Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Ja , av någon outgrundlig anledning tycks just sexualsadist vara det som är mest otänkbart.
En annan reflektion.
NB behöver behandlas för sexuellt våld. Det VET vi via riskbedömningen och han sitter
inte i sexbunkern enbart för att skyddas från andra interner.
En vanlig myt är att män är offer för sin egen sexualdrift: "Jag kunde inte hjälpa, jag kunde inte stå emot, jag drevs till att..."
Dvs skräp om testosteronhalter när det handlar om att besinna sig, om moral och självinsikt.
Det är en sak som ROS-programmet tar upp som riskfaktor.
Typ - ta ansvar, var en man. Behave. Väx upp. Mogna.
Seriemördare brukar köra liknande dravel om en inre entitet, ett monster som tar överhanden eller faktor X.
Sexualbrott har inte mycket med sex att göra; drivkraften är i grunden ofta baserad på en kränkning från vuxna varav följden/konsekvensen är felriktad hätskhet och hat - ett fullständigt felaktigt försök att återfå kontroll och makt.
Sexualbrottslingen (våldtäkt) ger sig på kvinnor som grupp.
Vissa andra tror sig utöva en sorts heroisk kamp som främjar sanning:
Rasisten eller den främlingsfientlige ger sig på en viss grupp med sitt invandrarhat.
Rättshaverister går fram som skenande lok och hatar myndigheter, poliser, rättsväsende - dvs auktoriteter som grupp.
Seriemördaren anser sig utföra en samhällstjänst. Han mördar prostituerade, uteliggare eller homosexuella som grupp.
Samma sak med de som mördar patienter - en slags altrustisk eutanasi där de går fram som dödsänglar och anser sig godhjärtade.
Det är sen en enda röra av
rättfärdigande via lögner, generaliseringar och förvanskningar i klappjakten.
Det verkar således handla om samma mynt men olika riktat hat om det så handlar om kvinnohat, invandrarhat, myndighetshat, utsatta/svaga människorhat. Någon har gjort nåt, uppfostrat galet i det bakflutna - som sen projiceras ut från personen likt galla mot en viss
grupp.
Projicering.
Bra många mer än dömda sexualbrottslingar skulle nog behöva gå rosprogram...