Ja, Dahlgrens berättelse framstår som autentisk. Han var ju belagd med tystnadsplikt av HH men valde ändå att berätta.
Jallai tänker sig ju att HH helt enkelt kan ha varit involverad i attentatet.
Så kan det naturligtvis vara. Men ingen vet. Vem var mannen Dahlgren hämtade på centralstationen?
Personligen har jag emellanåt funderat över följande rörande WT-män och andra under mordkvällen:
Kan det vara så enkelt att polisen, säkerhetspolisen och andra som ansvarade för Palmes säkerhet var ute i olika spaningsärenden under mordkvällen. Dvs knarkspaning, spaning på misstänkta spioner etc.
- och lyckades med konststycket att "missa" mordet?
Mörkläggningen skulle då inte finnas för att dölja kunskap om den verkliga attentatsgruppen utan för att dölja polisens/säkerhetspolisens oerhörda inkompetens.
Säpos trovärdighet skulle en gång för alla landa på sophögen. Hur kan man ha välutbildad spaningspersonal ute på stan i trakterna av Sveavägen den aktuella kvällen och inte märka att statsministern blir mördad, skulle mannen på gatan fråga.
Och om en massa vältränade polismän med WT befann sig i krokarna - varför kommunicerade de inte med varandra och ringade in mördaren snabbt och effektivt?
Ja, detta är givetvis endast en fri spekulation. Men jag tycker man ska vända och vrida på alla uppgifter i utredningen.
Jag skriver detta därför att jag i övrigt inte finner Ölvebro, Krusell, Helin, Almblad, Lindström m fl vara särskilt övertygande i de tv-intervjuer som de deltagit i. De ger på mig ett både tafatt/oskickligt och "självsäkert" intryck, dvs den självsäkerhet som människor har som tror att de förstått saker men som i själva verket inte har begåvning nog att förstå komplexa sammanhang.
Jag har genom hela utredningen saknat intelligens, professionalitet och kreativitet hos de personer som framträtt. De framstår mer som grå tjänstemän med starkt begränsad utsikt. De sitter i sina tjänsterum och tror en massa saker tillsammans som snabbt visar sig vara ren fiktion när tänkande människor granskar dem.
Palmeutredningen var liksom för svår för svensk polis. Kompetensen att lösa mordet fanns inte i Sverige. Jag tror regeringen, om den ville lösa mordet, snabbt skulle ha hyrt in erfarna mordutredare från USA, Storbritannien, Frankrike etc.
Folk som förutsättningslöst och kompetent skulle ha granskat alla tänkbara uppslag. Då hade vi nog för länge sen känt till vilka WT-männen var och förmodligen även vem som höll i revolvern och vilka som engagerat mördaren.
Hela utredningen har kraschat för länge sen på grund av alla missgrepp. Jag tycker mig se att det finns många logiska felslut och felaktiga strategiska val. Den ensidiga inriktningen på PKK kostade första året, den ensidiga inriktningen på CP och ensam gärningsman kostade ytterligare 10 år.
Och när tänkande människor (dit räknar jag LGWP, Borgnäs, Ahlenius, Wall + de kloka välinformerade skribenterna i denna tråd) börjar närma sig den troliga sanningen att Palme mördades av sina politiska fiender så startar dementimaskinen och CP-anhängarna kastar sig fram.
Det får liksom inte vara så att svenska staten gjort fel. Det kan inte vara möjiigt. Men det är möjligt. Och många fel har begåtts och ännu fler begås dagligen. Svenska staten är inte, lika lite som andra stater, ofelbar.
Det är som om hela den s-märkta delen av befolkningen sätter klackarna i backen och säger
"Nej, du! Försök inte påstå att vi gjort fel. Vi gör inte fel. IC och hans vänner vet vad de gör. Och LP är vår idol så henne rör ni inte. Det var CP som var mördaren. Så är det. Allt ni säger är bara konspirationsteorier. Ni är foliehattar allihop. Vår duktiga polismakt har ju granskat allting och funnit att CP var skyldig. Försök inte ifrågasätt den svenska staten. Då ska du få se på annat".
En slags kollektiv mental låsning alltså. Eller en jantelag om man så vill. Sanningssägare är aldrig välkomna.
"Låt oss leva kvar i vår fiktion. Vi är nöjda där. Där är vi alla lika duktiga och vi tjänar alla lika mycket och det finns inga otäcka saker alls någonstans för vi har skapat världens bästa samhälle och vi är så tacksamma gentemot Per Albin, Erlander, Palme och Carlsson och alla de andra".
Många ord och lite funderingar.