2016-08-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nej, den faller inte.
Det kan du se om du tittar på siffrorna här:

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201607

https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2016/07/uah_lt_1979_thru_june_2016_v6-1.jpg
Citera
2016-08-21, 12:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2016/07/uah_lt_1979_thru_june_2016_v6-1.jpg

Satellitmätning, men vilken höjd visar bilden du länkar till?
Kan du inte länka till sidan med bilden, så att vi kan se
vad bilden visar?

Citera
2016-08-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är vad satelliterna mäter, ett utsnitt av atmosfärens temperatur.
Det finns så många satelliter som mäter så många olika saker. Vad fick dig att välja just denna kanal?
Citat:
Om du vill se trend kan du klicka fram tidigare år, eller använda möjligheten att ladda ner siffrorna och bygga ditt eget diagram. Då kan du plocka fram månad för månad.
Nu var det ju du som tyckte just detta var viktiga data så förvänta dig inte att jag skall göra jobbet åt dig.
Citera
2016-08-21, 12:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag tror att en klimatpolitik som leder till kraftigt ökade energikostnader kommer att leda till en försämrad ekonomi, arbetslöshet och stora problem för många i Sverige. Nyttan skulle vara mycket liten. Andra länder struntar i om Sverige går före. En sådan politik är endast till för att politiker ska kunna glänsa i sin egen präktighet. Indien har exempelvis slagit fast att man prioriterar fattigdomsbekämpning framför klimatförändringsbekämpning. De ser helt enkelt inte klimatförändringar som det stora problem som vissa andra som har ett smalt perspektiv som bara fokuserar på miljöfrågor.
När det gäller min åsikt om hur vi påverkar klimatet, så ser jag ännu inget alarmerande.

Som du vet, är jag enig med dig om att vi ska beakta helheten,
inklusive ekonomi. Jag är dock övertygad om att vi kan förbättra
miljön utan att behöva försämra ekonomin även om det finns
många som kommer att uppleva de omställningar som behövs
som smärtsamma.
Ulandsperspektiv på miljöfrågor är naturligtvis en komplikation.
De människor som prioriterar att hitta vatten och mat för dagen
kan vi inte förvänta oss att de ska prioritera att minska beroendet
av fossila bränslen.

Citera
2016-08-21, 12:42
Medlem
Citat:
Satellitmätning, men vilken höjd visar bilden du länkar till?
Kan du inte länka till sidan med bilden, så att vi kan se
vad bilden visar?
Just den där bilden är väl ändå välkänd?
http://www.drroyspencer.com/2016/08/uah-global-temperature-update-for-july-2016-0-39-deg-c/
I vilket mån den stämmer eller inte, tja, vem vet.
Citera
2016-08-21, 14:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Just den där bilden är väl ändå välkänd?
http://www.drroyspencer.com/2016/08/uah-global-temperature-update-for-july-2016-0-39-deg-c/
I vilket mån den stämmer eller inte, tja, vem vet.

Bilden kommer från denna nätplats:
http://www.nsstc.uah.edu/climate/

Det närmaste förklaring till vad bilden innehåller, som jag hittat
är detta:
"The satellite-based instruments measure the temperature of the
atmosphere from the surface up to an altitude of about eight
kilometers above sea level."

Så här stiger jordens medeltemperatur
https://www.ncdc.noaa.gov/monitoring-content/sotc/global/2016/jul/mthlyTempDepartures-201607.png
I siffror:
https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201607

Jag föreslår en alternativ tråd för de som vill följa klimatutvecklingen
långt upp i himlen, utan att intressera sig för vad som händer på jorden.

moderator:
Detta är en "dubbelpost" eftersom första gången jag postade detta
inlägg så försvann inlägget. Jag hoppas att detta blir kvar.
Kanske dyker den förra postningen upp igen...

-
Citera
2016-08-21, 16:50
Medlem
Citat:
som smärtsamma.
av fossila bränslen.

Jag passar på att klistra in ett inlägg från Lennart Bengtsson på klimatupplysningen

4
Lennart Bengtsson
2016/08/21 kl. 11:02
Jag har under lång tid i debatt och föredrag fört fram de extremt små svenska utsläppen som faktiskt knappast når upp till noll om man tar med den positiva nettoackumulationen i den svenska skogen. Jag har vidare fört fram att den reduktion som Sverige gjorde mellan 2002 och 2013 på ca 15 miljoner ton CO2 vilket enbart Kina kunde ”kompensera” genom en ökning på en dryg vecka. Idag släpper Kina ut ca 60% mer per person än varje svensk. När jag fört fram detta har jag bemötts med moraliska argument som att alla måste ge ett bidrag oberoende av konsekvenserna för det enskilda landet och dess ekonomi. Storbritannien och Tyskland som inte är lika gynnade med vattenkraft som Sverige och Norge har i dag stora problem att leva upp till Parisöverenskommelsen och säkert är de höga energipriserna ett bidrag till Europas dåliga ekonomi och höga arbetslöshet.
Detta förnekas fortlöpande och den gröna ekonomin framställs i stället som något som skapar arbete och välstånd. Det gäller emellertid endast för de som gottar sig i subventionerna.

