2016-07-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bindelas
Iktorivil och Diazepam är inte en bra början, bensodiazepiner är sistahandsval vid läkemedelsbehandling av epilepsi. Vidare kan de inte 'rätta till' felet utan sjukdomen kommer tillbaka vid utsättning av preparaten.

Vad menar du förövrigt med att diazepam och klonazepam har 'bra synergi'? Vad är mekanismen bakom det? Båda binder till bzd-siten på ungefär samma sätt.

Bensodiazepiner är bland de mildaste preparat du kan ta. Beorendeframkallande my ass. Det är väl rus som är beroendeframkallande. De är ganska otoxiska och förstör inte nå GABA-receptorer i första taget. Däremot ökar de GABAs effekt som hämmar andra signalsubstanser. Denna relativt naturliga hämning kan vara bra om man behöver det för då kan signalsubstanser som kan vara ur balans finna just balans.

Klonazolam och Diazepam förstärker varandras avslappnande effekter, samtidigt som Klonazepam påverkar epilepsiframkallande områden så att anfall inte ska komma för en epilepsipatient. Synergin med avslappnande effekten kan knappast vara negativ. Klonazepam påverkar mig inte i närheten på samma sätt som Diazepam, men de kompletterar varandra bra. Jag får t.ex noll anxiolytisk effekt av Klonazepam oavsett dos. Men jag får stark anxiolytisk effekt av Diazepam, kombinerar jag dessa två får jag anxiolytisk effekt av klonazepam också, samt mer avslappnad. Så de binder inte till samma ställen eller på samma vis.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-14 kl. 19:22.
Citera
2016-07-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Bensodiazepiner är bland de mildaste preparat du kan ta. Beorendeframkallande my ass. Det är väl rus som är beroendeframkallande. De är ganska otoxiska och förstör inte nå GABA-receptorer i första taget. Däremot ökar de GABAs effekt som hämmar andra signalsubstanser. Denna relativt naturliga hämning kan vara bra om man behöver det för då kan signalsubstanser som kan vara ur balans finna just balans.

Klonazolam och Diazepam förstärker varandras avslappnande effekter, samtidigt som Klonazepam påverkar epilepsiframkallande områden så att anfall inte ska komma för en epilepsipatient. Synergin med avslappnande effekten kan knappast vara negativ. Klonazepam påverkar mig inte i närheten på samma sätt som Diazepam, men de kompletterar varandra bra. Jag får t.ex noll anxiolytisk effekt av Klonazepam oavsett dos. Men jag får stark anxiolytisk effekt av Diazepam, kombinerar jag dessa två får jag anxiolytisk effekt av klonazepam också, samt mer avslappnad. Så de binder inte till samma ställen eller på samma vis.

Dina fakta verkar komma från egna erfarenheter så det är svårt att ta det seriöst. Det du skriver i första stycket är (ursäkta språket) fullständigt skitsnack - bensodiazepiner är generellt bland det mest fysiskt beroendeframkallande vi använder inom sjukvården, även om du klarar dig fint. Har du helt lyckats missa detta så kan jag länka dig källor.

Är du intresserad av hur man behandlar epilepsi så finns läkemedelsrekommendationer här:
http://lakemedelsboken.se/kapitel/neurologi/epilepsi.html#r4_27

Edit: Givetvis används bensodiazepiner intravenöst för att bryta pågående anfall, men ges inte i första hand som profylax.
Senast redigerad av bindelas 2016-07-14 kl. 19:40.
Citera
2016-07-14, 20:11
Medlem
Citat:
Dina fakta verkar komma från egna erfarenheter så det är svårt att ta det seriöst. Det du skriver i första stycket är (ursäkta språket) fullständigt skitsnack - bensodiazepiner är generellt bland det mest fysiskt beroendeframkallande vi använder inom sjukvården, även om du klarar dig fint. Har du helt lyckats missa detta så kan jag länka dig källor.

Är du intresserad av hur man behandlar epilepsi så finns läkemedelsrekommendationer här:
http://lakemedelsboken.se/kapitel/neurologi/epilepsi.html#r4_27

Edit: Givetvis används bensodiazepiner intravenöst för att bryta pågående anfall, men ges inte i första hand som profylax.

Ja men jag anser ju att det är rent skitsnack att de är beroendeframkallande på något vis. Har man ångest är de jävligt bra mediciner mot det och då kan jag förstå att man kan ha ett Behov av bensodiazepiner.

