2016-08-17, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu2
Hur lång tid tar det innan bostadspriserna rasar? Eller tänker jag fel?

Ja, du tänker fel. Kommer kommunen in på marknaden finns en ny kapitalstark spekulant som kommer hjälpa till att driva upp priserna. Ren marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan.

Finns ingen logik i att priserna skulle börja sjunka. Möjligen i hus där kommunen har köpt och placerat sina babbar men då blir det ännu större efterfrågan på andra hus och priserna dras upp vilket resulterar i att snittpriserna ökar.
Citera
2016-08-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Ja, du tänker fel. Kommer kommunen in på marknaden finns en ny kapitalstark spekulant som kommer hjälpa till att driva upp priserna. Ren marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan.

Finns ingen logik i att priserna skulle börja sjunka. Möjligen i hus där kommunen har köpt och placerat sina babbar men då blir det ännu större efterfrågan på andra hus och priserna dras upp vilket resulterar i att snittpriserna ökar.
Ok men jag menar på sikt?
Citera
2016-08-17, 12:08
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Men för helvete, vad är det du inte förstår? Läs nedan:

Bostadsrättslagen 2 kap. 4§
En kommun eller ett landsting som har förvärvat bostadsrätt till en
bostadslägenhet får inte vägras inträde i föreningen. Lag (1992:505).

Bostadsrättslagen 7 kap. 10§ (rör andrahandsupplåtelse, andra punkten)
Samtycke behövs dock inte,

1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning
eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som
hade panträtt i bostadsrätten och som inte antagits till medlem
i föreningen, eller

2. om lägenheten är avsedd för permanentboende och
bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller ett
landsting.

Lugna ner dig lite, jag trodde inte att det var så illa i Sverige.
Känns som vi lever i ett nytt DDR.
Citera
2016-08-17, 12:15
Medlem
Ärligt talat så är det helt omöjligt att detta land kommer att bli nåt att satsa på.Ett gott råd till alla som vill ha en framtid är att sälja allt och flytta till ett land där man kan vara fredad.Nyligen läste jag att experter förutser folkflyttningar till tidigare öststater då dessa vägrat acceptera EU:s planer på att islamisera sina länder.Länder som Slovenien,Polen,Slovakien m m.Tyskland,Storbritannien , Sverige,Norge,Danmark och Nederländerna är nästan ockuperade nu.Snart får turkarna visumfrihet till EU och då får man räkna med miljoner äkta sunniter som väller in.M a o så är det kört för protestantiska s k kristna nationer.Ja . det är just dessa länder som är väldigt tillmötesgående för islamiseringen.
Citera
2016-08-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej men i t ex Frankrike bor de väl på gatan eller liknande?

Jsg kan inte förstå varför ekonomimigranterna inte kan bo KVAR i förläggningen /vandrarhemmet etc. Någon?

Nej, däremot byggs nya fastigheter med hyresrätter.
Citera
2016-08-17, 12:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Nej, däremot byggs nya fastigheter med hyresrätter.
Ja just det, och här i Sverige så skyddade sig höginkomsttagar-kommuner med att sälja ut sina kommunala bostadsbolag (mao "nej vi kan inte bygga ghetton och höghus enkom för ytisarna") för flera år sen. Så smarta de var... Eller?
Citera
2016-08-17, 12:29
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:

På sikt är det inte hållbart eftersom allt invandrarna får, köpt av migrationsverket och kommunen är våra skattepengar.
Citera
2016-08-17, 12:30
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Ärligt talat så är det helt omöjligt att detta land kommer att bli nåt att satsa på.Ett gott råd till alla som vill ha en framtid är att sälja allt och flytta till ett land där man kan vara fredad.Nyligen läste jag att experter förutser folkflyttningar till tidigare öststater då dessa vägrat acceptera EU:s planer på att islamisera sina länder.Länder som Slovenien,Polen,Slovakien m m.Tyskland,Storbritannien , Sverige,Norge,Danmark och Nederländerna är nästan ockuperade nu.Snart får turkarna visumfrihet till EU och då får man räkna med miljoner äkta sunniter som väller in.M a o så är det kört för protestantiska s k kristna nationer.Ja . det är just dessa länder som är väldigt tillmötesgående för islamiseringen.

