2016-08-16, 20:07
Medlem
Asylbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Kommunen är undantagen från övriga juridiska personer och ingen BRF kan neka en kommun medlemskap i föreningen.

Men - som privatperson som säljer en bostadsrättslägenhet är du inte tvungen att sälja till högstbjudande. Vilket ingen bör göra om högstbjudande är en kommun.

Tomtmark, villa, fritidshus eller bostadsrätt - sälj aldrig någonsin till en kommun. Fredligt och civilt motstånd helt enkelt.
Så om du har ett bud på en miljon och ett bud på en miljon etthundratusen så tar du det lägre budet för du vill inte sälja till kommunen? Du är alltså villig att förlora 100 000 kr för en princips skull?

Ingen tänker som du, alla kommer sälja till den som ger det högsta budet. Du är naivt korkad.
Citera
2016-08-16, 20:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vi har INGA bostäder. Ingen nyhet. Var ska de [migranterna] bo? NATURLIGTVIS köper kommuner/stat bostäder för ändamålet. En idiot fattar det

Idioter anser det naturligt (!) att svenska politiker blåser skattebetalarna.
Citera
2016-08-16, 20:14
Medlem
Många tänker nog nu att om ingen säljer så är det ingen fara. Då har farbror kommun och stat ett ess i rockärmen som de kan utnyttja:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Expropriation

"genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen."

Stat och kommun kan mycket väl tvångsinlösa någons fastighet.

Med dagens bostadsbrist och att flyktingar är rädda för mörker, djur, spöken, kaniner, insekter och bin så är boenden på landet inte aktuellt. Det är centrala boenden som är målet. Kommunerna har inte kapital för att köpa bostadsrätter till marknadspris. Givetvis kommer staten/kommunen hävda något obskyrt ändamål som gör att de kan lösa in egendom för en spottstyver.

https://lagen.nu/1972:719

Jag hade varit jävligt nervös nu om jag ägde en bostadsrätt i Sverige - speciellt om jag slantat upp en massa pengar för den.
Citera
2016-08-16, 20:16
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Så om du har ett bud på en miljon och ett bud på en miljon etthundratusen så tar du det lägre budet för du vill inte sälja till kommunen? Du är alltså villig att förlora 100 000 kr för en princips skull?

Ingen tänker som du, alla kommer sälja till den som ger det högsta budet. Du är naivt korkad.

Jag skulle garanterat gjort det. Jag hatar inte mina grannar och förutsätter att de skulle gjort liknande för mig.

Jag ska köpa nytt nu i jul så vi får se om kommunen försöker köpa min gamla. Isåfall ska du få bildbevis på när jag nekar äcklen.

Allt handlar inte om pengar din giriga skithög.
Citera
2016-08-16, 20:19
Medlem
Och då skulle en brf alltså vara tvingad att tillåta uthyrning i andra hand i strid mot stadgar (och lag)!?! Att kommunen får köpa en bostadsrätt som dess företrädare och ev. anställda ska bo i är en sak, andrahandsuthyrning nåt helt annat.
Citera
2016-08-16, 20:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Underbart! Dags för de 87% att bekänna färg!

Ja, jag förstår inte riktigt hur det här skulle kunna innebära något slags problem. De enda som skulle kunna vara missnöjda är väl de där "inavlade bönderna" (som man hör talas om ibland) och de bor väl knappast i bostadsrätter? Resterande befolkning måste ju vara lyrisk. Här får man ett ypperlig tillfälle att närmare bekanta sig med en massa spännande människor och äntligen visa sin godhet på andra sätt än genom "likes" och "retweets".
Citera
2016-08-16, 20:20
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Många tänker nog nu att om ingen säljer så är det ingen fara. Då har farbror kommun och stat ett ess i rockärmen som de kan utnyttja:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Expropriation

"genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen."

Stat och kommun kan mycket väl tvångsinlösa någons fastighet.

Med dagens bostadsbrist och att flyktingar är rädda för mörker, djur, spöken, kaniner, insekter och bin så är boenden på landet inte aktuellt. Det är centrala boenden som är målet. Kommunerna har inte kapital för att köpa bostadsrätter till marknadspris. Givetvis kommer staten/kommunen hävda något obskyrt ändamål som gör att de kan lösa in egendom för en spottstyver.

https://lagen.nu/1972:719

Jag hade varit jävligt nervös nu om jag ägde en bostadsrätt i Sverige - speciellt om jag slantat upp en massa pengar för den.

Jag tror inte vi behöver oroa oss för just den tämligen begränsade "möjligheten"... Det blir nog svårt för kommunen att hävda att det ligger i allmänhetens intresse att det flyttar in en somalier i JUST min lya.. Tänk istället att den e till för fritidshusägaren som har en valstuga precis där Gotlandsbron ska sluta
Citera
2016-08-16, 20:22
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Jag skulle garanterat gjort det.

Jag också för jag är genuint förbannad över hur det här landet förvaltas.
Citera
2016-08-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag tror inte vi behöver oroa oss för just den tämligen begränsade "möjligheten"... Det blir nog svårt för kommunen att hävda att det ligger i allmänhetens intresse att det flyttar in en somalier i JUST min lya.. Tänk istället att den e till för fritidshusägaren som har en valstuga precis där Gotlandsbron ska sluta

Men flyktingar vill inte bo på landet. Ingen att råna eller våldta. De vill ju inte ens stiga av bussarna. Nä, bara det bästa är gott nog för dem.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Tja...det kan ju inte uteslutas, att övriga grannar kanske vill betala (dvs skänka) ett par tusenlappar för att slippa kaosgrannar och en värdeminskning på den egna lyan...
Senast redigerad av Meiji 2016-08-16 kl. 20:27.
Citera
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:

Och hade kommunen inte varit med i budgivningen så hade säljaren inte fått de där extra hundratusen. Men så länge man är konsekvent och inte gnäller på att kommuner köper lägenheter om man själv kan tänka sig sälja till dem så är väl allt frid och fröjd.
Citera
2016-08-16, 20:28
Medlem
Zilvios avatar
Bortsett från att det är helt åt helvete att kommuner kör bostadsrätter blir det ännu oroligare och dominoartat på bostadsmarknaden. Initialt borde stora köp driva priserna uppåt men sedan i de områden är många nyanlända flyttar in så riskerar väl värdet på bostäderna att sjunka rejält.

Iden att låta socialbidragstagare bo i bostadsrättsområden är ett grovt feltänk. För den som sätt hur en tvättstuga ser ut i ett halvsunkigt hyreshus jämfört med hur det ser ut i en normal bostadsrättsförening måste det vara uppenbart att folk som äger sin bostad i allmänhet är mer rädda om sitt hus och sin närmiljö jämfört med folk som bara hyr den och kanske inte ens betalar hyran själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in