2016-08-17, 23:36
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Visst är du medveten om skillnaden mellan Micropore och Transpore? Den ena vit och av papperstyp och den andra av plast. Båda typerna (och dess motsvarigheter av andra fabrikat) kan benämnas kirurgtejp.

Jadå, det gör jag.
Citera
2016-08-17, 23:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Var väl under en vintermånad som han snodde rullen ur denna Saab. På vintern i Boden har man handskar på vintern. Trofén placerade han direkt när han kom hem uppe på skåpet. Och där blev den kvar. Bara en id'e.

Hade KJ handskarna på sig när han tömde fickorna?
Citera
2016-08-18, 02:58
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Så mycket kring MB och hans fru som det inte står rätt till med...
Citera
2016-08-18, 09:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Hade KJ handskarna på sig när han tömde fickorna?

Ja med vanliga fingerhandskar så tror jag nog att han kunde ha greppet rullen och placerat den på badrumsskåpet. Kanske inte den vassaste av möjligheterna med rullen, men möjligt ja. När personer snattar och stjäl så är det inte alltid föremålet som är det intressanta, utan själva spänningen med att göra det. Antagligen hade KJ (om det nu gått till på detta vis) ingen användning av en gammal tejprulle som troligtvis var i dåligt skick eftersom den utsatts för hög värme och sträng kyla i denna SAAB. Därför blev den kvar på badrumsskåpet.
Citera
2016-08-18, 09:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ja med vanliga fingerhandskar så tror jag nog att han kunde ha greppet rullen och placerat den på badrumsskåpet. Kanske inte den vassaste av möjligheterna med rullen, men möjligt ja. När personer snattar och stjäl så är det inte alltid föremålet som är det intressanta, utan själva spänningen med att göra det. Antagligen hade KJ (om det nu gått till på detta vis) ingen användning av en gammal tejprulle som troligtvis var i dåligt skick eftersom den utsatts för hög värme och sträng kyla i denna SAAB. Därför blev den kvar på badrumsskåpet.

Ofelbare Uno markerar aldrig på rullen, vilket tyder på att rullen inte har något samband med brottet. Hade KJ arbetshandskarna när han grävde i fickorna efter tejpen, och om det är riktigt att tejpen legat på skåpet sedan dess - har den inget med mordet att göra.

Flertalet skribenter här på forumet, inte bara du Highfive, söker bevis för att stödja att deras hypotes korrekt, istället för att pröva hypotesen mot bevisningen som finns, vilket är ett klassiskt misstag inom polisutredning. Läs på om Konfirmationsbias.
Citera
2016-08-18, 09:46
Medlem
Citat:

I förhör säger KJ att han har en tejprulle i lägenheten och hans beskrivning av den stämmer överens med den som anträffats på badrumsdkåpet.
När KJ får se en bild på rullen från badrummet känner han igen rullen och hur den är delad. KJ bekräftar att det är rullen som han snodde han ur en övergiven bil.

KJ har använt tejpen han beskriver och identifierar på bild till att tejpa batterikablar i bössan samt minst en gång fixera ett rullat kvitto till en cigarett.
Den kan alltså inte ha legat kvarglömd på badrumsskåpet, eller menar du att han har haft två förvillande lika rullar i lägenheten, men nämner bara den ena?
Citera
2016-08-18, 09:53
Medlem
zero73s avatar
Citat:
I förhör säger KJ att han har en tejprulle i lägenheten och hans beskrivning av den stämmer överens med den som anträffats på badrumsdkåpet.
När KJ får se en bild på rullen från badrummet känner han igen rullen och hur den är delad. KJ bekräftar att det är rullen som han snodde han ur en övergiven bil.

KJ har använt tejpen han beskriver och identifierar på bild till att tejpa batterikablar i bössan samt minst en gång fixera ett rullat kvitto till en cigarett.
Den kan alltså inte ha legat kvarglömd på badrumsskåpet, eller menar du att han har haft två förvillande lika rullar i lägenheten, men nämner bara den ena?

Jag har också en tejprulle hemma. Bland flera. Kom ihåg att du har att göra med en Aspbergare nu. Som du frågar får du svar.
Citera
2016-08-18, 09:53
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ofelbare Uno markerar aldrig på rullen, vilket tyder på att rullen inte har något samband med brottet. Hade KJ arbetshandskarna när han grävde i fickorna efter tejpen, och om det är riktigt att tejpen legat på skåpet sedan dess - har den inget med mordet att göra.