Nej, vi ska inte flytta din jävla fegis. Detta är vårt land, våra fäders land.

Babbar är usla krigare.
Citera
2016-08-17, 13:22
Bannlyst
Citat:

Hur tänker du? Bostadsbrist, det byggs för lite och det väller in kreatur från underutvecklade länder.

Skulle folk plötsligt sluta köpa bostäder och att efterfrågan därmed försvinner och priserna rasar?
Citera
2016-08-17, 13:23
Medlem
Citat:

(Nu känns det som att jag förföljer dig, det är inte min mening, vi råkar faktiskt bara ha liknande intressen när det gäller trådar.)

Nej, personen tänkte inte fel. Orsaken till varför det finns en så stor efterfrågan på bostadsrätter är delvis för att man då kan undvika dåliga områden. Ett säkert och lugnt område drar upp priserna.

Vi köper nu in bostadsrätter med skattepengar för att inhysa personer som i vissa fall kommer att dra ner trygghetsnivån.

Detta kommer att dra ner efterfrågan när det gäller bostadsrätter i de drabbade BRF. Vilket kommer att dra ner priserna. Spekulanter på BR inom andra BRF kommer att vara mer försiktiga då deras låneköp kanske inte kommer att ge dem den trygghet som de eftersträvar. Vem vill riskera att köpa en bostadsrätt om risken finns att det kommer se precis likadant ut som i deras nuvarande område?

Vi kommer också att se en ond spiral när det gäller bostadsmarknaden i sin helhet.

Det är inte friskt att köpa bostadsrätter med skattepengar som en nödlösning. Att bygga helt nya villor skulle antagligen kosta mindre än många av de BR-köp som görs nu.

Hela landets ekonomi är i fara. Folkets trygghet är i fara.

Men. Oändliga rymdkramar till alla. Det löser sig.
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-17 kl. 13:25.
Citera
2016-08-17, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
(Nu känns det som att jag förföljer dig, det är inte min mening, vi råkar faktiskt bara ha liknande intressen när det gäller trådar.)

Nej, personen tänkte inte fel. Orsaken till varför det finns en så stor efterfrågan på bostadsrätter är delvis för att man då kan undvika dåliga områden. Ett säkert och lugnt område drar upp priserna.

Vi köper nu in bostadsrätter med skattepengar för att inhysa personer som i vissa fall kommer att dra ner trygghetsnivån.

Detta kommer att dra ner efterfrågan när det gäller bostadsrätter i de drabbade BRF. Vilket kommer att dra ner priserna. Spekulanter på BR inom andra BRF kommer att vara mer försiktiga då deras låneköp kanske inte kommer att ge dem den trygghet som de eftersträvar. Vem vill riskera att köpa en bostadsrätt om risken finns att det kommer se precis likadant ut som i deras nuvarande område?

Vi kommer också att se en ond spiral när det gäller bostadsmarknaden i sin helhet.

Det är inte friskt att köpa bostadsrätter med skattepengar som en nödlösning. Att bygga helt nya villor skulle antagligen kosta mindre en många av de BR-köp som görs nu.

Hela landets ekonomi är i fara. Folkets trygghet är i fara.

Men. Oändliga rymdkramar till alla. Det löser sig.

Sveriges befolkning ökar mer än byggnation. Tillgång och efterfrågan.
Citera
2016-08-17, 13:48
Medlem
Citat:
Sveriges befolkning ökar mer än byggnation. Tillgång och efterfrågan.

Teori inom bostadsmarknaden är inte din grej, jag förstår.

De som har en bostad kommer inte att efterfråga en dyrare bostad såvida den nya bostaden inte har ett större värde. Värde i detta fallet: Trygghet, stabilitet, garanti för ett bättre liv samt lugn och ro.

Tillgången i det läget är enbart intressant för spekulanter som inte har en bostad. Kommunerna som köper bostadsrätter till flyktingar kommer att vara de enda intressenterna om vansinnet fortsätter.

Priserna kommer antagligen vara mer stabila i storstadskärnorna, vi får väl hoppas att kommunerna inte går så långt så att de börjar köpa bostadsrätter på Östermalm eller i Vasastan(Gbg och Sthlm).

Oändlig rymdkram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in