2016-08-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Väl rutet!

De måste vara aktiva hela tiden eftersom folk vaknar över Sverige dygnet runt hela året. Det senaste året tycker jag är under all kritik. Det var något utspel om repatriering i våras men annars ... största .... möjliga ... tyssssssstnad...

Det finns ingen ursäkt att de ligger sämre till idag än för ett år sedan efter ett år av massinvandring som får all invandring i Sveriges historia att blekna, både till antal och till kriminalitet.
Ja obegripligt att de inte kör repatriera-kortet och en jämställdhetsdebatt, det ena utesluter verkligen inte det andra, om det nu är fler väljargrupper man behöver attrahera för att få upp siffrorna. Det är inte bara det att de är tysta, för det är de ju inte själva helt ansvariga för . men det är att de är märkligt tomma, slarviga och oengagerade de få gånger de faktiskt får säga något. För oss med insikt spelar det kanske inte så mycket roll, men för resten av menigheten - nu verkar ju S duga som invandringskritiskt parti. Nåja, valrörelsen får väl visa hur engagerade och smarta de är.
2016-08-20, 23:25
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
15,6 % i SIFO

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-20/c-rycker-fram-i-ny-sifo-matning

SIFO halverar SD:s siffror och TT glömmer nämna dem helt...
SIFO +TT = sant
2016-08-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
SIFO halverar SD:s siffror och TT glömmer nämna dem helt...
SIFO +TT = sant
Fast eftersom det är en sänkning borde de väl spela på det kortet, om det var ren ondska det handlade om? Men det är kanske i linje med "ignore"-taktiken som gäller generellt nu i media..
2016-08-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, historierevision är bland det värsta jag vet och just därför rättade jag ditt nonsens om att YouGov sänkte SD förra mandatperioden till följd av något jävla drev, eftersom det du talar om hände för exakt ett år sedan.

Här är en SVT-artikel från 2015-08-20 om just detta: Undersökning visar att SD ökar - metoden ifrågasätts

Och här är YouGovs svar på kritiken, det kom nästa dag: https://yougov.se/news/2015/08/21/om-onlinepaneler-och-tillforlitligheten/

Om du vill fortsätta hävda att samma sak hände mellan 2010-2014 så får du leta fram artiklar om det. Har du inga att komma med så är det bara att backa.

Det som åsyftas är väl Novus-Sjöströms famösa debattartikel om att SD gynnades av att överskattas i nätbaserade mätningar?
2016-08-20, 23:56
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast eftersom det är en sänkning borde de väl spela på det kortet, om det var ren ondska det handlade om? Men det är kanske i linje med "ignore"-taktiken som gäller generellt nu i media..
Att inte nämna de onämnbara är en långt bättre taktik än att kasta brun bajs efter dem.
Kan man inte bekämpa SD så provar man att förminska dem alternativt tiga ihjäl dem istället.

För att travestera Ulf Lundell: "En ignorering är också en handling.... "
2016-08-21, 00:07
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Står och stampar var ordet. Sen att MPs dumfjollor går till C gör att man börjar undra om kvinnor och feminina män verkligen förtjänar att inneha rösträtt.

Den stora ökningen i Yougov mellan juni och juli är intressant. Av siffran för augusti 24,8% (-0,2) kan vi utläsa att siffran för juli var hela 25,0%!! Vilket är mycket bra!! Även 24,8% och klart största parti är såklart ett oerhört bra utgångsläge två år innan valet.

Yougov:

SD juni ---> juli +1,7 från 23,3% till 25,0%.

Verkar bara vara aftonbladet som VILL se en minskning. Sifo har alltid hållit Sverigedemokraterna lågt. Aldrig varit över 19% hos Sifo och därefter var det snabbt nere på 16-17% som vanligt. Därtill är det så att trots att dom har uppenbart fel val efter val efter val så ändrar dom sig aldrig, vilket tyder på att man är en öppen motståndare till partiet och önskar ge för låga siffror. Sifos mål är alltså inte att mäta SD korrekt. Senaste mätningen är 0,1 procentenhet under deras dåliga mätningar i april och maj, vem är förvånad? Sifo VILL, precis som aftonbladet, expressen och dn ha Sverigedemokraterna där. Det handlar inte om något annat. Man skapar mätningar efter vad man vill och vad beställaren vill. Det blir tydligare och tydligare för varje val som det är uppenbara mätfel och detta inte korrigeras.
2016-08-21, 00:20
Medlem
jävlar vad högt dom ligger nu status.st
2016-08-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det som åsyftas är väl Novus-Sjöströms famösa debattartikel om att SD gynnades av att överskattas i nätbaserade mätningar?
"yougov viktade ner förra valperiden efter massiv kritik från svensk media och övriga institut" var påståendet. Det kopplar jag osökt till det hullabaloo som uppstod för ett år sedan när riksmedia gick ut på bred front och ifrågasatte YouGovs trovärdighet. Det ledde bl.a. till en debatt mellan Lars Gylling (YG) och Sjöström någon vecka efter skriverierna.

