2016-08-16, 18:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Flera påstående som är direkt felaktiga i Reinos påstående. Och intressanta inlägg i kommentarsfälten om FM, SKK, L-test och MH. Och även där mycket okunskap. Och samma tjafs som det alltid blir mellan hundfolk. För alla är små experter.

Försvarsmakten har den största och mest väldokumenterade aveln av schäfers i Sverige. Jag har själv haft deras hundar, varit med på flera av deras tester och nära kontakt med dem under en period. Och de har otroligt bra och väldokumenterat avelsarbete på schäfer. Den är så bra att flera slutat föda upp schäfer för FM förser marknaden med så mycket bra hundar ändå. (jag känner flera som slutat föda upp). Och det stör naturligtvis Reino som själv föder upp. Och så klart talar han varmt om MH och snackar skit om L-test. I grund och botten bygger L-test på MH men har vidareutvecklats. Fortfarande många moment som är lika. Jag har varit på föreläsning om hur detta arbete har gått till hur man förädlat testerna med tiden.

Du däremot har bara googlat ihop något på internet.
Hahahaha . .. Reino är en av de mest kunniga inom schäfer vi har i Sverige ..

Du har gjort bort dig totalt.

Och han "snackar inte skit" om L-test. Hedeforsens är en av de stora (troligen DEN största) uppfödaren av tjänstehundar vi har - och har sysslat med det flera decennier.
Han vet skillnad på MH, Korning och L-test -- och hur de olika instrumenten skall användas, helt uppenbarligen något som du inte gör ...

Edit:
Försvarsmakten får inte registrera sina hundar i SKK -- - just eftersom de tydligen inte håller för MH.
Senast redigerad av micro113 2016-08-16 kl. 18:38.
Citera
2016-08-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hahahaha . .. Reino är en av de mest kunniga inom schäfer vi har i Sverige ..

Du har gjort bort dig totalt.

Och han "snackar inte skit" om L-test. Hedeforsens är en av de stora (troligen DEN största) uppfödaren av tjänstehundar vi har - och har sysslat med det flera decennier.
Han vet skillnad på MH, Korning och L-test -- och hur de olika instrumenten skall användas, helt uppenbarligen något som du inte gör ...

Edit:
Försvarsmakten får inte registrera sina hundar i SKK -- - just eftersom de tydligen inte håller för MH.

Det räcker jag vet mer än en Reino "Hang around". Upplevd erfarenhet. Inte googlad erfarenhet.
Citera
2016-08-16, 18:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det räcker jag vet mer än en Reino "Hang around". Upplevd erfarenhet. Inte googlad erfarenhet.
Hundavel och vad MH, Korning och L-test innebär och visar vet du ju uppenbarligen inte.

TS bör inte ta råd av dig - eftersom du inte har en aning om vad du pratar om.
Citera
2016-08-16, 19:00
Medlem
Citat:
Edit:

Håller för MH? Du kan inte veta vad MH är om du skriver så. Det finns inget rätt i MH. Det finns ett önskat spindeldiagram för varje ras. Men det är inte så att en hund blir diskad bara för den har ett annat spindeldiagram eller inte får avlas på för att den inte har önskat spindeldiagram. Det är en mentalbeskrivning. Varken mer eller mindre.

Ett L-test däremot kvalificerar en hund för prövas för viss tjänst. Behöver inte vara alla typer. Men i grund och botten prövar man samma egenskaper som MH, men har ytterligare en del utvecklade moment i L-testet. Du kan inte låta en MH testad hund gå vidare för prövas för tjänst. Däremot kan du använda en L-testad hund för bruksträning och tävling. Säger du emot det kan du inget om brukshundar eller schäfrar. Så lägg ner ditt snack.
Citera
2016-08-16, 19:01
Medlem
Citat:
Hundavel och vad MH, Korning och L-test innebär och visar vet du ju uppenbarligen inte.

