Citat:
Jo, det är det faktiskt. Och det konstiga beror inte på att jag eller någon annan utomstående betraktare är övertygade om att CP är oskyldig.
Det konstiga är att ingen anhängare av CP-teorin tycks ha studerat vad hovrätten säger i sin dom när de friar CP eller vad HD säger när de bestämmer sig för att inte ta upp fallet.
Studera gärna hovrättens bedömning av LP:s möjligheter att överhuvudtaget uppfatta någon person omkring sig:
1) Ljuset från Dekorima omöjliggjorde iakttagelser av anletsdrag. Hovrättens ledamöter var själva på plats och kunde konstatera det.
2) LP var mycket upprörd och chockad och sökte efter hjälp. Hon var i huvudsak fokuserad på sin skjutne man vilket givetvis är mycket förståeligt.
3) LP trodde att barn lekte med smällare. Och när hon förstod att hennes man var skjuten trodde hon att skotten avlossats från långt håll.
4) Att EVENTUELLT under några få sekunder betrakta GM gör det inte möjligt att tre år senare identifiera honom. Det hade inte spelat någon roll vem polisen släpat fram. CP eller någon helt annan. Hon hade inga möjligheter att registrera anletsdragen.
Lägg därtill brottets metodiska genomförande, LJ:s vittnesmål, den effektiva flykten, mordplatsvittnenas INITIALA beskrivning av GM:s kroppsbyggnad och rörelsemönster så bör det framgå att ingenting talar för att CP var mördaren.
Det är det som är konstigt. Jag menar inte att du ska lita på mig eller någon annan. Men lita på sakkunskapen. Hovrätten har rätt bra koll. Även de RRV-experter som granskade utredningen på Ahlenius uppdrag såg att brottet var skickligt utfört. De invände starkt mot GMP:s beskrivning.
Det finns fakta att studera och reflektera över.