En enskild debattartikel från Sjöström, vars privata korståg mot webbpaneler har pågått konstant i fem år, konstituerar vare sig svensk media eller någonting särskilt massivt, mest bara business as usual. Debattartikeln ifråga publicerades i maj 2013 och föranledde inte någon justering av SD-siffran hos YouGov. Drygt ett år senare skedde däremot en markant sänkning när SD plötsligt tappade c:a 2% i juni. Från att i maj 2014 ha hållit ungefär jämna steg med Sentio och United Minds (10,6, 11,7, 10,7) sänkte YouGov SD till 8,2 och hamnade då 4% lägre än Sentio. Har lite svårt att se hur det skulle vara en reaktion på en över ett år gammal debattartikel från en konkurrent.
Citat:
Ursprungligen postat av Gitsab123
jävlar vad högt dom ligger nu status.st
Det är för att dagens Sifo inte lagts in än. Med den blir medel 19,4.
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Aftonblaskan tycks göra ett försök att glömma av att SD existerar som riksdagsparti.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23378401.ab

Man måste klicka på "LÄS MER" för att kunna se SD's siffror.
Inte Aftonblaskans text. Det är en kort notis från TT.
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-08-21 kl. 00:43.
2016-08-21, 00:49
Medlem
Continental Ops avatar
det är faktiskt lite intressant om man kollar på opinionsundersokning.nu o klickar på alla partierna för sig. Det är ruggigt mkt större spridning på resultaten på SD än på de andra partierna och det har ökat dramatiskt sista två åren.

Den här nya SIFO-mätningen har jag svårt att tro på. Mot bakgrund av det som händer runtom i Sverige på landsbygden idag måste det vara ett optimalt klimat för SD att frodas i.

Min gissning är att SD kommer ta 25+ nästa val. Så som de andra idiotpartierna hanterar SD, samma misstag som gjorts med Trump, och utvecklingen i samhället kan jag inte se att det ens är en djärv prognos.
2016-08-21, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
det är faktiskt lite intressant om man kollar på opinionsundersokning.nu o klickar på alla partierna för sig. Det är ruggigt mkt större spridning på resultaten på SD än på de andra partierna och det har ökat dramatiskt sista två åren.

Den här nya SIFO-mätningen har jag svårt att tro på. Mot bakgrund av det som händer runtom i Sverige på landsbygden idag måste det vara ett optimalt klimat för SD att frodas i.

Min gissning är att SD kommer ta 25+ nästa val. Så som de andra idiotpartierna hanterar SD, samma misstag som gjorts med Trump, och utvecklingen i samhället kan jag inte se att det ens är en djärv prognos.
Ja det här är ju sjukligt, man också intressant. Vad kommer hända närmare valet, kommer tom SIFO att anta en mer pragmatisk hållning för att inte efter valet framstå som odugliga charlataner i branschen? För SD har ju aldrig tidigare hamnat i de lägre regionerna av tillgängliga undersökningar på Valnatten. Något som borde göra nattsömnen allt svårare för ett antal statistiker ochb chefer desto närmare vi kommer valet. Om SD för tredje valet ligger över de mest optimistiska instituten finns det ju anledning att börja fundera på om det faktiskt rör sig om medvetet "agendasättande" mätningar (manifesterad praktiskt kanske främst som medveten metodologisk passivitet). Eller är det bara löjligt paranoida SD sympatisörer vi bör skälla på?
Senast redigerad av Fnysington 2016-08-21 kl. 03:23.
2016-08-21, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op

Verkligen. De övriga har sina linjer tätt sammanhållna medan SD är "all over the place". Dock tror jag att ökningen i spridning de senare åren bara är en effekt av att SD vuxit. Januari i år ser ut som det mest extrema då Yougov ger 28,8 och Ipsos ger 16,7, men t.ex. maj 2013 är egentligen skillnaden extremare när Sentio ger 13,6 och Skop 6,6. Mer än det dubbel skillnad då alltså.

Jag hör till de som inte tror på en medveten manipulation av resultaten, däremot tror jag på en medveten inkompetens. Även fast man inser att metoderna inte duger så vill man inte göra nödvändiga justeringar för att få bättre resultat.

Medveten inkompetens är faktiskt rätt typiskt för vår tid. Ett bekvämt sätt att inte få ett oönskat resultat oavsett om det är en opinionsundersökning eller någon statlig utvärdering.

http://xn--opinionsunderskning-36b.nu/sverigedemokraterna/
2016-08-21, 09:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
"yougov viktade ner förra valperiden efter massiv kritik från svensk media och övriga institut" var påståendet. Det kopplar jag osökt till det hullabaloo som uppstod för ett år sedan när riksmedia gick ut på bred front och ifrågasatte YouGovs trovärdighet. Det ledde bl.a. till en debatt mellan Lars Gylling (YG) och Sjöström någon vecka efter skriverierna.

En enskild debattartikel från Sjöström, vars privata korståg mot webbpaneler har pågått konstant i fem år, konstituerar vare sig svensk media eller någonting särskilt massivt, mest bara business as usual. Debattartikeln ifråga publicerades i maj 2013 och föranledde inte någon justering av SD-siffran hos YouGov. Drygt ett år senare skedde däremot en markant sänkning när SD plötsligt tappade c:a 2% i juni. Från att i maj 2014 ha hållit ungefär jämna steg med Sentio och United Minds (10,6, 11,7, 10,7) sänkte YouGov SD till 8,2 och hamnade då 4% lägre än Sentio. Har lite svårt att se hur det skulle vara en reaktion på en över ett år gammal debattartikel från en konkurrent.

Det är för att dagens Sifo inte lagts in än. Med den blir medel 19,4.

Inte Aftonblaskans text. Det är en kort notis från TT.
Härligt att vår moderatapologet kör sina vanliga historieförfalskningar, hur länge till skall SIFO publicera sin uppenbart felaktiga mätningar? Ska de missa ett val till? Två val? Tio val?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in