Flertalet skribenter här på forumet, inte bara du Highfive, söker bevis för att stödja att deras hypotes korrekt, istället för att pröva hypotesen mot bevisningen som finns, vilket är ett klassiskt misstag inom polisutredning. Läs på om Konfirmationsbias.

Jag försöker inte bevisa att den hade med mordet att göra, snarare tvärtom. När han tog rullen från denna Saab så tror jag nog snarare att han hade vanliga fingerhandskar och inte arbetshandskar. Sen vill jag minnas att rullen legat rätt länge i bilen, vilket rimligtvis borde innebära att klistret inte hade den egenskap den en gång hade. Min erfarenhet av tejp som utsätts för sträng kyla och hög värme en längre tid är att klistret i översta lagret kletar ihop och att den drar till damm, smuts och annat skräp i ett handskfack.
Citera
2016-08-18, 09:58
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Jag försöker inte bevisa att den hade med mordet att göra, snarare tvärtom. När han tog rullen från denna Saab så tror jag nog snarare att han hade vanliga fingerhandskar och inte arbetshandskar. Sen vill jag minnas att rullen legat rätt länge i bilen, vilket rimligtvis borde innebära att klistret inte hade den egenskap den en gång hade. Min erfarenhet av tejp som utsätts för sträng kyla och hög värme en längre tid är att klistret i översta lagret kletar ihop och att den drar till damm, smuts och annat skräp i ett handskfack.

Ok. Absolut.

Ponera att det är samma tejp.. rullen och det som hittas på kroppen. Polisen hittar vare sig fingeravtryck eller DNA, men hittade dem inte fiber på tejpbitarna? (Har inte FUP framför mig just nu)
Citera
2016-08-18, 10:10
Medlem
highfives avatar
Citat:

Hans berättelse låter inte så supersmart, utan snarare en berättelse för att verka lite häftig. Varför berätta att han stulit den från en bil ex? Nåja. Denna rulle tror jag knappast har varit inblandad. Må hända han använde den någon gång till bössorna (troligtvis med dåligt resultat pga att tejpen lossnade rätt snabbt) och att VB även nyttjade den när hon var på besök. En rulle som legat i en bil flera år blir i det närmaste obrukbar. Eller vad tror du som har erfarenhet av denna typ av tejp?
Citera
2016-08-18, 13:03
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Hans berättelse låter inte så supersmart, utan snarare en berättelse för att verka lite häftig. Varför berätta att han stulit den från en bil ex? Nåja. Denna rulle tror jag knappast har varit inblandad. Må hända han använde den någon gång till bössorna (troligtvis med dåligt resultat pga att tejpen lossnade rätt snabbt) och att VB även nyttjade den när hon var på besök. En rulle som legat i en bil flera år blir i det närmaste obrukbar. Eller vad tror du som har erfarenhet av denna typ av tejp?

Uppenbarligen så beslagtog polisen en tejprulle från Saaben, så viss bärighet har KJs historia.
Citera
2016-08-18, 13:12
Medlem
Citat:

Sist jag använde sådan tejp som har legat varmt och kallt i flera år var för länge sedan. Kan inte minnas att den blev obrukbar, eller ens försämrad, men sannolikt åldras häftämnet som på de flesta tejper.
KJ själv säger att hans tejp "håller för typ ingenting" så det kanske stämmer.

KJ berättar exakt var bilen står och polisen hittar bilen samt annan sjukhustejp och bilägare med tillgång till sådan tejp. Tror inte han hittar på det för att vara häftig och KJ verkar inte ta så allvarligt på att plocka saker från vad han ser som en övergiven olåst skrotbil.

KJ har träffande beskrivit och sedan på bild identifierat rullen från badrumsskåpet som hans rulle. Det går inte komma ifrån.
Överensstämmelsen med rullen på kroppen blev +1 (överensstämmande mönster i mikroskop och polariserat ljus).
Rullen och tejpen på kroppen har inte med säkerhet kunnat bindas till varandra, men de är av samma typ och delade på ett mycket snarlikt sätt. Återstoden på rullen var 4,31m och bitarna på kroppen 2,2m. Ekvationen går med lätthet ihop även om rullen var påbörjad när KJ fann den och han använt den till bössan, förutsatt att rullen var 9,14m som ny.

Tillfälligheter? Möjligtvis, men det är definitivt inte till KJs fördel.

Tycker tejpen har stötts och blötts alltför många varv nu. Helheten är till KJs nackdel, men räcker inte till bindande bevis, bara ett indicium.
Senast redigerad av Prudent 2016-08-18 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in