2016-08-17, 17:24
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
nej men den överlevande modern, kan väl ge bort så mkt som möjligt för att förhindra att den misstänkte dottern inte får ett endaste öre när hon väl dör den naturliga vägen.

Ahh, du tänkte så.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det där fungerar om man skulle driva det i domstol. I min familj med min mor och hennes bror lyckades brorsan få den gemensamma modern att ge bort en egendom värd 5 miljoner något år innan modern dog. Tveksamhet i moderns "fulla sinnen"-status men min mor valde att inte driva frågan med allt vad det innebär med minskad/obefintlig kontakt i synnerhet mellan oss kusiner.

Det vore kul med något prejudikat i ämnet.
Senast redigerad av skipper 2016-08-17 kl. 17:28.
Citera
2016-08-17, 17:26
Medlem
Har inte J's kommentarer försvunnit från M's bilder?

Var inget hittade bilderna igen
Citera
2016-08-17, 17:27
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Går det att öppna en avslutad undersökning, o vad krävs iså fall.

För om jag förstod det rätt så överklagade If att de skulle lägga ner förundersökningen, varför göra det om det går att öppna?

Det är åklagaren som bestämmer om den skall öppnas eller inte, som jag förstår det finns det ingen process kring detta.

IF överklagade att de lade förundersökningen eftersom det var så mycket som fortfarande var oklart. Nu är den ansvariga polisen pensionerad så förundersökningen, om eller när den öppnas, kommer ledas av nya poliser.

Det finns uppgifter i tråden om att den är öppnad men i media har jag bara läst att det begärts att den skall öppnas.
Citera
2016-08-17, 17:30
Medlem
tarjaas avatar
Någon som vet namnet på hennes drunknade make?
Citera
2016-08-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungCharles2
Denna kvinna e sjuk och exploaterar svensk ensamkommande skyddssökande barn politik. Denna kvinna talar om barnen som hon nämner klienter.trotts att klienter saknas. Hennes klien är svenska staten inget annat till på köpet har hon mördat sin dumma kåta cameltoesökande svenska man och hennes egna föräldrar. Detta stinker feministisk svensk skyddssökandepolitik

Ursäkta, men hur fan får du in feminismen i detta fall? Vilken jävla hjärnakrobatik var du tvungen att använda dig av för att få med feminismen när det gäller denna psykopatkvinna? Hon är psykopat, knappast feminist! För en psykopat är det bara psykopaten som gäller oavsett kön, så hon lär knappast vara en kämpe för att andra kvinnor ska få det bättre.
Citera
2016-08-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Laglott ärvs väl dock ner då till hans barnbarn i det ledet (alltså kvinnans om hon nu blir utan pga fällande dom).

Helt rätt.
Fällande dom = förverkad arvsrätt

men med ett undantag

Om gärningsmannen begick gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, då har man kvar sin arvsrätt. (finns ytterligare ett undantag gällande förrövare som är under 18 år men det lämnar jag därhän här).

Låt oss säga att OO förverkat sin arvsrätt så ärver OOs arvingar OOs del (OO betraktas alltså som död i detta sammanhang).
Citera
2016-08-17, 17:33
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om vi nu utgår från att Expressen verkligen har tagit reda på vem 18-åringen är och inte bara chansat, så är det alltså han som tidigare har nämnts i tråden.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1814867138743514&set=a.153503729672 6501.1073741826.100006607365605&type=1&theater

Expressen har blurrat bilden men det syns ju att det är samma.

Undrar varför åklagaren ville hemlighålla hans personuppgifter.

http://www.expressen.se/nyheter/den-18-arige-sambon-mordade-med-kvinnan/
Oj, bilden är ju nyligen uppdaterad och Johannas kommentar om att han (älsklingen) ser sliten ut är daterad 14 aug - hur makabert som helst - inte undra på att han såg sliten ut med JM som "boss"!
Citera
2016-08-17, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad slutar fallet med tror ni, fälld för mord och mordförsök eller stämpling?

Att JM har med mordet på fadern att göra är i det närmsta uppenbart, hon har sannolikt också med sin makes död att göra.
Ok kan man fällas för stämpling?
Citera
2016-08-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Märkligt värre. Ska det krävas ett brott till för att polisen (eller åklagare) då ska börja bry sig om ett sådant här dödsfall. Någon annan tecknar livförsäkring och hon är förmånstagare... Finns mer i den soppan också då som borde leda någon vart som att det tog 12 timmar innan han blev saknad t.ex. Finns säkert även mer konstigheter om man nu fick läsa utredningen beroende vad poliser uttalat sig om. Ett sådant fall i USA skulle väl då åtminstone till åtal om en massa tillfälligheter som bara kan leda åt en viss sak...

Märkligt att hon inte åtalades för försäkringsbedrägeri heller. Eller blev hon?
Citera
2016-08-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Ahh, du tänkte så.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det där fungerar om man skulle driva det i domstol. I min familj med min mor och hennes bror lyckades brorsan få den gemensamma modern att ge bort en egendom värd 5 miljoner något år innan modern dog. Tveksamhet i moderns "fulla sinnen"-status men min mor valde att inte driva frågan med allt vad det innebär med minskad/obefintlig kontakt i synnerhet mellan oss kusiner.

Det vore kul med något prejudikat i ämnet.

Visst kan man ge bort precis vad man vill. MEN om gåvan är av stort värde och ges till någon som är arvsberättigad efter den avlidne kan gåvan räknas av som s k förskott på arv. Det vill säga den del OO ärver minskas med gåvans värde.

För att det inte ska räknas som förskott på arv krävs att gåvogivaren i ett testamente eller annan handling specifikt anger att gåvan inte ska utgöra förskott på arv.
Citera
2016-08-17, 17:40
Bannlyst
Kanske lagt upp tidigare. Sliddjurets Badoo

https://badoo.com/en-us/johanna.moller.1/photos/
Citera
2016-08-17, 17:40
Medlem
Hade hon varit utpekad av BO hade hon väl ändå inte varit häktad på den lägre misstankesgraden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in