2016-08-17, 16:58
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Apple lämnar sin vanliga garanti på 1 år. Från när gäller den? Vid inköpsdatumet eller from att man startar upp produkten för första gången?

Funderar nämligen på att köpa en mac. Har hittat en från 2015 som fortfarande är inplastad. Säljaren menar att jag kommer ha garanti från Apple i 1 år trots att datorn inte är inköpt idag.

Vad är det som gäller?
Citera
2016-08-17, 17:00
Medlem
tzjs avatar
Kolla här: http://www.apple.com/legal/warranty/
Citera
2016-08-17, 17:01
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Glöm det. Hur hade du tänkt och bevisa att du köpte den inplastad?

Det är i regel butiken som ger 1 års garanti. Apples garantier suger förövrigt. Men produkterna på topp

Du kan ju försöka med en grej. Du knallar in på närmsta Applebutik. Där du förklarar läget.
Och frågar "om jag kommer in med datorn inplastad + kvitto. Kan jag köpa den utökade garantin?" Som dem säljer separat..
Senast redigerad av LugnarNerMig 2016-08-17 kl. 17:05.
Citera
2016-08-17, 17:34
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Glöm det. Hur hade du tänkt och bevisa att du köpte den inplastad?

Det är i regel butiken som ger 1 års garanti. Apples garantier suger förövrigt. Men produkterna på topp

Du kan ju försöka med en grej. Du knallar in på närmsta Applebutik. Där du förklarar läget.
Och frågar "om jag kommer in med datorn inplastad + kvitto. Kan jag köpa den utökade garantin?" Som dem säljer separat..
Tror också att det är från inköpsdatumet. Tänkte IFALL att garantin kanske aktiverades när du startade upp produkten första gången eller så.
Citera
2016-08-17, 18:18
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Tror också att det är från inköpsdatumet. Tänkte IFALL att garantin kanske aktiverades när du startade upp produkten första gången eller så.

Nej tyvärr är det inte så.

Men testa det jag skrev att försöka teckna en garanti i efterhand.. Sannolikheten är väldigt liten. Men testa skadar ju inte om du är orolig
Citera
2016-08-17, 19:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen

Tillägg: Om man inte kan styrka inköpsdatum så går Apple på produktens tillverkningsdatum.
Citera
2016-08-17, 19:16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Nej tyvärr är det inte så.

Men testa det jag skrev att försöka teckna en garanti i efterhand.. Sannolikheten är väldigt liten. Men testa skadar ju inte om du är orolig

Garantin gäller från det datum kunden betalade produkten i butik eller online. Om nuvarande ägare har köpt den ärligt så gäller garantin från den dagen inköpet gjordes. Det är för övrigt Apple som står för garantin, inte butiken.

Utökad garanti (Applecare) kan köpas till inom ett år efte inköpsdatum och ger då garanti i ytteligare två år. Villen Apple-återförsäljare som helst ser när produkten är inköpt, och som privatperson kan TS kolla vad som gäller för den inplastade datorn om TS kan få reda på serienumret. Det står på utsidan av kartongen. Knappa in det här så syns det direkt när den är köpt och hur garantierna gäller: https://checkcoverage.apple.com/se/
Citera
2016-08-17, 20:27
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Garantin gäller från det datum kunden betalade produkten i butik eller online. Om nuvarande ägare har köpt den ärligt så gäller garantin från den dagen inköpet gjordes. Det är för övrigt Apple som står för garantin, inte butiken.

Utökad garanti (Applecare) kan köpas till inom ett år efte inköpsdatum och ger då garanti i ytteligare två år. Villen Apple-återförsäljare som helst ser när produkten är inköpt, och som privatperson kan TS kolla vad som gäller för den inplastade datorn om TS kan få reda på serienumret. Det står på utsidan av kartongen. Knappa in det här så syns det direkt när den är köpt och hur garantierna gäller: https://checkcoverage.apple.com/se/

Ja jag skrev inget annat heller..

Har du testat att lämna tillbaka något på garanti via Apple? Dem är skit. Därför skriver jag att det är bättre att lämna tillbaka den till den fysiska butik som den var köpt på.. (om den var det)
Butiker har i regel bättre garantier mot privatpersoner.. Iallafall har det varit så med egen erfarenhet.. Då har jag själv jobbat med elektronik i butik.
Citera
2016-08-17, 20:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Har du testat att lämna tillbaka något på garanti via Apple? Dem är skit. Därför skriver jag att det är bättre att lämna tillbaka den till den fysiska butik som den var köpt på.. (om den var det)
Butiker har i regel bättre garantier mot privatpersoner.. Iallafall har det varit så med egen erfarenhet.. Då har jag själv jobbat med elektronik i butik.

Javisst, har haft kontakt både med Apple direkt och med auktoriserade återförsäljare. Apple hänvisar förstås primärt till den butik där inköpet gjordes, precis som du skriver. Apple har ju bara tre egna butiker i Sverige och man kan ju ha köpt datorn någon annanstans. Det står naturligtvis butiken fritt att lämna generösare vilkor är Apples egna, med tanke på goodwill, mm.

Har dock inte haft några problem med garantiärenden direkt mot Apple, men eftersom det alltid blir en bedömning över telefon är det enklare att bara ta med produkten till verkstan så att dom får kolla den direkt.
Citera
2016-08-17, 21:06
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

Jag har haft flera garantiärenden mot Apple och har aldrig upplevt att det ska vara "skit"...
Vänliga kundtjänstarbetare och snabb service (under en vecka).

Om du däremot försöker "lämna tillbaka" något på garantin förstår jag att det inte fungerar, då ingen garanti brukar täcka returer för pengarna tillbaka utan extremt särskilda skäl (d.v.s. att KKL kommer in och tvingar dom)

Apropå garantitiden:
TS: Apples supportsidor där du registrerar datorn kommer initialt att beräkna ett försäljningsdatum som är tillverkningsdatum+1 månad eller så, sätter du ett datum som är för långt ifrån detta kommer systemet skrika, detta kan du dock bevisa inte stämmer via att skicka in ett inköpskvitto till dom. Detta går bra så länge försäljaren är en auktoriserad apple-försäljare, fick själv lite problem när det såldes via en icke-auktoriserad försäljare i samma situation.
Senast redigerad av 8bitrage 2016-08-17 kl. 21:20.
Citera
2016-08-18, 16:40
Medlem
Citat:

Du kan självfallet inte lämna tillbaks något till Apple om du har köpt produkten från en annan återförsäljare

Har du köpt den från Apple.com så har du 14 dagars fri retur
Citera
2016-08-18, 21:36
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Du kan självfallet inte lämna tillbaks något till Apple om du har köpt produkten från en annan återförsäljare

Har du köpt den från Apple.com så har du 14 dagars fri retur

?

Jag vet inte om du citerade fel. Men allt detta vet jag. Och har inte påpekat något annat heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in