TS bör inte ta råd av dig - eftersom du inte har en aning om vad du pratar om.

Lägg ner din ägarmentalitet. Funkar inte på mig.

Skillnad mellan dig och mig är att jag kan backa vad jag säger med egen erfarenhet. Det kan inte du.

Ta tex overallen som flyger upp. Den är betydligt närmare i ett L-test än i ett MH test när den flyger upp. Detta innebär så klart högre belastning på hunden i L-testet än i MH. Spöket är relativt lika. Ingen större skillnad.

Jag är inte helt okritisk till L-test eftersom den kasserar för mycket hundar för prövas för det det tuffaste: tjänst i polis eller tull. Jag har sett många hundar som utvecklats senare och blivit kanontjänstehundar. Samtidigt kan jag förstå deras argument om att de har inte råd att utbilda hundar som är "kanske" material. Jag har t o m sett hundar som varit på gränsen att avlivas som fått en andra chans och klarat provet. En av dem är idag en av Sveriges bästa polishundar.
Senast redigerad av helofin 2016-08-16 kl. 19:25.
Citera
2016-08-16, 19:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Skillnad mellan dig och mig är att jag kan backa vad jag säger med egen erfarenhet. Det kan inte du.
Nej, som tidigare uppfödare och många år som testledare så har jag givetvis "iiingen aning" .. Och Reino med erfarenhet troligen tiotals år före du blev född och utbildad inom mentalsektorn har förstås "iiiingen" aning - för du har träffat några försvarsmaktshundar och har lite kompisar där.

Reino har arbetat professionellt med hundar i 35 år, bland annat har han tjänstgjort som dressyrchef på Försvarsmakten under många år.
[...]
Han är bland annat:

Domare i Bruks, 1:a klass A
Mentaltestdomare
Mentalbeskrivare
Mentallärare
Lärare på Hundtjänst
A-instruktör
Ordförande i Distrikt Väst, Schäferhundsklubben

http://www.hedeforsen.se/?page_id=155
sidan uppdaterades 2013 - så några år till har det givetvis blivit.

Citat:
Ta tex overallen som flyger upp. Den är betydligt närmare i ett L-test än i ett MH test när den flyger upp. Detta innebär så klart högre belastning på hunden i L-testet än i MH. Spöket är relativt lika. Ingen större skillnad.
HAHAHAHA ... och detta skulle tas som intäkt för att du vet vad du pratar om? Jösses.

Däremot har du ju inte förstått vad en MH- BESKRIVNING - (det existerar inget "MH-test") är och inte vad ett L-test är...

Därmed lämnar jag dig ... förstår inte TS att du blottat hela din okunskap i att inte ens veta att MH inte är ett test, utan en beskrivning, då får TS (och andra som läser) skylla sig själv om de tar råd från dig.
Senast redigerad av micro113 2016-08-16 kl. 19:48.
Citera
2016-08-16, 19:58
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Tro inte allt du hör. Det är väl den sista hund jag skulle lita på i en skarp situation. Ifos bara testat en Dobbermann, men han sprang bakom husse och gömde sig. Men han kunde vara väldigt imponerande i kopplet när han hade stöd av husse. Husse för övrigt hade aldrigt tidigare sett sin hund agera så. Och då har husse ändå kört skydd med hunden i många år på brukshundsklubben (under ordnade förhållande där den visste vad den skulle göra). Men den klarade inte ett tjänsteprovmoment.

Är det Briskas och Dobfanciers (eventuellt en till i Sverige) som har dobber för arbete? Övriga uppfödare verkar mest köra med kuperade hanar från Balkan och egna tikar vars högsta merit är godkänt skott och genomfört MH.
Citera
2016-08-16, 20:18
Medlem
Citat:
Nej, som tidigare uppfödare och många år som testledare

Testledare på MH kan vem som helst bli. Bara utbilda sig till det. Som att köra automatare. Genomför testet och beskriv hundens reaktion. Sen finns det mallar för vad hunden skall få på varje test utifrån beteendet. MH test färdigt. Akademiska kunskaper. Betyder inte att du kan förstå och läsa en hund.

