Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-19, 23:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Testa även att lägga i lite gravad lax och eller rökt lax och dill.
Det låter som en god ide med lax. Inte provat, men det känns som att det skulle fungera bra.
Citera
2016-08-20, 07:29
Medlem
klybans avatar
Jag åt en Jansson´s på julbord en gång, och den hade ett lager av smör/fett uppepå säkert upp mot 2cm
Så extrema mängder att jag bara stod och glodde på skiten en bra stund, innan jag vågade ta lite.
Vilket var ett misstag.

Sen har jag märkt att en del kör den för kort tid, då både potatis och lök inte är mjuka ens.
Verkar som de bara tittar på toppen, och sen tar ut den när den ser fin ut.
Annan förklaring har inte jag.

Sen en sak som jag anser är viktigt, och det är att fördela ansjovisen väl.
Då en del tenderar lägga dom i klusters, och inte ens jag som gillar ansjovis tycker det är gott.
Citera
2016-08-20, 13:20
Medlem
HighwayDelights avatar
Föredrar den falsk,utan all jävla äcklig ansjovis

Vad är "Karlssons"? Aldrig hört talas om, och orkar inte Googla
Citera
2016-08-20, 13:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight

Då är det bara en potatisgratäng utan vitlök
Citera
2016-08-20, 13:35
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Då är det bara en potatisgratäng utan vitlök

Och det är ju det bästa av allt, potatisgratäng alltså,helst ska det vara mycket grädde i också , men att det fattas vitlök gör mig ledsen isåfall :/

Och tack för ditt svar!
Citera
2016-08-20, 13:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Sen har jag märkt att en del kör den för kort tid, då både potatis och lök inte är mjuka ens.
Verkar som de bara tittar på toppen, och sen tar ut den när den ser fin ut.
Annan förklaring har inte jag.

Sen en sak som jag anser är viktigt, och det är att fördela ansjovisen väl.
Då en del tenderar lägga dom i klusters, och inte ens jag som gillar ansjovis tycker det är gott.

Lök, potatis och ansjovis måste fördelas jämnt. Man lägger ett lager potatis, ett lager lök, ett lager ansjovis + ett likadant lager till. Överst lägger man ett lager potatis. Man får räkna med 60-70 minuter i ugnen. Både potatis och lök skall vara mjuk.

Endast riktig grädde självklart.
Citera
2016-08-20, 14:06
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Lök, potatis och ansjovis måste fördelas jämnt. Man lägger ett lager potatis, ett lager lök, ett lager ansjovis + ett likadant lager till. Överst lägger man ett lager potatis. Man får räkna med 60-70 minuter i ugnen. Både potatis och lök skall vara mjuk.

Endast riktig grädde självklart.

Tips

Endast grädde
Bra Ansjovis
Stek löken innan
lägg inte potatisen i blöt efter ni skurit den
Brukar peppra och salta löken och har ganska mycket ansjovis och spad men ibland behövs lite extra salt och peppar också.
Jag brukar köra Jansson i ca 1h och sen låta den svalna ca 20-30min.

Vill man snabba på kan man steka potatisen innan också men resultatet blir lite sämre tycker jag.
Gör jag Jansson till mig själv brukar jag variera kryddningen och ingredienser. Har gjort jansson på potatis & morötter vilket var helt ok men inget jag skulle göra inför julen men en trevlig lunch blev det.
Citera
2016-08-20, 18:13
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight

Vad är "Karlssons"? Aldrig hört talas om, och orkar inte Googla

Karlssons f. är då man byter ut ansjovis mot köttfärs, helt vegetarisk kallas den hanssons f.

Men nog fasiken ska det vara ansjovis och en riktig jansson, man skall inte ändra på nåt som är så gott.
Citera
2016-08-20, 20:37
Medlem
Det ska inte vara nån jävla lök i janssons!!!
Endast potatis, grädde och ansjovis... och det ska vara skarpsill, ingen jävla "ansjöviskryddad restaurangsill"... sen öser man i allt spad i det hela..
Fantastisk mat.

Mvh
Citera
2016-08-20, 20:48
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Det ska inte vara nån jävla lök i janssons!!!
Endast potatis, grädde och ansjovis... och det ska vara skarpsill, ingen jävla "ansjöviskryddad restaurangsill"... sen öser man i allt spad i det hela..
Fantastisk mat.

Mvh
Kan göra både med och utan lök, men brynt ... ehh, stekt (sådär så den blir lite sötare och den skarpa smaken försvinner) inte brynt lök balanserar sältan från fisken ganska bra.

Men det beror lite på vad man skall ha janssonen till, som ensamrätt sent på kvällen efter en trevlig utekväll så vill jag ha den saltare. Om jag serverar nåt till som redan är salt så vill jag minska sältan i janssonen och då passar lite stekt lök bra. Men det ofoget med tomatpuré i jansson tänker jag inte prova.
Citera
2016-08-20, 22:56
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Karlssons f. är då man byter ut ansjovis mot köttfärs, helt vegetarisk kallas den hanssons f.

Men nog fasiken ska det vara ansjovis och en riktig jansson, man skall inte ändra på nåt som är så gott.

Aha

Gällande ansjovisen så ger jag hellre fan i att äta det alls isåfall
Citera
2016-08-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kan göra både med och utan lök, men brynt ... ehh, stekt (sådär så den blir lite sötare och den skarpa smaken försvinner) inte brynt lök balanserar sältan från fisken ganska bra.

Men det beror lite på vad man skall ha janssonen till, som ensamrätt sent på kvällen efter en trevlig utekväll så vill jag ha den saltare. Om jag serverar nåt till som redan är salt så vill jag minska sältan i janssonen och då passar lite stekt lök bra. Men det ofoget med tomatpuré i jansson tänker jag inte prova.

Jag vill helt klart ha min Jansson med lök Att karamellisera löken (gissar att det är vad du menar?) låter dock som en trevlig idé. Det ska jag nog prova nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in