Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsune
Verkligen. De övriga har sina linjer tätt sammanhållna medan SD är "all over the place". Dock tror jag att ökningen i spridning de senare åren bara är en effekt av att SD vuxit. Januari i år ser ut som det mest extrema då Yougov ger 28,8 och Ipsos ger 16,7, men t.ex. maj 2013 är egentligen skillnaden extremare när Sentio ger 13,6 och Skop 6,6. Mer än det dubbel skillnad då alltså.
Jag hör till de som inte tror på en medveten manipulation av resultaten, däremot tror jag på en medveten inkompetens. Även fast man inser att metoderna inte duger så vill man inte göra nödvändiga justeringar för att få bättre resultat.
Medveten inkompetens är faktiskt rätt typiskt för vår tid. Ett bekvämt sätt att inte få ett oönskat resultat oavsett om det är en opinionsundersökning eller någon statlig utvärdering.
http://xn--opinionsunderskning-36b.nu/sverigedemokraterna/
Medveten inkompetens och medveten manipulation av siffrorna är precis samma sak i praktiken, hade de varit strikt affärsmässiga och strävat efter att mäta opinionen så bra som möjligt så hade de självfallet justerat upp SD.s siffror, så varför gör dom inte det? Jo, de har en agenda och
manipulerar den verklighet de senare ska presentera för folket.
Nu hittar jag inte åt texten men jag har läst en intervju där SIFO.s Toivo Sjögren erkänner rakt av att de på SIFO är fullt medvetna om att SD ligger på tok för lågt i opinionen.
Hade de på samma sätt vetat att deras siffror varit missvisande för tex. MP, C eller S så hade de på tre raka sekunder börjat finslipa deras metoder för att få ett mer rättvisande resultat för dessa partier.
Detta förhållningssätt gäller alltså inte för SD, ett parti som de innerligt hatar och är samtidigt 100% medvetna om att SD ligger 5-10 procentenheter högre än deras egna mätningar visar.
Så förklara gärna skillnaden, det finns nämligen ingen.