På lång sikt är mycket höga CO2 koncentrationer ( som drygt de dubbla mot idag) ett potentiellt problem men detta kan inte lösas med gröna fantasier och önskedrömmar utan kräver trovärdiga och ekonomiskt genomförbara lösningar. Det värsta idag är att detta inte ens kan diskuteras då debatten har flyttats från fackmännens bord till allsköns virrpannor och bildstormare som inte ens vet skillnaden på effekt och energi och skyr alla kvantitativa spörsmål som pesten och där känslor har ersatt siffror.
Citera
2016-08-21, 17:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag passar på att klistra in ett inlägg från Lennart Bengtsson på klimatupplysningen

4
Lennart Bengtsson
2016/08/21 kl. 11:02
Jag har under lång tid i debatt och föredrag fört fram de extremt små svenska utsläppen som faktiskt knappast når upp till noll om man tar med den positiva nettoackumulationen i den svenska skogen. Jag har vidare fört fram att den reduktion som Sverige gjorde mellan 2002 och 2013 på ca 15 miljoner ton CO2 vilket enbart Kina kunde ”kompensera” genom en ökning på en dryg vecka. Idag släpper Kina ut ca 60% mer per person än varje svensk. När jag fört fram detta har jag bemötts med moraliska argument som att alla måste ge ett bidrag oberoende av konsekvenserna för det enskilda landet och dess ekonomi. Storbritannien och Tyskland som inte är lika gynnade med vattenkraft som Sverige och Norge har i dag stora problem att leva upp till Parisöverenskommelsen och säkert är de höga energipriserna ett bidrag till Europas dåliga ekonomi och höga arbetslöshet.
Detta förnekas fortlöpande och den gröna ekonomin framställs i stället som något som skapar arbete och välstånd. Det gäller emellertid endast för de som gottar sig i subventionerna.

På lång sikt är mycket höga CO2 koncentrationer ( som drygt de dubbla mot idag) ett potentiellt problem men detta kan inte lösas med gröna fantasier och önskedrömmar utan kräver trovärdiga och ekonomiskt genomförbara lösningar. Det värsta idag är att detta inte ens kan diskuteras då debatten har flyttats från fackmännens bord till allsköns virrpannor och bildstormare som inte ens vet skillnaden på effekt och energi och skyr alla kvantitativa spörsmål som pesten och där känslor har ersatt siffror.

Bra inlägg, med undantaget att jag inte skulle formulerat mig
som Bengtsson om hur skadlig en viss ökning av CO2 är.
Sanningen, IMO är att exakt vilket resultat vi får av att CO2
ökar i atmosfären får vi genom att följa hur klimat och liv
på land och i hav förändras.
Nackdelen med att inte vidta åtgärder innan t.ex. Arktis is
har smält eller växtzoner förskjutits 1000 km norrut är att
det då kan ha fått följder som vi inte kan reparera.
Den som lever får se. Troligen även du och jag, men under
alla omständigheter är jag övertygad om att våra barn
kommer att få se facit.

Citera
2016-08-21, 17:13
Medlem
Citat:
som smärtsamma.
av fossila bränslen.

Ytterligare klipp och klistra från EVert Andersson på klimatupplysningen.

Ute i världen var det en vecka senare ”business as usual”.
• Storbritannien tog beslut om att tillåta skiffergasutvinning. (Reuters)
• En dag senare beslutade parlamentet att kraftigt dra ner på subventionerna till vind- och solkraft. (Daily Mail)
• USA beslutade tillåta export av olja och gas. (Bloomberg)
• Japan planerar 41 nya kolkraftverk. (www.japantimes.co.jp)
• Indien meddelade att de inte låter överenskommelsen i Paris påverka planerna att fördubbla sin kolkraft. (www.theguardian.com)
• Kina säger att de behöver dubbla kolanvändningen till 2030 och därefter minska.
Citera
2016-08-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ytterligare klipp och klistra från EVert Andersson på klimatupplysningen.
Ja, då är det bara hoppas på att din falang har rätt, annars går det åt pipan. Själv gissar jag på alternativ två.
Citera
2016-08-21, 17:51
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, då är det bara hoppas på att din falang har rätt, annars går det åt pipan. Själv gissar jag på alternativ två.

Tja, just att "gissa" är väl det som AGW och CAGW klicken ägnar sig åt så business as usual då?
Citera
2016-08-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Tja, just att "gissa" är väl det som AGW och CAGW klicken ägnar sig åt så business as usual då?
Alla prognoser om framtiden är i någon mån gissningar, om än olika informerade sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in