2016-08-09, 20:57
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Vad har dom andra 2 inblandade för bakgrund? Straffade?
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Ja, dom har ju liknande bakgrund alla tre.
Citat:
Kanske en anledning till att Linna dömdes? Vad var det då?
Citat:
Att han var dömd för rån innan Kalamarksmordet

Så att svaret, på en fråga om de två andra inblandades bakgrund, var liknande som Linnas ser du som en anledning till varför Linna dömdes??
Du fick inget svar om att Linna dömts för ett rån (vilket jag för övrigt inte tror är sant, men någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel), det skrevs flera timmar senare av en annan användare.

Så åter igen, utveckla gärna varför svaret att de två andra inblandades bakgrund var liknande som Linnas skulle vara en anledning till att Linna dömdes.
Citera
2016-08-09, 22:42
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Så att svaret, på en fråga om de två andra inblandades bakgrund, var liknande som Linnas ser du som en anledning till varför Linna dömdes??
Du fick inget svar om att Linna dömts för ett rån (vilket jag för övrigt inte tror är sant, men någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel), det skrevs flera timmar senare av en annan användare.

Så åter igen, utveckla gärna varför svaret att de två andra inblandades bakgrund var liknande som Linnas skulle vara en anledning till att Linna dömdes.

Linna dömdes förvisso för grovt rån i samband med mordet, annars är Linna och Nils i alla fall dömda för stöld, och då när de tog för sig in i Konsumbutiken. Det vill säga samma brott och det borde ju inte direkt göra Nils mer pålitlig i varje fall.
Utöver det kallade väl sig Nils för advokat (eller klargjordes det?) när han hjälpte till Håkan att blåsa bröderna på pengar och det är väl inget som fyller på trovärdighetskontot egentligen. Att blåsa naiva människor på enorma summor pengar borde inte heller vara till deras fördel.

Som Nils själv säger i klippen från dokumentären höll de sig ganska mycket i gråzonen. Och visst pratade han om en del affärer som inte var lagliga över huvudtaget? Det framkom väl förstås inte i förhören när det var aktuellt men med facit i hand så vet vi allihopa som tagit del av den informationen som finns att Nils och Håkan inte är särskilt pålitliga.
Citera
2016-08-09, 23:06
Medlem
habets avatar
Citat:
Linna dömdes förvisso för grovt rån i samband med mordet, annars är Linna och Nils i alla fall dömda för stöld, och då när de tog för sig in i Konsumbutiken. Det vill säga samma brott och det borde ju inte direkt göra Nils mer pålitlig i varje fall.
Utöver det kallade väl sig Nils för advokat (eller klargjordes det?) när han hjälpte till Håkan att blåsa bröderna på pengar och det är väl inget som fyller på trovärdighetskontot egentligen. Att blåsa naiva människor på enorma summor pengar borde inte heller vara till deras fördel.

Som Nils själv säger i klippen från dokumentären höll de sig ganska mycket i gråzonen. Och visst pratade han om en del affärer som inte var lagliga över huvudtaget? Det framkom väl förstås inte i förhören när det var aktuellt men med facit i hand så vet vi allihopa som tagit del av den informationen som finns att Nils och Håkan inte är särskilt pålitliga.

Tack för svar.
Jag räknade bort Kalamarksmordet, eftersom Q2000 även gjorde det. Det var ju Konsuminbrottet som kallades rån och det var det jag opponerade mig emot.
Citera
2016-08-09, 23:22
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Tack för svar.
Jag räknade bort Kalamarksmordet, eftersom Q2000 även gjorde det. Det var ju Konsuminbrottet som kallades rån och det var det jag opponerade mig emot.

Jo jag antog att du gjorde det men passade på att förklara för att slippa eventuella missförstånd hos andra.
Citera
2016-08-16, 09:21
Medlem
Vi kan nog alla vara överens om att bevisningen inte räcker men det känns ändå som någon skrev att Linna på något sätt är inblandad i detta brottet.
Citera
2016-08-16, 17:05
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Vi kan nog alla vara överens om att bevisningen inte räcker men det känns ändå som någon skrev att Linna på något sätt är inblandad i detta brottet.

Enligt förundersökningen är han påkommen med ett otal osanningar. Tror personligen inte att någon har motiv att ta till så många lögner om man inte själv spelade en roll i gärningen, på något sätt.
Citera
2016-08-16, 18:19
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Nja, varför då?

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Enligt förundersökningen är han påkommen med ett otal osanningar. Tror personligen inte att någon har motiv att ta till så många lögner om man inte själv spelade en roll i gärningen, på något sätt.
Med facit i hand så har ju Nils inte kommit med något annat än lögner i princip. Gäller samma sak för honom då?
Citera
2016-08-16, 19:16
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:

Kan du nämna en av dessa påstådda lögner?
Citera
2016-08-16, 22:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Enligt förundersökningen är han påkommen med ett otal osanningar.
Om du bara har läst polisutredningen så har du inte fått hela bilden. Det har framkommit en hel del nytt på senare år, och det verkar vara omfattande brister i just polisutredningen. Nu lutar det mer åt att Linna inte har ljugit alls, åtminstone tycks man inte ha kunnat belägga honom med någon lögn.
Citera
2016-08-19, 01:57
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Med facit i hand så har ju Nils inte kommit med något annat än lögner i princip. Gäller samma sak för honom då?

Jag misstänker att Nils är mer delaktig än han vill erkänna, så mycket kan jag säga.

Gäller inte samma princip, enligt dig, för Kaj Linna?
Citera
2016-08-19, 11:01
Medlem
Citat:

Jag menade att Linna har brottslig bakgrund

Citat:
Jag misstänker att Nils är mer delaktig än han vill erkänna, så mycket kan jag säga.

Jag tror att alla 3 är inblandade på något sätt.
Citera
2016-08-19, 11:40
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:

Jag vet inte vilka lögner du syftar på men du får gärna upplysa mig och andra nyfikna i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in