Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorn-Ola
Jag passar på att klistra in ett inlägg från Lennart Bengtsson på klimatupplysningen
4
Lennart Bengtsson
2016/08/21 kl. 11:02
Jag har under lång tid i debatt och föredrag fört fram de extremt små svenska utsläppen som faktiskt knappast når upp till noll om man tar med den positiva nettoackumulationen i den svenska skogen. Jag har vidare fört fram att den reduktion som Sverige gjorde mellan 2002 och 2013 på ca 15 miljoner ton CO2 vilket enbart Kina kunde ”kompensera” genom en ökning på en dryg vecka. Idag släpper Kina ut ca 60% mer per person än varje svensk. När jag fört fram detta har jag bemötts med moraliska argument som att alla måste ge ett bidrag oberoende av konsekvenserna för det enskilda landet och dess ekonomi. Storbritannien och Tyskland som inte är lika gynnade med vattenkraft som Sverige och Norge har i dag stora problem att leva upp till Parisöverenskommelsen och säkert är de höga energipriserna ett bidrag till Europas dåliga ekonomi och höga arbetslöshet.
Detta förnekas fortlöpande och den gröna ekonomin framställs i stället som något som skapar arbete och välstånd. Det gäller emellertid endast för de som gottar sig i subventionerna.
På lång sikt är mycket höga CO2 koncentrationer ( som drygt de dubbla mot idag) ett potentiellt problem men detta kan inte lösas med gröna fantasier och önskedrömmar utan kräver trovärdiga och ekonomiskt genomförbara lösningar. Det värsta idag är att detta inte ens kan diskuteras då debatten har flyttats från fackmännens bord till allsköns virrpannor och bildstormare som inte ens vet skillnaden på effekt och energi och skyr alla kvantitativa spörsmål som pesten och där känslor har ersatt siffror.
Bra inlägg, med undantaget att jag inte skulle formulerat mig
som Bengtsson om hur skadlig en viss ökning av CO2 är.
Sanningen, IMO är att
exakt vilket resultat vi får av att CO2
ökar i atmosfären får vi genom att följa hur klimat och liv
på land och i hav förändras.
Nackdelen med att inte vidta åtgärder innan t.ex. Arktis is
har smält eller växtzoner förskjutits 1000 km norrut är att
det då kan ha fått följder som vi inte kan reparera.
Den som lever får se. Troligen även du och jag, men under
alla omständigheter är jag övertygad om att våra barn
kommer att få se facit.
–