2016-08-17, 23:13
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det är beskrivningen och därefter identifieringen som knyter rullen till KJ.
Det vore inte fel om den undersökts noggrannare. Undrar varför inte försvaret begjorde det heller.

Längden på den typ av rullar är oftast 9m. vill jag minnas och då trir jag ekvationen gick ihop. Dock vet vi inte ursprungslängden.

Nej.

Kanske på ett sjukhus, men knappast i handeln.
Citera
2016-08-17, 23:15
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis; rullen kan vara KJ´s, den som han har lagt upp på hyllan vid tömning av fickor samtidigt som VB kan ha använt den vid sitt senaste besök (isåfall borde en ev skada under läkningsprocess gå att upptäcka i obduktionsprotokollet). De små blodfläckarna återfanns på insidan av rullen samt på utsidan (tumme- pekfingergrepp?). Lägg därtill ett mörkt, långt, något vågigt hårstrå som kan ses i skåpet strax nedanför, ovanpå en smörflaska (s. 360 FUP).
Rullens placering i förhållande till hårstrået (om det är VB´s) kan förstås också betyda att KJ använt tejpen vid en hantering av kroppen; jämförelsen visade trots allt på +1.

Fast nu saknades ju händerna, som hon rimligen hanterade rullen med.

Men första tanken är god.
Citera
2016-08-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Till och från har jag ibland funderat på om det hela varit någon form av beställningsmord och efterföljande handlingar. Den som följt fallet i tre år har nog övervägt detta också fast statistiken säger något annat.

Vad talar då för detta? Framförallt att mordvapen, mordplats, styckningsplats och verktyg inte funnits. Sen märkligheterna med de utplacerade benen i ödehuset. VBs händer och tillhörigheter har inte funnits. Att se till att händerna inte gick att finna känns rätt yrkesmässigt alt planlagt. Knappast något som en mördare i affekt tänker på i samband med mordet. Ser man KJ eller MB som dräpare så tycker jag att det mer eller mindre bevisar att det gått minst ett dygn mellan mord och styckning. Är det någon lejd så kan det skett strax efter mordet.

Nyckeln till det hela och som jag även saknat i utredningen är ett mer genuint arbete med att analysera mordvapnet och såren de givet. Nu blev en märlspik alltför snabbt ett stämjärn som man holkar ur med eftersom det passade in i KJs arsenal.

Men ingen undersökning har väl gjort angående eventuell styckning i sushi-köket eller andra lokaler Berg haft tillgång till?
Citera
2016-08-17, 23:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nej.

Jag hade en liknande rulle när det begav sig som hade sitt ursprung från Sunderbysjukhuset. Det var kvar uppskattningsvis cirka hälften på den aktuella rullen. Jag mätte det som var kvar och det blev 2,4 meter så några nio meter betvivlar jag att en full rulle innehåller.
Citera
2016-08-17, 23:20
Medlem
Citat:
Nej.

Jo, även i handeln. Fast kortare varianter finns nog också.
Diskussionen är i vilket fall meningslös så länge vi inte vet exakt fabrikat och inköpsställe på rullen.
Citera
2016-08-17, 23:25
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jo, även i handeln. Fast kortare varianter finns nog också.
Diskussionen är i vilket fall meningslös så länge vi inte vet exakt fabrikat och inköpsställe på rullen.

Förlåt, du har rätt.

Kirurgtejp finns som 9,1 m och 4,5 verkar det som.
Citera
2016-08-17, 23:25
Medlem
Citat:
Jag tycker det ser ut som Kirurgtejp på bild 1 men har svårt att avgöra det på bilderna. Kanske jag kan fastställa det om jag får se på rullen.

Som jag skrev kan bild 1 vara vit kirurgtejp av typ micropore eller liknande papperstejp. Kan även vara vit tygtejp.

Syns tydligt att det inte är en transparent tejp som den i lägenheten (typ Transpore eller liknande).
Min erfarenhet av dyliga tejper säger också att plasttejpen (som i lägenheten) inte är smidig nog för att ligga an mot örat som tejpen på bilden verkar göra.
Fel färg/transparens, fel smidighet. Inte plasttejp som den i lägenheten.
(Min åsikt, inte absolut sanning....)
Citera
2016-08-17, 23:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Fast nu saknades ju händerna, som hon rimligen hanterade rullen med.

Men första tanken är god.
En gammal sårskorpa någonstans på kroppen som trillat av och åter börjat blöda. Hon river isåfall loss en bit från rullen som plåster. Fast visst, en fingertopp kunde ha skadats.

En stund senare dödas hon och emballeringen sker med samma typ av tejp. Det i sig, talar å andra sidan inte till KJ´s fördel.
Citera
2016-08-17, 23:29
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Men ingen undersökning har väl gjort angående eventuell styckning i sushi-köket eller andra lokaler Berg haft tillgång till?
Ett större fokus på mordvapen/sårens bredd, djup, graden av de koniska sårkanalerna och de typiska ingångshålen hade kanske kunnat ge ett mer precist tänkt vapen. Med denna kunskap så borde det vara lättare att finna rätt gärningsman eller gärningskvinna och kanske även mordplats. Nu har man som utomstående bara fup att tillgå, men förhoppningsvis finns det något i det berömda extramaterialet.
Citera
2016-08-17, 23:29
Medlem
Citat:
Förlåt, du har rätt.

Kirurgtejp finns som 9,1 m och 4,5 verkar det som.

Visst är du medveten om skillnaden mellan Micropore och Transpore? Den ena vit och av papperstyp och den andra av plast. Båda typerna (och dess motsvarigheter av andra fabrikat) kan benämnas kirurgtejp.
Citera
2016-08-17, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ett större fokus på mordvapen/sårens bredd, djup, graden av de koniska sårkanalerna och de typiska ingångshålen hade kanske kunnat ge ett mer precist tänkt vapen. Med denna kunskap så borde det vara lättare att finna rätt gärningsman eller gärningskvinna och kanske även mordplats. Nu har man som utomstående bara fup att tillgå, men förhoppningsvis finns det något i det berömda extramaterialet.

Beträffande den punkten så borde ju en viss knivsamling ha tagits i beslag, men det är för sent nu och vi kommer aldrig få veta om det tex fanns någon pipkniv med i samlingen.

Kling och Klang har i den här utredningen ställ till det så till den grad att KJ kommer bli friad och ingen annan gärningsman kommer bli dömd.
Dom varit lata och fördomsfulla.
Citera
2016-08-17, 23:35
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Nej, inget sådant är gjort vad vi vet, trots att MB enl egen uppgift målade om lokalerna samma helg VB försvann... Polisen nöjde sig med hans frus "alibi"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in