L-test ställer mycket högre krav på en testledare. Kräver att du kan läsa en hunds beteende och varför den gör det. Kanske ändra momentet om det behövs. Du vill inte skicka en hund vidare för dyr träning som inte klarar det.

Jag har också fött upp hundar. Kan vem som helst göra. Vad är det för merit och vad har det med saken att göra?
Citera
2016-08-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Är det Briskas och Dobfanciers (eventuellt en till i Sverige) som har dobber för arbete? Övriga uppfödare verkar mest köra med kuperade hanar från Balkan och egna tikar vars högsta merit är godkänt skott och genomfört MH.

Skämtare. Nej inte Dobber.

Ja det har kommit upp lite Balkan dobber. Träffat några. Inte imponerad mer än exteriören på dem. Ja de klarar nog ett MH och skott. Men L-test tror jag inte på.
Citera
2016-08-16, 23:15
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Det där varierar väldigt mycket både från tik till tik. Men kan även variera mellan löp på samma tik. Jag hade en tik som hade helt tyst löp ibland. Inte en droppe blod. Sen har jag haft de som blöder mycket varje gång. Och det varierar även i tider. Haft en som löpte nästan en hel månad.
Ja självklart kan det variera, jag skrev hur det generellt kan vara.
Går ju inte heller att säga exakt hur en viss hund är efter ras till någonting men i grund och drag vet man ju, och sen kan det variera från hund till hund och lika så med löp mm.
Citera
2016-08-18, 10:46
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men du ville ha en sällskapshund. Så långt förstod jag redan i början. Som jag skrev o som den andra tomten inte begriper är att ex en Flat funkar som avskräckande mot buset. Inte så att den försvarar om du inte blir attackerad utan i preventivt syfte.
Buset ger sig inte på någon med en stor, svart hund. Då väljer de ett annat offer. En yrkeskriminell skiter i vad du har för hund o skjuter den. Är ungefär som låsmuttrar på en bilfälg. Buset stjäl grannens hjul i stället medan proffset snor hela din bil.

Intressant det där med färgen. Det verkar ju rent allmänt som att folk alltid tänker vit hund = snäll hund, svart hund = elak hund. I hundmatsreklam så används ju i princip heller aldrig svarta hundar. Är det någon slags dold rasism här?

För övrigt, när en privatperson frågar om "skyddshund" så tolkar jag det som att det är någon småkriminell med behov av penisförlängare. När skulle man annars ha något behov av en hund som vaktar mer aggressivt än genom att bara skälla? Vill man bara ha sina grejer i fred så funkar ju vilken hund som helst som ser lite läskig ut och skäller på okända människor.
Citera
2016-08-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
Intressant det där med färgen. Det verkar ju rent allmänt som att folk alltid tänker vit hund = snäll hund, svart hund = elak hund. I hundmatsreklam så används ju i princip heller aldrig svarta hundar. Är det någon slags dold rasism här?

För övrigt, när en privatperson frågar om "skyddshund" så tolkar jag det som att det är någon småkriminell med behov av penisförlängare. När skulle man annars ha något behov av en hund som vaktar mer aggressivt än genom att bara skälla? Vill man bara ha sina grejer i fred så funkar ju vilken hund som helst som ser lite läskig ut och skäller på okända människor.

På tal om färg. Hittar man en svart schäfer är det goda förutsättningar att få en bra schäfer. Min bästa var svart. De svarta schäfer jag sett har alla varit kanonhundar. Men de är svåra att få tag i. Dels föds inte många, dels är de eftertraktade. Vit (herdehund) är däremot värdelösa som skyddshund. De har kvar för mycket av vallhund i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in