2016-08-02, 14:33
Medlem
Har nu betat mig igenom alla trådens siffror efter att ha uppmärksammat detta mord genom poden Spår. Jag var högst tveksam i början då jag inte trodde att det hade kunnat gå till så enkelspårigt som poden gav sken av, och det finns tveksamheter som KL borde ha förklaringar till men jag måste ändå ställa mig på hans sida. Han har inte fått en rättvis bedömning i rättegång, och därför borde han få resning.

Det är allt för många detaljer som är frågetecken för att man ska få fälla någon till livstids fängelse, enligt mig är det inte ställt bortom allt tvivel att det är han som är GM och därför borde aldrig domen ha fällts på det sättet.

Bara för att KL inte kan förklara vad eller varför han har gjort vissa saker, så betyder ju inte det att han har mördat och rånat bröderna. Jag hade inte kunnat svara på varför jag ringt vissa samtal ett halvår tidigare t.ex., det borde inte gälla omvänd bevisbörda för honom.

Följer fallet med stort intresse!
Citera
2016-08-04, 23:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Det är allt för många detaljer som är frågetecken för att man ska få fälla någon till livstids fängelse, enligt mig är det inte ställt bortom allt tvivel att det är han som är GM och därför borde aldrig domen ha fällts på det sättet.

Du verkar kunna se det från båda håll, till skillnad från många av oss andra här i tråden. Vad anser du i första hand vara det som talar för att han skulle vara skyldig?
Citera
2016-08-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du verkar kunna se det från båda håll, till skillnad från många av oss andra här i tråden. Vad anser du i första hand vara det som talar för att han skulle vara skyldig?
Finns ingenting som egentligen pekar på att han är skyldig, utan mer att det är många sammanträffanden som i så fall har sammanfallit bra med tidpunkter. Tänker dels på hans avresa, telefontrafik, han känner väl till bröderna och deras kassaskåp samt även att dom är välbärgade. Alltså ingenting som säger att han är skyldig, och jag tror verkligen inte att han är det, men min känsla är att han har ett litet pekfinger med någonting.

Antingen att han pratat bredvid mun om deras skåp och rikedom eller om att han har varit med i planering på något sätt. Det är min känsla iaf, jag har däremot inte läst hela FUP'en (den som är delad i tråden) men det är på min To-do-lista.

Oavsett skyldighet så är det ett makalöst dåligt case som åklagaren har fått igenom, två domstolar dessutom. Ska bli väldigt spännande att se vad som sker. Ingen ska behöva bli fängslad på så otroligt lösa grunder.
Citera
2016-08-05, 21:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Jag vill däremot påstå att det är bekräftat att Nils inte har något alibi över huvud taget efter att ha tittat på samtalslistan, hur polisen kunde få det till ett alibi är ett jävla mysterium.
Advokat Thomas Magnusson ser ut att ha kommit till samma slutsats i sitt svar på RÅ:s yttrande:
Citat:
"Det förhållandet att Nils båda telefoner har haft kontakt sinsemellan natten mot den 15 april 2004 utan att positionerna kunnat utredas är fortfarande förbryllande och någon förklaring har Kaj Linna ännu ej fått.
Det synes svårförståeligt om Nils ringt till sig själv med en telefon i varje hand men förklarar ändå inte bristen på mastpositioner."
Citera
2016-08-07, 17:12
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Advokat Thomas Magnusson ser ut att ha kommit till samma slutsats i sitt svar på RÅ:s yttrande:

Det är helt makalöst att både polis och domstol inte anser att Linna har ett alibi men äter upp både Nils och Håkans uppgifter utan att ens ifrågasätta något över huvud jävla taget.
Att man både i TR och HR har tagit för givet att det finns belägg för deras alibi kan förklara deras oförklarliga agerande, men inget kan ursäkta polisen och deras inkompetens som man aldrig borde kunna föreställa sig i ett rättssamhälle.
Citera
2016-08-08, 08:57
Medlem
Vad har dom andra 2 inblandade för bakgrund? Straffade?
Citera
2016-08-08, 13:11
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Vad har dom andra 2 inblandade för bakgrund? Straffade?

Ja, dom har ju liknande bakgrund alla tre.
Citera
2016-08-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Ja, dom har ju liknande bakgrund alla tre.
Kanske en anledning till att Linna dömdes? Vad var det då?
Citera
2016-08-08, 17:16
Medlem
Citat:
Står tidigare i tråden, Linna har blivit dömd tidigare för ett rån mot Konsum tillsammans med "Nils", även där endast på hans vittnesmål tillsammans med vittnesmål från hans X. Antingen är KL världens mastermind när det gäller stöld och rån som aldrig lämnar teknisk bevisning efter sig, eller så fälls han på väldigt taskiga mål.
Citera
2016-08-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Står tidigare i tråden, Linna har blivit dömd tidigare för ett rån mot Konsum tillsammans med "Nils", även där endast på hans vittnesmål tillsammans med vittnesmål från hans X. Antingen är KL världens mastermind när det gäller stöld och rån som aldrig lämnar teknisk bevisning efter sig, eller så fälls han på väldigt taskiga mål.
Ursäkta så mycket men hade faktiskt ingen lust att gå igenom 121 sidor. Är inte Kaj Linna dömd för något annat också? Vad har han för inkomst?
Citera
2016-08-08, 17:48
Medlem
habets avatar
Citat:

Kan du vara snäll och utveckla det litegrann.
Citera
2016-08-09, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Kan du vara snäll och utveckla det litegrann.
Att han var dömd för rån innan Kalamarksmordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in