.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-21 kl. 19:48.
Citera
2016-08-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ok. Dock finns det mängder av människor som lever dubbel liv, utan att det märks utåt.
Skulle kunna röra sig om svarta pengar, som även en Lottovinst. Långt ifrån alla pratar om det.

Även att han varit skyldig stora summor pengar. Eller att han hittat/stulit pengar under sin resa?
Skulle kunna förklara att han känner sig jagad, blir paranoid.

Oavsett. Så ligger väldigt ofta ekonomi på ett eller annat sätt som grund för liknande saker.

Jag undrar lite om medicinen han fick. Gör den att man blir "snurrig" ? Annars borde droger förekommit.
Att han utlöst en psykos under resan, känns lite osanolikt på något sätt.

Jag tror inte att en kille med hans blygsamma bakgrund och bildning skulle kunna tota ihop ett sadant scenario. Dessutom är hans trumhinneskada bekräftad av tva olika läkare. Att bara sticka iväg utan att ens lata operera trumhinnan, gör knappast en mentalt tillräknelig person som planerat sitt försvinnande.

Det finns mig veterligt inget nämnt om medicinbiverkningar i den vägen.
Senast redigerad av har-analys 2016-08-21 kl. 19:41. Anledning: skrivfel
Citera
2016-08-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy

Har man hört något från henne? Det verkar ju inte vara någon djupare konversation. Hon pekar åt hållet han försvinner sedan, så troligen frågar Lars henne om vägen. Förmodligen så sades inget av vikt men hon kanske kan vittna om hur han verkade.

Jag har för mig, att han träffade en kvinnlig socialarbetare (?), när han flytt fran Hotel Color, som han kom i samsprak med. Om hon färdades i taxi tillsammans med honom till flyget, jag tror det var sa.
Citera
2016-08-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så var det. Även modern har pratat om händelsen utanför McDonalds.

Det var i detta sammanhang som Lars omnämnde att det var fyra bulgarer eller ryssar som hade misshandlat honom.

Låt oss säga att du har rätt i att Lars använde narkotika. Du tror inte att han genom detta "intresse" kan ha kommit i kontakt med kriminella?

Knark köpte han antagligen av kriminella, ja. Men hans beteende talar för en accelererande paranoia, snarare än att han verkligen skulle vaarit jagad av nagra. Observera, det finns inga vitnesmal om hotfulla personer.

Dessutom: Varför avböjde han trumhinneoperationen i Varna?
Citera
2016-08-21, 19:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars behövde pengar.

Citat:
Kan man, eller är det fastställt att han inte hade en stor summa pengar? På sig eller gömt i Bulgarien?

Konton i andra länder?

Om han på något underligt sätt vill visa upp en teori att han är död. Men i själva verket bara ville "byta"
Sitt liv, utan att någon visste vart?

En tanke iallafall. Hur såg ekonomin ut? Den frågan kan ge svar på en hel del. Åt båda hållen.

I ett samtal med modern så hade Lars tillräckligt med pengar. I nästa samtal behövde han pengar vilket hon tyckte verkade var konstigt.

Jag har svårt att se att han skulle försvinna frivilligt. Han hade en öronskada som var ganska allvarlig. Dessutom lämnade han kvar sin ID-handling och mobil på flygplatsläkarens mottagning.

Han kan ha haft pengar i byxfickorna men det knappast handlat om annat än en mindre summa.
Citera
2016-08-21, 20:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket märkligt beteende. Vad berodde detta på?

Citat:
Knark köpte han antagligen av kriminella, ja. Men hans beteende talar för en accelererande paranoia, snarare än att han verkligen skulle vaarit jagad av nagra. Observera, det finns inga vitnesmal om hotfulla personer.

Dessutom: Varför avböjde han trumhinneoperationen i Varna?

Det är helt riktigt att inte finns några vittnesmål av personer som hade varit hotfulla mot honom.

Ja varför gjorde han det? Han betedde sig verkligen mycket märkligt och hans beteende verkar ha blivit värre under de dagar som gick efter bråket på stranden. Detta skedde på den femte dagen han var i Goldstrand och på den åttonde dagen ses han springa i panik ut från flygterminalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in