Sen att folk missbrukar och använder de mot avtändningar är ju inte medicinens fel. Kliver jag av min bensodiazepinmedicinering nu och jag skulle må dåligt skulle jag enbart anse att jag fortfarande har en ångestsjukdom som kallas generaliserat ångestsyndrom. Vilket behandlas toppen med Stesolid!

Gällande epilepsi så är Iktorivil ofta ett förstaval som profylax, vilket jag även anser att det ska vara, helst i kombination med Stesolid så kan man ha lägre doser av båda då de kompletterar varandra bra och till stösta sannolikhet så är de bättre på att justera signalsubstanser än rena epilepsimediciner, som säkert också kan behövas och hur bra dessa mediciner står sig mot bensodiazepiner vet jag inte. Men man använder inte keppra för att stoppa ett anfall.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-14 kl. 20:31.
Citera
2016-07-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ja men jag anser ju att det är rent skitsnack att de är beroendeframkallande på något vis. Har man ångest är de jävligt bra mediciner mot det och då kan jag förstå att man kan ha ett Behov av bensodiazepiner.

Sen att folk missbrukar och använder de mot avtändningar är ju inte

medicinens fel. Kliver jag av min bensodiazepinmedicinering nu och jag skulle må dåligt skulle jag enbart anse att jag fortfarande har en ångestsjukdom som kallas generaliserat ångestsyndrom. Vilket behandlas toppen med Stesolid!

Gällande epilepsi så är Iktorivil ofta ett förstaval som profylax, vilket jag även anser att det ska vara, helst i kombination med Stesolid så kan man ha lägre doser av båda då de kompletterar varandra bra och till stösta sannolikhet så är de bättre på att justera signalsubstanser än rena epilepsimediciner, som säkert också kan behövas och hur bra dessa mediciner står sig mot bensodiazepiner vet jag inte. Men man använder inte keppra för att stoppa ett anfall.

Vet inte varför jag fortsätter diskutera detta på Flashback och jag vet inte heller vart du får din fakta ifrån.

Det är möjligt att du driver en privat klinik och att ni använder iktorivil som förstahandsval men det strider mot Socialstyrelsens (och EU:s läkemedelsråd, samt modern forskning överlag för den delen) riktlinjer.

EDIT: ursäkta för OT
Senast redigerad av bindelas 2016-07-15 kl. 17:10.
Citera
2016-07-15, 20:57
Bannlyst
Måste ara lägga in här
fy fan vad bra efter rtt tränigdpass 1 st sån och 2st somadril. Känner hur man växer fan

Se när ja har ångest så tar ja 2 st och mår bra riktigt bra
Citera
2016-07-15, 23:33
Medlem
Citat:
Vet inte varför jag fortsätter diskutera detta på Flashback och jag vet inte heller vart du får din fakta ifrån.

Det är möjligt att du driver en privat klinik och att ni använder iktorivil som förstahandsval men det strider mot Socialstyrelsens (och EU:s läkemedelsråd, samt modern forskning överlag för den delen) riktlinjer.

EDIT: ursäkta för OT

Nej, jag tror det är bättre så bara. Iktorivil och Diazepam, komplettera med Keppra och/eller Lamotrigrin vid behov av dessa läkemedel också. Tror jag är bästa medicineringen mot epilepsi. Sen vad socialstyrelsen anser om narkotikaklassade läkemedel som oftast är de som är mest biverkningsfria om man håller sig till medicinska doser, det struntar jag i. Eller ja, indirekt struntar jag ju inte i det. Det jag tror är förmodligen rätt.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-15 kl. 23:41.
Citera
2016-07-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapio6
Måste ara lägga in här
fy fan vad bra efter rtt tränigdpass 1 st sån och 2st somadril. Känner hur man växer fan

