2016-08-16, 22:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Är föräldrarna gifta och alla barn deras gemensamma, ärver inte barnen förrän båda föräldrarna är döda.

Se på fan, men hon försökte tydligen styra upp den saken trots allt.

Men när min far dog så skiftade vi arvet trots att mor levde så jag blir lite osäker, vi kanske gjorde fel men det var ju med hjälp av jurister det skedde.
Citera
2016-08-16, 22:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En liten miss kan man ju tycka men hon skulle väl ha ärvt sin far i alla fall, modern kan ju knappast ha suttit i ett oskiftat dödsbo hur länge som helst, bröstarvingar har ju rätt till sin laglott.

Finns det någon arvsjurist i tråden tro?
I fallet med gifta föräldrar tror jag snällt bröstarvingarna får vänta tills båda är döda. Oavsett det nu verkligen är så verkar det väl inte osannolikt att även modern skulle tagas av daga? Om trådens teorier stämmer är ju JM en synnerligen kallhamrad individ.

(Min amatörmässiga tolkning av Ärvdabalken, 3 kap, 1 § lutar iaf åt den arvsordningen:
Citat:
Var arvlåtaren gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken.
Fast det tycks också krävas att JM skulle varit barn till båda BO; jag lämnar juridiken åt kunnigare)

Edit: Typ sjua på bollen men lämnar inlägget eftersom det iaf anger lagrum för den ev. intresserade.
Citera
2016-08-16, 22:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tixo
Ja, gifta föräldrar kan skriva så att båda måste vara avlidna innan barnen får ut en enda krona.

Ok, men vet vi att det var så i det här fallet?

Som jag skrev nyss, vi skiftade arvet efter min far trots att min mor fortfarande levde i högönsklig välmåga.
Citera
2016-08-16, 22:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Det är ju bara att kolla vad som hände i Mölndal med den mördade Alexandra. Bråk och annan skit händer hela tiden så sånna här boenden. Ett mirakel att det inte skett fler mord än så länge.

Bråk och skit händer, ja visst, men det finns ju bättre förutsättningar att se till att det inte eskalerar om man har kvalificerad personal. Det räcker inte alltid med ett gott hjärta även om det för densskull är inte vettigt att göra saker bara för att jävlas.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-16 kl. 22:50.
Citera
2016-08-16, 22:35
Bannlyst
DOTTERN

Johanna Möller
https://m.facebook.com/johanna.blomsterlund
Citera
2016-08-16, 22:36
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Det är ju bara att kolla vad som hände i Mölndal med den mördade Alexandra. Bråk och annan skit händer hela tiden så sånna här boenden. Ett mirakel att det inte skett fler mord än så länge.
Så sant så sant. Det är ett jävla bråkande hela tiden på dessa hem. Jag såg det på nån sån här tidning som får sån ovett för att de skriver som det är ("rasistiskt"). Otroligt helt enkelt - bråk om allt och ingenting. JM tror jag är djupt berikad sen långt tillbaka innan hon började med asylboenden. Hon är ju svärmor åt två pensionsräddare. Stackars barn o barnbarn
Citera
2016-08-16, 22:36
Medlem
Ingen som vet något om 18 åringen?
Vem är han?
Finns det bilder på honom?
Någon måste ju veta vem det är..
Ni kanske har tagit upp det tidigare i tråden.
Jag själv har precis börjat läsa denna tråd..

Undrar vart Ferrarin står gömd, skulle vara kul att plocka isär den 😂😂😂
Citera
2016-08-16, 22:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Men när min far dog så skiftade vi arvet trots att mor levde så jag blir lite osäker, vi kanske gjorde fel men det var ju med hjälp av jurister det skedde.

Hon kan ju ha avstått del av det eller om det fanns äktenskapsförord eller att bodelning inom äktenskapet redan skett. Eller om modern på något sätt hade del i att fadern dog. Annars får gemensamma barn inom äktenskapet vänta och hoppas att mamsen inte bränner stålarna på att spela bingo eller något.
Citera
2016-08-16, 22:41
Medlem
nobbenss avatar
Blir man fråntagen arvsrätten när man mördat den man ska ärva?
Citera
2016-08-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ok, men vet vi att det var så i det här fallet?

Som jag skrev nyss, vi skiftade arvet efter min far trots att min mor fortfarande levde i högönsklig välmåga.

Nej, det kan vi ju inte veta, men med tanke på mordförsöket på mamman så är tanken inte långt borta. Att föräldrar kan skriva så är nog för att barnen inte ska kunna sätta den kvarvarande föräldern på pottkanten, t.ex tvingas sälja huset för att barnen vill ha ut sitt arv (pengar). Därmed inte sagt att alla skriver så. Det är frivilligt.
Citera
2016-08-16, 22:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Om alla ni barn hade samma mamma och pappa, dvs inga särkullbarn, så är det orubbat bo som gäller, dvs arvskifte sker först när båda föräldrar är döda. Men det kan ju ha varit så att er mamma ville att arvskifte skulle ske då. Eller så dog din pappa innan 2987. Då var lagen sån att den efterlevande makan ibland var tvungen att sälja huset för att barnenskulle få ut arvet.

För att JM skulle få ärva om både den mördade mannen och hans var bar hennes föräldrar, så måste båda vara döda. I annat fall skulle hon inte ärva i nuläget.
Citera
2016-08-16, 22:43
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Blir man fråntagen arvsrätten när man mördat den man ska ärva?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in