2016-08-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Var ska de bo?

Haha, vi are so fucked att inte ens byggnadsarbetare kan vi hämta in från utlandet för de har ingenstans att bo om de ska arbeta här...
Citera
2016-08-21, 14:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Borgarna vill visst inte ha invandrare i sin närhet

Som vanligt "Not in my backyard"

Högern förespråkar ju också rumuthyrningspolitiken och utnyttja beståndet, sen vill svenne inte hyra ut rum till en svettig grekisk arbetare, trots marknadshyra...wtf
Citera
2016-08-21, 14:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Som vanligt "Not in my backyard"

Högern förespråkar ju också rumuthyrningspolitiken och utnyttja beståndet, sen vill svenne inte hyra ut rum till en svettig grekisk arbetare, trots marknadshyra...wtf

Nej varför skulle jag göra det, jag har mer pengar än jag behöver och vill inte ha in en byggjobbare hos mig.
Citera
2016-08-21, 16:45
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Givetvis ser såna nyliberalar som dig bara problem när marknadsekonomiska förslag i produdent ledet som hotar dina feta vinster och ockrande.
Vips är hela gänget här kommunister, värre än sjöstedt. Oväntat? nej, för jag har redan sett igenom vad ni är för figurer för länge sen som huserar här.

Det är inga problem överhuvudtaget att ta in tillfällig arbetskraft från östeuropa, medelhavsländer och ge dom svenska villkor om det saknas arbetskraft. Det är grotesk arbetslöshet där efter finanskrisen.

Det gick redan på 60-talet att ta hit industriarbetare och byggjobbare när miljonprogrammet byggdes utan internet och speciellt utvecklad flygtrafik.

Problemet är det kommunistiskt styrda facket som ser till att det blir blockad mot alla företag som baserar sig på icke-svensk arbetskraft.

Misslyckade försök har ju gjorts av företag från baltikum att komma in på den svenska byggmarknaden.
Citera
2016-08-21, 16:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Problemet är det kommunistiskt styrda facket som ser till att det blir blockad mot alla företag som baserar sig på icke-svensk arbetskraft.

Misslyckade försök har ju gjorts av företag från baltikum att komma in på den svenska byggmarknaden.

Inte alls, dom kör bara blockad mot nyliberalernas skumraska bolag som tar in polska byggjobbare och ger dom 65 kr svart och boende i ett hälsofarligt råtthål. Dom har ingenting emot utländsk arbetskraft som jobbar med svenska villkor som svenska arbetare när det finns efterfrågan på arbetskraft. Givetvis ska dom göra det precis som en svensk och få pension och betala skatt.

Inte fan drar jag till danmark eller Norge och jobbar och får 30-40 % lägre lön på svensk nivå.
Senast redigerad av slemhog 2016-08-21 kl. 16:56.
Citera
2016-08-21, 18:58
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Inte alls, dom kör bara blockad mot nyliberalernas skumraska bolag som tar in polska byggjobbare och ger dom 65 kr svart och boende i ett hälsofarligt råtthål. Dom har ingenting emot utländsk arbetskraft som jobbar med svenska villkor som svenska arbetare när det finns efterfrågan på arbetskraft. Givetvis ska dom göra det precis som en svensk och få pension och betala skatt.

Inte fan drar jag till danmark eller Norge och jobbar och får 30-40 % lägre lön på svensk nivå.

Om nu mot förmodan vänsterns tokiga förslag skulle gå igenom så skulle det vara intressant att följa processen där byggbolag skall väljas ut. Kommer säkerligen att ta ytterligare 1-2 år jämfört med nu innan ett bygge kan startas. Jag kan tänka mig att det blir en och annan anmälan till konkurrensverket, överklagan ett antal gånger, vissa fall kommer att hamna i eu-domstolen.
Gissningsvis kommer dock allt att lösas i vanlig vänsterstil med hjälp av svarta pengar till tjänstemän på olika myndigheter.

Nej detta kommer inte att fungera.
Citera
2016-08-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Visa mig källan på att "alla ska få en egen lägenhet" tack!

I dare you

Ser att du valde att ignorera det jag skrev. Oväntat.

Varför tror du Migrationsverket dammsuger kommuner på bostäder? Varför tror du att kommuner ger invandrare förtur? För att dom känner sig så generösa eller för att dom måste hitta bostäder åt den nya adeln?
Citera
2016-08-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I Sverige utgör utlandsfödda ca 15% av befolkningen.
I Schweiz utgör utlandsfödda ca 30% av befolkningen. Dvs de har importerat ungefär dubbelt så många som vi.

Var ser du att folk i Schweiz bor i tältläger eller liknande, i miljoner?
Bor dom inte i bostäder?

Är det möjligen så att när marknaden inte regleras så mycket av era älskade omhuldade politiker så ordnar folket så att boende byggs, i den takt som efterfrågas.

(Det där med ge alla en lägenhet har inte med immigration att göra utan är vänsterpolitik. Har du problem med vänsterpolitiken så får du väl ta upp det separat).

Vi har över 30% som inte är svenskar. Att vara "utlandsfödd" säger inte så mycket speciellt när du fular dig och använder olika mätningar för Sverige och Schweiz. Varför använda totala summan i Schweiz men inte här? Bara den missen från dig gör ju att det inte går att ta dig seriöst.

Nu om du ska ta och göra om din lilla beräkning och försöka igen? Och ang Schweiz, hur många av deras invandrare lever på bidrag? Hur många av våra gör det? Är det hyresrätter i Schweiz eller Bostadsrätter/ägandelägenheter?
Citera
2016-08-21, 19:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ser att du valde att ignorera det jag skrev. Oväntat.

Varför tror du Migrationsverket dammsuger kommuner på bostäder? Varför tror du att kommuner ger invandrare förtur? För att dom känner sig så generösa eller för att dom måste hitta bostäder åt den nya adeln?

Att bo på flyktingförläggning eller i andra hand är väl knappast att bli behandlad som någon adel?

Dock måste vi tyvärr ta ansvar för den situation som vi själva skapat genom det sätt vi röstat genom åren.
Citera
2016-08-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
På 70-talet var det inte olagligt att betala för ett hyreskontrakt. Det kom en lagändring. Möjligen var det i slutet på 70-talet.

I Stockholm kunde man i mitten på 70-talet få sig en HR i Norsborg.
Men ville man ha en billig nedreglerat HR i innerstaden så var det bara att hala upp en så där 100000 och betala för kontraktet.

Skitsnack. Du kunde i början av 90talet få en HR i Stockholms innerstad utan nämnvärd kötid. Ville du inte vänta ett år eller två kunde du köpa om du ville. På 80talet var svartkontrakt mer eller mindre något som inte existerade eftersom det inte var någon brist.
Citera
2016-08-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Bara en tidsfråga innan hyresregleringen skrotas

Gör man det kommer kostnaderna för staten att skjuta i höjden(Bidrag) och folk kommer bli fattigare, vissa blir rikare (läs: ägare av hyreshus) och ekonomin kommer kollapsa eftersom folk inte kommer ha råd att konsumera.
Citera
2016-08-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej varför skulle jag göra det, jag har mer pengar än jag behöver och vill inte ha in en byggjobbare hos mig.

Men du vill tvinga andra att göra det. Ja det är ju ett sätt att undvika att bli mördad sedan när ekonomin kollapsat och de fattiga börjar leta syndabockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in