Se när ja har ångest så tar ja 2 st och mår bra riktigt bra

På mig funka de inge bra. Ångestdämpande absout. Men jag kände mig omväxlande upprymd och nedstämd på dem. En gång när jag skulle flöddra på de, eller snarare känna hur det var att vara så kallat bensad och tog 2st 2.5mg så kände jag mig nedstämd. Det gör jag inte på Diazepam eller Alprazolam t.ex och absolut inte på Klonazolam som jag näst intill tycker var antidepressiv, visserligen tycker jag Diazepam också är det, men något naturligare än Klonazolam. Klonazolam tycker jag är både är bättre rent medicinakt än Alprazolam och om man skulle vilja ha ett rus. Klonazepam känner jag mig också nedstämd av i höga doser, den har noll anxiolytisk verkan på mig. Men om jag skulle vilja ha ett rus kombinerar jag den gärna med Diazepam, lite moffe-vibbar av den kombon eligt mig. Dock är det ytterst sällan jag äter benso i russyfte, det var mer när jag självmedicinera, nu medicineras jag mot GAD med Stesolid och det funkar toppen, svårt att tänka mig att det finns bättre medicin mot just GAD än Stesolid, känner mig alltså medicinerad av det, liksom som att det går mot att jag blir frisk.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-16 kl. 02:00.
Citera
2016-07-16, 19:58
Bannlyst
Citat:
På mig funka de inge bra. Ångestdämpande absout. Men jag kände mig omväxlande upprymd och nedstämd på dem. En gång när jag skulle flöddra på de, eller snarare känna hur det var att vara så kallat bensad och tog 2st 2.5mg så kände jag mig nedstämd. Det gör jag inte på Diazepam eller Alprazolam t.ex och absolut inte på Klonazolam som jag näst intill tycker var antidepressiv, visserligen tycker jag Diazepam också är det, men något naturligare än Klonazolam. Klonazolam tycker jag är både är bättre rent medicinakt än Alprazolam och om man skulle vilja ha ett rus. Klonazepam känner jag mig också nedstämd av i höga doser, den har noll anxiolytisk verkan på mig. Men om jag skulle vilja ha ett rus kombinerar jag den gärna med Diazepam, lite moffe-vibbar av den kombon eligt mig. Dock är det ytterst sällan jag äter benso i russyfte, det var mer när jag självmedicinera, nu medicineras jag mot GAD med Stesolid och det funkar toppen, svårt att tänka mig att det finns bättre medicin mot just GAD än Stesolid, känner mig alltså medicinerad av det, liksom som att det går mot att jag blir frisk.

Kan känna igen det där. Fast det är mest om ja tar 10-20st på dagen.
Citera
2016-07-19, 21:38
Medlem
Hejsan!

Jag har kommit över ett gäng lorazepam 1mg. Jag hade en vän åt mig prova dem, han åt 2. Kände inget tog då 6st- kände inget slutade med att han åt 2 kartort totalt. Han hr bensotolerans men inte så att han käkar 10 stavr om dagen precis.

Kan han vara en av de immuna?? Finns det mer å läsa om detta otrevliga fenommen??

/Jopo
Citera
2016-08-17, 14:26
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Låter ju bra det där. Bra läkare du måste ha Vart får du dom ifrån? Psyk eller sjukhus?
Öppenpsyk. En läkare från ett baltland.
Citera
2016-08-29, 03:18
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Öppenpsyk. En läkare från ett baltland.

Jaså? Intressant. Verkar svåra att få tag på.
Citera
2016-08-29, 03:37
Medlem
Seirs avatar
Tjena!

Hamnade på beroendeakuten på S:t Görans för ett tag sedan. Jag var hyfsat nykter och fräsch till skillnad från dom andra som var där. Pratade lite med läkaren om man kunde få åka hem på direkten eller inte, men läkaren sa att dom helst vill ha kvar mig över natten.

Berättade då att jag omöjligt kommer kunna somna i en sån miljö, att jag var allergisk mot antihistaminer och att imovane/stilnoct inte fungerar alls på mig, så jag kommer inte få någon sömn.

Efter lite funderande av läkaren beslutade hon sig för att ge mig någon benso som man skulle sova gott på, och lovade mig att dom kommer få mig att somna, och det gjorde jag.

Nu har jag glömt bort namnet på dom och undrar om ni skulle kunna hjälpa mig. För dom var guld att sova på, för mig som inget annat brukar funka på.

Jag tror att det var Lorazepam dom gav mig, alt. Nitrazepam. Fick 2 vita piller som var väldigt lika Temesta om man kollar på Fass. Men jag undrar om nån vet lite närmare vad S:t Görans ger ut och kan ha gett mig?

Fridens!
Senast redigerad av Seir 2016-08-29 kl. 03:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in