2016-08-18, 20:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Det har väl setts minst ett gevär bäras ut ur huset på bilder från brottsplatsen, kanske skrämde mamman förövaren/na på flykten med det?

Knappast troligt om vapnen förvarades på ett korrekt och
lagligt sätt i vapenskåp.
Att bli knivhuggen i sängen, rusa upp, hitta nycken till
vapenskåpet, ta fram vapen och ladda. Osannolikt,
tror jag.

Annat är det i USA, där många har vapnet under kudden
eller i en låda intill sängen.
Mamma sköt ihjäl okänd man i barnens sovrum

Senast redigerad av lasternassumma 2016-08-18 kl. 20:29.
Citera
2016-08-18, 20:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nix det behövs inte. Går att häkta på skäligen misstänkt bara att bl a "åberopa s.k utredningshäktning
vilket kan bli aktuellt här då kvinnan var på väg till Thailand och man var tvungen att anhålla henne
innan hon hann lämnade landet.

Du har helt rätt och jag har uppenbarligen uttryckt mig klumpigt och oklart, vad jag hoppas är att åklagaren kan gå på ett högre skäl just för att visa att bevisläget inte är så tunt som det kan verka.
Citera
2016-08-18, 20:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Var lugn, det kommer. Har inte sett häktningsframställan än, jobbas febrilt förmodligen.

Ja de har ju tid till klockan 12 i morgon om jag nu förstod det rätt, gör rätt nu så det inte blir fel i slutändan.
Citera
2016-08-18, 20:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Någonting fick gärningsmannen/männen/mannen+kvinnan att
dra iväg utan att ha avslutat det som de påbörjade.

Jag har ingen aning om vad det kan vara, men min gissning
är att planen var att ta livet av föräldrarna och sedan sätta
eld på huset och därigenom dölja alla spår.

Vad skulle det kunna vara som fått förövarna att fly, om det
nu var så?

Det kanske inte var tänkt att modern skulle dö så barnen får ut arvet, finns det någon potentiell friare i kulisserna som är där och stöttar snart?
Citera
2016-08-18, 20:30
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
tror jag.

http://omni.se/mamma-skot-ihjal-okand-man-i-barnens-sovrum/a/Bxjkw

Glöm inte att Johanna är deras dotter. I deras ställe skulle jag haft geväret laddat och klart bredvid sängen, en kniv under kudden och en yxa i sängen.

Fast det är lite långsökt att hon skulle ha fokus nog att leta upp ett gevär under en knivattack.
Citera
2016-08-18, 20:32
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Var lugn, det kommer. Har inte sett häktningsframställan än, jobbas febrilt förmodligen.
Enligt SVT så är det ett utredningsanhållande http://www.minilex.se/a/s%C3%A4rskilt-om-utredningsanh%C3%A5llande
Citat:
Utgångspunkten bör dock kunna vara att synnerlig vikt är uppfyllt då åklagaren eller förundersökningsledaren räknar med att förundersökningen inom kort kommer att kompletteras med sådant material som gör att misstankegraden mot den misstänkte når upp till på sannolika skäl misstänkt och det samtidigt föreligger en särskilt stor risk för att den misstänkte tänker fly, försvåra utredningen eller fortsätta med sin brottsliga verksamhet. Ytterligare omständigheter som kan vägas in i bedömningen av om synnerlig vikt föreligger eller inte kan vara att det rör sig om ett mycket allvarligt brott och att man inom kort kommer att nå ett genombrott i förundersökningen som gör att man får ett säkrare underlag att bedöma misstankefrågan utifrån.
Citera
2016-08-18, 20:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kanske inte var tänkt att modern skulle dö så barnen får ut arvet, finns det någon potentiell friare i kulisserna som är där och stöttar snart?

Hon var ändå svårt skadad, t.ex. i ansiktet. T.ex. har det beskrivits
att hon tappat en tand.
Låter långsökt att hon skulle vara inblandad…
Jag tror att vi kan avfärda det.

Citera
2016-08-18, 20:33
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nej, enligt filmen från lokaltidningen,som det har länkats till tidigare, så ställer sig mamman positiv till att två misstänkta personer gripits, men är samtidigt förtvivlad över att den ena personen är hennes dotter. Så långt ifrån glad över att hennes dotter har gripits.

Då har jag fått det helt om bakfoten. Tack! Någon som vet vad som händer i sommarstugan i detta nu? Är där polistekniker på plats fortfarande och jobbar även om det gått så lång tid?
Senast redigerad av OvissFramtid 2016-08-18 kl. 20:43.
Citera
2016-08-18, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Hur vet du vet?
Det är inte ovanligt att äldre par har skilda sovrum. Vissa män snarkar ofantligt högt och stör nattsömnen för sina fruar och sambos. Tror inte att det framkommit att de befann sig i samma rum.

När det gäller förvåningen över att mamman överlevde kanske det beror på många olika saker.
Det är en sak att sitta och prata om att döda någon och totalt annorlunda i verkligheten.

När stunden är kommen har man garanterat ett häftigt adrenalinpåslag, kanske också genom droger eller alkohol + mörker och en rädsla att bli upptäckt. Detta tillsammans med mycket blod och höga skrik gör väl att man vill komma därifrån så fort som möjligt.

Citat:
Kvinnan väcktes av huggen

Bredvid henne i sängen låg hennes man dödad.

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4294935-tv-kvinnan-vacktes-av-huggen
Senast redigerad av Zurfarn08 2016-08-18 kl. 20:36.
Citera
2016-08-18, 20:34
Medlem
Citat:
tror jag.

http://omni.se/mamma-skot-ihjal-okand-man-i-barnens-sovrum/a/Bxjkw

Nej det förutsätter ju att det fanns lättillgängligt vilket jag tycker inte kan uteslutas med tanke på att mamman dels tycks ha varit en kvinna med huvudet på skaft som förstått vilka faror som finns i landet och det finns ju även uppgifter om att en anhörig hört dottern berätta om mordplaner på föräldrarna.
Citera
2016-08-18, 20:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Glöm inte att Johanna är deras dotter. I deras ställe skulle jag haft geväret laddat och klart bredvid sängen, en kniv under kudden och en yxa i sängen.

Fast det är lite långsökt att hon skulle ha fokus nog att leta upp ett gevär under en knivattack.

I deras ställe skulle jag ha skaffat larm, bytt lås och skaffat minst
två, helst tre riktiga vakthundar som funnits på nedervåningen
eller utanför huset.

http://www.themost10.com/wp-content/uploads/2012/03/Most-Aggressive-Dogs.jpg?f894db

Citera
2016-08-18, 20:37
Medlem
kravodlat68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det var inte det jag frågade om. Jag frågade om man har en reservnyckel liggandes utanför huset när man befinner sig i stugan. Jag personligen ser inte det som troligt. Även om man har en reservnyckel så sätter man väl den i nyckelknippan? Kvinnan kan ha haft en nyckel och mannen en. Jag personligen tycker därför det är troligare att JM hade en nyckel och att hon givit den till förövaren.

Svårt att förstå? Man har en nyckel gömd för jämnan! Om man av nån anledning glömmer sin ordinarie nyckel eller vill skicka dit nån i nått ärende och hämta nåt typ..Mer regel än undantag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in