2016-08-17, 17:10
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Mer än olustigt om hon blir fälld för mordet på sin far och misshandeln av sin mor och sen då skulle få ärva när modern till slut dör en naturlig död. Om det dessutom inte skulle kunna uteslutas att modern pga skadorna från misshandeln dött en för tidig död är det ju bara för mycket om hon får ärva. Vad säger lagen om det - finns det några gränser?

Det är nog lugnt. Minns ni Göran Lundblad som blev dödad av sin dotter och hennes pojkvän (grannpojken). Han hittades månader senare nergrävd i någon åker. Den som nästade upp hela härvan var någon missing-people funktionär som grannpojken blev kär i och berättade allt för.... (Som jag minns det, korrigera mig gärna).

Hursomhelst blir dottern utan arv. Du kan aldrig ärva någon du haft ihjäl.
Citera
2016-08-17, 17:12
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Mer än olustigt om hon blir fälld för mordet på sin far och misshandeln av sin mor och sen då skulle få ärva när modern till slut dör en naturlig död. Om det dessutom inte skulle kunna uteslutas att modern pga skadorna från misshandeln dött en för tidig död är det ju bara för mycket om hon får ärva. Vad säger lagen om det - finns det några gränser?

Men hon lever o får väl ge bort hur mkt hon vill innan hon avlider, antar att hon kommer agera så, vart fall hade jag gjort på det viset.
Citera
2016-08-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det är nog lugnt. Minns ni Göran Lundblad som blev dödad av sin dotter och hennes pojkvän (grannpojken). Han hittades månader senare nergrävd i någon åker. Den som nästade upp hela härvan var någon missing-people funktionär som grannpojken blev kär i och berättade allt för.... (Som jag minns det, korrigera mig gärna).

Hursomhelst blir dottern utan arv. Du kan aldrig ärva någon du haft ihjäl.
Jag tror man kan ärva om man anses psykiskt sjuk och döms till vård.
Citera
2016-08-17, 17:13
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Men hon lever o får väl ge bort hur mkt hon vill innan hon avlider, antar att hon kommer agera så, vart fall hade jag gjort på det viset.

Nu missförstår jag förhoppningsvis dig, men skulle du ge bort allt du hade till dottern även om hon försökt ha ihjäl dig för att hon inte skulle få ärva ändå?
Citera
2016-08-17, 17:15
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Jag tror man kan ärva om man anses psykiskt sjuk och döms till vård.

Ja, så kan det mycket väl vara. Klassas man som sjuk skall man inte stå till svars för sina handlingar, således har man ingen haft ihjäl, det gjorde sjukdom och följaktligen ärver man. Känns rimligt.
Citera
2016-08-17, 17:16
Medlem
Citat:
Som förälder kan man testamentera bort 50% av arvet till bröstarvinge (t.ex. dotter). Resten är laglott och går inte att testamentera bort.

Däremot kan man ju skänka bort allt man har innan man dör.
Citera
2016-08-17, 17:16
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Nu missförstår jag förhoppningsvis dig, men skulle du ge bort allt du hade till dottern även om hon försökt ha ihjäl dig för att hon inte skulle få ärva ändå?

nej men den överlevande modern, kan väl ge bort så mkt som möjligt för att förhindra att den misstänkte dottern inte får ett endaste öre när hon väl dör den naturliga vägen.
Citera
2016-08-17, 17:17
Moderator
OYs avatar
Vad slutar fallet med tror ni, fälld för mord och mordförsök eller stämpling?

Att JM har med mordet på fadern att göra är i det närmsta uppenbart, hon har sannolikt också med sin makes död att göra.
Citera
2016-08-17, 17:18
Medlem
Reimers avatar
Hur som haver, om nu JM är skyldig så kan nog det här fallet bli ett av de mest intressanta i modern tid, det verkar ju finnas alla ingredienser för att det ska kunna utvecklas till något riktigt stort.

Bara tanken på att hon eventuellt började med att dränka sin man ger vibbar av det olustiga slaget.

Kvinnor kan vara precis lika djävliga som män om bara andan faller på.
Citera
2016-08-17, 17:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
Som förälder kan man testamentera bort 50% av arvet till bröstarvinge (t.ex. dotter). Resten är laglott och går inte att testamentera bort.

Däremot kan man ju skänka bort allt man har innan man dör.

Laglott ärvs väl dock ner då till hans barnbarn i det ledet (alltså kvinnans om hon nu blir utan pga fällande dom).
Citera
2016-08-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
nej men den överlevande modern, kan väl ge bort så mkt som möjligt för att förhindra att den misstänkte dottern inte får ett endaste öre när hon väl dör den naturliga vägen.
Skönt att du formulerade dig bättre nu. Blev lite orolig där innan.
Citera
2016-08-17, 17:19
Medlem
grey.eagles avatar
Går det att öppna en avslutad undersökning, o vad krävs iså fall.

För om jag förstod det rätt så överklagade If att de skulle lägga ner förundersökningen, varför göra det om det går att öppna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in